Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg en Android-telefon (htc Magic) og lurte på hvilke rom folk bruker. Her fant jeg en oversikt, men lurte på om noen av de er vanskeligere å gå til norsk tastatur/språk med.

Jeg bruker Cyanogen på min Magic, for å få den til å funke på Magic må man først flashe Cyanogen så flashe CyanogenMod EBI1/32A Port over før man booter. Har brukt Cyanogen i en god stund nå uten problemer.

 

Husk å legge inn et recovery image el. som lar deg ta backup av orginal ROM'en din før du begynner å fikle. På den måten kan du alltid gå tilbake til stock. Jeg bruker Amon RA's recovery image for å ta Nandroid backup og flash'e nye ROM's.

 

Når det gjelder tastatur, kan du laste ned Scandinavian keyboard med Norwegian dictionary fra market. Jeg klarer meg med orginaltastaturet hvor man f.eks. holder a lenge inne for å få tilgang til å velge å osv.

 

Har du vurdert noe ala SenseHERO rom, eller er det bakdeler med slike (ikke like kjapp, bruker mer batteri, ikke støtte for blåtann etc.)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du vurdert noe ala SenseHERO rom, eller er det bakdeler med slike (ikke like kjapp, bruker mer batteri, ikke støtte for blåtann etc.)?

Nope, jeg gikk for den jeg anså som den mest populære ROM'en og den har vist seg å fungere utmerket. Er for lat til å prøve noen andre...og derfor vet jeg heller ikke noe om andre ROM's.

Lenke til kommentar
Har du vurdert noe ala SenseHERO rom, eller er det bakdeler med slike (ikke like kjapp, bruker mer batteri, ikke støtte for blåtann etc.)?

Nope, jeg gikk for den jeg anså som den mest populære ROM'en og den har vist seg å fungere utmerket. Er for lat til å prøve noen andre...og derfor vet jeg heller ikke noe om andre ROM's.

Ja, sikkert ikke dumt. Vil unngå å bytte ROM annenhver uke, så vil helst begynne med en som er stabil, men alle funksjoner som fungerer, og som er kjapp og batterivennlig.

Lenke til kommentar

Selv om siste Cyanogen oppfører seg fint vil så langt, vil jeg ikke anbeafale cyanogen om du ønsker noe stabilt. Selv om tråden der han poster releasene sine på xda heter "stable", er dessverre ikke releasene det - det har blitt nevnt i tråden at .42.5 var den siste stabile - den siste utgitte er nå 4.2.12.2. For mange nye og eksperimentelle ting som legges inn etter hvert gjør at stadig nye problemer dukke opp. Samtidig er det enkelte alvorlige problemer som alle bunner i Bug 989 og gjør at du fort kan miste sms-er om du har en del bakgrunnsting kjørende.

 

Merk at akkurat dette kanskje ikke gjelder så mye for Magic som har mer RAM, men jeg ville ikke valgt den om stabilitet er viktigere enn nye features som du, for å værlig ærlig, ikke legger all verdens merke til. Frem til det kommer en ordentlig Eclair ROM (Android 2.x - vet ikke om det har kommet til Magic enda), er det IMO ingen vits med disse stadige "bitene" av Eclair som cyanogen legger inn. Vent til alle driverne kommer og baser noe *helt* på Eclair, sier nå jeg.

 

Jeg er forøvrig selv på ROM-shopping for tiden. Hvordan er det med Sense ROMs? Nå som det har kommet kildekode til kjernen, bør det vel være mulig å få noe der alt fungerer (tenker særlig på blåtann, som har vært en gjenganger). Vil samtidig ha det så raskt som mulig, så hvis noen har prøvd noen Sense ROMs til G1 i det siste, så bare si ifra. :)

 

Når det gjelder backup, vil jeg forøvrig anbefale bart i stedet for nandroid. Bart tar backup av programmer med instillinger også. Det gjør ikke nandroid, i hvert fall ikke dersom man bruker apps2sd.

Lenke til kommentar
Selv om siste Cyanogen oppfører seg fint vil så langt, vil jeg ikke anbeafale cyanogen om du ønsker noe stabilt. Selv om tråden der han poster releasene sine på xda heter "stable", er dessverre ikke releasene det - det har blitt nevnt i tråden at .42.5 var den siste stabile - den siste utgitte er nå 4.2.12.2. For mange nye og eksperimentelle ting som legges inn etter hvert gjør at stadig nye problemer dukke opp. Samtidig er det enkelte alvorlige problemer som alle bunner i Bug 989 og gjør at du fort kan miste sms-er om du har en del bakgrunnsting kjørende.

(...)

Takk for informasjonen. Jeg har ikke hentet telefonen ennå, siden det er søndag og posten ikke holder åpent (gaaah), så har ikke testet standard-versjonen av Android (finnes det offisiell 1.6 update til Magic?). Jeg er altså åpen for det meste, og kan godt være jeg er fornøyd med standarden inntil videre. Ser jo ut som en kan gjøre mye med widgets og slikt:

 

EDIT: Eneste info jeg finner om offisielle ROM-updates er her:

http://www.htc.com/no/SupportDownload.aspx...2&dl_id=724

Og det er lite info om hva den innebærer annet enn at det er versjon 2.20.401.2 som ikke sier meeg så mye.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Tenker du på å oppdatere til siste offisielle ROM fra HTC, eller til en custom?

offisielle men kan godt få en på custom også vurderer det etterhvert tror jeg

Gidder du NgZ å fikse en step buy step?? På det? Det hadde vært kjempefint!!! Jeg vil ikke hærpe telefonen min når jeg oppdaterer den!

Lenke til kommentar

Jeg har G1/Dram ikke Magic, og skaffet meg root på en kronglete måte før lettere alternativer var tilgjengelige.

 

Men du kan ta en kikk her, den metoden så grei ut. Det eneste er at du bør fashe den nyeste Amon Ra som du finner her.

 

Du skal ha den som slutter på H hvis du har et 32A hovedkort, og G-versjonen hvis du har et 32B. Du sjekker dette i guiden i første linken.

 

Det er liksom liten vits i å flahe en gammel versjon når du først flasher.

 

Det du får ut av denne guiden, er en telefon med et åpent såkalt "recovery image", Det gjør at du kan installere cutom ROM senre hvis du vil, ta backup, osv.

Lenke til kommentar
Jeg har G1/Dram ikke Magic, og skaffet meg root på en kronglete måte før lettere alternativer var tilgjengelige.

 

Men du kan ta en kikk her, den metoden så grei ut. Det eneste er at du bør fashe den nyeste Amon Ra som du finner her.

 

Du skal ha den som slutter på H hvis du har et 32A hovedkort, og G-versjonen hvis du har et 32B. Du sjekker dette i guiden i første linken.

 

Det er liksom liten vits i å flahe en gammel versjon når du først flasher.

 

Det du får ut av denne guiden, er en telefon med et åpent såkalt "recovery image", Det gjør at du kan installere cutom ROM senre hvis du vil, ta backup, osv.

Jeg har G1/dream jeg og!

Lenke til kommentar

Ro ne utropstegnet ditt, hvordan skulle jeg vite det? Du skal kunne følge samme guide, men bruke dette recovery imaget i stedet. Bruk R-versjonen hvis det står "Rogers" i stedet for "with google" på baksiden.

 

Jeg er ikke 100% sikker på at det fungerer dersom telefonen din har blitt oppdatert, men det er absolutt enklest, og verdt å forsøke først. Hvis det ikke virker, må du nemlig først nedgradere den til en tidligere offisiell versjon og gjøre en del ting manuelt, og hvis det ikke er en UK/US-versjon, er det en ganske omstendelig prosess å nedgradere og.

 

Så prøv den guiden jeg linket til tidligere først, men bytt ut recovery-imaget i nedlastningsdelen av guiden med det jeg linket til i denne posten.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg har et salig rot av kontakter på telefonen vis SIM-kortet. Etter å ha tatt sync contacts med GMail, har jeg fått GMail-kontaktene inn på telefonen, men skulle gjerne hatt telefon-kontaktene inn i GMail-kontoen også. Den synkroniserer bare én vei.

 

Hvis jeg får alle kontaktene på GMail-kontoen min har jeg de som back-up, og kan slette de gamle kontaktene på telefonen. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Jeg startet helt fra scratch, se nederste link i siggen min

Takk for den. Er det første-posten du henviser til?

Jeg går da ut fra at sync kun er fra GMail, ikke til. Greit nok. Så hvordan tar jeg raskt og enkelt back-up av telefon-kontaktene mine?

Førsteposten og de andre forsåvidt.

 

Sync er til og fra Google contacts fordi de nettopp er lagret der. Vet ikke hvordan man eksporterer fra SIM til csv.

Lenke til kommentar
Jeg startet helt fra scratch, se nederste link i siggen min

Takk for den. Er det første-posten du henviser til?

Jeg går da ut fra at sync kun er fra GMail, ikke til. Greit nok. Så hvordan tar jeg raskt og enkelt back-up av telefon-kontaktene mine?

Førsteposten og de andre forsåvidt.

 

Sync er til og fra Google contacts fordi de nettopp er lagret der. Vet ikke hvordan man eksporterer fra SIM til csv.

 

Har sletta alle Google contacts-kontaktene mine. Deretter synca jeg telefonen med Contacts, men Google contacts er fortsatt tom. Så den syncer bare én vei (til telefon, ikke fra telefon). I alle fall min.

Lenke til kommentar

Den syncer ikke kontakter som ligger på sim-kortet, så du må overføre de til telefonen. Hvis du har Sense må du passe på at kontaktene er merket som Google, og ikke Phone (hvis jeg husker riktig, er ikke sikker på hvor man gjør det). Ellers skal den synkronisere kontakter begge veier. Har du prøvd å velge synkronisering manuelt? Settings -> Data Synchronization -> Meny-knapp -> Sync Now.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...