Gå til innhold

Nvidia resirkulerer skjermkort


Anbefalte innlegg

 

Såvidt? Tror du skal ta en reality check på HD4870 mot GTX 285.

Når det gjelder døende selskap å ville jeg i første omgang sett på AMD sitt regnskap og blitt meget bekymret.

 

Tja, kanskje du burde ta den reality checken selv i samme slengen? Forsåvidt så vet jeg at du ikke jobber for Nvidia, men du har jo vært Beta tester og blitt sponset en god stund nå så jeg forstår at du er langt mer positiv til Nvidia enn noen som ikke er sponset.

 

Og Nvidia som skjermkortprodusent har fått en del harde slag for baugen i det siste, innpakkningsproblemer til forrige generasjon, laptop problemene som varte nesten ut 2008 og som kommer til å svi kraftig finnansielt.

 

Og når det gjelder størrelsen på chippene til Nvidia så er det jo nettop dette de går for, enorme chipper som skal knuse alt annet på markedet (og gjerne 2x eller 4x av dem om en ikke er nok) med kun det ene målet for å ta ytelsetronen.

Mainstream kan man jo ikke akkurat si at de har bedre produkter enn konkurrenten der de har blitt knust på pris / ytelsen inntill Nvidia måtte kutte kraftig på prisen sin (og tape ytterligere marginer).

 

Det er heller ingen tvil om at tallene til Amd er langt fra gode men man skal ikke glemme heller at Amd lager mer enn Gpu'er og har en veldig hard konkurrent når det gjelder cpu'er der de faktisk har hatt problemer med å komme med teknologisk konkurransedyktig produkt (Phenom II vs i7) men har fått til et noenlunde konkurransedyktig produkt for mainstream markedet.

 

For Amd sin fremtid så gjennstår det å se om de har de rette produktene for den epokken vi går inn i, noe jeg faktisk tror de har. Det gjelder nå å treffe lommeboka til forbrukeren som er ganske så tom med produkter som både innoverer og som smaker prismessig.

 

Edit : Vennligst ikke misforstå dette som at jeg mener at Nvidia har dritt produkter, for det er langt fra sannheten.

Jeg har selv Nvidia skjermkort (8800) i maskinen og er fornøyd med det da det faktisk har prestert å gi meg god ytelse i 2+ år nå.

Men noen fan av Nvidia sin markedsstrategi og ensidig fokus på å ta ytelsetronen til enhver pris er jeg ikke.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt? Tror du skal ta en reality check på HD4870 mot GTX 285.

Når det gjelder døende selskap å ville jeg i første omgang sett på AMD sitt regnskap og blitt meget bekymret.

Ehh.. Hvorfor skal jeg sammenligne et produkt til 1700 kr mot et til 3300kr? Den nærmeste er GTX 285 mot 4870X2, 3300 mot 3700 kr. Nærmeste å sammenligne 4870 mot er Gtx260 og det koster 2300kr.. Og hva har AMD med saken? Det er ATi(som igjen er EID av AMD) som lager og selger kort, IKKE AMD. Du vil vel ikke påstå at Volvo egentlig heter Ford?(Ford eier Volvo fyi)

 

Klarer ikke å finne noe om RV730 og RV710 i den inf-filen Kaare. Kanskje du klarer å lese bedre enn meg?

 

Når det gjelder nye RV7x0 så tipper jeg det er samme story som med nV sine GT21x, de venter på at TSMC sin 40nm prosess skal bli brukbar.

Av de kortene på listen til Fudzilla eksisterer ikke et eneste ett. Alle er ikkeeksisterende på markedet. Og kortene opp til 4550(43xx og 45xx) er basert på rv710. 4650 og 4670 er basert på rv 730. Ifølge Fudzilla skal rv630(hd2600pro/xt og hd34xx) altså bli de nye 45xx og 47xx kortene. Morsomt siden 45xx serien har en egen chip kalt rv710 og hd4650/4670 er basert på rv730, SOM ER KJAPPERE ELLER LIKE RASK SOM 3850.. (rv670le, som er en "del" raskere enn rv 630..) se her:(klikk) Tror folk vil reagere hvis de kjøpte et 47xx kort som er tregere enn det som er billigere og skal ha lavere ytelse.. Så hvis det som bare er skrevet i en driver skal være rett, (ikke et kort eller en lansering) vil det være selvmotsigende.

 

Så selv om dette kommer til å bli ATi's kommende 40nm serie, vil det ikke gi noen mening å basere det på en gammel rv610/630 kjerne, når en har nyere som er bedre, raskere og mere effektive som en kan krympe. Og ikke minst siden ATi i dag offentligjorde at 40nm kommer snart som rv740(klikk)Og her(klikk) kan du se hva som er offisielt støttet i 9.1 driveren.. Og lite 42xx og 47xx der gitt.

 

Hvis dette stikk mot mine spådommer skjer, (42xx og 47xx basert på rv630)skal jeg starte en egen"JEG ER DUM TRÅD" her på forumet. Jeg vil da iallefall ha innsett at jeg ikke skjønner bæra. (Og samtidig snør det kuer opp ned når mennene i hvite frakker henter meg..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Når de først er i gang med omdøping av kort, håper jeg de gjør samme med g94 (9600gt). Skulle gjerne hatt et 9600gt silent på 40nm, helst green edition i samme slengen :p Noen som har formeninger om når hva kommer? gt212 først eller mainstream med gddr5? Regner med nvidia bli nødt til å bruke gddr5 også ettersom ati skal det, da det blir billigere å produsere pcb.

Lenke til kommentar
Og hva har AMD med saken? Det er ATi(som igjen er EID av AMD) som lager og selger kort, IKKE AMD. Du vil vel ikke påstå at Volvo egentlig heter Ford?(Ford eier Volvo fyi)

Ford eier Volvo Automobile som er integrert i Premier Automotive Group. Resten av Volvo (Aerospace etc.) er fremdeles et separat selskap.

Når det gjelder ATI så har det i helhet blitt kjøpt opp og intgrert i AMD. Det er samme regnskap, og samme CEO, nemmelig Dirk Meyer. ATI eksisterer kun nå som et varemerke i AMD.

 

AMD kan gjøre hva de vil med ATI-delen av selskapet, på samme måte som Ford kan gjøre hva de vil med Volvo bilene. Et eksempel på dette var senest i høst når AMD solgte den biten av ATI som lagde Digital TV (DTV) produkter til Broadcom.

 

Så hvis det som bare er skrevet i en driver skal være rett, (ikke et kort eller en lansering) vil det være selvmotsigende.

Antar iallefall at "rykter" fra VR-Zone er like riktig som det som er skrevet i en driver...

 

Mulig det er snakk om kort som kun er tilgjengelig for OEM? Det gjenstår å se. Veldig spesielt å legge inn så mange forskjellige kort i en offisiel WHQL driver (Cat 9.1) Hva RV740 blir hetende er vel ikke annonsert enda?

 

Når de først er i gang med omdøping av kort, håper jeg de gjør samme med g94 (9600gt). Skulle gjerne hatt et 9600gt silent på 40nm, helst green edition i samme slengen Noen som har formeninger om når hva kommer? gt212 først eller mainstream med gddr5? Regner med nvidia bli nødt til å bruke gddr5 også ettersom ati skal det, da det blir billigere å produsere pcb

Erstatteren til G94 kommer til å være en ny brikke produsert på 40nm, med kodenavn GT216. Baserer seg på GT200, med noe ekstra samt tweaks.

Hvilke av kortene som får DDR2, GDDR3 eller GDDR5 gjenstår å se.

Regn med at mainstream/value kommer først (forhåpentligvis iløpet av april), GT212 senere.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt GTX 285 til 3295,- og synes det er et kort som er verdt pengene selv om man kan få mer spillytelse per krone. Helheten teller for meg og jeg driver også "desverre" med GPGPU aktiviteter i tillegg og akkurat der er CUDA og shaderarkitekturen til Nvidia overlegen nå.

 

Ellers teller alt annet som støy, varmeutvikling, variert strømlast, referansedesign mm, og jeg synes egentlig Nvidia med GTX 285 trekker det lengste strået her vs HD4870. Men som sagt dette er litt en smakssak. Ellers synes jeg også at jeg har mindre problemer med Forceware enn Catalyst drivere, men det varierer også.

 

Jeg var på kanten til å kjøpe HD4870 pga. den enormt gode crossfire skaleringen og suverene prisen selv for 1GB utgaven som var aktuell for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det gjør at man kan beholde gamle produksjonslinjer i tillegg, som også er økomoisk besparende vil jeg tro. Vel man sparer i alle ledd her.

 

Jeg er ikke i mot det så lenge man gir den et godt navn og er klare på detaljene. Eks. kunne de hatt årstall ved siden av GPU spesifikasjonen på eksen så ser man at G92 er fra 2007 etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Altså, nå heter det 250, før 9800gtx+ og før dette 8800gts 512 mb.

Men egentlig samme kort (g92) bare overklokket?

8800GTS 512mb klokket opp ble 9800GTX.

9800GTX med krymping av chip,(G92 65nm--> 55nm G92 + høyere klokk)ble 9800GTX+

9800GTX+ blir GT250.

 

NVidia har så mange idiotiske navn de siste to årene at å lese på wiki er bare irriterende..

 

Se feks på:

8800GS G92 65nm/9600GSO G92 65nm/9600GSO G92 55nm/9600GSO G94 65nm/9600GSO G94 55nm/GT 118(tror jeg det blir..)puuuhh LOL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...