Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

Oppgave 1

DBACCBBBADCAABAABAACDCB (med forbehold om feil)

 

Oppgave 2.

Eliminasjon av vann, det blir dannet en dobbeltbinding; addisjon av brom CH3CHBrCH2Br; CH3CH2CHO (aldehyd).

 

2Br- --> Br2 + 2e-; ved en elektrolyse skjer det en reduksjon ved den negative elektroden, altså A; Ecelle=Ered-Eoks = -0,13V - (+1,09V) = -1,22 V. Negativt potensial viser at reaksjonen ikke er spontan, dette er en elektrolyse, for at reaksjonen skala gå på spenningen være minst +1,22 V.

 

Basisk bufferkomponent er CH3COO- (acetation); Ved tilsetning av HCl blir det dannet mer CH3COOH, sur komponent. Da blir det mer sur bufferkomponent for eventuelt tilsatt NaOH å reagere med, bufferkapasiteten mot basisk side har økt, og tilsvarende minket mot sur side; Bufferområdet er pKa +/-1, altså fra 3,74 til 5,74. Når pH er 7 er konsentrasjonen av CH3COOH svært liten, og pH vil endres svært mye ved tilsetning av base til løsningen.

 

n(Ag+) = 0,0125 L * 0,100 mol/L = 0,00125 mol; n(Cl-) = n(Ag+), c(Cl-) = 0,00125mol/0,02500 L = 0,0500 mol/L (obs antall gjeldende siffer); I løsningen finnes Cl-, halvparten er felt ut med Ag+, Det finnes AgCl som felles ut så lenge det er klorid i prøveløsningen, det finnes Cro42- - ioner, de felles med sølv først når all klorid er brukt opp, det finnes ikke sølvioner i løsningen siden de felles ut, det finnes heller ikke Ag2CrO4, de felles først når all klorid er felt ut.

 

Hei

Takk for svaret ditt

Men jg tror du har gjort en liten feil. I del 1 oppgave 1 fikk jeg sett at dere hadde kun fått 20 spørsmål. Du har tilsynlatende skrevet svar på mer en 20 spørsmål.

Del to oppgave 1

Er helt identiske til mine besvarelser...digg

 

Ha ha! Riktig rekkefølge skal være DBACCBBBADCAABAACDCB. Rekkefølgen BAA (14-15-16) hadde sneket seg inn to ganger.

Høres ut som du har gjort en bra innsats til eksamen. Lykke til med sensuren!

Lenke til kommentar

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

dette fikk æ. fort og gæli...though

 

a)D, b) B, c) A, d) C, e) C, f) B, g) B, h) B, i) A, j), D, k) C, l) A, m) A, n) B, o) A, p) A, q) B, r) A s) A, t) C.

Hei janhaa

Takk for svar

Men jeg lurer på oppgave 1 del r

Hvordan går det an å lage en ester ut ifra to alkoholer? Jeg valgte desverre D fordi jeg tenkte jeg hadde rett.jeg tenkte når man har karboksylsyre med alkohol får man ester. Men nå er jeg meget forvirret og uroen begynner vokse gradvis opp.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

Oppgave 1

DBACCBBBADCAABAABAACDCB (med forbehold om feil)

 

Oppgave 2.

Eliminasjon av vann, det blir dannet en dobbeltbinding; addisjon av brom CH3CHBrCH2Br; CH3CH2CHO (aldehyd).

 

2Br- --> Br2 + 2e-; ved en elektrolyse skjer det en reduksjon ved den negative elektroden, altså A; Ecelle=Ered-Eoks = -0,13V - (+1,09V) = -1,22 V. Negativt potensial viser at reaksjonen ikke er spontan, dette er en elektrolyse, for at reaksjonen skala gå på spenningen være minst +1,22 V.

 

Basisk bufferkomponent er CH3COO- (acetation); Ved tilsetning av HCl blir det dannet mer CH3COOH, sur komponent. Da blir det mer sur bufferkomponent for eventuelt tilsatt NaOH å reagere med, bufferkapasiteten mot basisk side har økt, og tilsvarende minket mot sur side; Bufferområdet er pKa +/-1, altså fra 3,74 til 5,74. Når pH er 7 er konsentrasjonen av CH3COOH svært liten, og pH vil endres svært mye ved tilsetning av base til løsningen.

 

n(Ag+) = 0,0125 L * 0,100 mol/L = 0,00125 mol; n(Cl-) = n(Ag+), c(Cl-) = 0,00125mol/0,02500 L = 0,0500 mol/L (obs antall gjeldende siffer); I løsningen finnes Cl-, halvparten er felt ut med Ag+, Det finnes AgCl som felles ut så lenge det er klorid i prøveløsningen, det finnes Cro42- - ioner, de felles med sølv først når all klorid er brukt opp, det finnes ikke sølvioner i løsningen siden de felles ut, det finnes heller ikke Ag2CrO4, de felles først når all klorid er felt ut.

Hei

Takk for svaret ditt

Men jg tror du har gjort en liten feil. I del 1 oppgave 1 fikk jeg sett at dere hadde kun fått 20 spørsmål. Du har tilsynlatende skrevet svar på mer en 20 spørsmål.

Del to oppgave 1

Er helt identiske til mine besvarelser...digg

Ha ha! Riktig rekkefølge skal være DBACCBBBADCAABAACDCB. Rekkefølgen BAA (14-15-16) hadde sneket seg inn to ganger.

Høres ut som du har gjort en bra innsats til eksamen. Lykke til med sensuren!

Takk for oppmuntring

Men har du tatt en titt på hva Janhaa svart? Dere har litt ulike svar. Men jg håper du har rett fordi besvarelsene din er nesten lik mine.

Lenke til kommentar

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

dette fikk æ. fort og gæli...though

 

a)D, b) B, c) A, d) C, e) C, f) B, g) B, h) B, i) A, j), D, k) C, l) A, m) A, n) B, o) A, p) A, q) B, r) A s) A, t) C.

Hei janhaa

Takk for svar

Men jeg lurer på oppgave 1 del r

Hvordan går det an å lage en ester ut ifra to alkoholer? Jeg valgte desverre D fordi jeg tenkte jeg hadde rett.jeg tenkte når man har karboksylsyre med alkohol får man ester. Men nå er jeg meget forvirret og uroen begynner vokse gradvis opp.

 

En kjemisk formel skrevet på denne måten skal leses fra venstre mot høyre. Det som er før COO (esterbindingen) tilhører syre, det som er etter COO tilhører alkohol. Da må ritkig svar bli pentansyre og etanol. altså alternativ D.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

Oppgave 1

DBACCBBBADCAABAABAACDCB (med forbehold om feil)

 

Oppgave 2.

Eliminasjon av vann, det blir dannet en dobbeltbinding; addisjon av brom CH3CHBrCH2Br; CH3CH2CHO (aldehyd).

 

2Br- --> Br2 + 2e-; ved en elektrolyse skjer det en reduksjon ved den negative elektroden, altså A; Ecelle=Ered-Eoks = -0,13V - (+1,09V) = -1,22 V. Negativt potensial viser at reaksjonen ikke er spontan, dette er en elektrolyse, for at reaksjonen skala gå på spenningen være minst +1,22 V.

 

Basisk bufferkomponent er CH3COO- (acetation); Ved tilsetning av HCl blir det dannet mer CH3COOH, sur komponent. Da blir det mer sur bufferkomponent for eventuelt tilsatt NaOH å reagere med, bufferkapasiteten mot basisk side har økt, og tilsvarende minket mot sur side; Bufferområdet er pKa +/-1, altså fra 3,74 til 5,74. Når pH er 7 er konsentrasjonen av CH3COOH svært liten, og pH vil endres svært mye ved tilsetning av base til løsningen.

 

n(Ag+) = 0,0125 L * 0,100 mol/L = 0,00125 mol; n(Cl-) = n(Ag+), c(Cl-) = 0,00125mol/0,02500 L = 0,0500 mol/L (obs antall gjeldende siffer); I løsningen finnes Cl-, halvparten er felt ut med Ag+, Det finnes AgCl som felles ut så lenge det er klorid i prøveløsningen, det finnes Cro42- - ioner, de felles med sølv først når all klorid er brukt opp, det finnes ikke sølvioner i løsningen siden de felles ut, det finnes heller ikke Ag2CrO4, de felles først når all klorid er felt ut.

Hei

Takk for svaret ditt

Men jg tror du har gjort en liten feil. I del 1 oppgave 1 fikk jeg sett at dere hadde kun fått 20 spørsmål. Du har tilsynlatende skrevet svar på mer en 20 spørsmål.

Del to oppgave 1

Er helt identiske til mine besvarelser...digg

Ha ha! Riktig rekkefølge skal være DBACCBBBADCAABAACDCB. Rekkefølgen BAA (14-15-16) hadde sneket seg inn to ganger.

Høres ut som du har gjort en bra innsats til eksamen. Lykke til med sensuren!

Takk for oppmuntring

Men har du tatt en titt på hva Janhaa svart? Dere har litt ulike svar. Men jg håper du har rett fordi besvarelsene din er nesten lik mine.

 

 

hei

kan noen gjennomgå del 1 av kjemi 2 eksammen som noen hadde i høst ?! eller i det minste legge eksamensoppgaven ut.

takk

dette fikk æ. fort og gæli...though

 

a)D, b) B, c) A, d) C, e) C, f) B, g) B, h) B, i) A, j), D, k) C, l) A, m) A, n) B, o) A, p) A, q) B, r) A s) A, t) C.

 

Ad q: Endring okstall svovel: 4'8 = 32, endring okstall oksygen: 9*2-2= -36. Svovel har blitt oksidert, Oksygen har tatt opp tilsammen 36 elektroner, 32 av kommer fra svovel, 4 må komme fra molybden, det er to molybden da må det være avgitt 2 elektroner per molybden. Alternativ C er riktig svar.

Ad r) D er riktig svar.

Ad s) Det forsvinner to vannmolekyler i sammenbindingen, tilsammen 4 H og 2 O. Da må C være riktig svar.

Ad t). pKa til dihydrogensitrat er 4,8, da må riktig svar bli B, fordi pH her er 4,9, husk at bufferen skal ha god kapasitet både mot basisk og sur side. Da er pH i nærheten av pKa.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, hver gruppe vil ha forskjellige PPM-verdier, og vil derfor ligge spredd på x-aksen. Hver gruppe er igjen beskrevet av en samling av topper. De ulike toppene i hver samling sier noe om miljøet rundt gruppen, hvor antall topper bestemmes av hvor mange hydrogenatomer som sitter på naboatomene. Begynner å bli en stund siden jeg jobbet med dette, og sitter nå ganske trøtt på et fly, så du får ta det med en liten klype salt...

 

(Så viss du teller antall samlinger av topper langs x-aksen vil du få antall ulike grupper. Merk at to like grupper vil registreres i samme samling, som kun vil få høyere topper.)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et par spørsmål ang organiske stoffgrupper.

1. Har jeg tegnet riktig strukturformel for 4-brom-3-metylheks-1-en?
post-362192-0-85602700-1421170385_thumb.jpg
Hvordan kan jeg vite hvilken side av C'ene jeg skal plassere Br og CH3

2. Kan noen forklare hvorfor det systematiske navnet til strukturformelen nedenfor er 4-brom-4-metylbut-1-yn (i følge fasiten)
post-362192-0-13787100-1421170652_thumb.jpg
Jeg ville ha trodd at navnet vil være 4-brom-4-metylpent-1-yn

Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et par spørsmål ang organiske stoffgrupper.

 

1. Har jeg tegnet riktig strukturformel for 4-brom-3-metylheks-1-en?

attachicon.gif10934638_662684417174498_1232618317_n.jpg

Hvordan kan jeg vite hvilken side av C'ene jeg skal plassere Br og CH3

 

2. Kan noen forklare hvorfor det systematiske navnet til strukturformelen nedenfor er 4-brom-4-metylbut-1-yn (i følge fasiten)

attachicon.gif10937302_662684403841166_194385087_n.jpg

Jeg ville ha trodd at navnet vil være 4-brom-4-metylpent-1-yn

 

Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg :)

 

Du har ingen informasjon som forteller hvilken side de to gruppene skal plasseres ("speilbilde-isomeri") Figuren din er riktig.

 

I det andre eksempelet har du rett og fasiten feil.

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://i.gyazo.com/1729742825f8855c8b2ea7bc9f33559a.png



http://i.gyazo.com/9c2508f8b8f861219da0fa9d751e6c82.png




http://i.gyazo.com/6bcd76168510ce035ae98fb09f5ac58c.png





Noen som kan forklare meg disse?? :)


Var ikke meningen å kun putte nettadressene til bildene, vet ikke hvordan jeg kopierer bildene rett inn i innlegget :) Takker for all hjelp!


Endret av kulefauske
Lenke til kommentar

Dette er oppgaver som handler om å bestemme molforhold i en gitt kjemisk reaksjon.

Sett opp en balansert reaksjonsligning. Ut fra molforholdet i denne regner du om til gramforholdet mellom stoffene som inngår.

 

Så sjekker du hvilke opplysninger som er gitt og hvilke du skal regne ut i hvert tilfelle.

 

For eksempel:

 

To mol hydrogen reagerer med ett mol oksygen og danner 2 mol vann

 

Altså

 

4 gram hydrogen reagerer med 32 gram oksygen og danner 36 gram vann

 

Så må du se hvilket stoff som begrenser reaksjonen og hvilket du har i overskudd. osv.

Lenke til kommentar

 

http://i.gyazo.com/1729742825f8855c8b2ea7bc9f33559a.png

http://i.gyazo.com/9c2508f8b8f861219da0fa9d751e6c82.png

http://i.gyazo.com/6bcd76168510ce035ae98fb09f5ac58c.png

Noen som kan forklare meg disse?? :)

Var ikke meningen å kun putte nettadressene til bildene, vet ikke hvordan jeg kopierer bildene rett inn i innlegget :) Takker for all hjelp!

 

1)

n(Cu) = 2 mol => n(CuO) = 2 mol

m(CuO) = 159 g

utbytte = 127/159 = 80 %

****

****

2)

(90/250)*100 = 36 %

****

****

3)

limiting reactant gir 2 mol vann og 36 g vann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...