Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei
Kan noen av dere gjennomgå kjemi 2 eksammen høst 2014 del 1 ? hvordan var det . jeg hørte at eksamen var ganske lett i sammenligning med forrige år !

hvor mange poeng utgjør hvert spørsmål hvis de har fått 5 spørsmål! er det 1,2 for hvert spørsmål

Mange takk

Lenke til kommentar

Hei

Kan noen av dere gjennomgå kjemi 2 eksammen høst 2014 del 1 ? hvordan var det . jeg hørte at eksamen var ganske lett i sammenligning med forrige år !

 

hvor mange poeng utgjør hvert spørsmål hvis de har fått 5 spørsmål! er det 1,2 for hvert spørsmål

 

Mange takk

 

 

Den ligger ikke offentlig ute enda, så vi må nok vente litt. Ettersom det bare var privatisteksamen er det vel begrenset hvor mange som har en fysisk kopi av den også.

 

Tradisjonelt er det 5 oppgaver, 2 på del 1 (flervalg og kortsvar) og 3 (3 langsvar med deloppgaver) på del 2. Hver av oppgavene teller 20 %, også angir sensor i hvor stor grad kandidaten har fått til de ulike oppgavene.

Lenke til kommentar

"Hvor mange atomer av hvert slag finnes i 10 g etanol, C2H5OH?"

Det var en eksamensoppgave som var slik, men jeg skjønte ikke hva jeg gjør feil. Fasiten er oppgitt, men ikke framgangsmåten, svaret skal bli 2.6*10^23

 

Jeg gjorde slik: 10(g/mol) / 46(g/mol) = 0.02 mol c2h5oh
Jeg multipliserte det med Avogadros, og det ble 1.2*10^23 .



Lenke til kommentar

"Hvor mange atomer av hvert slag finnes i 10 g etanol, C2H5OH?"

Det var en eksamensoppgave som var slik, men jeg skjønte ikke hva jeg gjør feil. Fasiten er oppgitt, men ikke framgangsmåten, svaret skal bli 2.6*10^23

 

Jeg gjorde slik: 10(g/mol) / 46(g/mol) = 0.02 mol c2h5oh

Jeg multipliserte det med Avogadros, og det ble 1.2*10^23 .

 

 

 

 

Oppgaven spør etter antall ATOMER AV HVERT SLAG, ikke etter antall etanol-molekyler som du har funnet. Den fasiten du oppgir må gjelde C-atomer.

 

Telleren i brøken din skal være 10 g, ikke 10 g/mol

Lenke til kommentar

Jeg synes eksamen i høst 2014 var utrolig vanskelig, del 2 hadde veldig avanserte oppgaver i tillegg til dårlig tid. Det var mye biokjemi, for meg gikk det veldig dårlig men det kan hende at årsaken var at jeg bare er dårlig i faget :hm: . Jeg har eksamensoppgavene for høst 2014, men jeg vet ikke om jeg får lov til å legge det ut, siden udir ikke har gjort det ennå?

Lenke til kommentar

Jeg synes eksamen i høst 2014 var utrolig vanskelig, del 2 hadde veldig avanserte oppgaver i tillegg til dårlig tid. Det var mye biokjemi, for meg gikk det veldig dårlig men det kan hende at årsaken var at jeg bare er dårlig i faget :hm: . Jeg har eksamensoppgavene for høst 2014, men jeg vet ikke om jeg får lov til å legge det ut, siden udir ikke har gjort det ennå?

en venn av meg fortalte meg at eksamen var ganske lett i sammenligning med i fjør. han satser mot å få 2 eller 3 ,altså han er heller ikke så særlig god i faget, men han tok det allikevel og synes at han har fått til 3 av 5 mulige spørsmål riktig.

biokjemi er ikke så kjekt å ha særlig når det gjelder hydrogen bærere som Nad , Atp..osv.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes eksamen i høst 2014 var utrolig vanskelig, del 2 hadde veldig avanserte oppgaver i tillegg til dårlig tid. Det var mye biokjemi, for meg gikk det veldig dårlig men det kan hende at årsaken var at jeg bare er dårlig i faget :hm: . Jeg har eksamensoppgavene for høst 2014, men jeg vet ikke om jeg får lov til å legge det ut, siden udir ikke har gjort det ennå?

 

Hm. Det går jo an å spørre Udir om det er greit at du legger ut oppgavene. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg bare lurte på en ting. Jeg har skjønt det slik at den reaksjonen med høyest reduksjonspotensial vil være reduksjonsreaksjonen.

 

Lurer på om man finner oksidasjonspotensialet til en reaksjon ved å snu den reaksjonen som er oppgitt i tabellen og endre fortegnet til E0oks?

Det kan du gjøre. Det som er drivet til spontane reaksjonen er forskjellen (differansen) i potensialet mellom de to reaktantene. Denne regnes ut slik: E(celle) = E(reduksjon) - E(oksidasjon). Da bruker du verdiene slik de er oppført i tabellen. Alle potensialer har et fortegn, disse er satt i forhold til reduksjon av H+, som har potensial lik 0 V. Vi utelater ofte plusstegnet når vi skriver.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne?

 

For hvilke av saltene under vil løseligheten øke hvis pH-verdien i løsningen senkes?

A CaCO3

B KNO3

C FeS

D Fe(OH)3

E KCl

 

Hvordan kan jeg se om løseligheten øker eller senkes?

 

Hadde satt veldig stor pris på hjelp :)

Saltene som ved oppløsning øker pH (danner OH- eller tar opp H+) vil få økt løselighet ved lavere pH .(leChatelier)

 

Dette gjelder A, C og D (B og E er nøytrale salter)

Lenke til kommentar

 

Kan noen hjelpe meg med denne?

 

For hvilke av saltene under vil løseligheten øke hvis pH-verdien i løsningen senkes?

A CaCO3

B KNO3

C FeS

D Fe(OH)3

E KCl

 

Hvordan kan jeg se om løseligheten øker eller senkes?

 

Hadde satt veldig stor pris på hjelp :)

Saltene som ved oppløsning øker pH (danner OH- eller tar opp H+) vil få økt løselighet ved lavere pH .(leChatelier)

 

Dette gjelder A, C og D (B og E er nøytrale salter)

 

Og hvordan kan jeg se om de danner OH- eller tar opp H+? Hvordan kan jeg for eksempel sette opp en likning for FeS? :)

Lenke til kommentar

Er det noen som ser hva jeg gjør feil her?

 

Hva blir pH-verdien når 40 mL 0,50 mol/L HCOOH blandes med 60 mL 0,40 NaHCOO?

 

Jeg tenker slik

 

pH = pKa + log(Cbase/Csyre) = 3,8 + log (0,40/0,50)=3,7

 

I følge fasiten skal svaret være 3,88

0,40 M NaHCOO? Isåfall, har du ikke funnet konsentrasjonene i den bufferløsningen du får...du har bare tatt konsentrasjonene i hver løsning. Et triks er: pH=pKa + log (n_base/n_syre) fordi volumene forkortes bort ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjemi 1, og vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å få teken på bindinger. Spesielt da i forhold til hydrogenbindinger og hvorfor noen molekyler vil danne det, mens andre ikke. Jeg vet at hydrogenbindinger dannes mellom H-atomer og andre større, negative atomer (som stoffene i periode 2), og disse bindingene er en type dipolbinding - men en sterkere variant.

 

Ta for eksempel denne oppgaven:

"Hydrogenbindinger kan forekomme mellom forskjellige molekyler i en blanding av stoffer. Lag en tegning som viser hvordan hydrogenbindinger dannes mellom NH3 og H2O." Hvordan vil denne tegningen se ut? Og kan det bare dannes hydrogenbindinger mellom stoffer hvis begge har ledige elektroner/elektronpar?

 

Og denne:

"Hvilket av disse molekylene kan danne hydrogenbinding(er) med nabomolekyl(ene) sine?"

a) C3H8

b) HCl

c) H2S

d) C2H5OH

Jeg tenkte det ville være c), fordi både a) og b) har fylt opp sine "elektronpar" og har ingen ledige. Skjønner at det er noe feil her, fordi fasiten sier at det er d). Hvordan skal jeg tenke her, og hvorfor blir det feil?

 

Har så veldig, veldig gjerne lyst til å forstå dette med bindinger ut og inn!! :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...