Gå til innhold

Windows 7 får .mov-støtte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Quicktime støtter mye mer enn formatet .mov

 

Har Windows Media Player like bred støtte av formater som Quicktime?

 

Liker heller ikke Quicktime. Ser på det som en ekstra sikkerhetsbrist på systemet å ha det installert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kvifor kan ikkje Microsoft like godt leggje inn støtte for alle dei vanlege formata? Er det nokon som har rettigheiter på til dømes .avi og andre format? Dei er no vel interreserte i at so mange som mogleg bruker deira mediaspelar?

.avi er eit såkalla kontainer-format, altså det seier "hei, eg er ein film" og ikkje meir. Ei avi-fil kan innehalde film og ljodspor i mange format og du må ha ein kodek for kvart format for å kunne sjå/høyre innhaldet.

 

Eit problem er patent, som ikkje gjer det heilt enkelt å inkludere kodek utan å måtte ryddje opp i masse lov-drit. Er ikkje eit problem her i Europa (enno), men i USA er det eit stort problem spesielt for Linux-distribusjonar som rett og slett ikkje har lov til å kome med, til dømes, MP3-støtte.

Lenke til kommentar
En annen fin pakke uten alle mulige sære kodeker er CCCP til MPC.

Litt morsomt at du sier det når CCCP er ffdshow med sære codecs for det meste beregnet på anime-scenen. ffdshow dekker alt av behover med mindre du henger i slike rekker.

 

Jeg er klar over at VLC har kodeker OTB, og det er dette som gjør at de har en noe labrere kvalitet ved videoavspilling - ganske merkbart, faktisk.

VLC som nesten alt annet (som ffdshow) bruker libavcodec, så det er nok ikke dekoderen som har skylden, det er nok heller renderen. Men VLC har et par fire-fem forskjellige renderer om jeg husker rett, så det kan være at du kan få bedre kvalitet bare ved å endre den.

Lenke til kommentar

.mov er vel strengt tatt en proprietær kontainer "eid" av Apple. Og strengt tatt i all hovedsak bare en version av .mp4. Så er det egentlig en bra ting at .mov nå sprer seg på bekostning av .mp4 ?

 

Sikkert noen her som vet mye mer om dette enn jeg, hvordan er det med hw-støtte for dekoding av .mov filer?

Lenke til kommentar
..hvordan er det med hw-støtte for dekoding av .mov filer?

Som andre har nevnt er .mov bare filnavnet til en containeren kan inneholde videostrømmer, lydstrømmer og andre strømmer, og det er strømmene som trenger dekoding.

 

Så .mov-filer kan inneholde h.264, MPEG4 Part-2 ASP, Sorenson Video 1 & 2, DV, Apple Video, AAC, MP3, AC3, WAV og mer, og hver av disse igjen har forskjellig støtte for hardwaredekoding.

Lenke til kommentar

Arsæll: hvorfor bruker du ikke BLOGGEN TIL UTVIKLERNE AV WINDOwS 7 ISTEDET?

 

Der er det faktisk bekreftet:

 

21. Improved playback support for video content from digital camcorders and cameras

 

Customers loved the increased range of formats natively supported by the Windows 7 Beta, but noticed areas where they wanted broader support. For example, one was unable to seek to a specific spot in the video in Windows Media Player or Windows Media Center for AVCHD content that was imported from a digital camcorder. We’ve addressed this. Also, while the support for video from some digital cameras worked great, we also got feedback about supporting a broader set of devices out of the box. We’ve since added support for Windows Media Player to natively support the .MOV files used to capture video for many common digital cameras.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

fytti flatskremte sat*n, dette er gode nyheter. takk og pris for dette. det er ingen andre mediespillere jeg hater mer enn quicktime player. håper virkelig dette blir begynnelsen på slutten for verdens mest unødvendige film format; .mov.

håper det blir støtte for visninger av filmtrailere på apple sine sider, det er det eneste den er god for. ellers kan dette formate bare dø, det har min velsignelse.

 

rip QT!

Lenke til kommentar
fytti flatskremte sat*n, dette er gode nyheter. takk og pris for dette. det er ingen andre mediespillere jeg hater mer enn quicktime player. håper virkelig dette blir begynnelsen på slutten for verdens mest unødvendige film format; .mov.

håper det blir støtte for visninger av filmtrailere på apple sine sider, det er det eneste den er god for. ellers kan dette formate bare dø, det har min velsignelse.

 

rip QT!

Er det kontaineren .mov, eller spilleren QT du ikke liker? Ingen av de to har noe med trailerene å gjøre, bortsett fra et felles Codec(h264).

 

Ganske slapp artikkel. Den gir inntrykk av at filendelse~innhold og nevner intet om hvilke Codec som blir støttet. Det at et OS "støtter" en filendelse er jo helt absurd.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...