Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

samme sjekkliste hos biltilsynet som i vanlig verksted


Anbefalte innlegg

Etter mitt beste skjønn som bilmekaniker som utfører PK; nei, feilen biltilsynet fant skal ikke relateres til PK/etterkontroll. Biltilsynet skal her gi deg påpakning for ikke godkjent senking med dertil forberedelser av hjulvinkler og lastventil, men holde det utenfor PK. Om du drar til biltilsynet og legger fram saken som du har gjort her vil jeg tro de fikser PK-feilen for deg og skriver ut en mangellapp på senkinga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, litt uenig. Her har vedkommende fått anmerkning på PKKen om at hun ikke har godkjent senkesettet/ ikke har det innskrevet i vognkort. Dette kan ikke skje uten at senkingen er godkjent, og da må også bremseventilen justeres.

 

Uansett er det nok bedre for trådstarter å heller ha ikke godkjent på PKKen enn å få utskrevet en mangellapp.

 

Så mitt råd er bare å få justert det du skal justere, for deretter å få dokumentasjon på dette (husk lyktene også). Denne dokumentasjonen sammen med dokumentasjonen på senkesettet tar du med til Biltilsynet for godkjenning.

 

Uansett er det bare idiotisk å kjøre rundt med en bil som ikke er lovlig senket, det kan være trafikkfarlig samt at forsikringsselskapene bruker hver unnskyldning de kan for å kreve regress.

Lenke til kommentar
jeg hadde bilen min på eu kontroll i desember. fixa det de fant, dro til etterkontroll, for jeg hadde noen feil som biltilsynest skulle se på. da finner han fyren ut at jeg må justere den lasteavhengige bremseventilen. har de egentlig lov til å gi meg ting jeg må fixe når de ikke så det på eu kontrollen? nå har jeg fått lapp om manglene rapportering.. men jeg har jo vist bilen...

Jeg ser i senere innlegg at det er pga senkesett du har fått pålegg om å justere den lastavhengige bremseventilen. Dette stemmer nok, siden ventilen justerer bremsetrykket bak i forhold til foran etter hvor langt opp i karosseriet bakakselen er, og dersom du senker bilen, vil du få for høyt bremsetrykk bak. På vinterføre vil jeg langt foretrekke å ha for lavt enn for høyt trykk på bakbremsene.

Lenke til kommentar
På vinterføre vil jeg langt foretrekke å ha for lavt enn for høyt trykk på bakbremsene.

 

Siden en lasteavhengig bremseventil bare er en justerbar reduksjonsventil for systemtrykket til bakhjulene vil den gi øket bremsevirkning på bakhjulene også på sommerføre dersom man senker bilen uten å etterjustere den.

Av erfaring vil litt frisk kjøring med harde oppbremsinger foran svinger kunne føre til at bakhjulene får større bremseeffekt og låser.

Det suger deluxe å rygge ut i skauen i 100+ km/t.

Lenke til kommentar

ja, dette høres ikke mye bra ut! huff.. er veldig bra at de er nøye på det. Men virker som det er sinnsykt mange som ikke vet om dette, og det er aldeles IKKE bra!! kan ventilen på noen måte ha blitt sølitt el no sånn at den er prblematisk? bilen har kun gått 107000ca, så den er jo ikke så sinnsykt slitt heller?? fatter ikke det her jeg ass.. hvordan det kan skje liksom..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...