Gå til innhold

Får fast og trenger tips til å forhandle lønnen


Duqe

Anbefalte innlegg

Får fast stilling i morra og da skal lønnen forhandles.

Trenger da innspill til hvordan dette gjøres mest mulig profesjonelt, da jeg er usikker på hva konsekvensene kan være hvis jeg ikke er fornøyd med tilbudet jeg får.

Det min leder allerede vet om meg:

 

- Punktlig (bor 5 min fra jobben)

- Jobber mye overtid for holde deadliner

- Yter høyere og lærer fortere enn mine kollegaer

- 2linje i samme firma er også interressert i meg

 

Ulempen jeg har er at jeg ikke har utdanning innefor IT/IKT.

 

På forhånd så er jeg meget takknemlig for all innspill. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får fast stilling i morra og da skal lønnen forhandles.

Trenger da innspill til hvordan dette gjøres mest mulig profesjonelt, da jeg er usikker på hva konsekvensene kan være hvis jeg ikke er fornøyd med tilbudet jeg får.

Det min leder allerede vet om meg:

 

- Punktlig (bor 5 min fra jobben)

- Jobber mye overtid for holde deadliner

- Yter høyere og lærer fortere enn mine kollegaer

- 2linje i samme firma er også interressert i meg

 

Ulempen jeg har er at jeg ikke har utdanning innefor IT/IKT.

 

På forhånd så er jeg meget takknemlig for all innspill. :thumbup:

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Veldig dårlig! Det var ingenting å hente var det endelig svaret jeg fikk av ledelsen etter andre omgang med forandling, og det mye pga at 2 linja fikk løst opp kabalen til bemanningen. Synes de kunne gitt meg særbehandling da mitt resultat er bedre enn 2 kollegaer sammenlagt.

Det er tross alt mangel på bemanning der jeg jobber og i med at jeg bokstavelig talt jobber for 2 personer så er det høyt gevinst for dem, men høyere lønn er mer garantert hvis jeg en dag forteller at jeg har funnet en anna jobb. ;)

 

Får vel bare jobbe jevnt og trytt som vanlig og håpe om bedre lønn eller/og stilling i framtiden. :D

Lenke til kommentar
Veldig dårlig! Det var ingenting å hente var det endelig svaret jeg fikk av ledelsen etter andre omgang med forandling, og det mye pga at 2 linja fikk løst opp kabalen til bemanningen. Synes de kunne gitt meg særbehandling da mitt resultat er bedre enn 2 kollegaer sammenlagt.

Det er tross alt mangel på bemanning der jeg jobber og i med at jeg bokstavelig talt jobber for 2 personer så er det høyt gevinst for dem, men høyere lønn er mer garantert hvis jeg en dag forteller at jeg har funnet en anna jobb. ;)

 

Får vel bare jobbe jevnt og trytt som vanlig og håpe om bedre lønn eller/og stilling i framtiden. :D

 

Det er flere ting jeg reagerer på i innlegget ditt. Jeg synes du går med hodet litt høyt opp i skyene. Ingen er uunværlig, det skal jeg love deg. I løpet av de årene jeg har jobbet, har jeg sett flere med samme holdning som deg være de første til å bli tuppet i ræva ut gjennom døra når det er dårlige tider og innstramming.

 

Å påstå at man yter bedre enn to kolleger sammenlagt er litt arrogant, all den tid man ikke gjør noe med situasjonen. Hvis du er så dyktig som du sier, hvorfor prøver du ikke å gjøre dine kolleger bedre? En arbeidsplass MÅ ikke nødvendigvis være en konkurransearena. Hva med å legge litt innsats i å overføre kunnskapen din til de andre? Det gjør deg iallefall ikke mindre populær.

 

Werner

Lenke til kommentar

Å jo da jeg hjelper til kollegaene det jeg kan hjelpe med, det er også meg som gir opplæring til nye som kommer og det er meg som jobber mest overtid av alle på avdelingen.

Skjønner at det blir vel arrogant å sammenligne med andre, men Wernie, jeg startet nettopp denne tråden pga å få tips til å forhandle til høyere lønn ikke akkurat til å skryte på meg selv. ;)

 

Wernie, kan ikke du gi tips til uvitne forummedlemmer som kan havne i samme situasjon som meg?

Lenke til kommentar
Synes bare at det bær være lik lønn for likt arbeid.

Jeg har jo tross alt oppnådd målene som er satt og bevisst min formelle kompetanse.

 

Synes du egentlig det?

Burde en som har hatt en bachelorgrad innenfor IT få samme lønn som deg?

Han/hun har tross alt strevd seg igjennom 3 veldig harde år med vanskelig eksamener.

Utifra slik du skrver det ser det ut som om du er selvlært, noe som er myyye enklere enn å gå på universitetet.

 

-Lomper :)

Lenke til kommentar

Formell kompetanse = eksamenspapirer. Det du har er reell kompetanse. Det er ikke bare arbeidet arbeidsgiver betaler for, men også kompetansen til arbeidstakeren. Altså at vedkommende kan ting det kan være kjekt å få bruk for av og til, utover det vanlige arbeidet. Og selv om du og de andre stort sett gjør det samme, har nok de et par områder hvor du kommer til kort. Det er kanskje sånn andre veien også, men de har papirer, og det har ikke du. Så man kan si dere får lik betaling for likt arbeid, men de får i tillegg litt ekstra fordi de kan ting som kan komme til nytte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Her var det visst mye motvind, skulle egentlig bare ha noen forhandlingstips til min fordel.

 

Er fullt klar over at min formelle kompetanse er mindre enn min reelle kompetanse, men føler meg uansett urettferdigbehandlet da jeg kan mer enn mine kollegaer, yter bedre og har nå fått mer ansvar enn dem. Men jeg skal gi meg jeg så lenge dere ikke viser forståelse.

 

Jeg er ikke sint, men bare veldig veldig skuffet. ;)

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Her var det visst mye motvind, skulle egentlig bare ha noen forhandlingstips til min fordel.

 

Er fullt klar over at min formelle kompetanse er mindre enn min reelle kompetanse, men føler meg uansett urettferdigbehandlet da jeg kan mer enn mine kollegaer, yter bedre og har nå fått mer ansvar enn dem. Men jeg skal gi meg jeg så lenge dere ikke viser forståelse.

 

Jeg er ikke sint, men bare veldig veldig skuffet. ;)

 

Du er arrogant og overvurderer deg selv. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Arbeidsgiveren vet kanskje at dine kolleger med formell kompetanse, har større muligheter for å jobbe med noe annet et annet sted, og må betale en premie (høyere lønn) for å beholde disse. Selv om du kanskje er minst like produktiv som dine kolleger i din nåværende posisjon, har du færre alternativer (du er mindre etterspurt på arbeidsmarkedet grunn av din manglende formelle kompetanse) og arbeidsgiver trenger ikke betale mer for å holde på deg.

 

Nå er det vanskelige tider, og arbeidsgiver vil relativt lett finne folk med høy formell kompetanse til å fylle din stilling. Det er altså generelt ikke den gunstigste tiden for lønnsforhandlinger. Siden du tydeligvis ikke er så produktiv i din nåværende jobb at arbeidsgiver er villig til å betale ekstra for å holde på deg, må du øke din produktivitet i stillingen eller øke etterspørselen etter deg på det øvrige arbeidsmarkedet (gjennom utdanning, presumptivt).

 

Ettersom du tydeligvis blir i jobben, gir nok arbeidsgiver deg riktig lønn i markedet, selv om du er noe misfornøyd i dag. :)

 

For syns skyld kan jeg jo slenge inn noen forhandlingstips, også.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...