Gå til innhold

tilbake på valgetskvaler - D60, D80, a300...


Anbefalte innlegg

Hei igjen...

 

Har gått noen runder med meg selv og mitt nyinnkjøpte Nikon D60 kamera. Er meget fornøyd med kameraet men har 4 punkter som er litt negative:

 

1. Kameraet kom uten VR linsen

2. Kameraet har kun 3 fokuspunkter

3. Kameraet har ikke live view

4. Kameraet har ikke AF motor i huset.

 

Kameraet er kjøpt på Elkjøp så jeg har enda noen dagers returett. Lurer derfor på hva jeg skal gjøre.

 

Valgene mine nå er:

1. Beholde Nikon D60'en med standardlinsen. betalte 3495,-

2. Kjøpe et Nikon D60 fra JapanPhoto eller Siba med VR linse til 3995,-

3. Kjøpe et Nikon D80 med 18-55 VR linsen fra siba til 4595,- Dette gir meg VR linse og flere fokuspunkter + AF motor i huset, men koster 1000,- Men det er det vel værdt?

4. Sony Alpha 300 til 3995,- Dette har vel etter det jeg har skjønt markedets beste live view. Jeg har tenkt å bruke kameraet på dykketur og da ser jeg for meg at det er en fordel med skjerm. Ellers har det også en 18-70 linse og "VR" altså stabilisator i huset. Problemet mitt her er forskjellige tester. Har lest tester av A200 og hos akam blir dette slaktet pga. dårlig byggekvalitet mens i bladet digital foto blir A200 hyllet som langt bedre en både D60 og Eos1000. Men byggekvaliteten på A200 var iallefall som beskrevet på akam. Er A300 bedre?

5. Kjøpe et EOS1000. Men jeg synes Canon kameraene er litt får "plæstik". Men bildekvaliteten er vel veldig bra. EOS450 synes jeg blir for dyrt med sine 5495,- men tar imot gode grunner på hvorfor kjøpe det.

 

Magefølelsen min sier D80, da det dekker punkt 1, 2 og 4. Det er vel også gunstig priset pga. D90?

 

Trenger litt mer god veiledning for å komme i mål her, og har fått mange gode råd her allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg hadde vektlagt tre fokuspunkt så tungt; særlig fordi jeg bruker kun det midterste.

 

VR eller ikke VR har jeg også et avslappet forhold til, jeg er mer opptatt av den generelle optiske ytelse til objektivene jeg kjøper. Bruker gjerne monopod istedet.

 

AF motor i huset eller ikke? Det tror jeg ikke du tenger å bekymre deg for lengre. Hvis ikke det er noen beste AF-D objektiver du føler at du må ha i fremtiden.

 

Så du skjønner sikkert at jeg ikke ser den helt store grunnen til å bytte. Skal du absolutt gå for en annen pakke, så vil jeg anbefale D80; da fordi det er et bedre hus, bla..a med to innstillngshjul og den større størrelsen gjør at kameraet sitter bedre i handa.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ja, har nå vært på byen å fant en butikk med Nikon D80. Det var noe helt annet å holde i en D60'en. I tillegg så har det jo da AF motor i hus, flere fokuspunkter og VR linse. Totalen vil jeg vil si er verdt noen kroner ekstra, så det blir vel trolig D80. EOS1000 er iallefall utelukket da det etter min og kona's smak har et vanskelig/dårlig grep + at det kjennes billig ut. "avtrekkern" er også dårlig plassert. A200 kjentes bedre å holde denne gangen en sist jeg prøvde, men den er litt teknisk svak, så da er det ev. A300.

 

så da blir spørsmålene.

 

Er det noe som er bedre på D60 en på D80?

Hvordan er Sony A300 og EOS450 mot D80?

 

Så har jo ikke Siba D80 på lager, og den er vel utgått.. så da blir det vel ikke D80 da...

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Hei.

 

Ja, har nå vært på byen å fant en butikk med Nikon D80. Det var noe helt annet å holde i en D60'en. I tillegg så har det jo da AF motor i hus, flere fokuspunkter og VR linse. Totalen vil jeg vil si er verdt noen kroner ekstra, så det blir vel trolig D80. EOS1000 er iallefall utelukket da det etter min og kona's smak har et vanskelig/dårlig grep + at det kjennes billig ut. "avtrekkern" er også dårlig plassert. A200 kjentes bedre å holde denne gangen en sist jeg prøvde, men den er litt teknisk svak, så da er det ev. A300.

 

så da blir spørsmålene.

 

Er det noe som er bedre på D60 en på D80?

Hvordan er Sony A300 og EOS450 mot D80?

 

Så har jo ikke Siba D80 på lager, og den er vel utgått.. så da blir det vel ikke D80 da...

 

Expert har ryddesalg: Nikon D80

18-55mm VR får du for ca 1500 kr.

Lenke til kommentar

VR-versjonen av 18-55mm skal etter det jeg har les være noe bedre optisk enn tidligere versjoner. Hvis du etter å ha tafset på D80 har mer lyst på den så for all del, bytt! Ellers vil du bare angre siden.

Det er mye bra på bruktmarkedet, jeg anbefaler å følge med på f. eks. foto.no sitt bruktmarked. Finner du en D80 brukt kan du kanskje også ta deg råd til et bedre (brukt)objektiv. Selv bruker jeg 16-85mm DX VR og er storfornøyd med det. Vi har 18-55mm VR i familien også, og selv om sistnevnte kan gi ok bilder er 16-85mm i en helt annen liga.

Lykke til med anskaffelsen.

 

-Lazy

Endret av lazyman
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og vudert både D80 og A300, og endte med A300.

Begge kameraene har fordeler og bakdeler

A300:

- Best bilder rett ut av kamera( jeg syns D80 overeksponerer)

- Liveview

- Stabilisering og autofokumotor i hus, tilgang på masse brukt optikk som en får stabilisering og autofokus på, slipper å tenke på VR /AF-S osv

- Enkle menyer

 

Svakheter, ikke så bra optisk søker og pinglete innebygd blitz

 

D80:

- Veldig god optisk søker

- Mer solid hus

- Bedre grep for "store" hender ( men batterigrep på A300 løste det :) )

 

Men jeg fant at mangel på liveview, overeksponering og ikke innebygd stabilisering i huset gjorde at valget falt på A300, samt at jeg "elsker" gløden og fargene minoltaobjektivene gir :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Expert har ryddesalg: Nikon D80

18-55mm VR får du for ca 1500 kr.

Det er litt langt unna og så blir det litt dyrt...

 

 

Hvis du etter å ha tafset på D80 har mer lyst på den så for all del, bytt! Ellers vil du bare angre siden.

 

Ja, det er det jeg er redd, men nå ser det ut for at jeg ikke får kjøpt en ny D80 til en hyggelig penge og å legge på 2000,- for D80 kontra D60 som har samme bildekvalitet synes jeg er litt dumt. Da er jeg bare 1300,- fra optikken jeg kunne ha tenkt meg, og med den på D60'en så har jeg vel et langt bedre kamera en jeg får med D80 + optikk til 1300,-

 

Men jeg fant at mangel på liveview, overeksponering og ikke innebygd stabilisering i huset gjorde at valget falt på A300, samt at jeg "elsker" gløden og fargene minoltaobjektivene gir :)

Nå ser jeg at siba også er tomme for A300... så da må jeg på A350 og da er vi på 5500,- så langt jeg kan se. Hvordan er den fysiske kvaliteten på optikken? Den jeg prøvde på Lefdal virka veldig "billig" kontra f.eks. Nikon, men det er mulig de er like holdbare for det?

 

Jeg blir egentlig bare mer og mer forvirra, men akkurat nå heller det mot å beholde D60'en og kjøpe linsen linket over. Har sjekket flere bruktmarkeder og jeg synes de fleste kamera er "overpriset". Ligger jo ett på foto.no til 7900,- for hus + linse, dog en ok linse men får jo en D90 med bedre linse for samme pris...

Lenke til kommentar

Det er brukte A300 på både foto.no og Finn, noen står som ubrukte/premier, så hvis du får en "ny" der med kvitteringer så får du sikkert de til 3500 eller under, er vel en til 3700 på finn, så du får helt sikkert prutet, mulig helt ned til 3000,-

 

Kitobjektivet er helt greit.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Det sigmaobjektivet du linker til er en såkalt superzoom, generell konsensus er at man bør unngå objektiver med så stort zoomområde. Blir lett mye fortegning og andre optiske defekter. Dette er på generelt grunnlag, jeg har ikke spesiell kunnskap om akkurat det objektivet.

 

_Lazy

Lenke til kommentar
Ja, ser NetonNet også har kameraet til 5300,- med kit og batterigrep.

 

Men spør igjen, hvordan føler du kvaliteten på optikken er? De får vel skryt på bildesiden, men fysisk?

 

Du får objektiver i alle klasser til Sony akkurat som Nikon, DT 18-70 er vel det billigste alternativet til Sony, mens du har Carl Zeiss varianter i topp enden av skalaen.

Men 18-70 er helt greit å begynne med og står ikke tilbake for de billigste kit-objektivene til Canon og Nikon.

 

Du kan ta fantasiske bilder med 18-70, bare sjekk ut hva som er tatt med det her:

http://www.flickr.com/search/?q=sony+18-70

Lenke til kommentar

D80 er uten tvil et bedre kamera enn D60, men VR objekiv er også greit å ha. Om du tar bedre bilder med D80 i forhold til D60, neppe.

 

Antall fokuspunkter er egentlig ikke noe problem. Man klarer seg med 1. Fokuser (halv nedtrykk på utløser, hold knappen der), rekomponer - trykk utløserknappen helt ned. D3 og D300 har 51 fokuspunkt, men ganske ofte benytter jeg bare 1 fokuspunkt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
D80 er uten tvil et bedre kamera enn D60, men VR objekiv er også greit å ha. Om du tar bedre bilder med D80 i forhold til D60, neppe.

 

Men er D80 med 18-55 VR objektiv værdt 1500,- mer en D60 med 18-55 uten VR?

 

Ellers er jeg i tvil om D80 støtter SDHC. Noen steder står det at den ikke gjør det, men fant også en artikkel på at D80 var først ute med SDHC....

Lenke til kommentar
Men er D80 med 18-55 VR objektiv værdt 1500,- mer en D60 med 18-55 uten VR?

Ja det er. Jeg vil si at D80 huset alene er verdt de 1500.

 

Ellers er jeg i tvil om D80 støtter SDHC. Noen steder står det at den ikke gjør det, men fant også en artikkel på at D80 var først ute med SDHC....

I følge DPreview, så har den SDHC. Det er en site jeg stoler på.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men er D80 med 18-55 VR objektiv værdt 1500,- mer en D60 med 18-55 uten VR?

 

Ja det er det. Med D80 får du to kontrollhjul, noe som letter bruken betraktelig. Du får også mer dedikerte knapper for skifte av hvitbalanse og iso. Ellers kan en nevne fokusmotor, grep, søker, lcd-display.

 

Ellers er jeg i tvil om D80 støtter SDHC. Noen steder står det at den ikke gjør det, men fant også en artikkel på at D80 var først ute med SDHC....

 

D80 støtter SDHC.

Lenke til kommentar
ok. Høres ut som om man kan få tak i et brukt D80 er det valget.

 

Hva skal man se etter på et brukt kamera da? Noen typiske feil og mangler? Støv? Batterikapasitet?

 

Snakk med selger. De fleste er ærlige mennesker. På foto.no har mange av selgerne fått tilbakemeldinger på tidligere salg. Er disse positive kan du regne med trygg handel. På de fleste kamera har lukkeren et beregnet antall eksponeringer. Finn ut hva som er stipulert for kameramodellen du ønsker å kjøpe og spør selger hvor mange eksponeringer salgsobjektet har gått. Jeg ville være skeptisk om det har gått særlig mer enn 1/3 av antatt livslengde.

Batterier er nærmest forbruksvare, spørs på alder hvor i "livssyklusen" batteriet er. Uansett bør du alltid ha minst to batterier.

Ikke legg vekt på at enkelte selgere tilbyr optikk med UV-filter, det er verdiløst på dSLR. Sirkulært polafilter derimot er veldig bra å få med.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
På de fleste kamera har lukkeren et beregnet antall eksponeringer. Finn ut hva som er stipulert for kameramodellen du ønsker å kjøpe og spør selger hvor mange eksponeringer salgsobjektet har gått. Jeg ville være skeptisk om det har gått særlig mer enn 1/3 av antatt livslengde.

 

Så et kamera som har gått ca 14k på 1 1/2år vil du si er skummelt eller ok? D80 har en livslengde på 50k i følge boka.

Lenke til kommentar
På de fleste kamera har lukkeren et beregnet antall eksponeringer. Finn ut hva som er stipulert for kameramodellen du ønsker å kjøpe og spør selger hvor mange eksponeringer salgsobjektet har gått. Jeg ville være skeptisk om det har gått særlig mer enn 1/3 av antatt livslengde.

 

Så et kamera som har gått ca 14k på 1 1/2år vil du si er skummelt eller ok? D80 har en livslengde på 50k i følge boka.

I min bok er det kanskje litt på grensen, kameraet er jamt brukt, men er det godt tatt vare på og spesielt om du får en god pris så ville jeg ikke avskrive det. Du bør spørre om det har vært sendt inn til service/rens, har det det forholdsvis nylig ville jeg være mindre skeptisk.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...