Gå til innhold

IE8 kan fjernes fra Windows 7


Anbefalte innlegg

Dette ligner jo veldig på ordningen i Vista hvor ting egentlig ikke blir fjernet men heller bare deaktivert. Spørs om det er godt nok for EU :hmm:

 

Den ordningen er forøvrig helt bak mål. Hvis man fjerner noe fra Windows så er det i hvertfall en god del av tiden pga. diskplass. Og da kunne de gjorte det slik at ting ble fjernet så kunne man heller sette i DVD-en den gangen man har lyst å noe tilbake.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man fjerner IE så går man selvfølgelig bare til www.opera.com og laster ned verdens beste nettleser! :new_woot:

Aner jeg en viss sarkasme her?

 

Hvis noen tror at det blir vanskelig å komme seg på nett uten nettleser så er det feil. Internett er så utrolig mye mer enn nettsider og nettleser. Epost og ftp er eksempler på andre deler av Internett. Det er null problem å laste ned Opera uten nettleser. F.eks ved å åpne Windows utforsker og taste inn ftp.opera.com i adressevinduet og navigere seg frem til den versjonen av Opera man vil ha. F.eks engelsk Opera 9.64 for Windows:

 

ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/964/en/...64_en_Setup.exe

Lenke til kommentar
Men vil det være noe poeng i å fjerne IE8 når W7 kommer ut? Jeg liker fortsatt å ha IE liggende på maskina i tilfelle jeg snubler borti en webside som krever IE. Begynner heldigvis å bli få av de, men det er fortsatt noen. Admin grensesnitt på IT utstyr er jo en virkelig sinke på det området.

Denne nyheten betyr trolig at Windows Update og en rekke andre tjenester og programmer ikke lengre må være avhengig av IE for å fungere.

Same tenkte eg på. For eksempel MSN vil alltid åpne Hotmail i IE. Dersom IE8 kan fjernast frå Win7 utan at ein mister funksjonalitet må Windows Update, MSN og liknande tilpassast standardnettlesaren. Det er veldig positivt.

 

Edit: Sant det HWBruker, WU går ikkje gjennom nettlesar lengre. Uansett er det positivt, kanskje det får augene opp til enkelte webutviklere og betrer støtte for andre nettlesarar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Men vil det være noe poeng i å fjerne IE8 når W7 kommer ut? Jeg liker fortsatt å ha IE liggende på maskina i tilfelle jeg snubler borti en webside som krever IE. Begynner heldigvis å bli få av de, men det er fortsatt noen. Admin grensesnitt på IT utstyr er jo en virkelig sinke på det området.

Denne nyheten betyr trolig at Windows Update og en rekke andre tjenester og programmer ikke lengre må være avhengig av IE for å fungere.

Same tenkte eg på. For eksempel MSN vil alltid åpne Hotmail i IE. Dersom IE8 kan fjernast frå Win7 utan at ein mister funksjonalitet må Windows Update, MSN og liknande tilpassast standardnettlesaren. Det er veldig positivt.

 

Edit: Sant det HWBruker, WU går ikkje gjennom nettlesar lengre. Uansett er det positivt, kanskje det får augene opp til enkelte webutviklere og betrer støtte for andre nettlesarar.

 

Uhm. Når jeg klikker på "Du har X uleste eposter", så popper firefox opp med hotmailen.

Lenke til kommentar

Mange steinalderfolk her som ikke har fått med seg at det var i gamledager man brukte IE til å laste ned fra Windows Update :tease:

 

Men jeg prøver ut Win7b.7000, men har store problemer med java. Kommer ikke inn med FireFox, starter ikke opp java i det hele tatt, mens i IE8 så fungerer det delvis. javavinduene blir helt "rekonstruert", men ikke værre enn at jeg skjønner hvor jeg skal skrive inn kodene mine. Kan det være for noe?

 

Andre javasplikkasjoner jeg har fungerer helt mint så sånt jeg starter dem med .jar filen fremfor .cmd/.bat filene...

Lenke til kommentar
<sarcasm> Nå er verden reddet...Fantastisk arbeid av EU og FriProg miljøet! Yess.......</sarcasm>

Dette er langt fra noen akseptabel løsning til at verden er reddet fra de enorme problemene som IE skaper, men absolutt en smart liten gest fra MS sin side, som kommer til å lure mange. Inkludert deg virker det som.

Også er det nok aller mest Opera som skal ha æren for at MS nå igjen må forsvare seg mot loven, og Opera er ikke med i noen av de gruppene du nevnte.

Lenke til kommentar
Same tenkte eg på. For eksempel MSN vil alltid åpne Hotmail i IE.

 

Vet ikke helt hva du styrer med, men hos meg så åpner Messenger hotmail-innboksen min direkte i chrome.

Åpnes i default browser her også, men det er bare i nyeste versjon. Tidligere ble mailen åpnet i IE og det er fortsatt mange programmer som linker til IE (f.eks. catalyst control center).
Lenke til kommentar
Same tenkte eg på. For eksempel MSN vil alltid åpne Hotmail i IE.

 

Vet ikke helt hva du styrer med, men hos meg så åpner Messenger hotmail-innboksen min direkte i chrome.

Nåh...det har eg aldri opplevd. Er det noko triks for å få det til?

Lenke til kommentar

Ah... Justice... Dessverre, er det ingen "ikke data kyndige" som velger og ta bort IE? "GÅR DET ANN OG BRUKE DATA UTEN INTERNETT?". Og, jeg tror, at vis EU hadde pålagt dem og be bruker ville velge mellom Internet Explorer (Som brukere har brukt siden de brukte pc for første gang), Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome, ++, tror jeg folk da vil bruke IE, av den grunnen at de aldri har hørt om annet. Alikevel, dette er et fint steg.

Lenke til kommentar

Du har nok for mye penger du, hvis du mener at man må kjøpe ny PC pga lite diskplass..

 

Synes dette er fint tiltak fra MS, selv om det ikke blir fjernet så har det i hvert fall blitt lettere å få det ut av syne for hvermansen.

 

Forresten, om man greier å avinnstallere IE uten å ha en ny leser parat.. Hvis man har såpass peiling at man ikke vil ha IE, så skjer nok den situasjonen neppe.. Har man peil så har man peil.

Lenke til kommentar
Nåh...det har eg aldri opplevd. Er det noko triks for å få det til?[/url]

 

Nyeste Windows Live Messenger åpner i Opera 9.64 for meg. Brukte å åpnes i IE før. Oppgrader til siste versjon av WLM så skal du nok se. Fra postene tidligere i tråden er det tydelig at det samme skjer i FF og Chrome.

Lenke til kommentar
Forresten, om man greier å avinnstallere IE uten å ha en ny leser parat.. Hvis man har såpass peiling at man ikke vil ha IE, så skjer nok den situasjonen neppe.. Har man peil så har man peil.

Om MS kommer til å gi brukerne mulighet til å fjerne IE helt, og ikke bare skru av og på som det ser ut til å være tilfellet her:

 

Antar at et dedikert program som tar seg av oppdateringer av Windows og gir mulighet til å installere programvare fra MS, så dette kommer ikke dette til å være noe problem i det heletatt uansett. Slik man er vandt til i form av pakkebrønner fra en del andre OS om du er kjent med det. Da vil det i bunn og grunn være like enkelt som å sette en ny hake der man fjernet den, og klikke apply for å installere på nytt.

 

Selv om man ikke har en nettleser betyr ikke det at man ikke er tilkoblet internet og ikke har mulighet til å laste ned og installere programvare. De som er vandt med åpen kildekode-OS er nokså vandt til denne metoden å installere all slags programvare, men er man vandt med å gå i en nettleser for å laste ned en .exe-fil og deretter åpne den og installere programvaren kan dette virke nokså uvant for Windows-brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...