Gå til innhold

Test: Seks projektorer til under 6000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke de mest spennende projektorene og se tester av. Folk som kjøper projektor i denne prisklassen kan umulig være særlig opptatt av bildekvalitet uansett.

 

mange måter og se dette på :p

 

Synest det var fint med en samletest i denne prisklassen, få oversikt av hvordan det yter.

 

men savner optoma hd65, tror det hadde vært en potensiell testvinner. https://prisguiden.no/product.php?p...0299#userReview har hatt en hd70 og den leverte meget fine bilder, og etter brukeromtalen er ikke hd65 noe værre.

 

 

men må si det er meg et evig mysterium hvorfor PJ produsenter kjører knallhardt på små hissige vifter. kan da umulig være noe mas og bygge et kabinett med 12-14cm vifte av god kvalitet, ikke beste design, men heller det en viftestøy

Lenke til kommentar

Selv syns jeg det er utrolig mye syting her på forumet over alle tester som lages. Greit, få av testene er veldig godt laget. De finnes her men for få av disse. Denne testen ble sikkert laget pga av de fick tilsendt fra komplett for testing = reklame for komplett & prosjektorer.

Lenke til kommentar

jeg er absulutt ikke enig i at det er en fin samletest i denne prisklassen. Bruker man 10 sekunder på prisguiden, begrenser søket til projektorer som har 720p native oppløsning, så finner man mange projektorer i denne prisklassen. Mange av dem som hadde gjort det bra i denne testen.

 

Angående viftestøy, så er det ikke noe pes å få det til. Men det betyr ikke at alle produsentene gidder å prioritere det. Spesielt ikke på møteromsprojektorer der man heller fokuserer på størrelse/mobilitet. For projektorer myntet på video/hjemmekino-markedet skal man lete lenge etter små hissige vifter.

Lenke til kommentar
Fint at dere gjør slike tester, men jeg er litt skuffet over at dere har lagt dere i dette segmentet. Bare to av projektorene er HD, resten er kontor/møteromsprojektorer. De er laget for PowerPoint-presentasjoner, ikke video. Jeg har selv sett mye film på en 800x600-projektor, men den ble kjøpt på en tid da man ikke fikk filmprojektorer under 17k. Noen av disse projektorene ville kanskje vært greie "entery-level" eller gutte-roms-projektorer, for gudene skal vite at det er mye artigere å se film i stort format enn på en "liten" tv. Det sagt, jeg ville ikke anbefalt noen å bruke penger på en kontor-projektor hvis primærbruksområdet er filmtitting. Alt videomateriale vil skaleres uten at projektorene er utstyrt med noen god videoprosessor, noe som introduserer til tider stygge skalerings-artifakter. Det finnes mange 720p-projektoerer i dette segmentet og jeg skjønner ikke helt utvalget deres med tanke på at testmeterialet kun var film.

 

Det er også nevnt DLP og regnbue-effekt av tidligere postere. Det er faktisk et vesentlig poeng å få med. Det er helt riktig at folk flest ikke er plaget av dette (over 30% vil ikke en gang legge merke til det), men for de som er plaget av dette så vil et kjøp av en DLP-prokjektor i billigsegmentet være penger rett i dass.

 

Først vil jeg si at dette overhode ikke er den første og enste projektortesten som vil bli publisert her på Audiovisuelt. Ett sted måtte vi starte, og da startet vi like gjerne med billigprojektorer. Hadde vi startet med 4-5 projektorer til 40.000 hver, ville nok noen ha stilt seg negativ til dette også. Det kommer flere tester! :-)

 

Hvis du har lest hele testen, så ville du sett at det er kun en av projektorene som markedsføres for rent kontorbruk. Som enkelte påpeker, er det mange som vil ha en projektor kun for å ha en større flate for filmtitting og spilling. Som det står på første side, har vi ikke kun brukt filmer under testingen.

 

Vi har selvsagt også sett etter regnbueeffekten, og hadde den vært tilstedeværende så vi selvsagt skrevet det :-)

 

 

Artikkelforfatter: Du skriver i omtalen av Acer P1265 følgende: "Til å være en DLP-projektor er vi meget fornøyd med kontrasten". Hva menes med dette? DLP-teknologien er jo kjent for å gi bedre panelkontrast enn typiske LCD-projektorer slik den sammenlignes mot her.

 

Sammenlignet med de andre DLP-projektorene i testen, ble vi meget fornøyd med P1265s konstraster.

 

Når vi først er inne på DLP / LCD-kampen, så blir forskjellen når det gjelder kontraster bare mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte sagt at det er feil å velge denne prisklassen og er helt enig i at det ville vært feil å starte i andre enden av budsjett-spekteret. Jeg stiller derimot spørsmål med utvalget dere har valgt i denne prisklassen.

 

Selv om projektor ikke markedsføres som en renkontorprojektor betyr det ikke at den er spesielt egnet til filvisning.

 

Dette med regnbuer er et undervurdert problem. Det er helt riktig at det er en mindere del av befolkningen som ikke en gang ser dette, men en stor del av de som ser det får faktisk ubehag i form at sterk hodepine etter relativt kort tid, eller tilogmed ubehag i form av kvalme. For personer som tidliger har klart å se regnbuer på en projektor uten at dette medfører ubehag (eller sågar ikke legger merke til dette uten å konsentere om å se det), vil det være lett å tro at dersom man ikke ser dette på en nyere projektor så er helt sikkert problemet være ute av verden for alle forbrukere. Dette er ikke tilfelle. Jeg ser lett regnbuer, men er i de fleste tilfeller ikke plaget av dette. Men når jeg ser film er dette svært ofte en sosial greie, dvs andre mennesker er til stede, og man blir sittende og kommentere filmen, snu hodet frem og tilbake mellom lerret og andre som er tilstede. Dette medfører kvale etter kort tid. jeg føler meg rett og slett bilsjuk. Dette gjelder også nyere, adskillig dyrere, DLP'er. Jeg mener derfor at det er greit å få med seg at det er mange som reagerer på dette, og at selvom ikke testpanelet observerte ubehag, bør man være opmerksom på dette før man invisterer 6-7000 i en DLP-projektor.

Lenke til kommentar

Hvordan har dere regnet ut støynivået? Tallene som vises i tabellen er ekstremt lave, og jeg tør nesten å garantere at de er feil. Dere sier dere har trukket fra bakgrunnstøyen? Bakgrunnstøyen ser ut til å være 26 dbA, det er helt umulig å måle feks 8 dBA da. Jeg mistenker at dere har målt 34 dB, og trukket fra 26 fra tallet, og fått 8, det er desverre ikke riktig i det hele tatt. 34 dbA trukket fra en bakgrunnstøy på 26 dbA er 33,25 dBA. Om dette er tilfellet, og dere trenger hjelp til dette, ta gjerne kontakt :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg å sett en "blindtest" av 1080p projektorer.

 

Jeg vet ikke hvordan dere går frem når dere tester, men det jeg kunne tenke meg å lest er test utifra noe liknende denne metoden:

 

De som skal finne ut hvilken som er best vet ikke hvilken pris eller merke/modell projektoren har/er.

 

Så får man ha en person som styrer hele greia som ikke er med på å velge hvilken som er best/dårligst.

 

En slik blindtest av projektorer fra 10-30.000,- kunne jeg tenkt meg å lese. Og ville hjulpet meg meget til innkjøp.

 

Så slipper man at testerne har ett forhåndsinntrykk av at noe må være bra/dårlig utifra pris, merke og slikt.

Lenke til kommentar

For de som savner HD65 så har jeg noen måneders erfaring med denne som kostet 5995,- inkl. 90" lerret på en kampanje hos HiFi- klubben.

 

Denne modellen har såkalt "dagspris" på HiFi- klubben som går ut på å matche konkurentene på pris, dog ikke nettbutikker. Men elkjøp anser de ikke som nettbutikk.

 

Jeg henviste bare til elkjøp sine nettsider og fikk samme lave pris + et gratis lerret som jeg kunne hente i butikk. Oppdattering av prisen på hifiklubben.no kom like etterpå :!:

 

Optomaen erstattet en sony xga lcd prosjektor som jeg har hatt mye glede av i flere år.

Så hva synes jeg så om den nye projektoren?

 

+

Virkelig bra fargegjengivelse og bilde!

Veldig lyssterk! (langt bedre en min gamle sony med 2000 ansilumen)

Veldig liten og lett! (tar lite plass i taket)

Bra meny

Relativt billig pære (fra ca 1500,-, en ny pære til min gamle sony kostet over 4k)

 

-

Lite plasseringsvennlig (veldig lite zoomområde)

Varm! (kan faktisk brenne seg på metallchassiet, da dette fungerer neste som en kjøler)

Varmedis under bruk (bildet kan bli urolig pga varmedis foran linsen, dog ikke veldig synbart)

Pæra må kjøres inn (man kan oppleve noe flicker de første 100 - 150 timene til pæra "setter seg")

 

Ikke perfekt, men kan trygt anbefalle den. Enkelte testere påstår at den har like bra fargegjengivelse som referanseprosjektorer til 30 000 nesten uten kalibrering. Dog kan man ikke forvente at detaljene blir like bra som på en 1080p projektor, men det er faktisk mindre forskjell en man tror. Jeg har selv sett den ved siden av en Optoma HD81 og en Benq W5000.

 

For gode internasjonale tester er Google din beste venn :cool:

Lenke til kommentar

Flott at du vet det Dentro, men artikkelforfatter har tydelig vis ikke begrepene helt på plass. Eventuelt, han har litt problemer med å uttrykke det han ønsker. Jeg kan si meg enig i at SXRD (teknologien) er å foretrekke, men hva det har med oppløsning å gjøre ser jeg ikke helt. Ønsker han høyere oppløsnign på samme teknologi (LCD/DLP), eller ønsker han at projektoren var bassert på SXRD teknologi?

Lenke til kommentar
Flott at du vet det Dentro, men artikkelforfatter har tydelig vis ikke begrepene helt på plass. Eventuelt, han har litt problemer med å uttrykke det han ønsker. Jeg kan si meg enig i at SXRD (teknologien) er å foretrekke, men hva det har med oppløsning å gjøre ser jeg ikke helt. Ønsker han høyere oppløsnign på samme teknologi (LCD/DLP), eller ønsker han at projektoren var bassert på SXRD teknologi?

 

Tror det er en litt dårlig formulert settning som skaper forvirringen. Kan virke som personen forsøker å oppsummere flere ting i en og samme settning. :whistle:

Lenke til kommentar
Flott at du vet det Dentro, men artikkelforfatter har tydelig vis ikke begrepene helt på plass. Eventuelt, han har litt problemer med å uttrykke det han ønsker. Jeg kan si meg enig i at SXRD (teknologien) er å foretrekke, men hva det har med oppløsning å gjøre ser jeg ikke helt. Ønsker han høyere oppløsnign på samme teknologi (LCD/DLP), eller ønsker han at projektoren var bassert på SXRD teknologi?

 

Tror det er en litt dårlig formulert settning som skaper forvirringen. Kan virke som personen forsøker å oppsummere flere ting i en og samme settning. :whistle:

 

Uansett umulig å vite hva det er han faktsik mener. Første som slo meg var typisk selgersvada. Det er liksom ikke så farlig hva man sier bare man kaster om seg av buzz words.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...