Gå til innhold

Oslo sentrum skal bytte navn. Hva mener du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der er jeg fullstendig enig.

 

Man kan alltids diskutere hvilket navn som er finest, men å bytte navn på hovedstaden ville vært upraktisk internasjonalt sett. Feks. er det i Oslo at Nobels fredspris utgis. Tenk om verden plutselig måtte forholde seg til et helt nytt navn. "I år skal fredsprisen deles ut i Kristiania/ Christiania". Ville blitt litt underlig. Desuten er Oslo også et kjent navn i forbindelse med Osloavtalen. Synes det er litt sent å endre på navnet nå.

Helt klart. Mitt utsagn var ene og alene basert på egen estetisk sans.

Lenke til kommentar
Desuten er Oslo også et kjent navn i forbindelse med Osloavtalen.

 

Dette er vel mer en grunn for å skifte navn. Ingen suksess den avtalen.

 

Det er en kjent avtale og noe førte den til. Ser ingen grunn til at den avtalen skal være noen grunn til å endre navn fra Oslo til Kristiania/ Christiania.

 

Tenk om verden plutselig måtte forholde seg til et helt nytt navn.

 

Bombay-->Mumbai

Petrograd-->Leningrad-->St.Petersburg

 

Jeg har ikke sagt at det ikke forekommer at byer bytter navn. Jeg har sagt at det er en dårlig ide.

 

Når det kommer til Leningrad og Stalingrad som ble St. Petersbrug og Volgograd så er det forståelig med tanke på de folkene slike byer var oppkalt etter. :yes:

Lenke til kommentar
Oslo S står for Oslo Sentralbanestasjon og er vitterlig ingen indikasjon på sentrum av Oslo

Off-topic, men rett skal være rett: Oslo S står for Oslo sentralstasjon. Denne 'bane'-forvirringen stammer antakeligvis fra tiden da Oslo hadde en Østbanestasjon og en Vestbanestasjon, men nå har vi alstå kun Oslo sentralstasjon (de gamle byggene omtales fortsatt ved sine opprinnelige navn dog).

 

Når man først skal pirke mener jeg (pluss at Oslo sentralbanestasjon høres helt forferdelig ut).

Lenke til kommentar

Dette er vel et helt unødvendig forslag. Har ikke politikerene våre noe bedre å gjøre og bruke penger på?

 

Dette blir vel som når statoil og hydro fusjonerte også brukte de masser av millioner på og komme fremm til det fantastiske navnet StatoilHydro.

 

Hvis det er dette politikerene vil bruke masser av penger, resurser og tid på så mener jeg ihvertfall at de ikke er skikket til å drive landet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
De burde bytte selve Oslo tilbake til Christiania. Mye penere.

 

Enig her. Men det kommer nok desverre aldri til å skje. Derfor er det helt greit for meg at sentrum skifter navn til Kristiania, men jeg hadde foretrukket Christiania.

 

Ellers så bør jo Trondheim skifte navnt til Nidaros. Videre tror jeg det er en stor gjeng bergensere som vil kaste seg inn i debatten hvis vi skal velge ny hovedstad. :tease:

 

 

x 2

Lenke til kommentar
Dette er vel et helt unødvendig forslag. Har ikke politikerene våre noe bedre å gjøre og bruke penger på?

 

Dette blir vel som når statoil og hydro fusjonerte også brukte de masser av millioner på og komme fremm til det fantastiske navnet StatoilHydro.

 

Hvis det er dette politikerene vil bruke masser av penger, resurser og tid på så mener jeg ihvertfall at de ikke er skikket til å drive landet.

 

Akkurat det å organisere navnbytte fra Oslo sentrum til Kristiania kan da umulig bli noe pengeslukk. Det som heller vil koste penger blir utbygging av noe boliger og hva som skal til for å gjøret strøket mer barnevennlig. Men den slags bruker man penger på uansett om det skjer i Oslo eller et annet sted i landet.

Lenke til kommentar
Akkurat det å organisere navnbytte fra Oslo sentrum til Kristiania kan da umulig bli noe pengeslukk.

 

Jo det blir det.

Først så kommer det at f.eks 50 politikere bruker i snitt 30 timer hver på å debattere dette med en timepris på la oss si 200 kr. Dette blir da 300 000 kr på bare denne debatteringen. Så kommer allt det administrative arbeidet som kommer med dette som internettsider som må byttes skjemaer som må byttes adresser som må byttes, osv. La oss si at dette kommer på ca 5 000 000 kr totalt i både lønn og matrielle kostnader. Så kommer bytting av skilt, kart, og andre plakater med oslo. La oss si at dette kommer på ca 10 000 000 (skilt ol. er dyrt). Så kommer selvfølgelig alle rutetabeller ol. på offentlige og privat tansport. La oss si 10 000 000 til her (det er veldig mye som må byttes ut, pluss administrativt arbeid, ol.).

 

Så da har man allerede kommet opp på 25 300 000 kr på dette navnebyttet, og da har man enda ikke regnet med kostnadene på debatteringen ol. rundt dette og alle utgiftene i forrhold til div. reiseselskaper og annen turistindustri.

 

Dette er anntagelig et allt for lite annslag siden bare StatoilHydro navnet kostet mange millioner og det berører jo ikke i nærheten av så mye som Oslo navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...