Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har seriøse problem med oppblåst mage!


NeW_PrO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å endre kostholdet. Selv har jeg funnet ut etterhvert at jeg har intolerans mot diverse ingredienser.

 

Unngå følgende i noen dager og se om det hjelper: hvetemel, melk (og alle melkeprodukter), løk og egg.

 

Alternativer kan være knekkebrød uten hvetemel (sjekk pakken), vann istedet for melk, rent kjøtt til middag (unngå blandingsprodukter og sauser med løk i) og ikke spis egg.

 

Se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Samme som Aurvan sier, men det kan være lurt å kutte ut én ting om gangen. Da merker du hva du har intolerans mot, og du kan gå tilbake igjen til de andre tingene.

 

Prøv å én/to uker droppe alle melkeprodukter, se om det skjer noen forandring. Hvis ikke, kan du begynne med melk igjen og så kan du droppe ut ting med gluten i seg, dvs at du ikke kan spise mel, eventuelt spise glutenfritt mel. Osv osv, med de eksemplene som Aurvan nevnte.

Lenke til kommentar
Samme som Aurvan sier, men det kan være lurt å kutte ut én ting om gangen. Da merker du hva du har intolerans mot, og du kan gå tilbake igjen til de andre tingene.

 

Prøv å én/to uker droppe alle melkeprodukter, se om det skjer noen forandring. Hvis ikke, kan du begynne med melk igjen og så kan du droppe ut ting med gluten i seg, dvs at du ikke kan spise mel, eventuelt spise glutenfritt mel. Osv osv, med de eksemplene som Aurvan nevnte.

 

Problemet er at han kan ha intoleranse mot flere ting. Selv har jeg 3 ting jeg tåler dårlig, så mener det er bedre å kutte ut alt og se om det hjelper, og så begynne igjen men én og én ting. Det er ikke noe vanskelig å unngå disse produktene hvis du unngår impuls-innkjøp og lager en liste over hva du skal spise og handle inn. Kan jo for sikkerhetsskyld unngå produkter med gluten også for å sjekke.

Lenke til kommentar

Nei, nytt_liv dette er ikke samtidig som situps, du skal bare stå rett opp og ned og dra inn magen osv... Jeg mente at det er mye enklere å stå å suge inn magen enn å gjøre situps, fordi de er vanskelige å gjøre rett :)

 

Med oppblåst mage sier jeg: Konstant bulemage mellom måltidene, noen ganger luft andre ganger er den stor uten luft.

 

Dette er det jeg har gjort i ca. en uke nå. Begynnte forrige Fredag med et kosthold uten laktose. Jeg føler at jeg har blitt litt bedre de siste dagene men det tror jeg er på grunn av øvelsen som får meg automatisk til å jolde magen mer på plass. Så da er det gluten neste ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei... Dette med gluten og laktose har ikke fungert noe særlig... Det kan heller ikke ligge i genene heller fordi både faren min og broren min må spise 3-4 ganger mer enn meg for å få like stor mage. Eneste jeg står igjen med er nøttene, og dem har jeg vært uten en stund nå, kjenner heller ikke noe forskjell. det der candiana sopp greiene eller hva det heter har jeg vært til undersøkelse for og de såg ingenting.

 

Så hva kan det være?

Lenke til kommentar

Jeg HAR tatt tester men ingenting vises så da har de fått for seg at det er innbilning... (Hater kristiansund sykehus)

 

Jeg mener også det samme at det kan være farlig da man ikke vet hva det er men absolutt INGEN er enig med meg... PS: Har begynnt å fått smerter og luft i tillegg...

 

 

Kan det være at jeg trener feil på noen måte? altså ikke noe inne i kroppen men bare at jeg trener på feil måte slik at magen buler ut? Jeg har ikke peiling på hvordan du skal tøye ut magen så jeg har aldri gjort det.

Lenke til kommentar

bare en ting.. hvordan er det med druer? Har søkt litt på google og sett men det står så mye forskjellig! Noen plasser står det at du får forstoppelse av druer, andre står det oppblåst mage, og noen står det at det er bare bra mot oppblåst mage..

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet som du beskriver.

Legen trodde jeg hadde melkeallergi, men ingen prøver viste tegn til noe slikt. Han ba meg likevel prøve laktoseredusert melk, men uten resultat for min del. (ble nesten verre)

 

Etter mye prøving og feiling kom jeg fram til at de såkalte raske karbohydratene var det som var årsaken. De ga meg magetrøbbel.

 

Kneip er nesten halvparten sukker i form av hvetemel. Polarbrød er litt bedre, men ikke mye.

Hold deg også unna sukkerholdig brus. Regn ut hvor mange sukkerbiter det er i en halv liter brus f.eks. Du vil bli overrasket

 

Nå spiser jeg lindbergbrød, ost og kjøtt/kylling/fisk, og problemene er helt borte. Skulle nok spist mer grønt, men men ;)

Problemene kommer dog igjen hvis jeg spiser "normal mat"

 

Reduser karbohydrater så mye som mulig i kosten din en uke, og se om problemene forsvinner. Gjør de ikke det, så har du iallefall utelukket det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...