Gå til innhold

Lønnsutbetaling til meg fra mitt enkeltmannsforetak?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg startet i jul opp et enkeltmannsforetak, hvor jeg nå endelig har begynt å tjene litt penger. Dessverre stupte jeg med hodet først inn i registreringen, og satt meg dessverre lite inn i regler angående lønnsutbetaling ol.

 

Når jeg etterhvert blir å få penger på konto, hvordan skal jeg da overføre de til meg? Kan jeg hente pengene rett ut, eller må jeg betale de ut som lønn til meg selv? Jeg havner nok langt under grensen på 50000 for Mva, og tipper også jeg kan bruke frikortet mitt for evt. lønnsutbetaling. Jeg har forøvrig satt bedriftens kontoen til en privatkonto, blir dette et problem, annet enn at kunder ikke kan se hvem de overfører til?

 

Er det noen som aner hva som blir korrekt?

 

Takker så meget for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai, det virket jo forsåvidt greit. Men jeg har jo hørt mye snakk om grensen på 50000, altså at man ikke skal skatte noe før man er over det? Er det slik det fungerer, eller er det visse forbehold? For eks. at man må ha utgifter over et visst nivå?

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Grensen er for moms. Du er momsfri før du har fakturert for 50 000 kr. Skatt må du betale uansett.

 

Frikort er vel for ungdom. Hvor gammel er du?

 

Følge guiden i artikkelen. Bare ikke trekk momsen før du har fakturert over 50 000 innenfor ett arbeidsår. Hvis du ser at du nærmer deg 50 000 så prøv å fakturer så tett opp til 50 000 uten å gå over. Feks 49 999 kr. Fakturere du over det så må du betale moms for HELE beløpet.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Frikort får jeg vel så lenge jeg er student, såvidt jeg vet - ergo har jeg det noen år til. Okai, men jeg skal altså ikke betale moms fram til 50k. Blir uansett ikke å tjene over det beløpet, ihvertfall ikke i år. Men ergo skal jeg altså betale % av skatt av alle fakturaer, og resten beholder jeg?

 

Takker for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Okai, men jeg skal altså ikke betale moms fram til 50k. Men ergo skal jeg altså betale % av skatt av alle fakturaer, og resten beholder jeg?

 

Det er korrekt, men husk! Siden du ikke betaler moms, så kan du heller ikke legge moms på det du fakturerer. Når du engang går over 50 000 må du registrere deg i MVA registeret. Du gjør det også via brønnøysundregistre.

 

Det betyr også at du ikke kan trekke momsen fra det du kjøper fra din moms (siden du ikke har noe moms) og det du investerer i av utstyr til ditt firma så kan du bare trekke av summen minus MVA.

 

Eksempel:

Visittkort til 500 kr inkl. mva.

Prisen minus 25% mva er: 500/125 = 4*100 = 400 kr eks. mva.

400 kr kan du trekke av fra din skatt.

 

Når du engang i fremtiden er registrert i MVA registeret så ville du trukket de 100 kr i MVA fra den MVA du har satt til siden fra dine fakturaer.

 

Det at man kan trekke fra investeinger på skatt og MVA er en gullerot staten gir oss bedriftseiere for å investere i egen organisasjon. Det har gjort at jeg bytter jobb maskin så å si hvert år, og har siste versjon av all software jeg trenger. For hvis jeg ikke gjør det så gir jeg bare staten mer penger i skatt og MVA i steden for å bruke det på meg selv.

 

For fakturering kan jeg anbefale www.sendregning.no Jeg bruker den.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Eksempel:

Visittkort til 500 kr inkl. mva.

Prisen minus 25% mva er: 500/125 = 4*100 = 400 kr eks. mva.

400 kr kan du trekke av fra din skatt.

 

Når du engang i fremtiden er registrert i MVA registeret så ville du trukket de 100 kr i MVA fra den MVA du har satt til siden fra dine fakturaer.

Jeg antar at du blander begrepene skatt og mva, for trådstarter skal selvfølgelig kostnadsføre alle kostnader inkl mva. Han får også fradrag for dette på skatten, men han får altså ikke mva-fradraget.

Lenke til kommentar
Jeg antar at du blander begrepene skatt og mva, for trådstarter skal selvfølgelig kostnadsføre alle kostnader inkl mva. Han får også fradrag for dette på skatten, men han får altså ikke mva-fradraget.

 

Slik jeg har forstått det så har jeg ikke blandet det. At man kan trekke hele kostnadsbeløpet fra skatten når man ikke er MVA registrert er ukjent for meg. Men hvis det er tilfelle så skal ikke jeg si imot, men det er bare ikke slik jeg som sagt har forstått det. Og det virker litt underlig...

 

Har du noen linker til referanser om dette som kan hjelpe oss alle?

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Sol har som vanlig rett :)

 

Dersom du er momsregistrert betaler du regningen på 500 kr, men får momsen på 100 kr tilbake, slik at den faktiske kostnaden blir 400 kr.

 

Dersom du ikke er momsregistrert betaler du regningen på 500 kr, men får ikke momsen tilbake, ergo kostnaden for deg blir på 500 kr.

 

Kostnaden på hhv 400kr og 500kr kan du trekke fra i inntekten.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så har jeg ikke blandet det. At man kan trekke hele kostnadsbeløpet fra skatten når man ikke er MVA registrert er ukjent for meg. Men hvis det er tilfelle så skal ikke jeg si imot, men det er bare ikke slik jeg som sagt har forstått det. Og det virker litt underlig...

 

Har du noen linker til referanser om dette som kan hjelpe oss alle?

 

AKIRA

Beklager å måtte si det, men innen regnskap og bokføring er dette så åpenbart at jeg tror ikke jeg kan vise til noen referanser.

 

Mulig det er greit forklart i en basic bok om regnskapsføring?

 

Hvordan får du en bokføring til å gå i null om du ikke fører beløp inkl mva?

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...