Gå til innhold

Kuleste objektivet noensinne?


Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om det har vært nevnt her før, men jeg leste litt om et spesielt Zeiss-objektiv laget på 60-tallet, nærmere bestemt i 1966.

 

Det ble laget for å ta bilder på månen i dårlig lys, og ble senere brukt av Stanley Kubrick i Barry Lyndon. Her ble det brukt med en converter (effektiv brennvidde 36,5mm) til å filme i stearinlys - se bildene fra filmen nederst i artikkelen! Greit nok spesielle lys med større flamme, men allikevel! ;)

 

Se bare bildet av überobjektivet!

 

Det ble visst vist frem på Photokina 2008 - skulle gjerne sett.. ;)

 

Andre som vet om spesielle objektiver med skikkelig wow-faktor?

 

Edit: Glemte jo å skrive navnet på godsaken: Zeiss "Planar T* 0,7/50". :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50mm 1.8 til under en tusing er ganske kult.

 

Overnevnte 300 f2 er min drøm.

50mm f/1.8 er vel neppe kul, men praktisk og billig.

 

Ser mange snakker om Nikon 300mm f/2, et objektiv som så langt jeg vet ikke eksisterer. Det finnes forøvrig 200mm f/2 og 300mm f/2.8 :) Begge er forøvrig kule (men tunge).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Ser mange snakker om Nikon 300mm f/2, et objektiv som så langt jeg vet ikke eksisterer. Det finnes forøvrig 200mm f/2 og 300mm f/2.8 :) Begge er forøvrig kule (men tunge).

 

Dette var en meget historieløs uttalelse min gode mann.

Nikkor 300 f2 eksisterer absolutt. Ikke mange, og ikke i produksjon i dag, men absolutt virkelig. Mange har tatt veien til Hollywood. Dukker fra tid til annen opp på ebay. regn med å m åtte betale godt over 100.000 kroner.

Lenke til kommentar
Mener å huske at det var en her på forumet som fikk muligheten til å kjøpe en 300 f2 av forsvaret for en billig penge, eller kjente noen...

Husker ikke helt :!:

Husker den historien. Han fikk beskjed om at den var ganske dyr, og fikk den for hele 12 000,-

Tror han solgte den med relativt god fortjeneste :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...