Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Hor mye bruker en Sierra 4x4 på mila?


Devil123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen her inne klarer å svare nøyaktig på det spørsmålet der er de gode!

Du har:

Ford Sierra Cossworth 4x4 - dyrt bensinforbruk, dyr forsikring. Egentlig bare å glemme

Ford Sierra RS500 4x4 - enda dyrere

Ford Sierra Ghia 4x4/XR 4X4 - relativ dyr på mila, er ikke sikker på forsikring.

Ford Sierra Sapphire 4x4 - rimelig i forhold til de andre bilene, men er en 2 liter så sluker sikkert litt. Regner med at forsikring ikke er så dyrt!

 

Håper noe av dette hjalp:P

Lenke til kommentar
Hvis noen her inne klarer å svare nøyaktig på det spørsmålet der er de gode!

Du har:

Ford Sierra Cossworth 4x4 - dyrt bensinforbruk, dyr forsikring. Egentlig bare å glemme

Ford Sierra RS500 4x4 - enda dyrere

Ford Sierra Ghia 4x4/XR 4X4 - relativ dyr på mila, er ikke sikker på forsikring.

Ford Sierra Sapphire 4x4 - rimelig i forhold til de andre bilene, men er en 2 liter så sluker sikkert litt. Regner med at forsikring ikke er så dyrt!

 

Håper noe av dette hjalp:P

blir evt. den siste, men hva mener du med "men er en 2 liter så sluker sikkert litt" det er en definisjonsak^^

 

fatter synes alt under 0.80 er grisemye på vanlig kjøring, mens andre kanske synes alt over 2.00 er mye;)

Lenke til kommentar

Jeg mener at den sluker sikker litt, og da la jeg kanskje litt mye i litt, fordi er jo ikke mye, men er så vandt til at alt over en liter er mye:P

 

Men jeg vil si alt under en liter på en gammel bil med gammelt innsprøytningssystem er greit, og uansett kommer du ikke til å klare å bruke mindre hvis du er en normal ungdom som gir på med en gang han har mulighet:P

Lenke til kommentar

2.0 sierra med DOHC motor (fysj og fy), bruker rett under liter`n på mila i en 4x4, hvis motoren er i god stand... Hvis du finner en mk2 sierra, med en BRA 2,9 motor, eller 2,0 OHC, så er det de beste

 

Og til han over her, det finnes ikke noe RS500 4x4, den kom bare med bakhjulstrekk, eldre xr4x4 hadde 2,8 motor, de nyere har 2,0 og 2,9 ;)

Lenke til kommentar
Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader.

 

Hva er det som er dårlig kvalitet på disse?? 2.0 OHC motoren er jo nærmest udødelig, DOHC motoren derimot, er ræva hvis du ikke passer på den...

 

Deler til sierra får du slengt etter deg, så de er heller ikke dyre ;)

 

Hvis du ikke har 10 tommeltotter, så er sierra en super førstebil.

 

Jeg betaler litt over 2k i året i forsikring, på min 90mod, men det er da med 70% bonus.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader.

Snakk om tull! Dette er enkle, billige og gode biler å kjøre. I tillegg er firehjulstrekken genial, de trekker 63% bak, 37% foran. Dette kom Ford med på 80-tallet, f.eks Audi har såvidt begynt med tilsvarende 60/40 fordeling nå på enkelte modeller med mye motor...

Lenke til kommentar

Til dere som sier at biler er rævkjørte, la meg fortelle dere en fin liten ting om motorer og understell:

 

En motor blir kjørt på tre forskjellige måter, med tre forskjellige resultater:

 

1. De som aldri drar bilen over 3-4000 rpm - Dette resulterer i en motor som bare mater bilen med olje, oljen bare brenner opp, og starter først med å sote ned katalysatoren, og deretter trekker seg nermere og nermere eksos manifolden, og ned i eksosventilene, som da enten blir trege, lukker ikke helt, eller åpner ikke helt, og dette resulterer i en tolal overhaling av hele motoren.

2. De som gir bånn gass med en gang motoren starter, og holder samme pine heletiden - Dette resulterer i en motor hvor stempelringene gjerne blir fort slitt, og motoren mister komprisjon. Dette er fordi sylinderen som er mest massiv i dette tilfellet ikke har rukket å ekspandere så mye som den skal for komprisjonen skal opprettholdes i høyere turtall. Dette er tilfellet på en rævkjørt motor. Test dette før du kjøper bilen med et måleapparat som måler trykket fra sylinderen. Mål feks alle 4 sylindere, og dette bør ikke variere for mye. Dette bør samtidig også testes ved å måle om sylinderen lekker luft. Finn øvre dødpunkt på bilen (og du må ha en trykksmåler egnet til dette), og kjør trykk i sylinderen. Lekker den over 25 % må den overhales.

3. De som lar motoren bli varm, så dra motoren så langt at du ligger å runder momentkurven. Dette gir et lavt bensinforbruk (alle tror motoren har minst forbruk ved lavt turtall, noe som ikke er fakta, fordi da trenger den mye mer bensin i forhold til luft), samtidig som motoren blir slitt minst mulig. Hvis bilen er kjørt slik, og spør gjerne om hvilket turtall han liker å ligge i, og hvor langt han drar den. De fleste vil underdrive, men de kan jo ikke dra den lenger enn turtallssperra :p Hvis denne kjøremåten er brukt, og understellet er greit, foringer, endeledd, opphengskuler, hjulnav, slike ting, så holder motoren i flere milioner kilometer. Høres mye ut, og kanskje en liten overdrivelse, men dette er så og si fakta :)

Lenke til kommentar

Sierra er kjempe fin førstegangs bil!

Selv har jeg hatt 3stk.

Men DOHC er favoritt motor'n (toppen er en svakhet på denne motoren)

Må bare passe på og kjøre den varm!

 

Hadde forsikringen på meg selv og betalte ca 6k i året med delkasko!

 

OHC med gasser kan nok bruke endel drivstoff.

Mest "gjerrige" er nok DOHC min lå på rundt 1l/10km

 

Og bilene er veldig greie å skru på!

 

Ingen problemer med og annbefale en Sierra som førstegangs bil!

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale DOHC motoren, men da må du vite at du ikke kan herje så mye med den, og pine den like mye som en OHC motor! Har aldri hørt noen som har fått problemer før de har "trimma" bilene. Er tross alt dobbelt så mange bevegelige deler som en OHC.

 

Veldig lett å komme til alt mulig egentlig!

 

Eneste ulemten jeg kan komme med er at den er ekstremt myk original, og fangerne tåler for lite :@

Lenke til kommentar
Sierra er kjempe fin førstegangs bil!

Selv har jeg hatt 3stk.

Men DOHC er favoritt motor'n (toppen er en svakhet på denne motoren)

Må bare passe på og kjøre den varm!

 

Hadde forsikringen på meg selv og betalte ca 6k i året med delkasko!

 

OHC med gasser kan nok bruke endel drivstoff.

Mest "gjerrige" er nok DOHC min lå på rundt 1l/10km

 

Og bilene er veldig greie å skru på!

 

Ingen problemer med og annbefale en Sierra som førstegangs bil!

hvem av motorene tåler mest? Jeg har rævkjørt moppa ganske bra, så burde ha en bil som tåler og bli herja med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...