Gå til innhold

hva kreves for å bli en politiker?


ole_marius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å opparbeide seg en lang livserfaring hvor lederegenskaper står meget sterkt sentral. Hvorav du utvikler deg selv som en person med karakteristisk leder egenskaper er ikke dumt. ;)

 

Og om dere ikke viste det så er 99% av Norges politikere ikke i fast stilling, det er sekretærer i fylke, ordfører og partienes hovedkontor som har fast stilling. Samt stortings og regjerings representanter :innocent:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Hehe, må nesten bare kommentere siden jeg kom over tråden her.

 

Det er en litt morsom tankevekker at de posisjonene i vårt kongerike der ens handlinger kan få de mest omfattende faktiske konsekvenser teknisk sett ikke krever noen form for utdanning. :)

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i bakgrunnen til alle våre statsråder m.m., men i forhold til den nye "kabalen" som ble lagt for litt siden, der f.eks. Trond Giske plutselig går fra kultur- til nærings- og handelsminister får meg nesten til å lure på om de bare trekker strå ellerno. :p

Lenke til kommentar

Vel, en politiker skal helst ikke vite "noe" om det emne hun holder på med. Hun skal ta i mot råd fra de med kunnskap og utarbeide løsninger ut av den informasjonen hun får fra de. Hun er på en måte en megler mellom folket og de som vet hva som burde gjøres.

 

En politiker skal bare prate og ta avgjørelser. Informasjonen til avgjørelsene får hun av andre.

 

Slik jeg har forstått det, iallefall.

Lenke til kommentar

Hvis du vil skilte med å vite kva du driv med bør du sikte på å bli lobbyist eller å jobbe som rådgivar.

 

Å ta utdanning for å bli politikar er meiningslaust og kjem sannsynlegvis til å ende med at du ikkje blir politikar i det heile tatt.

Einaste kravet er stort sett at du må kunne stå på ditt utan å vite kva du snakkar om.

Hvis du veit kva du snakkar om blir du for subjektiv :p

Lenke til kommentar

Fakisk vi i BUH har skolering 1-2 ganger i måneden for å trene på retorikk, samt at vi har et foredrag av gjester som forteller om forskjellige ting vi har hat besøk av militæret, Oljeindustriens landsforening, fiskeridirektoratet, Rektor ved høyskolen i Bodø, samt fått hørt om innvandring av NUH sin leder om Unge Høyre's utredning av en ny innvandrings politikk som skal tas opp på landsbasis til neste år.

 

Så vi satser på å bare bruke fakta og utdypende svar :)

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...