Gå til innhold

Nettmøte: Møt gutta bak Urospredere


Anbefalte innlegg

Stjeling eller brudd på opphavsrett, det er like ulovlig uansett.

 

Det er det vel ei, heller noen som har påstått.

 

Diskusjonen er vel ikke så mye på om det er ulovlig som hva som kan gjøres for å imøtekomme problemet.

 

Det er på tide at man er løsnings orientert, istedet for problemorientert, og at man ikke godtar at musikk og filmbransjen tviholder på foreldede markeds strukturer og istedet begynner å tenker nytt.

 

Tjenester som for eksempel Steam, og Spotify, er strålende eksempler på at man kan imøtekomme piratproblematikken, med å utvikle gode og tilgjengelige tjenester framfor å forsøke å selge kunder produkter, som det er lettere å få tak i ulovlig, og med bedre funksjonalitet (fravær av DRM og andre typer "rattlås") enn lovlige utgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
å "stjele" en ide er vel ikke helt rett, ettersom mange kan ha tenkt på dette før. Men å ta en ide som ikke er din og er "kopibeskyttet" og gir den ut for din, da vedgår du plagiat.

 

Litt off topic nå kanskje, men likevel :)... De fleste vil nok forstå det "å stjele en idé" som det å med viten og vilje benytte en annen persons idé, for så å utgi den for å være sin egen. De færreste vil nok si at man stjeler en idé dersom man uvitende utfører samme handling. Så det kan med andre ord være "helt rett" å si at man "stjeler en idé", avhengig av situasjonen :)

 

(pirke,pirke: at man "vedgår" et plagiat, betyr at man innrømmer et plagiat, og ikke det å utføre selve handlingen som fører til plagiatet. Dermed er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom det å utføre en handling som fører til plagiat, og det å vedgå plagiatet :))

Lenke til kommentar

Enig med MrLee! Ulovlig er stikkordet!!

Resultatet av alt dette blir dårligere midler i tv og musikkbransje, og dermed vil kvaliteten på filmer og musikken også falle! Det er det bare å innse!

Men jeg håper at distrubisjonsmetoden følger etter og tilbyr lett tilgjengelighet på nett! Da jeg tror at det ikke bare er penger som er stikkordet, men også at det kan gjøres med kun et tastetrykk!

Lenke til kommentar
Stjeling eller brudd på opphavsrett, det er like ulovlig uansett.

 

Det er det vel ei, heller noen som har påstått.

 

Diskusjonen er vel ikke så mye på om det er ulovlig som hva som kan gjøres for å imøtekomme problemet.

 

Det er på tide at man er løsnings orientert, istedet for problemorientert, og at man ikke godtar at musikk og filmbransjen tviholder på foreldede markeds strukturer og istedet begynner å tenker nytt.

 

Tjenester som for eksempel Steam, og Spotify, er strålende eksempler på at man kan imøtekomme piratproblematikken, med å utvikle gode og tilgjengelige tjenester framfor å forsøke å selge kunder produkter, som det er lettere å få tak i ulovlig, og med bedre funksjonalitet (fravær av DRM og andre typer "rattlås") enn lovlige utgaver.

 

Ikke du, men noen andre lengre oppe i tråden som ikke har deltatt like aktivt etterpå, virker som at h*n er av den misforståtte oppfatningen at kopiering ikke er ulovlig. Det er ganske mange folk her i verden som virker som de lider av denne sære vrangforestillingen, kanskje som en slags legitimisering av aktivitetene de/vi deltar i.

 

At mediatilbyderene må skjerpe seg hva alternative distribusjonsmedier angår er en helt annen, men sann påstand :)

Lenke til kommentar

Piratkopiering er ikke tyveri, uansett hvor mye dere vil at det skal være det...

 

Sakset fra straffeloven § 257.

For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-028.html

 

Så du kan aldri bli straffet under straffeloven § 257 (tyveri) for piratkopiering. Så må nok dessverre skuffe alle dere som vil at piratkopiering skal være stjeling, så det høres verre ut enn det er.

Endret av PuterDude
Lenke til kommentar
Piratkopiering er ikke tyveri, uansett hvor mye dere vil at det skal være det...

 

Sakset fra straffeloven § 257.

For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-028.html

 

Så du kan aldri bli straffet under straffeloven § 257 (tyveri) for piratkopiering. Så må nok dessverre skuffe alle dere som vil at piratkopiering skal være stjeling, så det høres verre ut enn det er.

 

I følge straffeloven § 257 er det vel heller ikke tyveri om jeg urettmessig logger meg inn på din (nettbank)konto og overfører alle pengene dine til meg (det er jo ingen gjenstander involvert), men de fleste vil nok si at jeg ved denne handlingen stjeler pengene dine likevel. Straffeloven vil vel kanskje si at det er snakk om et ran i stedet? Poenget er vel uansett at man erverver seg noe på ulovlig vis, det være seg via tyveri, ran, ulovlig kopiering e.l., og i vanlig norsk språk refererer man typisk til slik handling som det å stjele:

 

Fra Bokmålsordboka (offisiell rettskrivning):

 

stjele

stjele stjal, stjålet (norr stela)

1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i

butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en

2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene

s-r mye varme

3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien

Lenke til kommentar

Man kan vel sammenligne det med å ikke betale regningen etter en advokatkonsultasjon.

Du har ikke stjålet noe fra advokaten, og hvis en sak bare ble diskutert, så har det heller ikke gått med noen materielle kostnader. Man tilegner seg en tjeneste man ikke har betalt for.

 

Men de får jo betalt for tiden de bruker på konsultasjonen? Jepp, det er potensielle tapte arbeidsinntekter. Men det er det for artistene/plateselskapene og filmmakerene også.

 

Poenget mitt var uansett ikke om det per lovens strenge definisjon er tyveri eller brudd på opphavsretten, det er tross alt en forbanna liten teknisk detalje jeg ser på som intet annet enn ett forsøk på å forkludre diskusjonen for å prøve å forsvare fildelere. Poenget mitt var at aktiviteten uanasett var ulovlig.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Man kan vel sammenligne det med å ikke betale regningen etter en advokatkonsultasjon.

Du har ikke stjålet noe fra advokaten, og hvis en sak bare ble diskutert, så har det heller ikke gått med noen materielle kostnader. Man tilegner seg en tjeneste man ikke har betalt for.

 

En veldig god analogi.

 

Jeg er enig i at det blir veldig problematisk å ha en slik diskusjon, hvis man ikke tar utgangspunkt i at A):Piratkopiering er ulovlig og at B):Den nåværende situasjonen på sikt ikke er noe som er gunstig.

 

Jeg var i begynnelsen veldig aktiv forkjemper for at man skulle kjøpe en plate om man virkelig likte den, og ønsket å høre på den mer enn et par gjennomhøringer. Men jeg må innrømme at dette har jeg blitt mer og mer motvillig til å gjøre, da platebransjen viser en slik fantastisk motvilje til å forsøke å komme den nye teknologiske hverdagen i møte.

 

I stedet for å benytte de fantastiske mulighetene som ligger i de digitale mediene, gikk de hen og la inn sperrer på CD-platene jeg kjøpte, slik at det ble umulig for meg å legge den til i mitt mp3 bibliotek. (Jeg ønsker ikke bestandig å bla i en stor CD-samling for å finne den plata/låta jeg vil høre) Det ble også helt umulig for meg å brenne ut en kopi til å ha i bilen, eller ha med på fest. (Vil ikke skade/miste originalplata). Eller legge sangene over på min mp3spiller.

 

Når man i tillegg hører om søksmål mot alle og deres bestemødre, og en generell arroganse og bakstreversk holdning fra en bransje som desperat prøver å tviholde på maktstrukturer som har eksistert siden slutten av 70'tallet, så blir man en smule lei.

 

Jeg mener disse aspektene alene er grunner til at man går igjennom lover om opphavsrett, og diskuterer hvem de er ment å beskytte, og hvordan man kan etablere en økonomisk og distribusjonsmessig model som er i stand til å ivareta musikere, produsenter og studio sine interesser og samtidig overleve og fungere i dagens marked.

 

Slik det er nå kjøper jeg mest plater fra artister og labler som er istand til å se dette. Jeg ser heller at de store plateselskapene bryter sammen og kollapser og at et nytt marked stiger opp av asken, enn at de får mer makt til å styre min brukeropplevelse.

 

Musikken er ikke det som er truet her, det er maktstrukturene rundt den som er det. Musikken vil aldri dø, den finner alltids en vei.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

At folk bruker ordet stjele i uformell sammenheng er helt greit, men i juridisk sammenheng er det viktig å referere til riktige hjemler for å unngå forvirring. I og med at brudd på åndsverkloven som oftest diskuteres i juridisk sammenheng, så kan det være uheldig å omtale det som nasking, tyveri eller stjeling, akkurat som en ikke omtaler underslag som tyveri (og disse står til og med i den samme loven, det gjør ikke tyveri og åndsverksbrudd.) ;)

Lenke til kommentar
Den generasjonen vi befinner oss i har vokst opp med dette, og jeg vil tørre å påstå at vi vet mer om temaet enn de fleste som har bikket 30.

Nuvel. Jeg har bikket 30 og vil påstå jeg kjenner mer til dette enn hva dere gjør, nettopp fordi jeg er over 30, og ikke over 20. :) Dere kjenner kanskje "dagens" fildeling, men historikken tilhører oss som er noen år eldre. Teknologien går selvsagt så raskt at man ikke snakker om "generasjoner" lengre, men et mer korrekt tall ville kanskje ha vært 40. ;)

Lenke til kommentar

SPØRSMÅL: Bryter du den norske lov når du laster opp/ned?

 

 

Åndsverkloven sier:

 

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

---

§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

---

§ 45. En tilvirker av lydopptak og film har, innen de grenser som følger av denne lov, enerett til å råde over opptaket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og å gjøre opptaket tilgjengelig for allmennheten.

---

§ 54. Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:

d) å fremby eller på annen måte gjøre tilgjengelig for allmennheten arbeider eller opptak som er nevnt i §§ 42, 43, 43a, 45 eller 45a, når eksemplarene er fremstilt i strid med disse bestemmelser eller innført i strid med bokstav c i paragrafen her

 

Dette var det jeg klarte å finne i farten. Man kan i hvertfall slå fast at det er brudd på norsk lov ved opplasting og deling av filer. Hvorvidt det er ulovlig å ta imot delte filer (uten å være i god tro) klarer jeg ikke å slå helt fast. Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar

Gleder meg til og se denne filmen! :) Tror det vil sette litt perspektiv både for meg og flere.

 

For og bli med i debatten;

Greit at fildeling er ulovlig på mage forskjellige måter, og lovlig på flere andre, dette kan diskuteres opp og ned i mente, men problemet er at så mage gjør det - det inkluderer meg selv.

 

Personlig vet jeg ikke om en (1) på hele Elektronikklinja (VG1, VG2, VG3) på NØVGS som ikke laster ned, enten ved bruk av P2P programmer som LW, eller .torrent trackere, bare for og stadfeste et eksempel i "mitt" miljø. Samtidig vet jeg ikke hva andre miljøer angår.

 

Ulovlig fildeling/piratkopiering skjer jo også på offentlige steder som skole, kafèer og LAN som får sponset Gbit av kommunen nett slik at de "nuker" nettet. Ironien er at staten "sponser" ulovlighetene. Rart?

 

Jeg mener også ulovlig fildeling har kommet for langt til og bli stoppet. "Alle" gjør det.

Lenke til kommentar

Ja, du sjteler pengene mine, iom at jeg ikke har dem på min bankkonto lenger... Men det jeg sier er at du ikke kan bli dømt under straffeloven § 257 for ulovlig fildeling.

 

Det jeg definerer som å stjele en sang:

Du har nettopp laget en fet sang på musicmaker, og inviterer meg bort for å høre på den. Men mens du spiser middag, fisker jeg opp en minnepinne, klipper ut sangen din, og limer den inn på minnepinnen min.

 

Nå ville jeg sagt at jeg hadde stjålet en sang fra deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541
TV stasjonen taper seere og dermed reklameinntekter. Dessuten kan færre seere føre til at serien ikke regnes som populær og således begrense salget av denne fra produsent til TV stasjoner.

 

Bransjen trenger å komme med en mulighet for å laste ned lovlig kopi samme dag som premieren.

 

At det tar f.eks 4 måneder er uholdbart.

 

Eksemplel: En av mine yndlingserier (stargate sg-1) tok det 9 år før den kom på norsk tv!

Lenke til kommentar
Den generasjonen vi befinner oss i har vokst opp med dette, og jeg vil tørre å påstå at vi vet mer om temaet enn de fleste som har bikket 30.

Nuvel. Jeg har bikket 30 og vil påstå jeg kjenner mer til dette enn hva dere gjør, nettopp fordi jeg er over 30, og ikke over 20. :) Dere kjenner kanskje "dagens" fildeling, men historikken tilhører oss som er noen år eldre. Teknologien går selvsagt så raskt at man ikke snakker om "generasjoner" lengre, men et mer korrekt tall ville kanskje ha vært 40. ;)

 

Les.

 

Uansett, dere kan jo si alt dere vil om platebransjen og hvor slemme de er, men i tillegg går det jo faktisk utover artistene. Distributørene av musikk kan tape så mye de vil for alt jeg bryr meg, men artistene er jo den sympatien vi klarer å skrape sammen bør gå til. At artistene burde klare å finne alternativer til en gammeldags bransje er forsåvidt også så sin sak, selv om det jo finnes artister som gir ut all musikken sin gratis og faktisk tjener godt på donasjoner.

 

Argumentet om at "jeg hadde ikke kjøpt det uansett om jeg ikke kunne lastet det ned" er jo helt uholdbart, spør du meg. Hvor merkelig det enn høres ut, har du jo da ikke rett til å høre på den musikken. Det er som MrLee sa, å nyte godt av tjenester du ikke har betalt for.

 

Ellers er ting som Steam utrolig bra. Hadde jeg vært spillprodusent hadde jeg nok gitt ut eksklusivt på Steam. Jeg vet jo godt at man også kan piratkopiere Steam-spill, men terskelen er mye høyere. Og der må jeg stikke. :)

Lenke til kommentar

Til underholdningsbransjen:

Tilby meg innholdet deres på en skikkelig måte, åpent og lett tilgjengelig til gode priser. Med materiale som langt overgår det du finner på piratsider.

Jeg snakker musikk i de fleste fine formater, jeg snakker film i H264 med surround og mulighet for styled subs. Kanskje da vil jeg vende oppmerksomheten mot deres tilbud.

 

 

Inntil videre? Fuck'em.

 

 

Eirik

Lenke til kommentar

Ehm, nå får du jo også virus med lovlig kjøpte filer også da. Var vel Sony som installerte et program i bakgrunnen som skjekket at filer var lovlige eller noe?

 

Jeg har aldri fått virus ved å laste ned fra sider der du faktisk må registere deg, laster man opp virus, blir man bannet, og det vil ingen oppleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...