Gå til innhold

Merkelig lyd fra høyttallere -i ett rom i huset


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et veldig merkelig problem. Mine studiohøyttalere som er koblet til PCen via et eksternt lydkort skurrer når maskinen og CPUen jobber. Jo mere pcen jobber, eller jeg flytter på vinduer i windows -jo mere skurrelyd lager det. Den er ikke ufattelig høy, men mye høyere enn hva som burde være normalt.

- Jeg har testet høyttalerne i flere pcer som er koblet til strømnettet i det samme rommet, med og uten det eksterne lydkortet, men skurringen er minst like ille.

- Da jeg koblet høyttalerne til den bærbare, og så tok ut strømkoblingen ble skurrelyden helt borte.

- Da jeg koblet høyttalerne og pcen til i et rom ved siden av rommet mitt var også skurrelyden borte!?

- Da jeg koblet gitarforsterkeren min til (som en høyttaller) i pcen på rommet der det normalt skurrer var det heller ingen hørbar strøm!

- På det rommet der alt skurrer har jeg bare Jorda stikk-kontaker.

 

Har noen en idè om hva dette kan skyldes? Jeg forstår ingen ting. Min konklusjon hittil er at det må være noe galt med strømmen på rommet mitt? Og at høyttalerne mine er veldig ømfintlige for ett eller annet. Hjelp meg! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er RF-støy som er problemet. Har du prøvd ferritt-dempere? (de magnetiske dingsene man klipser på kabelen)

Siden du hører lyden spesielt godt ved varierende belastning av pc´n vil jeg tro det lønner seg å ha disse på kabelen til PSU også. Strømforsyninger fra Tagan har en slik kabel medfølgende, og det er det utvilsomt en grunn til.

 

Noe ala disse:

http://www.rotorsport.no/product_info.php?...products_id=201

 

Det er helt naturlig at det er forskjell fra rom til rom når det gjelder støy.

 

Siden du har studiomonitorer regner jeg med at du er litt ekstra nøye på lydkvalitet, og da kan nok et strømfilter og skikkelig nettkabel være en idé, men da begynner det å koste litt.

Lenke til kommentar
Siden du har studiomonitorer regner jeg med at du er litt ekstra nøye på lydkvalitet, og da kan nok et strømfilter og skikkelig nettkabel være en idé, men da begynner det å koste litt.

 

Vær så snill, ikke anbefal "skikkelige nettkabler". dette er ren svindel beregnet på å trekke penger ut av lettlurte hifi-galninger. Det er ingenting en nettkabel kan gjøre for å redusere støy som ikke en billig ferrittkjerne kan gjøre også

Lenke til kommentar
Regner med at det er RF-støy som er problemet. Har du prøvd ferritt-dempere? (de magnetiske dingsene man klipser på kabelen)

Siden du hører lyden spesielt godt ved varierende belastning av pc´n vil jeg tro det lønner seg å ha disse på kabelen til PSU også. Strømforsyninger fra Tagan har en slik kabel medfølgende, og det er det utvilsomt en grunn til.

 

Takk for godt svar!

Jeg visste ikke at dette var vanlig, men det er vel litt rart at dette oppsto pluttselig? Og ingen ting annet enn PCen og høyttalerne er koblet til strømnettet på rommet mitt.

Uansett, tror du slike ferritt-dempere vil fjerne støyen helt, eller blir dette bare en halvgod løsning?

Og hvorfor er det bare studiohøyttalerne mine som gir mye støy på dette rommet?

 

Og du sier det er helt naturlig med forskjell på støy fra rom til rom. Men på det ene rommet var det ingen hørbar støy i det hele tatt, i motsetning til rommet mitt der det var helt uholdbart.

Endret av eriknj
Lenke til kommentar
For meg høres dette ut som jordingsproblematikk. Trolig vil et galvaniske skille på signalene fra lydkort til forsterker fikse problemet ditt.

 

 

space

 

 

Tenkte det jeg også, men hvorfor skjer det ikke i andre rom? Det er vel ikke vanlig med galvanisk skille mellom rom og/eller de forskjellige kursene i et hus?

 

At lyden/støyen varierer ved belastning har jeg opplevd selv på 2-3 hovedkort, men det spilte ingen rolle om jeg hadde utstyret koblet til jordet stikk eller ikke.

Men, om det er et problem med jord i maskinen så kan vel dette gå ut over forsterker via signalkabel?

 

Trådstarter har testet grundig, men resultatene rimer ikke helt. For min del blir det bare gjetting.

Lenke til kommentar

Hvordan kursene og kablene belastes der komponentene kobles til og hvordan kablene fysisk er lagt opp kan gjøre forskjellen. Det at lyden blir bra idet han kobler fra strømforskyningen til laptoppen er et sterkt bevis om at det er jordingsproblem.

 

 

space

Lenke til kommentar
Hvordan kursene og kablene belastes der komponentene kobles til og hvordan kablene fysisk er lagt opp kan gjøre forskjellen. Det at lyden blir bra idet han kobler fra strømforskyningen til laptoppen er et sterkt bevis om at det er jordingsproblem.

 

 

space

 

Kabel fra lader til laptop er ikke jordet, og da skal det vel ganske mye til før laptop blir påvirket?

 

En skilletrafo blir jo ganske kostbart, så jeg skulle tro det er mye mer lønnsomt å få en elektriker til å rette en evt feil. Siden han har testet å koble fra alt elektrisk på rommet er det jo ganske utelukket at en av artiklene er synderen.

Jeg hadde uansett målt selv før jeg gjorde noe mer. Å måle fra fase til jord er noe hvem som helst klarer, og et multimeter får man fra 100,- og opp.

Lenke til kommentar

Riktig at laderen ikke er jordet, men RF støy kommer likevel gjennom den. Galvanisk skille trenger ikke være skilletrafo på forskynningsnettet. Tenkte heller på skille på lydsignalet mellom PC og forsterker. Til det finnes det flere muligheter, f.eks. optisk overføring eller "singaltraforer". Annen løsning kan være å finne et lydkort som ikke er like plaget med denne støyen.

 

 

space

Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp dere!

Men når dere tror det er et jordingsproblem- betyr det at hvis jeg ikke hadde hatt jorda stikk-kontakter på dette rommet, så ville jeg ikke hatt problemet? I så fall er det ganske ironisk, for dette er det eneste rommet vi har bedt om jorda kontakter, fordi det skulle ha en del lydutstyr osv.

Høyttalerne som har støyproblemet er koblet til med vanlige jack-kabler (ubalansert), men det er mulighet til å bruke balanserte høyttalerkabler (sånne med 3 "pinner"). Vil dette løse problemet tror dere?

Uansett får jeg vel kjøpe de støydemperne dere anbefalte =)

Lenke til kommentar
Sånn generellt har jeg dårlig erfaring med laptop koblet opp mot anlegg (PA) mtp. støy, hvis laptop er jordet.

Jeg har aldri funnet ut av det problemet, og har endt opp med å lage en kort skjøteledning som fjerner jord...

 

Ja, det er ikke laptop jeg ønsker å koble opp med da, men skjønner poenget. Jeg dro til en lampebutikk i dag, men de fortalte at det ikke var lovelig å selge noe som fjerner jord i Norge. Akkurat som om det skulle være mindre farlig enn at jeg prøver å skru sammen noe selv. Finnes det noen utenlandske nettbutikker som selger dette tror dere? Er litt skeptisk til å lage en selv..

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt kan du kjøpe en ujordet skjøteledning og skjære vekk den plastikken som stopper deg fra å kunne stikke den i en jordet stikkontakt. :)

Men merk at dette er ulovlig, men så lenge du passer på å ikke ta bort akkurat mer plast enn at du får skjøteledningen ned i det jordete støpselet har det ingenting å si for brannsikkerheten.

 

Var det jeg selv gjorde til soverommet, hører med at lampene der har flate støpsler uten jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...