Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

samme sjekkliste hos biltilsynet som i vanlig verksted


Anbefalte innlegg

jeg hadde bilen min på eu kontroll i desember. fixa det de fant, dro til etterkontroll, for jeg hadde noen feil som biltilsynest skulle se på. da finner han fyren ut at jeg må justere den lasteavhengige bremseventilen. har de egentlig lov til å gi meg ting jeg må fixe når de ikke så det på eu kontrollen? nå har jeg fått lapp om manglene rapportering.. men jeg har jo vist bilen...

Endret av turbo_princezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hadde bilen min på eu kontroll i desember. fixa det de fant, dro til etterkontroll, for jeg hadde noen feil som biltilsynest skulle se på. da finner han fyren ut at jeg må justere den lasteavhengige bremseventilen. har de egentlig lov til å gi meg ting jeg må fixe når de ikke så det på eu kontrollen? nå har jeg fått lapp om manglene rapportering.. men jeg har jo vist bilen...

 

Nei, dette er helt ulovlig. En EU-kontroll er jo bare til for å plage bileiere. Det har ikke noe med sikkerhet å gjøre, så det at det er trøbbel med bremsene dine (at bremsene dine ikke er som de skal er jo i seg selv helt ufarlig) skal han selvsagt gi blanke i. Du har da for pokker vist bilen din! Det får da være måte på, har du vist bilen skal du selvsagt få lov til å kjøre med ugunstige bremser.

 

Eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det bør ihvertfall være i din egen interesse at den er i orden, feil balanse mellom for- og bakbremser er ikke særlig gunstig, spesielt hvis trykket bak er for høyt i forhold til foran.

 

Hvordan sjekkes denne ventilen egentlig? En ting er å sjekke at den fysisk endre innstilling ved last/lastveksel, men man må vel kjøre bremsetester på alle 4 hjul samtidig for å kunne måle effekten av den? Eller?

Lenke til kommentar
En EU-kontroll er jo bare til for å plage bileiere. Det har ikke noe med sikkerhet å gjøre,

 

vel, vi hadde inne en nissan sunny for ikke lenge siden som var så oppspist av rust att den fikk 3'er feil. hadde det ikke vært for eu kontroller hadde sikkert eieren kjørt til bilen hadde knekt i 2. vi har også hatt flere biler med direkte farlig rust. en jeg jobber med hadde eu kontroll på en bil, der et hull i bremseslangen var teipa.

 

så jeg vet ikke jeg......

Lenke til kommentar
En EU-kontroll er jo bare til for å plage bileiere. Det har ikke noe med sikkerhet å gjøre,

 

vel, vi hadde inne en nissan sunny for ikke lenge siden som var så oppspist av rust att den fikk 3'er feil. hadde det ikke vært for eu kontroller hadde sikkert eieren kjørt til bilen hadde knekt i 2. vi har også hatt flere biler med direkte farlig rust. en jeg jobber med hadde eu kontroll på en bil, der et hull i bremseslangen var teipa.

 

så jeg vet ikke jeg......

 

Tror jeg får begynne å merke noen av postene mine med IRONI først og sist i posten.

Lenke til kommentar
aha!

 

men det er flere som faktisk mener det.

 

 

jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

Lenke til kommentar
jeg hadde bilen min på eu kontroll i desember. fixa det de fant, dro til etterkontroll, for jeg hadde noen feil som biltilsynest skulle se på. da finner han fyren ut at jeg må justere den lasteavhengige bremseventilen. har de egentlig lov til å gi meg ting jeg må fixe når de ikke så det på eu kontrollen? nå har jeg fått lapp om manglene rapportering.. men jeg har jo vist bilen...

 

Nei, dette er helt ulovlig. En EU-kontroll er jo bare til for å plage bileiere. Det har ikke noe med sikkerhet å gjøre, så det at det er trøbbel med bremsene dine (at bremsene dine ikke er som de skal er jo i seg selv helt ufarlig) skal han selvsagt gi blanke i. Du har da for pokker vist bilen din! Det får da være måte på, har du vist bilen skal du selvsagt få lov til å kjøre med ugunstige bremser.

 

Eller ikke.

 

spar frekkhetene dine du!!

Lenke til kommentar

Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

Lenke til kommentar
Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

Feil.

 

 

Nye instruksjoner fra biltilsynet i fjor gjorde at også nye feil avdekket ved etterkontroll skal tilføres den forrige kontrollen.

Lenke til kommentar
Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

Feil.

 

 

Nye instruksjoner fra biltilsynet i fjor gjorde at også nye feil avdekket ved etterkontroll skal tilføres den forrige kontrollen.

 

Har du link til denne lovendringen? Hvis dette stemmer takker jeg for oppdateringen! :)

Lenke til kommentar
Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

Feil.

 

 

Nye instruksjoner fra biltilsynet i fjor gjorde at også nye feil avdekket ved etterkontroll skal tilføres den forrige kontrollen.

 

Har du link til denne lovendringen? Hvis dette stemmer takker jeg for oppdateringen! :)

Dessverre nei, instruksjonene kom ved en gjennomgang med han som har ansvar for PKK var innom på sjekkrunde ifjor høst ;)

Lenke til kommentar
Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

Feil.

 

 

Nye instruksjoner fra biltilsynet i fjor gjorde at også nye feil avdekket ved etterkontroll skal tilføres den forrige kontrollen.

 

Har du link til denne lovendringen? Hvis dette stemmer takker jeg for oppdateringen! :)

Dessverre nei, instruksjonene kom ved en gjennomgang med han som har ansvar for PKK var innom på sjekkrunde ifjor høst ;)

 

Merkelig at dette ikke står oppført i lovverket. Jeg har jobbet i verksted en stund og har til dags dato ikke hørt om dette. Hvis vi som verksted skal gjennomføre en slik rutine, så må vi nesten kunne forsvare den skriftlig.

 

Tror du at du kan finne ut av det?

Lenke til kommentar
jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

Lenke til kommentar
Nei, etterkontroller skal ikke overprøve den første kontrollen! Det er kun feil som er avdekket på kontrollseddelen som skal kontrolleres av de som tar etterkontrollen. Hvis et verksted skal gi en kunde kjøreforbud er feilen så alvorlig at liv er i fare ved videre bruk av bilen, noe en lasteventil ikke kvalifiserer til.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor denne lasteventilen i det hele tatt er blitt et samtaleemne. Hvorfor ble denne sjekket hvis det ikke var anmerket noe om den på Eu-kontrollen?

 

 

han sa at jeg måtte justere den for å få senkesettet mitt godkjent, og hjulstillingskontroll måtte jeg oxo ha

visst ikke den var justert riktig kunne jeg få sleng på bilen når det var glatt fordi bakbremsene ble sterkere.

Lenke til kommentar
jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

 

ja, tok den i sarpsborg på Dahles auto. fikk da feil pga senkesettet mitt ikke sto i vognkortet. så når han på biltilsynes så på senkesettet så sa han jeg måtte justere dette for å det godkjent. men synes det er rart at ikke Dahles så dette da... de burde jo gå etter samme sjekkpunktene

 

jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

 

ja, tok den i sarpsborg på Dahles auto. fikk da feil pga senkesettet mitt ikke sto i vognkortet. så når han på biltilsynes så på senkesettet så sa han jeg måtte justere dette for å det godkjent. men synes det er rart at ikke Dahles så dette da... de burde jo gå etter samme sjekkpunktene

 

 

men nå må jeg bare si at det er den lasteavhengige bremseventilen!! er det ikke forskjell på laste ventilen og den lasteavhengige bremseventilen, eller er dette akkurat det samme??

Lenke til kommentar
jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

 

 

det var ikke deg jeg ble sint på, men han sluquet:)

fikk bare den følelsen av at dette skjønner ikke du noe av fordi du er jente!!

Lenke til kommentar
jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

 

ja, tok den i sarpsborg på Dahles auto. fikk da feil pga senkesettet mitt ikke sto i vognkortet. så når han på biltilsynes så på senkesettet så sa han jeg måtte justere dette for å det godkjent. men synes det er rart at ikke Dahles så dette da... de burde jo gå etter samme sjekkpunktene

 

jeg skjønner jo at dette er viktig! men hvorfor har ikke Dahles som jeg har hatt bilen min hos, sjekket dette? de burde jo gå etter samme skjema eller lista over sjekkpunkter.. jeg er bare glad for at de fant det, og skjønner selfølgelig at dette har med sikkerhet å gjøre. men min bror sa at de egentlig ikke har lov til å sende meg videre på den måten. jeg måtte justere den ventilen for å få senkesettet godkjent. så nå må jeg tilbake igjen.. hadde vært en smule lettere for meg el oss som bilister å finne sånne ting på første eu kontroll.. nå har jeg fått et brev i posten for at bilen ikke var godkjent i tide

 

var ikke deg jeg mente sånn sett, bare jeg som ikke leste hele innlegget til Sluquet.

 

men du tok eu kontroll på et verksted, så etterkontroll hos biltilsynet?

 

ja, tok den i sarpsborg på Dahles auto. fikk da feil pga senkesettet mitt ikke sto i vognkortet. så når han på biltilsynes så på senkesettet så sa han jeg måtte justere dette for å det godkjent. men synes det er rart at ikke Dahles så dette da... de burde jo gå etter samme sjekkpunktene

 

 

men nå må jeg bare si at det er den lasteavhengige bremseventilen!! er det ikke forskjell på laste ventilen og den lasteavhengige bremseventilen, eller er dette akkurat det samme??

Samme ting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...