Gå til innhold

Test: AM3 er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke lest alle inleggene, men hvorfor mangler resultatet på flere av testene til Phenom II 940? Jeg har denne prosessoren og føler den er meget rask iforhold til min gamle phenom 9850.

 

I tillegg vil jeg kritisere at AM2+ prosessorene har blitt testet på et midrange hovedkort. 790GX er merkbart svakere enn 790FX chipsettet, så hvorfor?

Lenke til kommentar
@theo, nei. det skrives at i testen hvor overlegen core i 7 920 er, men alene gjør ikke en cpu en dritt, jeg poengterer at for differansen i7 920 vs phii 720 får en mye bedre grafikkløsning og ssd disk for samme pris, det er tros alt et system som yter , ikke en enkel del.
Ah, men jeg kjøper/kjøpte ikke Ci7 pga. overlegen ytelse nå, men fordi jeg får:

 

- Et langtlevende system som vil få nye og bedre CPUer fremover ift. LGA775 som er død ift. produktutvikling.

- Ci7 og Nehalem plattformen har faktisk vist seg å gi en real spillboost på dual og flergpu løsninger ift. konkurrenter.

- Samtidig gir de jo mulighet for 12-24GB minne forholdsvis billig allerede nå(betalte 2k for 12GB) med 6 minneslots.

- Og ikke minst støtter de både SLI og CF på samme X58 kort :)

 

Så jeg har ingen problemer med prisen på Ci7 om man er ute etter et high-end system nå. Er man i budsjett klassen er selvf. ikke Ci7 noe å vurdere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
så etter 4850x2 i prisguiden, men fant den ikke. Men det jeg vil frem til du skal høyt opp i pris før du ikke kan bygge et bedre system til samme pris som et core i7 system, men skal også innrømme at jeg har lagt min elsk på disse passiv kjølte 4850'ene....... da jeg er tilnærmet hysterisk når jeg hører småe vifter på et vilt turtall. Men 4850x2 2 gb er faktisk rett i ryggen på 4870x2, mens prisdifferansen 4850x2 vs 4870x2 nesten tillater en ssd disk........ og ifølge wheelmann bidrar dette til bedre min framrate.

 

Men av alle tester er jeg mest forbauset over H, han må være syk, de gir gir editors choice til 720 BE.

 

Nå har ikke jeg lest testen hans, men editors choice høres da ikke så urimelig ut, egentlig.

Lenke til kommentar

theo er enig, skal vi over 14-15 tusen å begynner c i7 og bli det eneste valget, og på ubegrenset budsjett soleklart. I spill må du opp til cfx eller tri sli før phii og c2q sakker, og hvorfor c i7 ofte gir lavere min fps vet ikke jeg, men tester der dette er gjort tilsier at den faktisk gjør det. Så jeg mener at systemessig er det bare tull at c i7 er overlegen opp til en viss pris, hvor denne grensen går vet jeg ikke helt enda.

Lenke til kommentar

Over 15k? Trenger ikke så mye:

 

- x58 HK 1699,-

- 6GB DDR3 999,-

- Ci7 920 2795,-

-----------------------------

sum = 5493,-

Dette er ikke engang det billigste jeg fant, men lagervarer hos komplett.no klar for kjøp her og nå :) Skjønner ikke helt hvor du fikk de 14-15.000 fra?

Følger ikke helt med kanskje? *spøk*

 

EDIT:

Lagt til bilde av handlekurv fra komplett.no nå.

post-38451-1234281602_thumb.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Over 15k? Trenger ikke så mye:

 

- x58 HK 1699,-

- 6GB DDR3 999,-

- Ci7 920 2795,-

 

sum = 5493,-

 

Dette er ikke engang det billigste jeg fant, men lagervarer hos komplett.no klar får kjøp her og nå :) Skjønner ikke helt hvor du fikk de 14-15.000 fra? Følger ikke helt med kanskje?

 

Osse følger nok med.

Det du lister opp er "base", og det er 2,3,4 x skjermkort som trekker prisen opp. :)

Bare 2x4870x2 eller 2x295 koster vel bortimot 10k... (som det alltid har gjort, for "verstingene" blant skjermkort).

Lenke til kommentar

Jo men det er komponenter du må kjøpe uansett TL1000S, det kan ikke legges som en kostnad på Ci7 og X58.

Selv med kun ett skjermkort yter jo Ci7 920 meget bra og prisen er nå helt topp for et slikt system! Ikke si at du er uenig i det? :)

 

Derimot har jeg også sett tester hvor Ci7 går lavere i FPS enn godt spekkede LGA775 systemer med et skjermkort. Men skal du kjøpe nå er det nesten galskap å vurdere LGA775, jeg vurderte en brukt QX9650 men prisen på det og et godt X48 HK ble dyrere enn mitt Ci7 system.

 

EDIT:

"Følger ikke helt med" Kommentaren var ikke skarpt ment slik sett. Jeg tror derimot man nå fortsatt går og tror at Ci7 er så forferdelig dyrt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

theo mitt poeng er at du også trenger et grafikkort , la oss legge til den minste du bør ha med core 7 i for en gamerigg et 4870 1 gb - kr 7442,- du er da på.

 

et system basert på 720 be vil da kunne stille opp med dette for kr 7499,-

 

dvs at vi får rom for 4870x2 + rask ssd disk. for samme pris

 

utfra det jeg kan se bottelnecker ikke 720be 4870x2, er tross alt godt potensiale for overklokking.

 

Selvsagt trenger begge systemen alt det andre likt.

 

men hva yter best ?

 

core i7 920 + 4870 1 gb + 6 gb ddr3 vs ph ii 720 be + 4870x2 + 4 gb ddr 2 + ssd disk

disse system koster likt

 

legg til kabinett, psu, hdd, dvd, skjerm, os, mus og tastatur, du er på rundt 15000 om ikke mer

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vel jeg ville vel heller valgt 4850x2 på Ci7 om det er krone for krone du skal frem til her Osse :O).

 

Men i ditt PHII eksempel kjøper du da et gammelt hovedkort, gammelt minne osv for å spare til et bedre skjermkort og en, unnskyld uttrykket, direkte elendig SSD. Disse gamle tingene må du ant. bytte mye raskere. Så tja.. veldig kortsiktig og dyrere over tid? Jeg ville ikke kjøpt AM2+ nå.

 

EDIT:

En viktig ting som må fremheves her. Alt i mitt eksempel får du i en butikk nå(la ved handlevognen fra butikken). Kan du vise meg hvilken butikk jeg kan kjøpe ditt oppsett i for at det skal bli gyldig prismessig? Det burde være enkelt på såpass gamle varer.

 

Et par av delene var mistenkelig røde nedover siden. Jeg tror handlevognen din blir dyrere.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93028

 

Mao. jeg synes ikke eksempelet ditt var fullstendig gyldig Osse. Men det er lov å være uenig :)

 

EDIT2:

Den SSD disken(OCZ Core SSD 32 GB) du har valgt ville jeg ikke betalt penger for, et verre valg kan du omtrent ikke gjøre.

 

theo er enig, skal vi over 14-15 tusen å begynner c i7 og bli det eneste valget, og på ubegrenset budsjett soleklart.
Forøvrig synes jeg denne linjen var litt usaklig. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

i og for seg greit. theo. Og ja det er ikke rett å sammenligne prisguiden mot komplett.

 

PhII black edition trenger ikke godt minne for å klokke, derimot trenger hk å kunne øke volt, hvorvidt i7 920 klokker bra med kingston value, vet jeg ikke. 4850x2 godt valg, nytter ikke med bare 4870x2 for vesentlig bedre grafikkytelse bortsett når det gjelder 2560x 19xx.

 

selvfølgig datt databasen til prisguiden ut da jeg skulle se hva 720 be plattform kunne stille opp mot det. men vi får se

 

Og med ubegrenet budsjett, jeg er overhode ikke useriøs, det er folk som bygger maskiner opp mot 30'-50', her er rett og slett I7 det eneste valg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Er ikke totalt uenig i det du sier heller Osse, jeg bare synes ikke Ci7 er et så dårlig/dyrt alternativ akkurat nå. For bare en måned siden syntes jeg det hehe. MEN, det er et stort men her.. og rundt 2700,- for en CPU er såklart en del mer enn mange vil legge i det. Forsåvidt også min dyreste CPU noensinne, tror aldri jeg har betalt mer enn 2000,- for en CPU.

 

Jeg var nesten på vei til å legge 2990,- på bordet for en Q9650 etter prisfallet nå og 3400,- for en QX9650 på bruktmarkedet men da var Ci7 920 et soleklart bedre valg til selv 2795,-. Selv om jeg fikk en god tilbudspris i tillegg.

 

Og med ubegrenet budsjett, jeg er overhode ikke useriøs, det er folk som bygger maskiner opp mot 30'-50', her er rett og slett I7 det eneste valg.
Enig i det, men jeg mener at man fint kan kjøpe et godt Ci7 system med et forholdsvis vanlig budsjett på 10K også :) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe, for bare en md siden synes jeg ikke det var morsomt å studere hva som er bra eller ikke, amd hadde kun noe å stille opp med i absolutt budsjettklasse, selv aod var tilnærmet ubrukelig grunnet manglede overklokkingspotensiale.

 

Jeg forsøker ikke å undervurdurer i7, men det er utrulig mye en kan gjøre med et par 2000 kr ekstra på andre komponenter enn bare cpu.

 

Og dagens grafikkløsninger er rett og slett ikke sterke nok for I7, samt jeg enda gjerne vil vite om min framerate er lavere på i7 og c2 enn på ph II, 2 tester til nå tilsier dette.

 

Jeg mener overhode ikke å være useriøs, som jeg kan ha en tendens til å være når det gjelder amd vs intel, jeg er genuint interisert i å finne ut hvor høyt i prisleiet en kan sette opp rigger med amd inside som er like gode eller bedre enn intel inside. Dette da jeg savner det å bygge maskiner, og det kommer ikke på tale å bygge et intel system, akkurat like lite som det kommer på tale for meg å anbefale amd system i en prisklasse dersom intel er bedre.

 

Og i alle tester eller de fleste tester rundt på nettet sies det hvor mye bedre i7 920 er enn 720 be, men her er jeg uening, dette er kun sant over et vist prisleie som jeg forsøker å finne ut av. Dette for et komplett system.

 

Skal en bygge maskiner for andre skal en vite dette, ellers er en ikke en seriøs bygger.

Lenke til kommentar

Ok så her er en grunnpakke i7 920 med 4850x2, ikke værst pris. kr 7658,-

 

Nå kreves det fsb klokking her, duger kingston value ram og det hk for klokking av i7 920 , jeg spør for jeg vet ikke når det jeg klokking av fsb, men jeg har hatt intrykk av at det krevers god ram for å fsb klokke. TLS ?, spør side du er en bifil datanerd.

 

totalt sett er dette et system opp mot 15-17' komplett med 24" skjerm 1920x1200.

Lenke til kommentar

Ok hva vil jeg så sette opp mot dette , kr 7571

 

gpu velger jeg da gforce 295 som yter godt bedre enn 4870x2 i 1920x1200, og 4870x2 yter noe bedre enn 4850x2 i den oppløsningen.

 

Ok så snakker wheelmann om at hdd begrenser min framrate, så setter inn her en raptor 10000 rpm sytemdisk

 

slik at her blir det.

core it 920 + 4850x2 + 6 gb ddr3 vs 720 be + gtx 295 + 4 gb ddr2 800 + raptor 36,7 gb 10000 rpm.

Utfra at ph ii 720 be gjør det tilnærmet like bra som ph ii 940 i spill og at også ser at 4870x2 på nær gjør 940 til flaskehals, mener jeg å tro at en overklokket 720 skulle drive 295 gtx bra.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...