Gå til innhold

Laserkontroll på motorvei kl A?


echo-bravo

Anbefalte innlegg

Satt på med en kamerat sist helg her som kjørteganske så fort på motorveien mellom Gardermoen og Oslo (E6). Han holdt vel en snittfart på rundt 140 i 100-sonen. Da jeg spurte han hvorfor han tok sjansen på det, kunne jo risikere flere tusen i bot pluss prikker, svarte han at bare han er forsiktig mtp andre biler på veien (noen kan være sivile UP biler, skal også sies at det nesten ikke var noen biler på hele strekka til Skedsmo), blir han ikke tatt fordi politiet ikke har laserkontroll på motorveien. Jeg spurte videre om hvorfor, og han sa fordi de ikke har noe sted å vinke inn fortkjørerne, bruker de kun sivile biler til å ta de verste fiskene. Han fortalte videre at det er 100% trygt å dra på i tunneller på motorvei kl A, siden de aldri har laser inni tunneller. Noen som vet mer om disse to tingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du ser vel at dem står der før tunellen da eller? Går jo eventuelt ann å bremse ned helt på slutten xD

Hva er poenget med å ligga i 150 i første halvdel av tunellen, for så å ligga i 50 siste halvdel? er det ikke like greit å bare følge fartsgrensa. Å når det gjelder om du ser dem, så er ikke det noen selvfølge. Dem elsker å ligga kamuflert i busker med hennsikt å ikke bli oppdaga

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Satt på med en kamerat sist helg her som kjørteganske så fort på motorveien mellom Gardermoen og Oslo (E6). Han holdt vel en snittfart på rundt 140 i 100-sonen. Da jeg spurte han hvorfor han tok sjansen på det, kunne jo risikere flere tusen i bot pluss prikker, svarte han at bare han er forsiktig mtp andre biler på veien (noen kan være sivile UP biler, skal også sies at det nesten ikke var noen biler på hele strekka til Skedsmo), blir han ikke tatt fordi politiet ikke har laserkontroll på motorveien. Jeg spurte videre om hvorfor, og han sa fordi de ikke har noe sted å vinke inn fortkjørerne, bruker de kun sivile biler til å ta de verste fiskene. Han fortalte videre at det er 100% trygt å dra på i tunneller på motorvei kl A, siden de aldri har laser inni tunneller. Noen som vet mer om disse to tingene?

 

Det er riktig at de sjelden har laserkontroll på motorvei klasse A, men det er ikke noe i veien for det. Det finnes alltids noen steder å vinke inn biler, alternativt kan de kjøre etter med bil eller motorsykkel.

 

Når det gjelder tunneller har han forsåvidt rett i at sjansen for å møte på en politimann med laser inne i en tunnell er ganske liten, men som det også blir sagt her, pleier de ofte å måle gjennomsnittsfarta ved hjelp av tidtaking. Mange som har mista lappen i Nordbytunnellen på den måten ;)

Lenke til kommentar
Han fortalte videre at det er 100% trygt å dra på i tunneller på motorvei kl A, siden de aldri har laser inni tunneller.

 

Det er ALDRI 100% trygt å dra på noe sted som helst. Du kan hilse fra meg og si han er rimelig tullete om det bare er politiet han er redd for når han "drar på"..

Lenke til kommentar

Jeg svarer angående motorveiene rundt Oslo, og ikke "lekemotorveier" på et par kilometer, som de ved Kristiansand.

 

Det er aldri radarkontroll på motorveiene, og særdeles sjelden laserkontroller. De aller fleste som blir tatt på motorveien blir tatt av sivile biler etter å ha kjørt forbi disse. Grunnen til at det sjelden er faste kontroller med kontrollpost, er blant annet at det hindrer trafikkflyten og fremkommeligheten betydelig dersom man skal ta inn biler til en fast kontrollpost. Rundt Oslo er trafikkflyt og fremkommelighet høyt prioritert, da en liten stopp ofte fører til betydelige forsinkelser i timesvis. Derfor benytter politiet i stedet sivile eller uniformerte biler som legger seg bak deg og signaliserer at du skal kjøre inn til siden.

 

Jeg vil på ingen måte oppfordre til villmannskjøring, men dette er snakk om motorveier med en standard som tillater 120-150 km/t uten noen særlig risiko dersom man er vant til å kjøre på motorvei. Den største faren på disse veiene er egentlig andre bilister i samme kjøreretning, trafikale problemer ved på- og avkjøringsramper, og sivile biler man kjører forbi. Derfor gjelder det å være forsiktig ved forbikjøringer, fordi bilene i høyrefeltet plutselig og uten å sjekke speil kan bytte felt.

 

Når jeg kjører på disse veiene, prøver jeg å begrense hastighetsforskjellen mellom meg og de bilene jeg er i nærheten av. Det vil si at jeg ofte holder god hastighet (120-140 km/t) når jeg er alene på veien, men ved forbikjøringer begrenser jeg farten til ca 20 km/t over den bilen jeg tar igjen. Hovedgrunnen til dette er sikkerhet, men det gir også mulighet til å titte litt på bilen du kjører forbi, og gjøre en vurdering av om dette kan være en sivil politibil. Tror jeg at det kan være det, glir jeg forsiktig unna i 110-120 km/t, en hastighet UP som regel ikke bryr seg om å reagere på, og som man slipper relativt billig unna fra dersom man blir stoppet.

 

Dessuten gjelder det å være forsiktig og tilbakeholdende ved på- og avkjøringer, og alltid være svært oppmerksom på hva sjåførene rundt deg tenker. Dersom det er mange biler på veien, er det vanskelig å forstå hva alle tenker, og da må man tilpasse farten og ALDRI kjøre mye fortere enn den øvrige trafikken.

 

Det er viktig å forstå at folk i Norge ikke er vant til å kjøre på motorvei, og gjør mye rart. Jeg har kjørt en del motorsykkel i Tyskland, Østerrike, Sveits og Frankrike, og det er faktisk store forskjeller mellom folkegruppene. Tyskere er ekstremt oppmerksomme, bruker speilene godt og er flinke til å blinke og se seg rundt før de bytter felt. Når man har slike folk rundt seg, kan man vurdere å kjøre forbi med en hastighetsforskjell på 40-70 km/t, men dette kan være svært farlig dersom noen foretar et uventet feltskifte.  

 

Mange nordmenn er vant til å kjøre i 40-60 km/t på bygdeveier, og de forstår rett og slett ikke hvordan man skal oppføre seg på en motorvei. Jeg sier ikke dette for å klage på nordmenn, tante Olga fra Toten har ingen forutsetninger for å kjøre forsvarlig på motorvei når hun tar igjen en traktor i 50 og det kommer en bil bak henne i 200. En del personer skifter plutselig felt uten å sjekke speil/blindsone, og dermed gjelder det å kjøre forsiktig og ta hensyn slik at alle kan trives i trafikken. Man har det da ikke SÅ travelt at man ikke kan bremse ned i god tid når man tar igjen en bil man ikke er 100% trygg på :-)

 

 

 

Hilsen 28-åring med mange, mange mil bak rattet.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg svarer angående motorveiene rundt Oslo, og ikke "lekemotorveier" på et par kilometer, som de ved Kristiansand.

Godt kjent i Kristiansand? Et par kilometer eller ikke, motorvei er motorvei. Skal poengteres at nevnte motorveistrekning per i dag ikke er lenger enn 12-13 km. Per i dag er det fire felter fra Sørlandsparken til sentrum, men klasse A varer ikke lenger en avkjørsel Lund. Tviler likevel kraftig på at UP vil slutte med kontroller på Varoddbrua vestgående når siste rest av E18 står ferdig i august, bare fordi veistrekningen blir betydelig lengre. Her hentes det inn MYE penger til statskassa. Det skal nevnes at den nye veien (den gamle strekningen er allerede pusset opp) holder samme standard som de "ordentlige" veiene dine rundt Oslo.

 

Til trådstarter, jeg ville IKKE tatt sjansen på det ikke finnes laser på motorveier. Kristiansand er bare ett eksempel, jeg kjenner også til at UP har stått på overgangsbruer på E16 Åsane-Bergen med laser, for så å bruke politibiler til å kjøre etter og stoppe fartssyndere. Denne veien er også klasse A.

 

EDIT: Sivilbiler er selvsagt mest vanlig å bruke. Jeg mener bare at man ikke skal avskrive at det ikke blir brukt andre metoder, for det blir det.

 

For øvrig kan nevnes at jeg også har kjørt en god del på større veier i Europa, da i hovedsak Tyskland, Frankrike og Italia. Og jeg er HELT enig med at nordmenn ikke kan oppføre seg på motorvei. :)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

tor_erik: Ja, jeg kjører motorveien fra Sørlandsparken mot Kristiansand noen ganger i året, og det er ikke tvil om at det er en ekte motorvei. Poenget mitt var vel mer at veiene rundt Oslo har betydelig høyere trafikk enn det jeg litt spøkefullt kaller "lekemotorveier", og at det av den grunn er vanskelig å ha en stasjonær kontroll som ikke hindrer trafikkflyten i betydelig grad, fordi en kontrollpost nesten uansett plassering vil føre til trafikkork. Området rundt Oslo er også det eneste i Norge der de fleste bilistene har en viss erfaring med å kjøre på motorvei, og dermed kan det også muligens forsvares sikkerhetsmessig å ligge litt over 100 km/t selv om det er annen trafikk på veien. De fleste lakrismenn har derfor etter min erfaring en viss toleranse overfor moderate fartsoverskridelser, og det er mitt inntrykk at fremkommelighet blir prioritert høyt.

 

Det er forøvrig ikke noe som heter "klasse A" lenger, det heter nå motorvei og motortrafikkvei.

Lenke til kommentar

Politiet kan stå på broer over motorveier og måler intetanende bilister med laser. Egne stoppatruljer står for innhenting og bøtelegges.

 

Men jeg tror ikke de sitter på såkalte viltoverbygninger lenger. De fikk tidligere så mye kritikk for å skremme bort dyrene.

 

Andre ganger står de og betrakter trafikken fra litt avstand og i skjul. Ser de en bil som kjører alt for fort, så gjør de en måling av gjennomsnittsfarten. Når du ser dem i bakspeilet, så er målingen allerede gjort.

Lenke til kommentar

Jeg hørte Nordbytunnelen ble nevnt her, har kjørt denne tunnelen et par ganger (bare sittet på vel og merke,har ikke lappen ennå), og den er vel på rundt 4 km IIRC, med 80-sone? Hva tror dere er sjansen for at politiet står med laseren midt inne i denne tunnelen i en av havarilommene (eller hva det nå enn er)?

Lenke til kommentar

i Tromsø-sund-tunellen som er den undersjøiske tunellen mellom troms-øya å fastlandet, , hendte det de sto i bånn av tunellen å vinka inn folk. er vel en bortimot ei mil lang, med kun en kjørerettning i hver av de to tunellene. Gjorde i allefall det når jeg fløtta derfra for 5 år sia.

 

Å på E18 pleier dem blandt annet å stå ved avkjøringa tel Sande (nord) å måle farta, mens dem vinker dem inn litt lenger ned, så blir tatt fartsmålinger på motorveiene å.

Lenke til kommentar
Å på E18 pleier dem blandt annet å stå ved avkjøringa tel Sande (nord) å måle farta, mens dem vinker dem inn litt lenger ned, så blir tatt fartsmålinger på motorveiene å.

 

Kan bekrefte at de har hatt kontroll på innkjørselsrampa (avkjøringen til Sande), har sett politibilen stått der noen ganger når jeg har tatt av til Sande (raskere å kjøre over Sande og Siljan når man skal til Skien).

 

Kjører man grasiøst fort, så tror jeg politiet blir litt sinna på motorvegen. Holder man 10 km over så tror jeg de nepåpe bryr seg. Var en som kjørte elegant forbi meg og en til når vi lå i 100- 110, han ble stoppet av en uniformert bil lenger ned i høgget. Tror de hadde tatt vedkommende i lasermåling.

Lenke til kommentar
Å på E18 pleier dem blandt annet å stå ved avkjøringa tel Sande (nord) å måle farta, mens dem vinker dem inn litt lenger ned, så blir tatt fartsmålinger på motorveiene å.

Sørgående retning? I så fall kan jeg også bekrefte dette. Har sett dem stå på toppen mang en gang jeg har tatt av til Sande der. Har også sett at en bil derfra la ut i akselerasjonsfeltet sørover i stor fart, så tydelig at de har observert noen på et tidligere punkt.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
tor_erik: Ja, jeg kjører motorveien fra Sørlandsparken mot Kristiansand noen ganger i året, og det er ikke tvil om at det er en ekte motorvei. Poenget mitt var vel mer at veiene rundt Oslo har betydelig høyere trafikk enn det jeg litt spøkefullt kaller "lekemotorveier", og at det av den grunn er vanskelig å ha en stasjonær kontroll som ikke hindrer trafikkflyten i betydelig grad, fordi en kontrollpost nesten uansett plassering vil føre til trafikkork.

Forstår hva du mener, og jeg er på mange områder enig med deg. Men hva da med mitt eksempel fra E16 Åsane-Bergen? Dette er blant Norges mest trafikkerte strekninger. Det skal dog nevnes at biler ikke vinkes inn, men at man i stedet følger etter med sivil bil etter at laserkontrollen har funnet sted. Trådstarter spurte dog om laserkontroller fant sted på slike veier.

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Jeg ble stoppet i radarkontroll på motorvei klasse A. De stod lå på autovernet med radaren, og vi ble vinket inn et stykke etter motorveien endte i et kjørefelt. Det var på E18 fra Askim mot Oslo i bakken fra avkjøring mot tomter. Et svært utspekulert sted å ha radar kontroll. Man legger seg gjerne ut i venstre fil hvis det er lastebiler etc i høyrefil, for å passere de før innsnevringen . Altså et sted for kvantitet ikke for kvalitetskontroll. Jeg trodde dette også var steder de ikke tok kontroller. 

Lenke til kommentar

Laserkontroller gjennomføres hovedsaklig der det er praktisk for UP å vinke folk inn. Som mange er inne på her, holdes det sjelden laserkontroll på motorveier. Der blir folk nær sagt utelukkende tatt ved bruk av sivile (evt. uniformerte) biler som legger seg på hjul.

På kortere motorveistrekninger derimot, så som i Kristiansand, kan laser sikkert fungere. Der kan de eventuelt vinke inn folk der flerfeltsveien innsnevres. Jeg har for øvrig selv blitt stoppet på denne strekningen, men det var via sivilbil som la seg på hjul. 

I tunneller er det heller ikke laserkontroller av samme grunn. Derfor er svært mange tunneller utstyrt med ATK. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...