Gå til innhold

Windows 7 lanseres i seks utgaver


Anbefalte innlegg

Så færre utgaver der alle skal få tilgang til alle funksjoner hadde som jeg skrev i sted betydd at billigste versjon av OS'et hadde blitt dyrere, og veldig mange av brukerne hadde ikke utnyttet mer enn en brøkdel av funksjonene. Hvorfor skulle du betale for mediecenterfunksjon hvis du ikke ser på film?

Det spørsmålet kan man alltid stille, og det dukker alltid opp når bedrifter gjør kjipe grep de tror de kommer til å tjene penger på, både som unnskyldning fra bedriften selv og fra edle beskyttere. Jeg tror inntjeningen er minimal, men misnøyen desto større. Den versjonen som overlegent flest ender opp med må uansett koste det markedet er villig til å gi, og de mer "eksklusive" versjonene (som er eksklusive fordi funksjoner er slått av i de andre) utgjør marginale andeler. Hadde det ikke vært for tidenes kleineste begrensning ville den billigste utgaven nok vært det beste valget for folk flest. Hvorfor ikke ha en pakke til forbrukerne?

 

Ultimate er den fullverdige versjonen med alle funksjoner, en som Microsoft uansett måtte ha utviklet for å favne hele målgruppen. Det er ikke sånn at de kunne tatt ferie etter Home Premium.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at det er furnuftig med så mange utgaver. Home Basic erstatter Windows XP Home Edition, Home Premium erstatter Windows Media Center XP/2005, Professional erstatter windows XP Professional, Enterprise er Professional for bedrifter med volumslisens og støtte for BitLocker. Ultimate er for bedrifter og privatpersoner som ønsker både media center, bitlocker og støtte for innmelding i domene.

 

Starter er for å forlenge livet til verdens befolkning fordi det er en vits og de sies at "en god latter forlenger livet".

Lenke til kommentar
Windows 7 Starter

Market: Worldwide availability this time but with new PCs only

Key features: Enhanced taskbar, Jump Lists, Windows Media Player, Backup and Restore, Action Center, Device Stage, Play To, Fax and Scan, basic games

What's missing: Aero Glass, many Aero desktop enhancements, Windows Touch, Media Center, Live thumbnail previews, Home Group creation

 

This version will only be sold through PC makers to users, but unlike with Vista, it will be sold worldwide. This suggests that netbook makers will choose this version, even in the US. As with previous Windows Starter Edition products, it is limited in some ways: You can run only three applications at once, don't get Windows 7's full mobility capabilities, and can participate in but not create a Home Group. Also, there's no Aero Glass.

 

*snip*

Stakkars folk som kjøper netbooks i fremtiden.

Lenke til kommentar

hahahaha, max 3 applikasjoner på en gang? Neida, ikke en kunstig begrensning i det hele tatt... På min netbook er det igrunnen sjeldent at jeg kjører noe særlig under 10 applikasjoner om gangen.

 

Men jeg tror ikke at 'Starter' vil komme på så mange netbooks. Verken MS eller maskinvareprodusentene er vel spesielt interessert i det. Tipper de heller får en spesialdeal på Home Basic.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det bare kom én versjon! Så valgte man hvilken rolle maskina skulle ha under installering, f.eks. hjemme, jobb, netbook. Med mulighet for tilpassing! Har vel ikke vært mulig siden Windows 2000 å velge hvilke komponenter som skal installeres. (Ja, vet om nLite/vLite, bruker dem selv ;) )

 

Ray

Lenke til kommentar
Business blir erstattet med Professional. Støtter Windows 7 Professional domeneinnlogging, på lik linje som Business i Vista mon tro?

 

Etter min mening er Vista et veldig bra OS, der Business versjonen er den beste. Ulitmate versjonen er rett og slett for dyr, for lite igjen.(ekstra funksjoner) Eneste bra Ultimate gir tilbake, er muligheten å laste ned flere stråkpakker, noe som burde inkludert i alle versjoner spør du meg.

 

Vil nå også si at Vista Ultimate er en fordel pga bitlocker funksjonen man ikke har i de andre distroene. Dette er kanskje ikke så viktig privat sett.. men i bedrifter hvor sikkerhet teller en del opp er dette en fin ting. Men ja.. jeg er enig i at Ultimate koster for mye for lite ekstra funksjonalitet.

 

Vista Enterprise har vel bitlocker såvidt meg bekjent, og den sikter seg inn mot bedrifter. Brukte forøvrig selv Busniess når jeg hadde Vista installert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan bare tenke meg at en av grunnen til så mange versjoner er EU.

All denne monopol saksmålene fører til mange versjoner slik at du får det du betaler for.

Dette er versjonene utenom det EU har påkrevd, så det kommer nok til å bli noen ekstra her :p

 

Det som er litt rart er at EU krever Windowsversjoner uten f.eks WMP, men man kan kjøpe og finner vel stort sett kun de med WMP?

 

Kan ikke EU kreve noe mer (etter hve jeg mener) fornuftig som f.eks å kreve at formater og tjenester som er laget av MS (som også lager OS i tillegg til dette og setter dem i en sterk posisjon med tanke på konkurranse og lock-in både mot programvare og andre OS), gjøre alle disse formatene og tjenestene tilgjengelig for andre programvareutviklere og andre operativsystemer. Med dette tenker jeg hovedsaklig på lyd/video/dokument-formater, MSN-protokollen og at tjenester fra MS som benytter seg av nettlesere også kan benyttes av andre nettlesere og andre OS. Stort sett har jeg ikke hatt noe problem med dette, men har selv hatt problemer tidligere med Live mail med Firefox i Linux ... fikk beskjed om at jeg måtte oppgradere til en nyere utgave til tross for at jeg hadde siste utgave.

 

EU burde også kreve at man skal kunne velge å fjerne Windows-lisens ved kjøp av ny PC da mange kanskje ikke ønsker å bruke Windows, eller ønsker å benytte seg av en tidligere fullversjonlisens de har liggende.

 

Burde kanskje kreve sammarbeid med de forskjellige operativsystemene for å gjøre det lettere for programvare/spill-utviklere og porte produktene sine over til andre OS. Per i dag så kan nok dette være en kostbar prosess, og dermed lite kunstig med tanke på antall brukere man finner på bland annet på spesielt Liunx, men også i noen mindre grad OS X.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon bør man gå for om man skal bruke den til spill og mer krevende oppgaver, vil det da gå greit med en Starter Edition så lenge man ikke trenger flere funksjoner?

 

Til alle som synes det er teit med kunstig begrensing på antall programmer som kan kjøre: Det er vel ikke så vanskelig å se at dersom Starter versjonen koster 300kr, og har alt man trenger (dvs kun OS), vil jo ingen kjøpe de dyrere versjonene ;) Man må nok se denne versjonen som "bistand" til mennesker i den fattige delen av verden for at de skal få råd til IT - den er ikke beregnet på oss.

 

Ellers synes jeg det er fornuftig med flere versjoner. Forbrukere kan velge bort funksjoner man ikke trenger og dermed få et billigere operativsystem, og MS kan få inn noen ekstra kroner fra de som vil ha alt. Det kan derimot stilles spørsmål til om det er nødvendig med hele 6 versjoner. Særlig Home Basic skiller seg ut som unødvendig.

Lenke til kommentar
Finnes det noen logisk begrunnelse for å velge 32bit systemer idag, nå som 64bit er uten problemer og brukbare drivere i massevis?

 

Nei, jeg tror ikke det. Det eneste måtte kanskje være kompatibilitet med eldre programvare eller om du sitter på 32-bits hardware.

Lenke til kommentar
kan de ikke bare holde seg til 2 toppen 3 utgaver...

 

"Today the company announced its plans for Windows 7 SKU (Stock Keeping Unit) strategy, explaining that Microsoft expects that a majority of customers will be best served by two primary editions of Windows 7: Windows 7 Home Premium for consumers, and Windows 7 Professional for businesses."

 

Windows 7 Lineup Offers Clear Choice for Consumers and Businesses

 

 

greitt nok spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er jo i bunn og grunn bare 3 versjoner for oss privatbrukere: Premium, Professional og Ultimate hvis jeg ikke misforstår denne artikkelen helt. Blir det samme som Windows XP Home, Pro og den der multimedia utgaven eller hva den enn er. Samme greiene men bare noen ekstra funksjoner. Hva i all verden er det alle sutrer over at det 6 ulike utgaver som vi alle må forholde oss til? Det blir jo bare her i denne diskusjonen det er det, eller er det ikke det?

Lenke til kommentar

Nuvel, ikke helt sant.

 

Utgaver

 

* Windows XP Home

* Windows XP Professional - Inkludert blant annet IIS for å kunne sette opp maskinen som nettjener

* Windows XP Starter - For bruk i utviklingsland

* Windows XP Media Center - For spesielle multimeda-PC-er, også kalt "stue-PC-er"

* Windows XP Tablet PC - For håndholdte maskiner

* Windows XP Embedded - For bruk i forbrukerelektronikk. F.eks minibanker, billettautomater, elektroniske informasjonstavler etc.

* Windows XP Professional x64 - For bruk med 64-bits prosessorerer, inkluderer støtte for mye mer minne enn 32-bitsutgavene

* Windows XP Home N - Har ikke Windows Media Player installert

* Windows XP Professional N - Har ikke Windows Media Player installert

 

Dog, det er større forskjeller mellom versjonene med Vista/7 enn det var med XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...