Gå til innhold

Artikkel: Fildeling og det nye musikkmangfoldet


Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha topp kvalitet er vell EZTV ute med mye 1080p og 720p. FXG, Axxo og klaxxon har også mye god kvalitet.

 

[rant]

Slik jeg oppfatter det har man delte grupper fildelere.

Du har "open source"-aktivister som vil ha enten all kopisperre fjernet eller at alt skal være lettest mulig tilgjengelig. Alså et standpunkt mot diverse bransjers interesseorganisasjoner som skal begrense tilgjengligheten på media.

Du har folk som laster ned fordi media ikke er tilgjengelig på lovlig vis ennå der de bor, eller fordi media aldri blir lovlig tilgjenglig der de bor. (denne gruppen tror jeg er veldig stor)

Du har de som laster ned media som en "smaksprøve", og kjøper det de liker lovlig etterpå. Dette vil ideelt sett føre til at det beste materialet får økte salgstall, og dårlig materiale mister en del salg. (denne er nokk den største gruppen)

Så har du de som ikke vil bruke så mye penger på media, eller ikke har så mye penger å bruke. Disse laster ned det de er interresert i, og kjøper favorittene.

Du har en gruppe som laster ned så mye at det ikke er økonomisk holdbart å kjøpe alt. Alså folk med veldig stort medieforbruk.

Og til slutt har vi den delen som platebransjen tror alle er. Folk som laster ned media selv om de har råd og ville kjøpt det dersom de ikke kunne lastet det ned. Slik jeg ser det er denne gruppen veldig liten, og står for kun noen få prosent av alle fildelere.

Dette er de steriotypene jeg ser, og de fleste av oss vil finne oss selv i fler av dem fra tid til annen.

[/rant]

 

Jeg bruker selv torrents fordi det jeg er interresert i ofte ikke har kommet i norge ennå, eller aldri vil komme. Jeg ender også opp med å kjøpe det jeg synes er verdt å spare på, og har kjøpt flere filmer og TVserier fordi jeg har lastet de ned og likt de. Jeg er også delvis open-source-aktivist når det kommer til media, fordi det ikke finnes et holdbart lovlig alternativ der jeg kan streame eller laste ned. Hadde det finnes, så hadde en del mer av pengene mine gått med til film og musikkbransjen. (Jeg vurderer å bruke spotify nå for musikk-delen i alle fall...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig bra artikkel! Men axxo har jo langt ifra best kvalitet, men derimot veldig god kvalitet kontra størrelse. Jeg mener FXG og Axxo er de beste ripperne uten tvil med den filmstørrelsen, nemlig 700mb.

 

Så vidt meg bekjent renamer Axxo bare scene-releases...

 

Mulig jeg tar feil her, siden jeg aldri har lastet ned noe axxo.

Lenke til kommentar
En kompis av meg jobber sammen med vokalisten i Superfamily, og jeg lurte på hva hans syn på nedlasting var. Han hadde ikke noen for eller mot stilling til nedlasting, ettersom veldig mange artister tjener utrolig lite på hver enkelt CD som blir solgt at de anser det som ubetydelig. Han var mye mer opptatt av at folk som likte musikken kom på konserter i stedet - det gav de mer penger og de kunne føle at folk verdsatte musikken deres. Noe jeg forsåvidt er ganske enig i, det er tross alt en mye større opplevelse å være på en live konsert enn det er å høre på en CD for publikumet også.

fikk meg til å tenke på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grateful_Dead#Tapers

Lenke til kommentar
Veldig bra artikkel! Men axxo har jo langt ifra best kvalitet, men derimot veldig god kvalitet kontra størrelse. Jeg mener FXG og Axxo er de beste ripperne uten tvil med den filmstørrelsen, nemlig 700mb.

 

Så vidt meg bekjent renamer Axxo bare scene-releases...

 

Mulig jeg tar feil her, siden jeg aldri har lastet ned noe axxo.

Feil, men mange bruker navnet hans og omdøper "scene-releases" til aXXo. Like så greit egentlig, da det er kun de med bra nok kvalitet som blir populære. aXXo forbindes nå altså med en bestemt kvalitet.

Lenke til kommentar

Ett annet element som skulle vært litt interessant å få mer informasjon om, kanskje i del 3?, er hvor stor "trusel" er digital distribusjon til den etablerte forrettningsmodellen?

Tror dette ble nevt litt i diskusjonen til del 1, plateselvskaper kan ha eierinteresser i flere deler av kjeden fra studio og frem til butikken som selger den fysiske cd'en eller dvd'en til kunden. Mye av dette kan/vil falle bort ved digital distribusjon. Internett vil ta seg av all distribusjon, og produksjon fysiske medier er unødvendig/avleggs (med unntak av det kunden skal lagre på). Dette vil flytte eierskapet av distribusjonen fra det "tradisjonelle" til teleselskapene/ISP'ene sine nettverk. Nettbutikkene har nye eier, Apple, Telenor, Amazon osv, så det er/blir mindre kontroll(?) på det leddet. Det skulle ikke være noe i veien for at man kan kjøpe rett fra produsent (med egen nettbutikk), slik at alt som behøves er produsenten, internett og kunden. Bør vel også skape noe oppmerksomhet om "produktet", reklame osv, men det ser ikke ut til å være mangel på reklamebyråer.

 

Det som før/i dag er samlet i ett konsern, kan fort se ut til å bli "desentralisert", da det er enkelt for andre aktører å ta over eller erstatte deler av de nødvendige leddene. Og ulovlig fildeling viser at folk gjerne laster ned fremfor å gå i butikken, det er ofte raskere (avhenger litt av hva/hvor mye du laster) og enklere, og oppe hele døgnet.

 

Skal bli spennende å se om de klarer å møte dette nye markedet, og evt hvordan de klarer å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

problemet er vel at etablerte artister har blodkontrakt med gorillaene i bransjen.

 

glem ikke hva prince måtte gjennom når han ville gå selvstendig og plateselskapet mente dem hadde rett på artistnavnet...

 

og jeg leste nylig om en forfatter som var i klammeri med forlaget angående en bok sin status som ute av sirkulasjon.

 

grunnen var at kontrakten tilsa at om den gikk ut av sirkulasjon så skulle alle rettigheter gå tilbake til forfatter, men forlaget mener den fortsatt er i sirkulasjon selv om boken ikke er å finne i butikkene...

 

hurra for distributørleddet...

Lenke til kommentar

Mange gode poeng her, og jeg må si meg enig i att det er lettere å velge pirat-alternativer enn å betale. Tross alt jater de fleste av oss på lavest pris på "varene" vi leter etter.

Og hvilken pris er bedre enn 0,00kr / 0,00EUR / 0,00USD?

 

Men klart det hadde vært bedre, lovligere, og mye "hyggeligere" for artistene om musikkprodusenter satte opp nettbutikker hvor en kunne laste ned CD'er, singler, eller løse spor til en fornuftig pris. Alternativt en reklamefinansiert tjeneste for enkeltsanger, noe som kanskje kunne bli mer populært, men med litt begrensninger slik at de som vbar intereserte kunen få smakebiter av album der, og kjøpe det hos musikkprodusentene.

 

Legg merke til att jeg refererer til musikk-produsenter og ikke plate-produsenter. Kan hende jeg har fått litt feil bilde av situasjonen, men det er mitt intrykk at det hovedsaklig er plateprodusentene (de som setter sammen, og lager/produserer plastikk-CD'ene) som klager på tapte salg, og pirater, og gjør dette "på vegene av" artistene som skal tape salg. Mens artisten selv ikke egentlig klager så mye. Klart de sikkert ikke er veldig glade for fildeling som inkluderer deres sanger, men som påpekt så mange ganger ser det veldig ut som om de ikke får så mye av "kaka" for salg av CD, i forhold til platebransjen.

Dermed er det lett og spekulere I att platebransjen egnetlig gjør dette av egen intersse. Enten i er forsøk på å holde markedet tilbake, å gode gamle "faste medium" som de tjener mer på.

Perersonlig hadde jeg også vært mer positiv til å betale direkte til en artist, heller enn ett gigantisk firma som gir en artist kanskje 5 - 10% av de totale intektene. Da ville jeg helelr betalt 4-8 kr (av n CD til 80 kr), kanskje tilogmed 15kr om jeg viste pengen gikk direkte til en artist som lagde musikk jeg likte, og som ville gi ham/henne/dem mere penger til utstyr, konserter og mer inspillinger.

 

Att plateselskapene ikke lenger er inkludert er også en mer miljøvennlig måte å kjøpe musikk på. Uten all materialer for CD'er og cover, hadde sikkert miljøaktivister frydet seg, og jeg kunne kanskje føle meg litt mer tilfreds ved både å spare penger, gi artistene mer penger i lomma, og spare miljøet.

 

Det sagt, støtter jeg ikke piratkopiering i seg selv, men jeg, som mange nadre kan jo ikke fordømme noe vi har vært borti selv og. Men en platebransje som i redsel ser seg selv bli overflødig, og prøver desperat og fanatisk å kriminallisere utviklingen i et forsøk på å holde tilbake markedet slik att de selv kan tjene penger har jeg lite medfølelse for. De har litt for lenge badet i penger, penger jeg syntes artister fortjener heller en platebransjene.

Jeg er ingen fan av monopol eller Apple heller, men det skal sies, jeg har kjøpt noen sanger på iTunes, og en slik ordning er mye lettere, raskere, og stort sett bedre enn å kjøpe tilsvarende CD i plate-butikken. og om jeg kunne gå direkte til en artist eller gruppe, hadde jeg vært mye mer fornøyd (for da slapp jeg og støtte apple bare for å få CDen billigere enn i butikken.

 

Så la platebransjen dø med redselen om røde tall i øynene. La den dø, og må den hvile i fred. MEn jeg hadde vært veldig fornøyd om det ble en eller annen uavhenging arena hvor artistene kunne selge sangen sine til en pris de bestemmer selv, så hadde jeg vært kjemeglad. Og om noen fra platebransjen hadde kommet med ett slikt alternativ, så heder og ære for det, om de bare gikk "tilbake ti røttene" og holdt de griske syltelabbene unna størsteparten av pengestablene.

Lenke til kommentar

 

Du tar litt feil her.

 

Hva gjelder de forskjellige leddene i denne kjeden.

Plateseskapen har i hovedsak IKKE tatt seg av detaljsalg hverken før eller nå.

Den delen av distribusjonen til kunden er som kjent platebutikker og at de legges ned rammer vel egentlig alle parter, kunder, produsenter og selvfølgelig forretningene. Ikke mye igjen på den fronten.

 

Hva CD produskjonen angår er det heller ikke noe plateseskapene gjør. Dette gjøres av tredjeparts trykkerier. Det trykkes nok mindre musikk cd'r. Dette er som sagt vanligvis ikke noe plateseskapene eier selv.

 

I tillegg har du cover og grafisk. Dette er heller ikke noe plateseskapene har eierskap i produksjonen

 

Så sånt sett er det mange som bommer grundig dersom de tror at bortfall av fysisk distribusjon rammer platebransjen. Med tanke på at cd platene har kostet det samme siden 80-tallet tror jeg ikke de er lei seg for å slippe de kostnadene

De leverer innhold.

 

Så da kan man spørre hva denne desantraliseringen går ut på.

Indie selskapene var der før nettet. og de er der nå.

Alle kunne gi ut egne plater på egne labels før nettet5/p2p og de kan det nå.

Lenke til kommentar
problemet er vel at etablerte artister har blodkontrakt med gorillaene i bransjen.

 

glem ikke hva prince måtte gjennom når han ville gå selvstendig og plateselskapet mente dem hadde rett på artistnavnet...

 

Ja det er jammen synd på Prince, med tanke på hvem sine penger det var som bragte han dit han er i dag. Stakkars man, nesten helt blakk......

 

Ikke at det har noe som helst med fildelingsdebatten å gjøre men hva "blodkontrakter" angår er det en populær myte. Igjen med tanke på hvem som sitter med risikoen og spytter i pengene.

Stakkars artister som har andre til å investere i sin karriere.

 

Men ta det med ro disse "blodkontraktene" på 5 album o.l er en saga blott. hvis en artist ikke selger på første albumet idag, er det på hue å ræva ut. Før var det "blodkontrakter" der selskapet forpliktet seg til å gi ut tja 5 album, dette hadde jo selvfølgelig den fæle effekten at artisten fikk anledning til å vokse og utvikle en fanbase. Nå slipper heldigvis artistene det, med mindre de skulle selge bra på første skiva da.

 

Da går jo tilogmed delene av pengene selskapet tjener til å dekke andre artister heidundrande underskud(rundt 90 % av utgivelsene er et relativt greit anslag.)

Pluss at noen av disse pengene går til å betale lønn til

Endret av Sajber
Lenke til kommentar

Skal en gaveøkonomi fungere etter prinsipp i fildeling, så må artisten på en eller annen måte få dekket innkjøp av instrumenter og produksjonsutstyr, samt inntekter for livsopphold.

 

Plateselskapene har vært trukket frem som det største problemet, fordi det er de som har mest "maktmidler" til å påvirke fildelingsproblemet. Det er dermed ikke sagt at artistene og produsentene ikke lider av dette. Pantsetting av bolig, omskolering og produksjonsstopp er noe som i ny og ne skjer som følge av fildeling. Mange artister gir ut på egen hånd, og det plateselskaper i hovedsak kan bidra med er å gjøre det artisten ikke gjør selv billigere ved å betale kostnadene rundt feks. mastering, kost og losji på turneer, produksjon etc. I tillegg vil artisten som har en platekontrakt i større grad være beskyttet mot plagiat/ripoff.

 

En annen sak, som absolutt bør drøftes, er om musikk fortsatt kan annsees som et kunstverk, eller om det faller bort når en laster ned 20 låter i døgnet og egentlig aldri rekker å nyte hver enkelt låt.

Lenke til kommentar
Skulle ønske prosen på konsoll spill gikk ned på nivå med data spill.

...ja og jeg skulle ønske prisen på musikk fulgte prisveksten som andre varer men CD platen har kostet det samme i 25 år og folk klager fortsatt.

Enda morsommer når klagene kommer fra folk i et av verdens rikeste land.

Imponerende

Lenke til kommentar
kanskje fordi en i dag får en film på dvd for samme prisen som 12 spor med lyd?

Tull. Ikke samme prisen nei. En ny DVD koster faktik mer.

Så kan du ta med i regnestykket hvor mange ganger du ser på en film kontra hvor mange ganger du setter på et album.

Like mange timer underholdning? Neppe.

 

Når folk gjerne betaler 30 kroner for en ringetone blir det for dumt å gnåle om pris.

Et stråargument rett og slett.

 

Som sagt: CD'n har kosta det samme i 25 år.

Hvor mange andre varer har sett samme utvikling. Ikke mange.

 

Uansett helt på siden. Pris er ikke, og vil aldri være et fornuftig argument for å forsyne seg uten å betale.

Lenke til kommentar
kanskje fordi en i dag får en film på dvd for samme prisen som 12 spor med lyd?

Tull. Ikke samme prisen nei. En ny DVD koster faktik mer.

Så kan du ta med i regnestykket hvor mange ganger du ser på en film kontra hvor mange ganger du setter på et album.

Like mange timer underholdning? Neppe.

 

Når folk gjerne betaler 30 kroner for en ringetone blir det for dumt å gnåle om pris.

En cd koster normalt mellom 100 og 200 kr, litt avhengig av hva og hvor du kjøper. En film på dvd ligger også mellom 100-200 kr, noen koster opp mot 250 kr. Tilnærmet samme pris.

Men du har rett i når du sammenligner antall timer underholdning eller glede du får ut av ett musikk album kontra en film, men vil også avhenge av interessen. Musikk, og noen typer spill har en veldig lav times pris.

 

At folk er villig til å betale 30 kr for en ringetone er nok noe så enkelt som at 30 kr er mindre enn 100-200 kr, man ser kun på selve beløpet, og ikke hva man nødvendigvis betaler for. Var en tur i Thailand i 2000, da var 1 kr verdt ca 5 baht. Hadde en ganske heftig pruting med en gateselger om "hele" 50 baht, 10 kr. 10 kr er noe jeg normalt ikke bryr meg om, men det var ikke 10 jeg prutet om, det var 50. Ser seg litt blind på selve tallet, og ikke verdien.

Av og til når jeg er ute å handler, så kan jeg kjøpe for en del små beløp og syntes ikke jeg har brukt så mye penger når jeg er ferdig. Kommer hjem og sjekker kontoen og lurer på hvorfor det er så lite igjen, og legger sammen alle små beløpene, summen ble plutslig 1000 kr eller mer. Jeg hadde jo bare brukt litt+litt+litt+litt.... derfor så tror jeg at folk er villig til å betale "mye" for en ringetone fordi det oppfattes som lite, mens ett album som blir billigere pr låt oppfattes som dyrere/mye.

Lenke til kommentar
kanskje fordi en i dag får en film på dvd for samme prisen som 12 spor med lyd?

Tull. Ikke samme prisen nei. En ny DVD koster faktik mer.

Så kan du ta med i regnestykket hvor mange ganger du ser på en film kontra hvor mange ganger du setter på et album.

Like mange timer underholdning? Neppe.

 

Når folk gjerne betaler 30 kroner for en ringetone blir det for dumt å gnåle om pris.

Et stråargument rett og slett.

 

Som sagt: CD'n har kosta det samme i 25 år.

Hvor mange andre varer har sett samme utvikling. Ikke mange.

 

Uansett helt på siden. Pris er ikke, og vil aldri være et fornuftig argument for å forsyne seg uten å betale.

 

Hvordan er det å "gnåel om pris" et stråmannsargument? Og mener du at en prisnedgang ikek hadde ført til økt salg? Og er det de samme som ønsker seg billigere CDer som betaler 30 kr for en ringetone? Ellers har svært mange varer hatt den utviklingen (samme kvalitet for samme pris i absolutte kroner som da, evt tilsvarende kvalitetsøkning). Faktisk har mange ting blitt billigere OG bedre de siste to tiårene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...