Gå til innhold

Retromoro: Super Mario Bros. (NES/SNES)


Anbefalte innlegg

Grei artikkel, synes det er vel verd å nevne at Super Mario 2 egentlig ikke var den planlagte Super Mario 2. Den egentlige planlagte Super Mario 2 var det som ble kjent som Super Mario: The lost levels. Mener å husket at i Japan er Super Mario 2 det som vi i dag kaller Super Mario: The lost levels.

 

Det var opprinnelig forklart i teksten, men vi tok det bort for å få mest mulig fokus på det spillet vi faktisk testet, altså Super Mario Bros. Det stemmer som nevnt over her at The Lost Levels var Super Mario Bros. 2 i Japan, mens det vi kjenner som Super Mario Bros. 2 egentlig var et spill som ikke hadde med Mario og vennene hans i det hele tatt.

 

Men dere skal ikke se bort fra at det kanskje kommer oppfølgende artikler om de resterende All-Stars-spillene ved en senere anledning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liker egentlig de gamle Nintendoene bedere en alle disse hi-teck maskinene vi har idag. De går jo istykker i et sett. 360en min har vært til reprasjon 3 ganger alt. Min nes har det aldri vært noe galt med.

Du har altså aldri pustet inn i kasettene :p

Blåser alltid i kassettene før jeg setter de inn. Har blitt en gammel vane det ;)

Lenke til kommentar
Det var opprinnelig forklart i teksten, men vi tok det bort for å få mest mulig fokus på det spillet vi faktisk testet, altså Super Mario Bros. Det stemmer som nevnt over her at The Lost Levels var Super Mario Bros. 2 i Japan, mens det vi kjenner som Super Mario Bros. 2 egentlig var et spill som ikke hadde med Mario og vennene hans i det hele tatt.

 

Men dere skal ikke se bort fra at det kanskje kommer oppfølgende artikler om de resterende All-Stars-spillene ved en senere anledning. :)

 

Forsøk å spille Lost levels rundt, har klart det men for å si det slik så var det ikke behov for frisør på noen månder etter det :p

Lenke til kommentar
Har vurdert å kjøpe ein Wii kun for gamle NES/SNES-spel. Min favoritt er SMB2, har så mange gode minner frå det spelet. SMB er sjølvsagt ein klassiker og, likte spesielt eit av dei seinare brettene der det vart mørkt. Duck Hunt var genialt, faktisk aldri hatt ein pistol til konsoll sidan den gang.

 

Om du hadde spillet på snes/nes tror jeg man med loven i hånd kan emulere det(?), ihvertfall md moralen i hånd.

 

AtW

 

Er nok helt enig her.

Var den stolte eier av en Nes 8 bit med mange gode spill, Zelda 1 - 3 , Super mario bros 1 - 3 , geniale Castlevania , Duck Hunt og Han polis karen du må skyte på med laserpistolen for å få ham til å hoppe over ting, Metroid! og mange andre gode spill jeg knapt husker nå.

 

Faktisk så fungerer en emulator veldig greit på noen håndholdte konsoller, har en psp med nes og snes emulator med alle klassikerne jeg hadde fra før av og jeg kan ikke si at jeg har noen dårlig sammvitighet. Kan sikkert finne Nes'en og Snes'en med spillene på roteloftet til foreldrene mine om de ikke har kastet dem da.

Lenke til kommentar
Faktisk er emulering av spill ulovelig selv om man eier originalen, totalt absurd ettersom man ikke kan kopiere kassettene som spillene kommer på, men slik er det bare.

 

Har du noen kilde på det? Det er o forøvrig mulig å kopiere kasseten, ellers så hadde man jo ikke hatt noe å emulere. Noen har jo dumpet dataene på catridgen på et tidspunkt. Jeg må innrømme jeg ikke klarer å se frskjellen på emulering og sikkerhetskopiering, lovmessig, uten at jeg skal påberope meg noen fantastisk kjennskap til loven.

 

AtW

Lenke til kommentar
Liker egentlig de gamle Nintendoene bedere en alle disse hi-teck maskinene vi har idag. De går jo istykker i et sett. 360en min har vært til reprasjon 3 ganger alt. Min nes har det aldri vært noe galt med.

Du har altså aldri pustet inn i kasettene :p

Blåser alltid i kassettene før jeg setter de inn. Har blitt en gammel vane det ;)

Eg har i ettertid lurt på kor mykje dette faktisk hjalp. Det er snakk om å blåse vekk støv, men at støv skal forhindre elektrisk forbindelse på ein konsoll som blir brukt dagleg har eg liten tru på. Det kan være dårleg design som gjer at du av og til ikkje får kontakt, men akkurat den blåsinga er eg ikkje skeptisk til. :p

Lenke til kommentar

angrer så sinnsykt på at jeg kasta NES maskinen min.. både maskinen og 10-15spill.. deriblant den collectors gullversjonen av Zelda II: Link Awakening... :( rett i søppla.. makan til idioti!!!

 

Angående den blåsinga så tror jeg det bare lagde jævli med trøbbel, vi dunka på maskina og blåste oss gul og blå.. blåste inni maskina og på kasettene, hjalp jo der og da, men i lengden må det ha vært ille :) min maskin ble hvertfall bare værre og værre..

Lenke til kommentar
Har du noen kilde på det? Det er o forøvrig mulig å kopiere kasseten, ellers så hadde man jo ikke hatt noe å emulere. Noen har jo dumpet dataene på catridgen på et tidspunkt. Jeg må innrømme jeg ikke klarer å se frskjellen på emulering og sikkerhetskopiering, lovmessig, uten at jeg skal påberope meg noen fantastisk kjennskap til loven.

 

AtW

 

I følge IDSA sies dette:

 

"U.S. Copyright laws permit making a "backup" copy of computer

programs for archival purposes. However, the right to make backup

copies of computer programs for archival purposes, as embodied in 17

U.S.C. Section 117(2), does not in any way authorize the owner of a

copy of a video or computer game to post or download a copy of that

game to or from the Internet."

 

Det er og debatert med at den originale eier (som f.eks Nintendo) lider økonomiske tap av at folk laster ned og emulerer spill, men den argumenteringen er det ingen som skjønner seg på ettersom det i de aller fleste tilfeller ikke er mulig å oppdrive spillet man emulerer (som f.eks Super Mario World) i butikk og dermed kjøpe det på lovlig måte.

 

Akkurat dette temaet diskuteres vilt rundt på nette og de blir aldri helt enig med de lovgivende makter som setter ned disse påstandene.

Lenke til kommentar
Har du noen kilde på det? Det er o forøvrig mulig å kopiere kasseten, ellers så hadde man jo ikke hatt noe å emulere. Noen har jo dumpet dataene på catridgen på et tidspunkt. Jeg må innrømme jeg ikke klarer å se frskjellen på emulering og sikkerhetskopiering, lovmessig, uten at jeg skal påberope meg noen fantastisk kjennskap til loven.

 

AtW

 

I følge IDSA sies dette:

 

"U.S. Copyright laws permit making a "backup" copy of computer

programs for archival purposes. However, the right to make backup

copies of computer programs for archival purposes, as embodied in 17

U.S.C. Section 117(2), does not in any way authorize the owner of a

copy of a video or computer game to post or download a copy of that

game to or from the Internet."

 

Det er og debatert med at den originale eier (som f.eks Nintendo) lider økonomiske tap av at folk laster ned og emulerer spill, men den argumenteringen er det ingen som skjønner seg på ettersom det i de aller fleste tilfeller ikke er mulig å oppdrive spillet man emulerer (som f.eks Super Mario World) i butikk og dermed kjøpe det på lovlig måte.

 

Akkurat dette temaet diskuteres vilt rundt på nette og de blir aldri helt enig med de lovgivende makter som setter ned disse påstandene.

 

Jo, men dette er amerikanske lover, det er ikke relevant for lovligheten her til lands. Når det er sagt har jeg ikke et fnugg av dårlige samvittighet når det gjelder å emulere spill man har hatt på en annen konsoll på PC, uansett om det skulle vært ulovlig. I tilegg er det jo mer praktisk (bedre grafikk, mulighet til å save, bedre kontrollmuligheter, bedre tilkoblingsmuligheter osv). Jeg pleier stort sett å gå over til emulering når det er modent på alle konsolltyper jeg har eid.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...