Gå til innhold

Oslo sentrum skal bytte navn. Hva mener du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tullball!! Jeg kommer aldri til å kalle Oslo(sentrum) noe annet enn Oslo. Navnet Kristiania hører til en annen tid, en tid vi var undelagt Danmark. Navnet Oslo er sannsynligvis veldig norsk(oslosk), og det vil det tullete Byrådet bytte ut? Har noen fortalt dem at 400 års natta er over?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Som sagt har det vel noe med norsk historie og tradisjon å gjøre. Kristiania er jo et kjent navn fra gammelt av. ;)

 

Oslo er et mye eldre og norskere navn enn Kristiania. Kristiania er ikke et norsk navn engang. Det er et navn som ble pålagt oss da den danske kolonimakten styrte over oss, og er så langt i fra et godt historisk norsk navn som du kommer.

Når byen skiftet navn i fra Kristiania til Oslo var det jo for å kvitte seg med sporene fra dansketiden og få inn igjen det gamle norske navnet på byen. Merksnodig at folk vil gå tilbake til det gamle danske navnet på samme grunnlag.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Som sagt har det vel noe med norsk historie og tradisjon å gjøre. Kristiania er jo et kjent navn fra gammelt av. ;)

 

Oslo er et mye eldre og norskere navn enn Kristiania. Kristiania er ikke et norsk navn engang. Det er et navn som ble pålagt oss da den danske kolonimakten styrte over oss, og er så langt i fra et godt historisk norsk navn som du kommer.

Når byen skiftet navn i fra Kristiania til Oslo var det jo for å kvitte seg med sporene fra dansketiden og få inn igjen det gamle norske navnet på byen. Merksnodig at folk vil gå tilbake til det gamle danske navnet på samme grunnlag.

 

Får så være. Merk deg at jeg snakket om bla. norsk historie. Desuten gjelder dette bare sentrum og ikke selv byen.

 

 

Oslo er navn som alle i verden vet, hvor det ligger.

 

Oslo er enkelt og grei, og lett å huske. Hvis du nå går til la meg si Marocco, eller pakistan, eller Iran, osv? Og spør du vet du hvor Kristiania ligger så tror jeg svare blir nok nei!

 

Som sagt så gjelder dette sentrum. Selve byen vil fortsatt hete Oslo.

Lenke til kommentar

Misliker sterkt "Kristiania" i stedet for Oslo. Høres utrolig forhistorisk ut, dessuten het det Oslo før Kristiania. Ellers så bryr jeg meg ikke så veldig da jeg faktisk ikke bor i Oslo. Dessuten kan jeg leve med at Oslo sentrum blir hetende Kristiania, men blir likevel Oslo sentrum for meg.

 

Ikke at jeg har så mye jeg skulle sagt da jeg ikke bor i Oslo, eller i Osloregionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...