Gå til innhold

Kuleste objektivet noensinne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvilken virkning er det du snakker om nå Sutekh? Forøvrig er det sigma som har DC, nikon kaller det DX.
Tsk tsk, kan du ikke dine objektivforkortelser? :p

 

"DC" står for "Defocus control", som vel best kan beskrives som justerbar bokeh. Nikon har to slike objektiver, DC-Nikkor 105 f/2 og 135 f/2.

 

Og jeg snakker da om den ekstremt myke virkningen du får av den tidligere nevnte Heligon 50mm f/0,75.

 

DC-Nikkorene kan vel også klassifiseres som rimelig kule objektiver, for øvrig. Jeg sikler noe vanvittig etter 105-eren som portrettobjektiv og lyssterk tele.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
hvilken virkning er det du snakker om nå Sutekh? Forøvrig er det sigma som har DC, nikon kaller det DX.
Tsk tsk, kan du ikke dine objektivforkortelser? :p

 

Jo, men jeg trodde du refererte til sigma objektivet oppi her, og sigma kaller jo sin ikke-fullformat optikk for DC.

Lenke til kommentar
Heh - til Canon kunne man hatt 24-70L, 70-200L samt Sigzilla 200-500 (pluss eventuelt 16-35L, men da får man jo overlapp i 24-35 - afysjafysj!) - og så kan man dekke 24-500, alt med blender 2.8.. :)
Mens Nikon kan gi deg 14-24 f/2,8, 24-70 f/2,8, 70-200 f/2,8 og til slutt Sigzilla.

 

Hele området fra 14-500 mm dekket, med f/2,8 :p

14-35/2.0, 35-100/2.0 og 90-250/2.8. Sleng på 7-14/4.

 

Rett nok bare f/4 på 7-14, men det oppveies kanskje av 2x f/2.0. Blir nok også både litt billigere og litt lettere å få med seg. :p

Lenke til kommentar
14-35/2.0, 35-100/2.0 og 90-250/2.8. Sleng på 7-14/4.

 

Rett nok bare f/4 på 7-14, men det oppveies kanskje av 2x f/2.0. Blir nok også både litt billigere og litt lettere å få med seg. :p

Pfff - her snakker vi årntli 35mm kameraer med crop factor på 1.0x - selv om det er litt kult med zoomer på effektive 28-70 og 70-200 med f/2.0, da. ;)

Lenke til kommentar
Det er veldig kult, skal jeg si deg. Hvem lager en normalzoom som er optisk perfekt? Og bare for moro skyld, så sørger samme produsent for å bruke en større åpning enn de pinglete f/2.8-objektivene?

 

:p

*grumbles* ..28-70/2.0 hadde vært fett, men det er umiddelbart Nikons 14-24/2.8 jeg er mest misunnelig på.. ;)

Lenke til kommentar

La oss ikke la denne morsomme tråden degenerere til lekeslåssing. Det bør vi ta i chattetråden (jada, jeg er minst like skyldig som dere andre... advarsel utskrevet. ;))

 

(det viktige her er jo at Canon blir eid av både Oly og Nikon! :fun: <dukk>)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...