Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med lyse fiber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er usikker hvordan jeg kan gå videre, ISP sier at de ikke kan gjøre mer (siden de allerede har gjort alt de kan gjøre og siden de mener at alt er som det skal være), de vil ikke gi prisavslag som jeg mener jeg har krav på basert på redusert tjenestekvalitet og det eneste de tilbyr er å si opp alle tjenestene før bindingstiden, noe jeg ikke er så interessert i, siden det er uaktuelt å gå tilbake til ordinær ADSL eller lignende etter et år med fiber. Kanskje forliksrådet eller noe sånt må til, jeg synes det er for drøyt å betale nærmere 1100 i mnd for en tjeneste som det jeg får nå.

Eg skjønner problemet. Og eg vil også heller ha treg fiberlinje enn å gå tilbake til xDSL.

 

Men, du kan ikke tvinge en leverandør til å levere et produkt. Dersom du ikke får det du betaler for kan du fremme et krav om å få redusert pris, at de retter feilen eller at dere hever avtalen. Fra leverandøren sin side er det nok i et enkelttilfelle(siden du sikkert er en av få som har rapportert problemet og ikke nødvendigvis den eneste som har problemet) enklere å bare heve avtalen enn å bruker mange teknikkere på å løse problemet(som fra dems side kun er hos deg). Og så lenge de tror det kun er du som har problemet så kommer du nok ingen vei.

 

Så mitt forslag er å prøve å få med deg flere som har samme problem, helst i samme område. Dersom plutselig 10 stk i samme område(eller av samme underleverandør) har samme problem blir det nok lettere å få pushet igjennom en løsning.

Lenke til kommentar
tok en ny test rapport

 

TCP nedströms : 18.71 Mbit/s

TCP uppströms : 11.00 Mbit/s

UDP nedströms : 31.11 Mbit/s

UDP uppströms : 31.06 Mbit/s

 

hva får du på bredbandskollen.se ?

 

Du fikk jo veldig varierende resultat du og.

Kanskje jeg må godta at TPtest ikke er helt nøyaktig på raske linjer. Enten det eller så svinger linjen din mer enn du har lagt merke til.

 

Først et resultat fra en helt fersk TPtest rapport jeg tok

 

TCP nedströms : 18.13 Mbit/s

TCP uppströms : 16.29 Mbit/s

UDP nedströms : 31.10 Mbit/s

UDP uppströms : 30.86 Mbit/s

 

så på bredbandskollen.se

 

Skicka 5.93 Mbit/sek

Ta emot 18.64 Mbit/sek

 

Utover dette går det så og si null trafikk på linja, har DU Meter installert.

 

 

Eg skjønner problemet. Og eg vil også heller ha treg fiberlinje enn å gå tilbake til xDSL.

 

Men, du kan ikke tvinge en leverandør til å levere et produkt. Dersom du ikke får det du betaler for kan du fremme et krav om å få redusert pris, at de retter feilen eller at dere hever avtalen. Fra leverandøren sin side er det nok i et enkelttilfelle(siden du sikkert er en av få som har rapportert problemet og ikke nødvendigvis den eneste som har problemet) enklere å bare heve avtalen enn å bruker mange teknikkere på å løse problemet(som fra dems side kun er hos deg). Og så lenge de tror det kun er du som har problemet så kommer du nok ingen vei.

 

Så mitt forslag er å prøve å få med deg flere som har samme problem, helst i samme område. Dersom plutselig 10 stk i samme område(eller av samme underleverandør) har samme problem blir det nok lettere å få pushet igjennom en løsning.

Du har selvsagt rett, går ikke å tvinge noen til å levere noe, spesielt noe de ikke greier å levere. Det er en helt ærlig sak og det er derfor jeg har bedt om å få prisavslag på hele produktpakken i henhold til forbrukerkjøpslovens § 31. Det gadd de ikke engang å svare på, de bare viste til at de hadde gjort det de kunne for meg og montøren hadde målt linjen "perfekt". Og igjen så er det jo selvsagt et spørsmål om både tid og penger, det er mye lettere å få meg til å si opp (eller godta problemene som de er) enn å sette en haug av teknikere på noe som det jo faktisk kan hende de kun ser på som et innbilt problem fra min side uansett hvor godt jeg prøver å dokumentere det.

 

Det har en stund hellet mot at jeg kommer til å si opp TV og telefoni biten, be om 25% prisavslag, be om å få satt hjemmesentralen i bridge mode og dersom ikke det heller fungerer så får jeg bare nedgradere til 10/10. Jeg vet bare om en annen i gata her som har fiber og jeg tror ikke de bruker det nok til å bry seg.

 

Jeg tenker at det er nok fristende for ISP å sette hardt mot hardt mot brukere som sannsynligvis ikke engang vurderer det å gå tilbake til DSL (basert på statistikk over bruk f.eks...) Sånn er det vel bare i en monopolsituasjon :)

Endret av XY3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det det endte opp med i denne saken var følgende:

 

ISP stod på sitt:

 

"Alt er i skjønneste orden uansett hva du sier og hva du kan levere av bevis for det motsatte"

 

...

 

Jeg gadd ikke mer og nedgraderte linjen til 10/10 og sa opp TV/Telefon.

 

De "hvite" hjemmesentralene er bare for bedriftsmarkedet. Jeg vurderte å konvertere til et bedriftsabo, bare for å få igjennom poenget men konkluderte med at det ikke var verdt det.

 

Bridge mode er ikke lenger mulig.

 

Så, skuffende men ikke overraskende.

ISP har monopol på fiber her og vet at de fleste tunge brukerne deres neppe er så lystne på å gå ned til ADSL igjen selv om de ikke får det de har krav på.

Lenke til kommentar

Jeg har også Lyse (Agder Breiband, men er sånn Altibox-opplegg). Det har fungert strålende hittil (har 10/10-linje). Farten har ligget mellom 10-12mb/s både opp og ned, hele tiden. Nå den siste uka, har farten vært mellom 2-8mb/s for det meste. Min boks/hjemmesentral er også i Bridge-mode. Iom. at det bare er 10/10 linje, og at den er i bridge-mode, regner jeg ikke med det er hardwaren som er problemet. Ideer?

Lenke til kommentar
Jeg har også Lyse (Agder Breiband, men er sånn Altibox-opplegg). Det har fungert strålende hittil (har 10/10-linje). Farten har ligget mellom 10-12mb/s både opp og ned, hele tiden. Nå den siste uka, har farten vært mellom 2-8mb/s for det meste. Min boks/hjemmesentral er også i Bridge-mode. Iom. at det bare er 10/10 linje, og at den er i bridge-mode, regner jeg ikke med det er hardwaren som er problemet. Ideer?

 

Når man klager til en ISP på feil ytelse så ber de deg ofte sjekke maskinene for virus ,spyware osv så det kan sikkert være en ide å begynne med det så slipper du det senere.

Er det TPtest du sjekker i mot ?

Lenke til kommentar

Har du enda ikke oppdaget at det ikke er en eneste maskin som faktisk velger å prioritere all båndbredde i èn tilkobling? Om en server leverer 30mbit til deg, så betyr det jo at du får 1/3 av teoretisk linjekapasitet, mao. det kun er plass til 3 Lyse brukere på en standard 100mbit server. Er ingen leverandører som prioriterer på den måten.

 

Dessuten er 30 mbit til Uninett er hastigheter man oppnår om man sitter plugget i veggen på et universitet. For å svare på den første påstanden din 3x10Mbit = 30Mbit. Aksepter det. Eneste måten tankegangen din fungerer på er om "daglig bruk" er definert å flytte rundt på store filer mellom universitetslinjer eller leke med rapidshare. Til vanlig bruk er man heldig om en tjeneste greier å levere 10Mbit 24/7.

 

Når det er sakt så høres det ut som om det er noen form for problem med linje eller utstyr etter det du beskriver. Vet at minnefeil på nettverksutstyr kan forårsake liknende problem. Idèen med AltIBox er jo også at Telefon og TV ikke skal påvirkes av internettbruk.

 

Prøv disse:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/int...esktop-i386.iso

 

http://ubuntu.media.mit.edu/ubuntu-release...esktop-i386.iso

 

NTNU-maskiner greier 9MB/s mot den første og 1-5MB/s mot den andre.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Ville kjørt en test med tptest 3.12 istedenfor 5.02, skal visstnok være mye bedre på større linjer, har bare 10mbit fra sandefjordbredbånd selv så får ikke testa ordentlig.

Men kjenner fler som sitter på 30 og 50mbit linjer sandefjord bredbånd som måler meget nærme lovet produkt med tptest 3.12

Lenke til kommentar

Om du klarer å makse linjen ved bruk av torrents så ligger problemet i tcp window size, ikke hos leverandøren av linja. Dette er et kjent problem når man prøver å overføre store filer over lengre avstander. Problemet kan løses ved å justere opp tcp window size, eller bruke flere connections. Derfor god ytelse med torrents, ikke så god ytelse med ftp.

Lenke til kommentar
Om du klarer å makse linjen ved bruk av torrents så ligger problemet i tcp window size, ikke hos leverandøren av linja. Dette er et kjent problem når man prøver å overføre store filer over lengre avstander. Problemet kan løses ved å justere opp tcp window size, eller bruke flere connections. Derfor god ytelse med torrents, ikke så god ytelse med ftp.

 

Torrents kommer først og fremst på antall seedere og deres BW.TCP Windows Size skjer med en forhandling mellom sender og mottaker.

FTP prgrammer finnes i flere versjoner og noen støtter flere connections så du får bedre ytelse. Filezilla er gratis og støtter dette. Bånner fiber linja mi med FTP :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

 

jeg har Lyse 30/30 linje.

Her er mine måleresultater, koblet direkte til hjemmesentralen:

 

Stasjonær PC:

TCP nedströms : 2.83 Mbit/s

 

TCP uppströms : 24.57 Mbit/s

 

UDP nedströms : 29.70 Mbit/s

 

UDP uppströms : 31.11 Mbit/s

 

Bærbar PC:

TCP nedströms : 1.38 Mbit/s

 

TCP uppströms : 25.22 Mbit/s

 

UDP nedströms : 29.72 Mbit/s

 

UDP uppströms : 31.11 Mbit/s

 

Og her er svaret fra Lyse support:

 

"Når man foretar hastighetsmålinger, som måler TCP og UDP, kan man se bort fra informasjonen som dukker opp på TCP ettersom TCP protokollen er en type protokoll som er relatert til nøyaktige pakker som er sendt og motatt. Pakkene må komme frem til mottaker gjennom medium før de neste pakkene i køen vil bli sendt. UDP derimot brukes for å oppnå reell hastighet, ettersom UDP sender pakker kontinuerlig, og trenger ikke "pakker motatt ok" før neste pakke kan sendes

 

UDP- resultatene viser dermed hvilken hastighet du mottar, og i følge rapporten, får du levert korrekt hastighet ihht. kontrakt. TCP-verdiene vil normalt sett være noe lavere enn UDP-verdiene ettersom TCP er den hastigheten man får ved surfing på nett, filoverføring og sene/motta e-post, mens UDP er den maskimale hastigheten du får til den servere du tester mot. TCP- verdiene endrer seg med andre ord etter trafikken på nettet og ettersom det finnes flaskehalser over alt, blir denne verdien derfor litt tilfeldig og vil variere fra test til test."

 

 

Mener selv jeg iallefall burde se minimum 30000/8 = 3750 på ned.

Lenke til kommentar

Målingene over ble gjort 16/9-2009

 

Idag kunne lyse support oppgi at de hadde funnet en feil i mitt området.

Og ny måling idag gav følgende reslutat:

 

TCP nedströms : 30.89 Mbit/s

 

TCP uppströms : 29.90 Mbit/s

 

UDP nedströms : 30.82 Mbit/s

 

UDP uppströms : 30.59 Mbit/s

 

Alt er som det skal igjen og gårsdagens svar fra Support sier meg at de nok har en liste med standard svar i første omgang, og at deres utgagspunkt er at kunden er dum og har feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...