applemann Skrevet 21. februar 2009 Skrevet 21. februar 2009 Plutselig har automatgearkassen begynt å oppføre seg som om den var manuell. Bilen kveles hvis den får for lavt turtall. Dette er upraktisk og veldig kjedelig i lyskryss ol. Jeg kan holde den i gang ved å sette i "Normal", men da kveles den så snart jeg girer i Drive (eller 1./2.). Er det noen som har vært borti noe lignende og som vet hva det kan skyldes? Har en Mitsubishi Lancer '93.
applemann Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Skrevet 22. februar 2009 Med "Normal", mener du "N" for Neutral? Ja, N for "nøytral" skulle det være.
Freakeating Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Prøv å bytte olje + filter på kassa? Hjelper ikke det så regner jeg med at clutchen er utslitt.
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Prøv å bytte olje + filter på kassa? Hjelper ikke det så regner jeg med at clutchen er utslitt. En vanlig automatkasse har ingen clutch.... den har en momentomformer.
Autofil Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Denne moment-omformeren står i forkant på alle automat girkasser. Den erstatter det vi kjenner som den vanlige clutchen på en manuell girkasse. Det er denne som gjør at ikke motoren stopper selv om bilen står i ro. Det kan også forklares som en turbin som fylles med olje, der enkelte innholder lock-up clutch. Når motoren oppnår et visst turtall begynner converteren å ta med seg inngående aksling i girkassen og bilen settes i bevegelse.
applemann Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar! Så konklusjonen blir at det er sannsynligvis enten moment-omformeren eller converteren...
Skummel_Fyr Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar! Så konklusjonen blir at det er sannsynligvis enten moment-omformeren eller converteren... Momentomformer/Converter er samme sak kort sagt. Synes det kan virke som om converteren er full av grums, da må man demontere girkassen og skru av converteren slik at man får satt den på høykant og tømt den for gammel olje og skylt med diesel. Samtidig bytter man olje og filter på girkassen.
applemann Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 Momentomformer/Converter er samme sak kort sagt.Synes det kan virke som om converteren er full av grums, da må man demontere girkassen og skru av converteren slik at man får satt den på høykant og tømt den for gammel olje og skylt med diesel. Samtidig bytter man olje og filter på girkassen. Converteren ble skiftet for tre uker siden på merkeverksted. Den var brukt, så da er det vel muligens den som har røket (igjen). Kjører den bort i kveld, så får vi se om de finner ut noe i morgen.
Freakeating Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Prøv å bytte olje + filter på kassa? Hjelper ikke det så regner jeg med at clutchen er utslitt. En vanlig automatkasse har ingen clutch.... den har en momentomformer. Ah seff. Tenkte på DSG kasse jeg nå
Reppemarkus Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Ah seff. Tenkte på DSG kasse jeg nå Dobbel-clutch ja
applemann Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Skrevet 12. mars 2009 Verkstedet har deaktivert "lock-up" på converteren som sitter på gearkassen. Det skulle visst ikke ha så mye å si, kanskje litt høyere bensinforbruk. Er det noen som kan gi en kort pedagogisk forklaring på hva denne "lock-upen" gjør? Syns det er litt rart at den bare kan kobles ut uten at det gir noen særlige negative konsekvenser?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå