Gå til innhold

Grunnleggende spørsmål rettet mot kristne


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal forklare meg kort: jeg har en bekjent som er gladkristen og totalt overbevist. Dette gjenspeiles i foreldrene hans. Han har utfordret meg og sagt at han kan svare på alle spørsmål jeg stiller han som sentrerer seg rundt kristendommen og gud. Derfor trenger jeg deres hjelp.

Spørsmål som kan få selv den mest overbeviste kristne til å stoppe opp og tenke seg om, hvilke har vi? Tar dere utfordringen, vil dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min personlige favoritt når jeg utfordrer relgiøse mennesker er:

 

"Det finnes mange tusen guder i menneskenes historie og ulike kulturer, noen med flere tillhengere enn andre, mener du at kun din gud eksisterer og ikke alle andre ?, hvorfor skulle din gud eksistere og ikke de andre sin? Er din gud på noen måte bedre enn de tusenvis av andre guder som mennesker tror eller har trodd på?"

 

 

Dette er det enda ingen relgiøse som har kommet med ett tilfredstilende svar på. Det er et ganske mektig paradoks for Kristne med tanke på det første budet "du skal ikke ha andre guder enn meg" og når kristne har åpnet for eksistensen av gud, så følger det logisk at alle andre guder også må kunne eksistere i og med at de er like "troverdige" når det gjelder bevisbarhet.

 

Mange sier bare "guden min er best og han er den eneste som finnes ", men det vil jo enhver sterkt relgiøs si. Ser ikke på det som et bra svar på den utfordringen

Lenke til kommentar

Alle de, opp gjennom historien, som ikke har hørt om kristendommen. Er de i helvete?

Fortjener de å være i helvete?

 

Hvorfor har gud skapt et system der noen fortjener å pines i helvete i det hele tatt? Han skulle liksom være allgod. Man kan snakke så lenge man vil om fri vilje, og si at det var djevelen sin skyld, men alle disse tingene har gud skapt. Gud har skapt alt og gud har lagd alle reglene. Så hvem er ansvarlig for alle som pines i helvete?

 

Hvis gud er allmektig klarer han sikkert å skrive fra seg det ansvaret også.

 

Skjønner ikke hvordan man kan være både kristen og glad på en gang.

 

Kanskje denne bekjentskapen din kan kaste litt lys over det?

Endret av tsoiland
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Det finnes mange tusen guder i menneskenes historie og ulike kulturer, noen med flere tillhengere enn andre, mener du at kun din gud eksisterer og ikke alle andre ?, hvorfor skulle din gud eksistere og ikke de andre sin? Er din gud på noen måte bedre enn de tusenvis av andre guder som mennesker tror eller har trodd på?"

 

Spør den troende om han er enig i at troen mennesket har påvirkes av en ekstrem stor faktor som er hvor i verden du er født (teit hvis han ikke er enig i dette). Og spør deretter, hvis det plutselig kun var ateister i verden, ville etterkommerene av disse tro på gud i like stor grad som etterkommere gjør i dag? Hvis ikke, er det ikke dårlig gjort av gud å "straffe" (evt. hvis man tror at ikke-troende kommer til helvete) disse personene?

 

Post forresten svarene du får fra han :D

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...