Gå til innhold

Artikkel: Fildeling og det nye musikkmangfoldet


Anbefalte innlegg

Tull. Ikke samme prisen nei. En ny DVD koster faktik mer.

Så kan du ta med i regnestykket hvor mange ganger du ser på en film kontra hvor mange ganger du setter på et album.

Like mange timer underholdning? Neppe.

Når folk gjerne betaler 30 kroner for en ringetone blir det for dumt å gnåle om pris.

Et stråargument rett og slett.

 

Som sagt: CD'n har kosta det samme i 25 år.

Hvor mange andre varer har sett samme utvikling. Ikke mange.

 

Uansett helt på siden. Pris er ikke, og vil aldri være et fornuftig argument for å forsyne seg uten å betale.

 

 

 

Musikk er hovedsakelig sekundærunderholdning. Film er primærunderholdning.

 

Når jeg ser på film, så ser jeg bare på film, eventuelt spiser.

 

Når jeg setter på musikk, er det som regel bakgrunnsmusikk. Jeg setter på musikk og bedriver andre aktiviteter som gir meg underholdning. F.eks akkurat nå:

 

Hører på jamiroquai mens jeg surfer på diskusjon.no :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tull. Ikke samme prisen nei. En ny DVD koster faktik mer.

Så kan du ta med i regnestykket hvor mange ganger du ser på en film kontra hvor mange ganger du setter på et album.

Like mange timer underholdning? Neppe.

Når folk gjerne betaler 30 kroner for en ringetone blir det for dumt å gnåle om pris.

Et stråargument rett og slett.

 

Som sagt: CD'n har kosta det samme i 25 år.

Hvor mange andre varer har sett samme utvikling. Ikke mange.

 

Uansett helt på siden. Pris er ikke, og vil aldri være et fornuftig argument for å forsyne seg uten å betale.

 

 

 

Musikk er hovedsakelig sekundærunderholdning. Film er primærunderholdning.

 

Når jeg ser på film, så ser jeg bare på film, eventuelt spiser.

 

Når jeg setter på musikk, er det som regel bakgrunnsmusikk. Jeg setter på musikk og bedriver andre aktiviteter som gir meg underholdning. F.eks akkurat nå:

 

Hører på jamiroquai mens jeg surfer på diskusjon.no :)

For deg ja, men det er nå engang slik at dine erfaringer ikke nødvendigvis deles av resten av befolkningen.

 

Faktum er at man normalt bruker musikken mer en mer enn man bruker en film, Hvordan du velger å nyte det er vel bare opp til deg.

For noen er det såkalt aktivt og passivt for andre.

Lenke til kommentar
For deg ja, men det er nå engang slik at dine erfaringer ikke nødvendigvis deles av resten av befolkningen.

 

Faktum er at man normalt bruker musikken mer en mer enn man bruker en film, Hvordan du velger å nyte det er vel bare opp til deg.

For noen er det såkalt aktivt og passivt for andre.

For befolkningen som helhet har det i mye større grad blitt sekundærunderholdning enn før, jeg har sågar lest flere artikler om dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er også enig i at musikk har blitt sekundærunderholdning.

Det er vell egentlig bare live musikk jeg betrakter som primærunderholdning. Men jeg kjenner folk som f.eks. sitter/ligger og kun hører på musikk.

 

Ja, jeg gjør selv dette, dog er jeg nok mer interessert i musikk enn snittet. Men at trenden har blitt dratt mer mot sekundærunderholdning blant hele befolkningen tviler jeg ikke på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vell, jeg var DJ på ungdomsdiskotek i ca 4 år, og jeg holder meg fremdeles såpass oppdatert at jeg kunne vært DJ på fester eller nattklubb, men til eget bruk er musikk kun sekundærunderholdning. Jeg hører egentlig på musikk 24/7 så lenge jeg ikke spiller eller sover (eller selvfølgelig ser film/serie :p).

Lenke til kommentar

Manglende bransjeinnsikt blir ofte fort avdekka i diskusjoner som dette.

Hva gjør (de store) plateselskapene? Jo, de tjener penger. Store, feite penger. På hva? Jo, på artister. Hva gjør artistene? De tjener penger på å ha konserter. At jeg laster ned album fra store selskaper gjør meg i utgangspunktet ikke så mye, fordi produsenter og designere har allerede fått betalt. Og artistene får typisk 1-3% av summen plata koster i butikk. Dere kan jo prøve og regne litt på det selv, hvor mye et band må selge om det f.eks. er fem stykker som hver ønsker en årslønn på tre hundre tusen. En konsert, derimot, på et utested med plass til 600-700 tilskuere kan fort bringe inn 60.000 til 90.000kr på en kveld, om det er et litt mer kjent navn. For meg skaper det lite mening at folk som skyver papirer på et kontor, kjøper seg dyre biler og kokain, skal ta alle pengene fra de som faktisk utøver kreativiten og lager produktet som faktisk selges.

 

Dog kjøper jeg allikevel plater når jeg har råd. Plenty. Fordi jeg liker coverart og hyllemetre. Og uten internett og dets muligheter for tilgjengelighet og utprøvning, vet jeg at samlinga mi nå hadde vært ganske laber. Allikevel kjøper jeg fortrinnsvis fra mer obskure labels. Der har det faktisk noe å si for artisten, og de tjener som regel langt bedre per solgte enhet enn sine brødre og søstre på store labels. Uansett vil band og artister være avhengige av fanbasen for å kunne dra på turnéene sine, så... platesalg er ofte ikke viktig for noe annet enn listeplassering, da noen tydeligvis føler at det gir umåtelig mye kredibilitet å havne på VG-lista Topp 20.

 

Mine personlige lyttevaner er forøvrig lista opp her: http://www.last.fm/user/the_ruthless

Det er kanskje endel etterhvert, men jeg kjøper plater så ofte som overhodet mulig, og prioriterer det framfor mye annet.

 

Når det gjelder filmer, derimot, er jeg mer usikker på hva jeg skal syns om fildeling. Nå koster jo endel Hollywoodfilmer etterhvert sinnsykt mye å lage, og dette er langt på vei fordi stjernene skal ha helt latterlig høy inntekt fra dette.

"Actors didn't use to be celebrities. A hundred years ago, they put the theaters next to the brothels. Actors were poor." - Joseph Gordon-Levitt

Men uansett så har vel kinoene i landet gjort det bedre og bedre i det siste?

Lenke til kommentar

Tror vi skal tone ned beskyldningene om manglende bransjeinnsikt. Bransjen er ganske mangfoldig og det er kun et fåtall plateselskap som er så store som du skisserer. Man skal også være en godt etablert artist for å dra inn 90k på en konsert med 700 tilskuere. Det er også mange musikktyper som ikke har bredde nok til å trekke fulle hus i små land som Norge, da er platesalget eneste måte å tjene penger på siden det i prinsippet kan selges overalt. Noe skal tross alt finansiere innspilling, markedsføring osv også. Etablering av nye artister blir skadelidene også, ikke bare pampene på toppen. Mange sider av denne saken, men ingen rettferdiggjør kopiering av andres verk mot dems egen vilje. Ønsker en artist å gi ut musikken gratis på nett så er det opp til den respektive artist og ikke en fjortiss med bredbånd.

Lenke til kommentar
Fin artikkel!

Vet egentlig ikke helt hvor jeg skal være imot fildeling eller for det. [...]

Er enig med Head-Hunter i at det er vanskelig å vite om man skal være for eller imot fildeling.
Jeg er imot. [...]

Ikke vær egoister, vær for fildeling, slik som jeg! Husk at fildeling trenger ikke å være ulovlig :-P

 

Så kan vi diskutere hvorvidt man liker dagens åndsverklov eller ikke. Spør du meg er dagens regler for opphavsrett blitt litt gammeldags og burde reformeres (dagens vernetid med opphavsmannens levetid + 70 år, opptil maksimalt 95 år må da være et anti-produktiv incitament).

 

Maroder_S: Forøvrig var det enda en interessant artikkel-bit. Jeg liker at hw.no setter fokus på temaet, og det er godt å se at dere fortsatt kan by på (noen) artikler med mer dybde enn oversettelse av pressemeldinger. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...