Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor blir saksøkt av IFPI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er kort sagt strategien hos IFPI :

 

1 : Få gjennomslag hos Telenor og få bort TPB. Om Telenor ikke går med på det via et brev så prøver man gjennom en rettsinnstans. Ser ut som IFPI timer dette med TPB rettsaken (og noe som bekrefter at lobbyvirksomheten allerede har ført til at man vet hvilken dom som blir klar I sverige).

 

2 : Så fort Telenor er tvunget i knee så får man alle andre nettaktører til å gjøre det samme, pluss man oppdaterer en liste med sider som "skal" sensureres pga Torrent innhold.

 

Dette er kun en "teori" fra min side, blir tpb frikjent for det de er trukket inn for så kan ting fort forandre seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hadde det vært opp til platebransjen hadde vi fortsatt handlet alt av musikk i platebutikker til 179kr per album.

 

For all del, de må gjerne fortsette i samme spor. Det lille snev av respekt man har igjen for platebransjen forsvinner for hvert steg de tar.

Lenke til kommentar

En ting de ikke tenker på er at mange folk faktisk kjøper produktet etter de har sett/hørt det. Betaler fan ikke 200 kr før noe dritt som jeg ikke vil se igjenn.

 

Ellers så er det jo smart å gå etter telenor først som vel er størst og så tvinge de andre om telenor taper saken.

 

Men men, det dukker vel opp noe nytt da. De kan da umulig tro at bare bota er stor nok så stopper det av seg selv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Realiteten er at platebransjen har en svært komisk måte å regne på.

1 stk nedlastning = 1stk tapt kunde som definitivt hadde kjøpt albumet hvis han ikke kunne ha lastet det ned.

 

Realiteten er jo selvsagt en helt annen, samt at det kan hende at personen som først lastet ned albumet endte opp med å kjøpe det fordi han likte det.Det er rett og slett så mange usikkerheter inne i bildet at det blir håpløst når platebransjen velger den veien de har gjort.

 

Så lenge platebransjen nekter å være med på å videreutvikle salg av musikk slik at man tilbyr kjøperne det de faktisk vil ha, så vil nedlastning fortsette å være et stort irritasjonsmoment. Vi ønsker å ha tilgang til alt av album på nett, vi ønsker å trykke kjøp og 1min senere kunne spille av albumet. Vi ønsker ikke at itunes music store skal inneholde forskjellige artister basert på hvilket land man befinner seg i, jeg ønsker tilgang til de samme artistene som amerikanerne har tilgang til.

 

Potensialet i musikkbutikker på nett ala Itunes music store er jo til de grader dokumentert, det er ikke akkurat et fåtall album/sanger solgt på itunes, selv om platebransjen mente det var helt urealistisk.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at de rir på bølgen fra rettsaken. Det er artig hvordan de gang på gang skyter seg selv i foten. Når skal de forså at det ikke holder med å stenge 1 side. For hver de stenger dukker det opp 20 nye. Nå finnes det mange bedre alternativer til TBP også har de tenkt å stenge alle? Hvorfor ikke bare be telenor og de andre leverandørene om å innskrumpe friheten slik at det kun er mulig å sjekke mailen og lese nyheter som er forhåndsgodkjent.

 

Det holder ikke for oss forbrukere å betale 10 kroner per sang i elendig kvalitet som i tillegg er neddynga med drm fra sider med halvhjerta utvalg til å begynne med. Gi oss noe mer på DVD utgivelsene slik at det er fornuftig å investere pengene våre i dem. Det er vi forbrukerne som bruker penger på produktene deres og holder dere igang. Når dere driter i oss er det ikke rart det går utover dere selv. Kvalitet er alt vi vil ha. Jeg bruker gladlig penger på en DVD utgivelse som jeg kan være stolt av å ha i hylla.

 

Keyword: Adapt

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at de rir på bølgen fra rettsaken. Det er artig hvordan de gang på gang skyter seg selv i foten. Når skal de forså at det ikke holder med å stenge 1 side. For hver de stenger dukker det opp 20 nye. Nå finnes det mange bedre alternativer til TBP også har de tenkt å stenge alle? Hvorfor ikke bare be telenor og de andre leverandørene om å innskrumpe friheten slik at det kun er mulig å sjekke mailen og lese nyheter som er forhåndsgodkjent.

 

Det holder ikke for oss forbrukere å betale 10 kroner per sang i elendig kvalitet som i tillegg er neddynga med drm fra sider med halvhjerta utvalg til å begynne med. Gi oss noe mer på DVD utgivelsene slik at det er fornuftig å investere pengene våre i dem. Det er vi forbrukerne som bruker penger på produktene deres og holder dere igang. Når dere driter i oss er det ikke rart det går utover dere selv. Kvalitet er alt vi vil ha. Jeg bruker gladlig penger på en DVD utgivelse som jeg kan være stolt av å ha i hylla.

 

Keyword: Adapt

 

Helt enig med deg her ja.

Men platebransjen er ikke ute etter å gjøre oss fornøyd, de er ute etter å stappe lommene sine fulle av penger, nesen full av dop og garasjen full av Ferrarier. Så etter at de har stappa seg fulle så husker de kanskje på å gi lønn til artistene sine, selvsagt etter å ha kosa seg litt med de nye "fjortis talentene" som de har plukket ut fra en female teens awards.

Lenke til kommentar
...Ser ut som IFPI timer dette med TPB rettsaken (og noe som bekrefter at lobbyvirksomheten allerede har ført til at man vet hvilken dom som blir klar I sverige)...

De timer det slik fordi dette overhode ikke vil gå i gjennom uten rettsak i Norge dersom TPB blir frikjent i Sverige. Derfor er det viktig å legge press på Telenor før rettsaken i Sverige blir avgjort.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Rettsaken til TPB blir nok ikke ferdig før om rundt 5år eller noe.

 

Det som er litt vittig er at på denne tiden er fildeling og teknologien som støtter det, blitt ganske mange ganger sterkere.

 

Det er bare sundt å få renset opp i musikkbrasjen. De artistene som er avhengige av markedsføring i millionklassen har ikke et virkelig bærkekrafig grunnlag for å klare seg allikevel. Den bra musikken kommer fram uansett. Den musikken som er basert på en forretningside, vil ikke kunne forenes med den kulturøkonomien som er på vei.

Lenke til kommentar

Er det ingen av de store amerikanske kanalene som klager over hvor mye penger de "taper" på fildeling som tenker over at de kunne lagt ut seriene selv på sine sider, og finansiert/tjent penger på å klemme inn en reklamepause eller to i videoen?

 

Og alle disse pengene de "taper", hvor mange av dem som laster ned Photoshop, MS Office, eller lignende, hadde gått i butikken og kjøpt varen dersom TPB eller andre ikke delte dem?

Lenke til kommentar
Er det noen som har fått med seg om andre ISP-er en Telenor også har fått dette brevet? Om det kun er Telenor som har mottatt brevet kan vel brevet oppfattes som noe urettferdig.

 

Dominoteori veit du ;)

Jeg vet da hva det er, men jeg synes likevel det er ganske urettferdig. Om Telenor velger retten og taper gir sikkert de andre ISP-ene seg ganske lett (og uten at de må betale en dyr rettsak).

 

Ikke at Telenor ikke kan betale for seg, men enten skal alle saksøkes, eller så sakl ingen det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...