Gå til innhold

Hvorfor er det forskjellige fysiske krav for menn og kvinner på Politihøgskolen?


Idioteque

Anbefalte innlegg

Jeg kom over Politihøgskolen sine hjemmesider og rotet meg frem til de fysiske kravene som blir stilt til søkerne.

 

Kondisjon - løp

 

Løp i gymnastikksal rundt markører, Varighet 10 minutter. To hindringer per runde. På den ene langsiden skal brystkassen berøre underlaget. På den andre langsiden skal begge skulderbladene berøre underlaget. Forlengs eller sidelengs rulle er ikke tillatt. Instuktørene vil sekundere etter utøvernes ønske om poengsum for øvelsen. Det vil også bli opplyst forbrukt tid hvert minutt. Minstekrav menn: 1221 m. Minstekrav kvinner: 1101 m

 

Poeng menn:

1 = 1521 eller bedre

2 = 1461-1520 m

3 = 1401-1460 m

4 = 1341-1400 m

5 = 1281-1340 m

6 = 1221-1280 m

1220 m eller kortere= ikke bestått

 

Poeng kvinner:

1 = 1351 eller bedre

2 = 1301-1350 m

3 = 1251-1300 m

4 = 1201-1250 m

5 = 1151-1200 m

6 = 1101-1150 m

1100 m eller kortere = ikke bestått

Dette er ett eksempel, andre inkluderer svømming og diverse styrkeøvelser, alle med lettere krav (og minstekrav) for kvinner.

 

Hvorfor det? Vil ikke en mann som springer 1200 meter vere bedre rustet til å bli politimann enn en kvinne som springer 1150 meter, forutsatt at de scorer likt på alle andre tester?

 

PS: Jeg har ingen planer om å bli politimann, så nei, jeg lager ikke denne posten fordi jeg ikke kom inn på PHS.

 

PPS: Jeg mener denne tråden hører hjemme i denne delen av forumet; dersom moderatorer er uenige, må de gjerne flytte den til "utdanning".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ett eksempel, andre inkluderer svømming og diverse styrkeøvelser, alle med lettere krav (og minstekrav) for kvinner.

 

Hvorfor det? Vil ikke en mann som springer 1200 meter vere bedre rustet til å bli politimann enn en kvinne som springer 1150 meter, forutsatt at de scorer likt på alle andre tester?

 

Generelle høyde og kroppsbygnings forskjeller. Forskjellen er ganske liten da.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at menn er født med en fordel i fysiske konkurranser; men er ikke det irrelevant? Poenget med disse kravene må vel vere å finne ut hvem som er skikket til å bli politimenn (og -kvinner), og da ser jeg ikke hvordan ulike krav til menn og kvinner er en god løsning.

 

For å ta et veldig banalt eksempel. Hvis en tyv springer fra politiet med en fart på 30 km/t, hvem klarer å fange ham: mannen som springer i 32km/t, eller kvinnen som springer i 28 km/t?

Lenke til kommentar
Det er vel viktigere å ha mangfold enn atleter da. Politiets arbeid består av mer enn å løpe etter tyver.

 

Men hva har mangfoldet å si når det er kvinnen som løper i 28 km/t som er på vakt når 30 km/t tyven er på ferde?

 

Hvorfor er det fysiske krav i politiet?

Hvorfor kan kvinner slippe unna med lettere fysiske krav?

 

 

Det hadde jo også blitt større mangfold hvis man også hadde annsatt feite sofagriser og rullestolbrukere som politifolk på gaten ikke sannt? Men dette gjør man altså ikke pga. nettopp fysikken.

 

Det er garantert også mange kvinner som hadde greid de fysiske kravene hvis de hadde vært like for kvinner og menn (men seff hadde det vært flere menn som hadde klart det enn kvinner, men hva gjør det?).

 

 

Når det er satt fysiske krav er det en grunn for det.

Det blir ikke noe lettere og dra sin makker i sikkerhet når man er kvinne og tyven løper ikke noe saktere når det er en kvinnelig betjent som skal fange tyven.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Som sagt består Politiets arbeid av mer enn å løpe etter tyver.

 

Like fysiske krav ville resultert i vesentlig færre kvinnelige politibetjenter, og det er ikke akkurat en overvekt av dem fra før. Man ville da kanskje fått de beste politifolkene, vurdert individuelt, men politiets styrke er ikke nødvendigvis lik summen av dets betjenters styrke.

 

Kvinner har egenskaper som gjør dem bedre egnet i mange situasjoner enn menn. Å ha en arbeidsplass med en god blanding av kvinner og menn, og et fagmiljø med mangfold, er positivt i seg selv. Og for alt jeg vet er det kanskje noen som tror at mannfolka vil prestere bedre for å imponere damene.

 

Poenget er uansett at en kvinne som alene kanskje er et dårligere valg enn en mann, allikevel kan være bedre for politistyrken som helhet.

 

Edit: Og forskjellen på de fysiske kravene er uansett ikke så stor.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Igjenn, hvorfor er det fysiske krav i yrker som politi, forsvaret og brannvesenet?

Hva er det som gjør at kvinner kan klare seg med lettere krav?

 

 

Hvorfor kan ikke rullestolbrukere, feite sofagriser som knapt klarer og løfte fjernkontrollen eller folk med kols komme inn i disse yrkene?

De har jo sikkert noen egenskaper som veltrente normale sykdommsfrie folk ikke har.

 

 

Her er f.eks kravene til kvinner og menn på befalsskolen:

3000 meter løp:

kvinner: 15.00 menn: 14.00

 

Kroppsheving (kvinner får ha beinene støttet opp på en benk mens de henger under bommen mens menn henger rett ned (mye tyngre å henge rett ned (det blir som å ta pushups på knærne)):

kvinner: 5 menn: 4

 

armhevinger:

kvinner: 10 menn: 16

 

situps:

begge kjønn: 20

 

Dette er betydelige forskjeller (med unntak av situps (vet ikke hvorfor)).

Sekken til en kvinne blir ikke lettere å bære, en skadd medsoldat blir ikke lettere å bære for en kvinne, våpen og ammo blir ikke lettere å bære for en kvinne, ubevæpnet kamp blir ikke lettere for en kvinne (eller kansje det), fienden rykker ikke saktere fremm hvis man har en kvinne i troppen, osv.

 

Hvorfor skal det da være lettere krav for kvinner?

Hva er vitsen med de fysiske kravene hvis man er god nokk selvom om man ikke tilfredstiller dem (hvis man er kvinne)?

 

Skal man ofre livet til folk på likestillingens alter for å få opp kvinneandelen i hvisse yrker?

 

 

 

 

Ville du hatt en kvinnelig røykdykker som såvidt klarte kravene for kvinner eller en mannelig røykdykker som akkurat klarte kravene for menn til å bære deg ut av et brennende hus hvis du lå skadd inne i dette?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg har lest det du skrev, men du svarte ikke på spørsmålene.

 

en med kols kan f.eks sikkert relatere seg til andre med kols og lignende problemer. Hvorfor kan ikke denne personen bli politibetjent med senkede krav siden han har kols når kvinner kan få senkede krav?

 

Hvis de fysiske kravene er der for en grunn skulle man også tru at alle burde tilfredsstille disse kravene, ikke bare mennene.

 

1 minutt forskjell på 3000 meter på befalskolen er en betydelig forskjell. Jeg kan ikke se hva som gjør at kvinner kan ta igjenn dette på noen måte, eller at kvinner i en praktisk situasjon ikke trenger å være like raske som mennene.

 

 

PS: De fysiske inntakskravene i befalsskolen er latterlig lave

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Å jobbe som politi er jo helt klart noe mer enn å løpe etter tyver. Egenskaper som modenhet, å være ansvarlig, tålmodighet og så videre, er like viktig, om ikke viktigere, enn fysiske krav. Man skal tross alt omgås med alle mulige folk, fra opprørske tenåringer til hissige gamlinger.

 

Jeg tror også at for kvinner er kravene like vanskelig som kravene for menn er for menn.

Lenke til kommentar
Å jobbe som politi er jo helt klart noe mer enn å løpe etter tyver. Egenskaper som modenhet, å være ansvarlig, tålmodighet og så videre, er like viktig, om ikke viktigere, enn fysiske krav. Man skal tross alt omgås med alle mulige folk, fra opprørske tenåringer til hissige gamlinger.

 

Hvorfor er da ikke de fysiske kravene til menn de samme som kvinnene?

 

Man trenger jo ifølge deg ikke ha noe bedre fysikk som politi enn det som er kvinnekravene.

 

Jeg tror også at for kvinner er kravene like vanskelig som kravene for menn er for menn.

Og kravene for en i rullestol hadde vært like vanskelig for en i rullestol som kravene for en som ikke hadde vært i rullestol hadde vært for en som ikke sitter i rullestol.

Skal vi da slippe inn folk i rullestol som patruljerende politi med egene rullestolkrav?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
en med kols kan f.eks sikkert relatere seg til andre med kols og lignende problemer. Hvorfor kan ikke denne personen bli politibetjent med senkede krav siden han har kols når kvinner kan få senkede krav?

Det er noen flere kvinner i samfunnet enn det er personer med kols. Hvilke andre egenskaper har disse som veier opp for den enorme svakheten i fysikk?

 

Hvis de fysiske kravene er der for en grunn skulle man også tru at alle burde tilfredsstille disse kravene, ikke bare mennene.

Som sagt handler politiarbeid om mer enn fysisk arbeid. Det kvinnene mangler i fysiske prestasjoner tar de igjen på andre områder. Det er allikevel fortsatt vesentlige fysiske krav siden det er en viktig del, men det rager ikke milevis over andre egenskaper.

 

1 minutt forskjell på 3000 meter på befalskolen er en betydelig forskjell. Jeg kan ikke se hva som gjør at kvinner kan ta igjenn dette på noen måte, eller at kvinner i en praktisk situasjon ikke trenger å være like raske som mennene.

Må kvinnene absolutt være i praktiske situasjoner til vanlig? De kan bidra med mye på andre områder. Det er allikevel et krav, siden det ikke er utenkelig at de faktisk må yte i spesielle situasjoner, som krig og sånt.

 

Hvorfor er da ikke de fysiske kravene til menn de samme som kvinnene?

 

Man trenger jo ifølge deg ikke ha noe bedre fysikk som politi enn det som er kvinnekravene.

Er det så vanskelig å se at man kan ønske en viss sammensetning, samtidig som man ønsker å ha de fysisk best presterende fra begge kjønn?

Lenke til kommentar
en med kols kan f.eks sikkert relatere seg til andre med kols og lignende problemer. Hvorfor kan ikke denne personen bli politibetjent med senkede krav siden han har kols når kvinner kan få senkede krav?

Det er noen flere kvinner i samfunnet enn det er personer med kols. Hvilke andre egenskaper har disse som veier opp for den enorme svakheten i fysikk?

 

Jeg skrev kan relatere seg til personer i samme situasjon.

 

Hva spesifikt er det kvinnene har som veier opp for fysikken?

 

Hvis de fysiske kravene er der for en grunn skulle man også tru at alle burde tilfredsstille disse kravene, ikke bare mennene.

Som sagt handler politiarbeid om mer enn fysisk arbeid. Det kvinnene mangler i fysiske prestasjoner tar de igjen på andre områder. Det er allikevel fortsatt vesentlige fysiske krav siden det er en viktig del, men det rager ikke milevis over andre egenskaper.

 

Ja og man har også andre tester enn fysiske tester for å sikre seg at kandidatene er gode nokk på de andre områdene også.

 

Hvilke andre områder er det kvinnene tar igjenn fysikken på som menn ikke har?

 

1 minutt forskjell på 3000 meter på befalskolen er en betydelig forskjell. Jeg kan ikke se hva som gjør at kvinner kan ta igjenn dette på noen måte, eller at kvinner i en praktisk situasjon ikke trenger å være like raske som mennene.

Må kvinnene absolutt være i praktiske situasjoner til vanlig? De kan bidra med mye på andre områder. Det er allikevel et krav, siden det ikke er utenkelig at de faktisk må yte i spesielle situasjoner, som krig og sånt.

 

Når man har kommet gjennom de fysiske kravene er man kvalifisert til og ta praktiske fysisk krevende oppgaver.

 

Man setter ikke kvinner i avdelinger som ikke krever fysisk styrke i politiet, brannvesenet eller millitæret (da hadde nokk feministene skreket opp).

Og da burde de også ha de samme kravene (siden de kan komme i en operativ enhet hvis de vil)

 

 

Hvorfor er da ikke de fysiske kravene til menn de samme som kvinnene?

 

Man trenger jo ifølge deg ikke ha noe bedre fysikk som politi enn det som er kvinnekravene.

Er det så vanskelig å se at man kan ønske en viss sammensetning, samtidig som man ønsker å ha de fysisk best presterende fra begge kjønn?

 

Ok så du syns det er greit å ofre liv pga. at f.eks en kvinnelig røykdykker ikke greier å bære ut en 100 kg tung mann av en brann pga at hun ikke er sterk nokk (men komm inn pga at hun var kvinne og hadde lavere fysiske krav)?

 

Er en høyere kvinneanndel værdt og ofre liv, og å få nedsatt stridsevne i forsvaret for?

 

 

 

 

Og er det ikke diskriminerende ovenfor menn og gi de høyere krav bare fordi de er menn (mens det egenklig ikke er nødvendig å ha bedre fysikk enn kvinnekravene)?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Som sagt består Politiets arbeid av mer enn å løpe etter tyver.

 

Like fysiske krav ville resultert i vesentlig færre kvinnelige politibetjenter, og det er ikke akkurat en overvekt av dem fra før. Man ville da kanskje fått de beste politifolkene, vurdert individuelt, men politiets styrke er ikke nødvendigvis lik summen av dets betjenters styrke.

 

Kvinner har egenskaper som gjør dem bedre egnet i mange situasjoner enn menn. Å ha en arbeidsplass med en god blanding av kvinner og menn, og et fagmiljø med mangfold, er positivt i seg selv. Og for alt jeg vet er det kanskje noen som tror at mannfolka vil prestere bedre for å imponere damene.

 

Poenget er uansett at en kvinne som alene kanskje er et dårligere valg enn en mann, allikevel kan være bedre for politistyrken som helhet.

 

Edit: Og forskjellen på de fysiske kravene er uansett ikke så stor.

 

Men en man som ikke greier de fysiske kravene kan være bedre egnet i mange situasjoner enn en mann som greier de fysiske kravene. Og en mann som "bare" greier kravene for kvinner kan være mye bedre egnet i mange situasjoner enn en kvinne som greier de samme kravene.

 

Skal det være fysiske krav til f.eks løping, svømming e.l burde det, slik jeg ser det, være like krav. Ser ingen grunn til at jenter skal løpe saktere enn gutter.

 

Det er klart at politiarbeid er mye mer enn å springe etter tyver, men det er ikke bare kvinner som ikke greier menns krav som kan egenskaper som kan være viktigere enn fysikk, også menn som ikke klarer mens krav kan ha disse egenskapene.

Lenke til kommentar

De fysiske kravene på PHS settes ikke fordi det er viktig at alle som blir polititjenestemenn/-kvinner klarer å løpe i 30 km/t. En kvinne vil aldri ta igjen en mann når det gjelder f.eks antall kilo i benkpress, men det er heller ikke relevant. Kravene er der for å sikre at alle som kommer inn er i en viss fysisk form, noe som er viktig i dette yrket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
De fysiske kravene på PHS settes ikke fordi det er viktig at alle som blir polititjenestemenn/-kvinner klarer å løpe i 30 km/t. En kvinne vil aldri ta igjen en mann når det gjelder f.eks antall kilo i benkpress, men det er heller ikke relevant. Kravene er der for å sikre at alle som kommer inn er i en viss fysisk form, noe som er viktig i dette yrket.

Kunne igrunn ikke sagt det bedre selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skrev kan relatere seg til personer i samme situasjon.

Jeg skrev at det er færre personer for dem med kols å relatere seg til.

 

Hva spesifikt er det kvinnene har som veier opp for fysikken?

Nøyaktig hva har lite med saken å gjøre, så lenge politiet mener de har det. Og jeg håper for guds skyld at du ikke mener at kvinner og menn er er helt identiske mentalt. Men for å nevne noe: Evne til å holde flere baller i luften enn menn, mindre aggressive og intuitive heller enn logiske.

 

Man setter ikke kvinner i avdelinger som ikke krever fysisk styrke i politiet, brannvesenet eller millitæret (da hadde nokk feministene skreket opp).

Og da burde de også ha de samme kravene (siden de kan komme i en operativ enhet hvis de vil)

Hva vet du om det? Det kan være andre krav for spesifikke stillinger innen politiet.

 

Ok så du syns det er greit å ofre liv pga. at f.eks en kvinnelig røykdykker ikke greier å bære ut en 100 kg tung mann av en brann pga at hun ikke er sterk nokk (men komm inn pga at hun var kvinne og hadde lavere fysiske krav)?

Jeg har ikke sagt det. Og jeg vet heller ikke hva kravene for en røykdykker er. Men hva hvis en kvinne kan redde liv ved at hun klarer å fokusere på flere ting av gangen? Heller ikke røykdykking handler bare om å bære 100kg tunge menn.

 

Og er det ikke diskriminerende ovenfor menn og gi de høyere krav bare fordi de er menn (mens det egenklig ikke er nødvendig å ha bedre fysikk enn kvinnekravene)?

Tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Men en man som ikke greier de fysiske kravene kan være bedre egnet i mange situasjoner enn en mann som greier de fysiske kravene. Og en mann som "bare" greier kravene for kvinner kan være mye bedre egnet i mange situasjoner enn en kvinne som greier de samme kravene.

Sikkert. Men nå er det ikke mulig å måle alle egenskaper helt presist.

 

Skal det være fysiske krav til f.eks løping, svømming e.l burde det, slik jeg ser det, være like krav. Ser ingen grunn til at jenter skal løpe saktere enn gutter.

Allikevel så gjør de tydeligvis det. Go figure. Jeg tviler på at idrettsjentene holder tilbake fordi det er med i en eller annen feministisk konspirasjon.

 

Det er klart at politiarbeid er mye mer enn å springe etter tyver, men det er ikke bare kvinner som ikke greier menns krav som kan egenskaper som kan være viktigere enn fysikk, også menn som ikke klarer mens krav kan ha disse egenskapene.

Allikevel kan det altså være en fordel å ha en god fordeling av kjønn pga. arbeidsmiljø og fagmiljø. Som sagt er ikke politiets styrke som helhet nødvendigvis lik summen av hver enkelt politibetjents styrke.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Kravene er der for å sikre at alle som kommer inn er i en viss fysisk form, noe som er viktig i dette yrket.

 

Hvis fysisk form er viktig for politiyrket, hvorfor er det viktig?

Hvilke oppgaver krever god fysiskk hvis det ikke er under arrestasjon, ol?

 

Under en pågripelse er det vel absolutt fysisk styrke som er relevant, og ikke hvor god fysikk du har i forrhold til ditt kjønn, dine gener, din vekt eller din helse (sykdommer, ol.)?

 

 

Man får ikke pågrepet en stor mann alene selv om man er i god fysisk form for å være en kvinne.

 

Hva er viktig med god fysisk form (i forrhold til kjønn) i politiet hvis det ikke er i fysisk krevende situasjoner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Kravene er der for å sikre at alle som kommer inn er i en viss fysisk form, noe som er viktig i dette yrket.

 

Hvis fysisk form er viktig for politiyrket, hvorfor er det viktig?

Hvilke oppgaver krever god fysiskk hvis det ikke er under arrestasjon, ol?

 

Under en pågripelse er det vel absolutt fysisk styrke som er relevant, og ikke hvor god fysikk du har i forrhold til ditt kjønn, dine gener, din vekt eller din helse (sykdommer, ol.)?

 

 

Man får ikke pågrepet en stor mann alene selv om man er i god fysisk form for å være en kvinne.

 

Hva er viktig med god fysisk form (i forrhold til kjønn) i politiet hvis det ikke er i fysisk krevende situasjoner?

Når det gjelder pågripelser så spiller teknikk en stor rolle også, selvfølgelig kombinert med fysisk styrke. Men i praksis betyr det at en politimann/kvinne skal kunne legge en som er en del sterkere enn seg selv, i bakken. Har selv sett små, tynne politimenn legge svære folk i bakken uten at det er noe særlig problem, og det var da teknikk som ble brukt.

 

Edit: Og så jobber Politiet ilag med sine makkere, da. Man skal vanligvis ikke trenge å pågripe noen helt alene, men jeg skjønner poenget, man skal naturligvis være i stand til det.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...