Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AP & co nektet først å godta f.eks et forslag om strengere innvandring ,men valgte likevel sener å stramme inn mot protesten til SV

 

la oss anta at AP får ca 25 % , FRP ca 25% og høyre ca 20%.

AP går sammen med SP og SV for få 10% ekstra ( de vil jo ha makten )

 

selv om H går sammen med V,KRF så når de neppe mere en ca 30%

derimot går de sammen med FRP så får den blokken 45% og får flertall

 

dette er bare antatte verdier basert på det jeg husker fra tidligere valg.

det var bare for å illustrere problemstillingen

Lenke til kommentar

FrP vil få problemer med Sponheim.

 

Sponheim fastholder Venstres nei til Frp

Venstre vil ikke i noen form gi støtte til Fremskrittspartiet, fastslår Lars Sponheim etter at SVs nestleder Bård Vegar Solhjell torsdag etterlyste en klar holdning fra partiets side.

 

Det er meg som er Venstres leder og det er landsmøtet som bestemmer. Hva de gjør på kommunalt nivå i Oslo er en sak som ikke berører Venstres syn på forholdet til FrP.

Kan noen Venstre velgere fortelle undertegnede hvorfor Sponheim er så prinsipiell i denne saken? Venstre må snart skjønne at de må samarbeide bredt.

 

Om de da forsatt innehar regjerings ambisjoner.

Lenke til kommentar

AP

46,1 %

H

42,5 %

V

41,6 %

FRP

40,7 %

 

Stemte Høyre ved forrige valg, og tror en del av de AP-prosentene kommer fra ting jeg ikke bryr meg om som ikke hadde en "vet ikke"-mulighet. Jeg bryr meg ikke om kontantstøtte og det påvirker ikke hva/hvem jeg stemmer på. Jeg liker at Norge er en velferdsstat med private alternativ. Det er greit for meg at polet er stengt på søndag, bare den private brennevinbutikken får lov til å være åpen da.

Lenke til kommentar

Interessant :) Jeg synes forøving kontaktstøtten bør avvikles, eller behovsprøves, da den blant annet bidrar til å hemme integrering.

 

Det er greit for meg at polet er stengt på søndag, bare den private brennevinbutikken får lov til å være åpen da.

Er den noengang stengt :wee:

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Innimellom må jeg vekke ham, men han pleier å ha dunken klar.

 

Jeg skal innrømme at jeg er kjip nok til å ikke la sånne ting som kontantstøtten påvirke meg. Jeg er mer opptatt av det som påvirker meg og det som jeg personlig er opptatt av. Jeg kommer aldri til å gifte meg med en mann, men det var flaut å leve i et land som ikke tillot homofile å gifte seg - derfor kunne noe sånt fått meg til å tenke meg om to ganger. Jeg er derimot mest opptatt av det som vil påvirke livet mitt, og da gjerne de små tingene. Vil jeg bo i USA så flytter jeg dit, vil jeg bo på Kanariøyene så flytter jeg dit, jeg ville aldri ønsket at Norge ble rent kapitalistisk/liberalistisk fordi det er min personlige preferanse. Det jeg kan gjøre, derimot, er å stemme vekk ting jeg synes er urettferdig eller ikke passer inn, eller som er rett og slett ulogiske. Jeg liker verken høye skatter eller religion, men jeg ville kun stemt vekk en av dem hvis jeg hadde muligheten.

Lenke til kommentar

venstre har ikke sjans til å få mere en ca 10% ( der omtrent det høyeste de noen gang har fått i moderne tider )

 

både AP og FRP ha ligget rundt 30 %.

 

hvis ikke en er fanatisk AP tilhenger så er en nok betenkt i forholdet mellom sv og AP.

SV har hat lit for stor innflytelse på AP i forhold til det som virker normalt

Lenke til kommentar
FrP vil få problemer med Sponheim.

 

Sponheim fastholder Venstres nei til Frp

Venstre vil ikke i noen form gi støtte til Fremskrittspartiet, fastslår Lars Sponheim etter at SVs nestleder Bård Vegar Solhjell torsdag etterlyste en klar holdning fra partiets side.

 

Det er meg som er Venstres leder og det er landsmøtet som bestemmer. Hva de gjør på kommunalt nivå i Oslo er en sak som ikke berører Venstres syn på forholdet til FrP.

Kan noen Venstre velgere fortelle undertegnede hvorfor Sponheim er så prinsipiell i denne saken? Venstre må snart skjønne at de må samarbeide bredt.

 

Om de da forsatt innehar regjerings ambisjoner.

 

Først vil jeg bare kommentere Solhjells mer eller mindre overraskende utspill her. Sponheim har jo konsekvent sagt nei til å støtte en FrP-regjering.

 

Ellers syns jeg det er rett av Sponheim å ta avstand fra FrP her. Grunnene er flere. Først kan dette fange opp mange velgere fra Høyre som deler oppfattningen om at FrP ikke skal være i regjering. Det kan også hente noen stemmer fra høyresiden i AP, fordi de kan også oppleve at en stemme til AP vil være en stemme for FrP i regjering (gitt at AP ikke vil ha med SV eller SP i en ny regjering, og dermed lar den borgelige siden få regjeringsansvaret). Det vil også være viktig for Venstre å få mest mulig igjennom i en eventuell regjering. Å støtte FrP kun for å ikke få en ikke-sosialistisk regjering kan være en større kamel for Venstre å svelge, enn å få et nytt sosialistisk styre (som sagt tror jeg det eneste alternativet her er en AP i mindretall, med støtte fra SV, SP og Rødt).

 

Det viktigste er her dog at Venstre - som FrP - har lyst til å gjennomføre sin politikk. Siden Venstre er et lite parti, så kan det godt tenkes at Venstre får større gjennomslag som vippeparti, enn som regjeringsparti. Jeg syns Sponheim gjør rett i å heller ha fokuset på å få FrP ut av regjering, enn å sørge for å få til en borgelig regjering, fordi det vil mest sannsynlig sette Venstre i vippeposisjon og dermed også gi de litt ekstra gjennomslagskraft i Stortinget.

 

Når FrP konsekvent bruker oppsluttningen sin for å argumentere for sin egen posisjon i en evt regjering, så inviterer ikke det de minste partiene om å bli med på ferden, hvis partiene ønsker å stille seg i den posisjonen hvor de blir hørt best.

Lenke til kommentar
Når FrP konsekvent bruker oppsluttningen sin for å argumentere for sin egen posisjon i en evt regjering, så inviterer ikke det de minste partiene om å bli med på ferden, hvis partiene ønsker å stille seg i den posisjonen hvor de blir hørt best.

Nå har FrP vært veldig klare på at de kan samarbeide også med Venstre. Jeg tror det er lite klokt av Sponheim og ta et så kraftig standpunkt i en kommende valgkamp. Som uttalt bør de kunne samarbeide bredt for å få gjennomslag, Et vippeparti skal heller ikke undervurderes. Men dette er kun min personlige hypotese :)

Lenke til kommentar
Først vil jeg bare kommentere Solhjells mer eller mindre overraskende utspill her. Sponheim har jo konsekvent sagt nei til å støtte en FrP-regjering.

 

Ellers syns jeg det er rett av Sponheim å ta avstand fra FrP her. Grunnene er flere. Først kan dette fange opp mange velgere fra Høyre som deler oppfattningen om at FrP ikke skal være i regjering. Det kan også hente noen stemmer fra høyresiden i AP, fordi de kan også oppleve at en stemme til AP vil være en stemme for FrP i regjering (gitt at AP ikke vil ha med SV eller SP i en ny regjering, og dermed lar den borgelige siden få regjeringsansvaret). Det vil også være viktig for Venstre å få mest mulig igjennom i en eventuell regjering. Å støtte FrP kun for å ikke få en ikke-sosialistisk regjering kan være en større kamel for Venstre å svelge, enn å få et nytt sosialistisk styre (som sagt tror jeg det eneste alternativet her er en AP i mindretall, med støtte fra SV, SP og Rødt).

 

Det viktigste er her dog at Venstre - som FrP - har lyst til å gjennomføre sin politikk. Siden Venstre er et lite parti, så kan det godt tenkes at Venstre får større gjennomslag som vippeparti, enn som regjeringsparti. Jeg syns Sponheim gjør rett i å heller ha fokuset på å få FrP ut av regjering, enn å sørge for å få til en borgelig regjering, fordi det vil mest sannsynlig sette Venstre i vippeposisjon og dermed også gi de litt ekstra gjennomslagskraft i Stortinget.

 

Når FrP konsekvent bruker oppsluttningen sin for å argumentere for sin egen posisjon i en evt regjering, så inviterer ikke det de minste partiene om å bli med på ferden, hvis partiene ønsker å stille seg i den posisjonen hvor de blir hørt best.

 

De vil tape stemmer til AP, ikke tjene stemmer. Folk vil forstå at å stemme på Venstre vil være bortkastet, fordi de kommer ikke inn i regjering. De får ikke en gang over 30% sammen. Bare AP alene får mer stemmer enn den regjeringskollisjonen. Regjeringen har sagt at de stiller til valg med den samme kollisjonen.

 

Jeg har egentlig aldri forstått hvilke store kameler venstre må svelge annet enn innvandringspolitikken. De har den samme liberale tankegangen som baserer seg på åpningstider og slikt. Økonomipolitikken kommer til å bli Høyres poltikk, så det er heller ikke noe problem. Avgiftspolitikken støtter de og venstre kommer sikkert til å få mye av miljøpolitikken sin. Bistand er vel kanskje noe som ihvertfall kommer til å bli forandret, men det er ikke sikkert at det blir redusert så mye. Hva er egentlig problemet? Det eneste jeg ser er Sponheims personlige hat til FRP.

Lenke til kommentar

Ideologier først og fremst... Jeg kan såklart de grunnleggende (konservativisme, liberalisme, kommunisme, anarkisme, sosialisme), men det blir vrient med alt over det, spesielt når man blander to ideologier klarer jeg ikke å se for meg helt hva dem vil frem til. Jeg ser på mange måter etter "ideologier for viderekomne", for de som kan akkuratt det nødvendigste.

Lenke til kommentar
Jeg liker verken høye skatter eller religion, men jeg ville kun stemt vekk en av dem hvis jeg hadde muligheten.

Hva ville du da valgt?

Trodde det kom frem av innlegget, men jeg er for at vi beholder skattene som de er i dette landet og opprettholder den standarden vi har. Ting som å holde butikker stengt på søndager fordi det er hviledag (hvis det er det som er argumentasjonen, jeg aner ikke), kristne formålsparagrafen, osv er ting som jeg kan engasjere meg for selv om det ikke påvirker meg, fordi det virker klart for meg at vi kan ha et velfungerende samfunn og politisk styring uten innblanding fra religion.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...