Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Magnesium er lettere enn andre strukturmetaller, så dette er av økende betydning i design av mere
effektive kjøretøyer: Mg2+ ioner er til stede i sjøvann, og metallet blir ofte fremstilt ved å "høste"
disse ionene fra sjøvann og konvertere dem til Mg metall. Det gjennomsnittlige magnesium
innholdet i sjøvann er 1270 g Mg2+ per tonn sjøvann, og tettheten til sjøvann er 1,03 g/mL.
a) Hva er molariteten til Mg2+ ioner i sjøvann?


Jeg prøvde å bruke d=m/vm , til å finne vm og dermed bruke c=n/Vm men det fungerte ikke.
Noe tips, og hva gjør man når det står per tonn sjøvann. Multipliserer jeg massen da med tusen kg?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har AQUA studieboka 1 og det er oppgave 4.7.6 gjelder støkiometriske beregninger i reaksjonslikninger

 

 

 

 

 

Vel, jeg sitter tilfeldigvis med den i hylla. Anbefaler at du starter med å regne ut stoffmengden av BaCl2 etter oppvarmingen. Så kan du finne stoffmengden av krystallvannet som fordamper når du varmer saltet. Hva kan du si om forholdet mellom de to?

Endret av Radulf
Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi gjøre elektrolyse i ett beger, mens vi må ha to beger når vi skal ha et galvanisk element?

 

Vi separerer halvcellene i galvaniske elementer fordi vi ikke vil at de skal reagere direkte med hverandre, ettersom redoksreaksjonen per def er spontan i galvaniske elementer (Danielle-cellen f.eks., der Cu2+ vil reduseres direkte på sinkelektroden om de er i samme løsning). I en elektrolyse er ikke reaksjonene spontane, og vi vil ikke ha samme problemet.

 

Det finnes i alle fall et unntak for galvaniske celler der du kan ha halvcellene i samme løsning, blyakkumulatoren, fordi både reduksjon og oksidasjon danner PbSO4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kapasiteten til bufffer (HASTER)

 

I boka viser de et eksempel hvor de har 1,0 L av en buffer, men i oppgaven jeg nå skal gjøre er det 0,50 L.

Så skjønner ikke helt hvordan jeg kommer frem til svaret da. Tenker jeg må dele på 1/2, men det ble feil i forhold til fasit.. kan jo hende jeg hadde regnet feil uansett...

0,50 L av en buffer som inneholder 0,30 mol HCOOH og 0,35 mol HCOOna. Så skal man finne kapasiteten med hensyn på syre og base.

Med hensyn på syra blir vell formelen: (0.30mol+x)=10(0.35-x) ?

Så hvordan blir det når det er 0,5 L, ikke 1 L... ?

Tusen takk for hjelp på forhånd!

 

 

Bufferkapasitet gjelder for 1 L av bufferen. Så det bør stemme at du må dele på 0,5 for å få for 1 L, når du regner ut etter den likningen du viser. x-en du får er stoffmengde syre du kan tilsette 0,5 L av bufferen. Du bør får x = 0,29 mol ut fra hva du skriver, og bufferkapasitet på 0,58 mol for 1 L.

Lenke til kommentar

HASTER!

"Finn stoffmengden av 10,0 g Na2SO4 * 10H2O." Svaret skal bli 0.0310 mol.

Jeg har greid å komme frem til riktig svar, men da ved hjelp av en metode jeg trodde ville bli feil.

Jeg regnet ut molmassen til Na2SO4 og fikk 142,1 g/mol (den er grei)...

Så regnet jeg ut molmassen til 10H2O ved å ta 20*0,1g+10*16,0g = 180.0g/mol. Det er her jeg tror det blir feil. For vi har jo 10 mol H2O? Da blir det vel feil å gange inn disse 10 molene når jeg skal finne g/mol??? Og så tok jeg 10 g og delte på summen av molmassene (og forresten, hvorfor må jeg dele på summen når det står gangetegn i oppgaven, burde jeg ikke gange?). Fikk da rett svar, men dette høres tvilsomt ut....?

Hvordan ville dere ha løst en slik oppgave?

 

Krystallvann kan fort bli litt forvirrende.

 

Rundt hvert molekyl Na2SO4 har du 10 molekyler H2O. Evt per 1 mol Na2SO4 har du 10 mol H2O. Det blir enklere om du tenker på det som et kjempestort molekyl som består av 1 Na2SO4 og 10 H2O. Et mol av det saltet veier 142,1 g/mol + 180 g/mol.

 

Det gangetegnet er der for at du ikke skal tro at natriumsulfatet reagerer med vannet (pluss får det til å se ut om en reaksjon).

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det teoretiske utbyttet av vandium som dannes, i mol, når 2.0 mol V2O5 reagerer med 6.0 mol kalsium etter følgende reaksjonsligning:

V2O3 + 5 Ca2 --> 2V + 5CaO

Du ser vel at denne ligningen ikke er balansert?

 

sorry, skal være: V2O5 + 5 Ca --> 2V + 5CaO

 

 

Hvis du har 1 mol V2O5, hvor mange mol Ca trenger du? Hva er begrensende reaktant i ditt tilfelle? Hva er forholdet mellom begrensende reaktant og produktet vanadium?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er det teoretiske utbyttet av vandium som dannes, i mol, når 2.0 mol V2O5 reagerer med 6.0 mol kalsium etter følgende reaksjonsligning:

V2O3 + 5 Ca2 --> 2V + 5CaO

Du ser vel at denne ligningen ikke er balansert?

 

sorry, skal være: V2O5 + 5 Ca --> 2V + 5CaO

 

 

Hvis du har 1 mol V2O5, hvor mange mol Ca trenger du? Hva er begrensende reaktant i ditt tilfelle? Hva er forholdet mellom begrensende reaktant og produktet vanadium?

 

5? trenger hjeeeeeeelp....

Lenke til kommentar

 

 

sorry, skal være: V2O5 + 5 Ca --> 2V + 5CaO

 

 

 

 

Hvis du har 1 mol V2O5, hvor mange mol Ca trenger du? Hva er begrensende reaktant i ditt tilfelle? Hva er forholdet mellom begrensende reaktant og produktet vanadium?

 

5? trenger hjeeeeeeelp....

 

 

Ok, så 1 mol V2O5 regarer med 5 mol Ca og gir 2 mol V. Sant?

 

Så når vi har 2 mol V2O5 trenger vi 10 mol Ca, noe som ville gitt 4 mol V. Men vi har bare 6. Så Ca er begrensende reaktant, vi vil gå tom for Ca før vi går tom for V2O5. Kan du da bruke forholdstallet mellom koeffisientene til Ca og V til å finne mengden V du kan få fra 6 mol Ca?

Lenke til kommentar

 

 

 

sorry, skal være: V2O5 + 5 Ca --> 2V + 5CaO

 

 

 

 

Hvis du har 1 mol V2O5, hvor mange mol Ca trenger du? Hva er begrensende reaktant i ditt tilfelle? Hva er forholdet mellom begrensende reaktant og produktet vanadium?

 

5? trenger hjeeeeeeelp....

 

 

Ok, så 1 mol V2O5 regarer med 5 mol Ca og gir 2 mol V. Sant?

 

Så når vi har 2 mol V2O5 trenger vi 10 mol Ca, noe som ville gitt 4 mol V. Men vi har bare 6. Så Ca er begrensende reaktant, vi vil gå tom for Ca før vi går tom for V2O5. Kan du da bruke forholdstallet mellom koeffisientene til Ca og V til å finne mengden V du kan få fra 6 mol Ca?

 

kanskje: forholdstallet blir 1,2 slik at -> 1,2 V2O5 + 6 Ca --> 2,4 V + 6CaO. Svaret er 1,2 mol. Riktig?

Lenke til kommentar

kanskje: forholdstallet blir 1,2 slik at -> 1,2 V2O5 + 6 Ca --> 2,4 V + 6CaO. Svaret er 1,2 mol. Riktig?

 

 

 

 

Nesten, husk at spørsmålet er hvor mye vanadium (V) som dannes, altså 2,4 mol. Men du har rett i at du da trenger 1,2 mol vanadium(V)oksid (V2O5).

Endret av Radulf
Lenke til kommentar

 

kanskje: forholdstallet blir 1,2 slik at -> 1,2 V2O5 + 6 Ca --> 2,4 V + 6CaO. Svaret er 1,2 mol. Riktig?

 

 

 

 

Nesten, husk at spørsmålet er hvor mye vanadium (V) som dannes, altså 2,4 mol. Men du har rett i at du da trenger 1,2 mol vanadium(V)oksid (V2O5).

 

enig, ble litt trøtt... tusen takk for hjelpen :) :)

Lenke til kommentar

 

Magnesium er lettere enn andre strukturmetaller, så dette er av økende betydning i design av mere
effektive kjøretøyer: Mg2+ ioner er til stede i sjøvann, og metallet blir ofte fremstilt ved å "høste"
disse ionene fra sjøvann og konvertere dem til Mg metall. Det gjennomsnittlige magnesium
innholdet i sjøvann er 1270 g Mg2+ per tonn sjøvann, og tettheten til sjøvann er 1,03 g/mL.
a) Hva er molariteten til Mg2+ ioner i sjøvann?

 

 

Jeg prøvde å bruke d=m/vm , til å finne vm og dermed bruke c=n/Vm men det fungerte ikke.

Noe tips, og hva gjør man når det står per tonn sjøvann. Multipliserer jeg massen da med tusen kg?

 

???

Lenke til kommentar

 

 

Magnesium er lettere enn andre strukturmetaller, så dette er av økende betydning i design av mere
effektive kjøretøyer: Mg2+ ioner er til stede i sjøvann, og metallet blir ofte fremstilt ved å "høste"
disse ionene fra sjøvann og konvertere dem til Mg metall. Det gjennomsnittlige magnesium
innholdet i sjøvann er 1270 g Mg2+ per tonn sjøvann, og tettheten til sjøvann er 1,03 g/mL.
a) Hva er molariteten til Mg2+ ioner i sjøvann?

 

 

Jeg prøvde å bruke d=m/vm , til å finne vm og dermed bruke c=n/Vm men det fungerte ikke.

Noe tips, og hva gjør man når det står per tonn sjøvann. Multipliserer jeg massen da med tusen kg?

 

???

 

 

1 tonn = 1000 kg = 1 000 000 g. Hvis du ser på enheten kan du få hvor mange mL sjøvann dette er ved å dele på tettheten (1,03 g/mL). Da vet du hvor mange mL også videre hvor mange L du har. Så må du finne stoffmengden Mg2+ og deretter konsentrasjonen.

 

Du kan evt bruke 1,03 kg/L i mellomregningene dine, hvis du vil (ser du hvorfor vi kan endre enhetene slik?).

Lenke til kommentar

Noen kloke hoder der ute?

 

Til et forsøk trenger du 500 mL ammoniakkløsning med konsentrasjonen 0,2 mol/L. Du kan lage løsningen av Salmi, som inneholder 8% NH3 (aq). Vi sier at tettheten til Salmi er 1,0 g/mol. Hvordan vil du gå fram for å lage løsningen?

 

Du må regne motsatt av det du kanskje er vant til. Hvis du har konsentrasjon og volum kan du finne stoffmengde, og deretter masse ammoniakk. Så hvor mye av en løsning der 8 av 100 gram eller mL ammoniakk trenger du (ettersom 1 g = 1mL, regner med at tettheten skal være 1,0 g/mL)?

Lenke til kommentar

Metallene som leder strøm godt har 1-2 elekroner i ytterste skall som lett kan forflyttes mellom atomene. (noen få har flere enn to )

 

En forbrenningsreaksjon er en redoksreaksjon, men det finnes mange redoksreaksjoner som ikke er forbrenninger (f. eks. elektrolyse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...