Gå til innhold

Nikon D60 vs Nikon D80?


Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen ;)

 

Jeg er fersk her inne, men det er fordi jeg ikke pr. dags dato har speilreflekskamera. Det har jeg hatt fryktelig lyst på lenge, og har nå bestemt meg for å kjøpe. Valget har falt på Nikon etter jeg har lest at dette er et fryktelig godt kamera (?).

 

Etter videre research har jeg nå bestemt meg for å kjøpe enten Nikon D60 eller D80. Spørsmålet mitt er egentlig hva de vesentlige forskjellene er, og hvem av de to som anbefales her?

 

Hadde satt veldig pris på å få noen gode svar, slik at jeg kan bestemme meg mellom en av de to. Begge kameraene leveres med et 18-55mm objektiv, er dette greit å begynne med?

 

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med valget av Nikon!

Selv om D80 ikke er helt nytt lenger er det et klart bedre kamera enn D60 (som også er veldig bra). 18-55mm objektivet er greit nok, forutsatt at du kjøper den siste versjonen med VR!!

Har du råd vil jeg sterkt anbefale å gå litt opp i pris og kvalitet. Bruker selv 16-85mm, et klart bedre valg. Du har også alternativer fra andre leverandører som Sigma eller Tamron.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

I går møtte jeg på en begrensning med D60 - en kollega på jobb har ett, og han skulle så gjerne fjernstyrt blitsen, noe som såklart ikke er mulig med D60 uten ekstrautstyr. D80 har CLS, og kan styre ekstern blits trådløst.

 

Dette, toppdisplayet, fokusmotoren og to-hjuls kontroll gjør D80 til det klart beste valget av disse to.

Lenke til kommentar

Om du er helt fersk på fotografering ville jeg gått for D40 eller D60; de har et veldig bra hjelpesystem bygget inn i menyene som man ikke skal undervurdere verdien av for en nybegynner. Du får også veldig mye fotoglede for pengene med disse kameraene, et D40-kit med vibrasjonsdemping på objektivet kan du vel få for rundt 3000 kr, og for mange "casual" speilreflekskjøpere er det alt de trenger i overskuelig fremtid (sammen med ertepose, stativ, og blits ...) :)

Lenke til kommentar

Takk for all svar, alle sammen ;)

 

Jeg er fersk når det gjelder speilrefleks, men utrolig kresen når det kommer til bildekvalitet. Derfor har jeg sett litt bort fra D40, og vil heller konsentrere meg om enten D60 eller D80. Med hva som blir skrevet her inne, mener dere at D60 bør holde for meg?

 

Når det gjelder ryddesalget på Expert, så kunne jeg jo vurdert dette D80 kamerahuset. Hva koster da en allright linse i tillegg til dette? Jeg har lest litt rundt og det anbefales med en VR linse?

 

Beklager om det kommer veldig newbie spørsmål her altså, men jeg vil bare være sikker på at jeg blir fornøyd når jeg først nå skal investere i digital speilrefleks.

Lenke til kommentar

I forhold til rein bildekvalitet, som du skriver, vil du neppe se noen forskjell mellom resultatene fra D60 og D80. Innstillingsmuligheter og ergonomi derimot er noe annet. Som førstegangs kjøper har ergonomien likevel kanskje ikke så mye å si? Man blir jo vant med det man bruker like vel.

D60 (og D40) har dog noen OK hjelpefunksjoner i programoppsettet som ikke D80 har. Disse kan være greie for en nybegynner med speilrefleks, men er selvfølgelig ikke nødvendig.

Bakdelen med D40 og D60 er at de er enkle med noe begrensede bruksmuligheter og at di ikke har innebygd fokusmotor, hvilket gjør det nødvendig å kjøpe objektiv som har dette.

D80 har innebygd fokusmotor og det er i praksis en bedre løsning for meg.

Vedrørende valg av objektiv: Bruk litt mer penger på dette enn du først hadde tenkt. Kjøp så noe med innebygd bildestabilisering. Velger du D40 eller D60 må det også ha innebygd fokusmotor.

(Alternativt kan du selvfølgelig droppe Nikon og velge Olympus E-520 med ett eller to kit objektiv og løse alle problemer…?)

Til sist et godt råd:

Kjøp boken: Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft. Denne er veldig bra og forklarer det meste på en enkel måte.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at både D60, D40, eller en god superzoom holder lenge for deg. Det er liten forskjell i bildekvalitet mellom D60 og D40 med mindre du skal skrive ut i A3 format og oppover, eller har planer om å croppe og forstørre bildene dine kraftig, så mitt tips for optimal brukervennlighet og verdi for pengene er fortsatt et D40-kit med VR-versjonen av 18-55mm objektivet (rundt 3000.- hvis du leter litt rundt?). Men dersom du er fast bestemt på å hoope over "begynnertrinnet" når det gjelder utstyr (og ofre nybegynnervennligheten D40/D60 har) er D80 og 16-85mm en fin kombinasjon. Da ender du med et optimistisk overslag på rundt 8000.-

 

I alle tilfeller ville jeg forsikra meg om å ha penger igjen til stativ og blits når jeg satte opp budsjettet. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at både D60, D40, eller en god superzoom holder lenge for deg. Det er liten forskjell i bildekvalitet mellom D60 og D40 med mindre du skal skrive ut i A3 format og oppover, eller har planer om å croppe og forstørre bildene dine kraftig, så mitt tips for optimal brukervennlighet og verdi for pengene er fortsatt et D40-kit med VR-versjonen av 18-55mm objektivet (rundt 3000.- hvis du leter litt rundt?). Men dersom du er fast bestemt på å hoope over "begynnertrinnet" når det gjelder utstyr (og ofre nybegynnervennligheten D40/D60 har) er D80 og 16-85mm en fin kombinasjon. Da ender du med et optimistisk overslag på rundt 8000.-

 

I alle tilfeller ville jeg forsikra meg om å ha penger igjen til stativ og blits når jeg satte opp budsjettet. :)

 

Samma greie her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075033

 

Mao. velg D80 dersom GREP er noe å tenke på (undervurdert fra mange new-bee) ;)

 

/L

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et D60 kamera som jeg kjøpte nå nylig. Jeg sto og mellom D60 og D80, og det som hjalp meg mye var å dra til en fotobutikk, og faktisk kjenne hvordan kameraet ligger i hånden. Ellers fikk jeg der en del tips som gjorde valget lettere.

Noe å tenke på syntes jeg hvertfall er at det er mulig å kjøpe D60 pluss et bedre objektiv, uten at det blir stort mye dyrere enn D80...

Håper du finner ut hva hva du vil ha, og jeg kan si jeg ikke angrer på kjøpet av D60;)

Lenke til kommentar
Om du er helt fersk på fotografering ville jeg gått for D40 eller D60; de har et veldig bra hjelpesystem bygget inn i menyene som man ikke skal undervurdere verdien av for en nybegynner. Du får også veldig mye fotoglede for pengene med disse kameraene, et D40-kit med vibrasjonsdemping på objektivet kan du vel få for rundt 3000 kr, og for mange "casual" speilreflekskjøpere er det alt de trenger i overskuelig fremtid (sammen med ertepose, stativ, og blits ...) :)

støtter egentlig ikke opp under den. jeg var helt fersk, men gikk rett på D80 og M som setting. og hadde angret så sinnsykt om jeg hadde skaffet f.eks d40, søstra mi har det og er virkelig ikke noe jeg ville hatt.

rett på d80 og sett deg inn i det, er forsåvidt nye ting jeg finner ut for hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...