Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

a) Hvor mange gram jern(III)hydroksid er det mulig å løse i 1,00 L vann?

 

Mitt svar: http://bildr.no/image/b3JpcUZp.jpeg

 

Dessverret sier LF at svaret skal være 2.1 * 10-16, hva har jeg glemt?

ser ikke noe feil hos deg, feil i fasit?

 

Nei, fikk til slutt vite med noen at jeg har glemt egenspaltingen til vann (øker konsentrasjon OH og forskyver likevekten)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med noen kjemioppgaver som jeg ikke har fått til.

 

1. Saltpastiller inneholder saltet ammoniumklorid Nh4Cl. Vil dette saltet være surt, nøytralt eller basisk når det løses i vann?

 

2. Vi har to begerglass. Det ene inneholder 20,0 mL av 0,100 mol/L HCl, mens det andre inneholder 20,0 mL av 0,100 mol/L HF. Begge syrene skal nøytraliseres med 0,100 mol/L NaOH-løsning. Kan du si noe om de to volumene med NaOH-løsning som vil gå med til nøytraliseringen? Forklar om løsningene blir sure, nøytrale eller basiske ved ekvivalenspunktet.

 

Vet den siste kan være litt lang, men tar imot all hjelp og tips jeg kan få :)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med noen kjemioppgaver som jeg ikke har fått til.

 

1. Saltpastiller inneholder saltet ammoniumklorid Nh4Cl. Vil dette saltet være surt, nøytralt eller basisk når det løses i vann?

Det vil være litt surt, siden NH4+-ionet er en syre (kan avgi H+, med ammoniakk som korresponderende base).

 

2. Vi har to begerglass. Det ene inneholder 20,0 mL av 0,100 mol/L HCl, mens det andre inneholder 20,0 mL av 0,100 mol/L HF. Begge syrene skal nøytraliseres med 0,100 mol/L NaOH-løsning. Kan du si noe om de to volumene med NaOH-løsning som vil gå med til nøytraliseringen? Forklar om løsningene blir sure, nøytrale eller basiske ved ekvivalenspunktet.

 

Vet den siste kan være litt lang, men tar imot all hjelp og tips jeg kan få :)

Det går med like store volum, siden det er like stor stoffmengde H+ som skal nøytraliseres i begge tilfeller.

 

HF er en svak syre, mens HCl er sterk. Dette betyr at når H+ i HCl er nøytralisert, sitter du igjen med den veldig, veldig svake basen Cl-, som i praksis gir en nøytral løsning. I den nøytraliserte HF-løsningen sitter du derimot igjen med F-, som er en ikke fullt så svak base, og løsningen blir derfor litt basisk.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

 

11040363_10205431165249899_1801955833_n.

Noen som kan hjelpe meg med denne? :)

Vet ikke om du sliter med å tegne strukturformlene, men det avspaltes vann i reaksjonen. :) Det kan vel hjelpe deg en del

 

Jeg sliter veldig med kjemi generelt, dessverre. Jeg vet at bindingen mellom O og C åpnes i vann, og det blir til en kjede. Det er én strukturformel, men de spør jo om strukturformlene? (Riktig?) Her kommer jeg meg ikke videre, og jeg vet heller ikke hva slags reaksjonstype det er..

Lenke til kommentar

 

 

11040363_10205431165249899_1801955833_n.

Noen som kan hjelpe meg med denne? :)

Vet ikke om du sliter med å tegne strukturformlene, men det avspaltes vann i reaksjonen. :) Det kan vel hjelpe deg en del

 

Jeg sliter veldig med kjemi generelt, dessverre. Jeg vet at bindingen mellom O og C åpnes i vann, og det blir til en kjede. Det er én strukturformel, men de spør jo om strukturformlene? (Riktig?) Her kommer jeg meg ikke videre, og jeg vet heller ikke hva slags reaksjonstype det er..

 

Hmm, nei, du har misforstått. Du skal finne tegne strukturformelen til disakkaridet (C12H22O11) som dannes av de to glukosemolekylene (C6H12O6). Når to glukosemolekyler går sammen og danner et disakkarid, blir det avspaltet et vannmolekyl..det burde si deg mye om hvilken reaksjonstype vi har :)

Lenke til kommentar

Yes.. har en liten bagatell av et spørsmål. Når man regner likevektskonstanten, hvordan finner man konsentrasjonene her ?

 

på f.eks ammoniakk med reaksjonslikningen N2 + 3h2 <--> 2NH3, får vi:

 

 

K = [NH3]2

[N2] x [H2]3

Hvordan går jeg frem for å finne konsentrasjonene til utregningen ? Og er det noe mer info man må ha ? Temperatur - volum etc. ? Har ikke vært borti dette før. Er forsåvidt passe kjent med kjemiske utregninger, men jeg fant ingen umiddelbare logiske fremgangsmåter her.

Lenke til kommentar

Oppgaven var veldig lite spesifisert. Den lyder "bruk massevirksomhetsloven på likevekten". N2 + 3H2 = 2NH3.

 

Så jeg er i utgangspunktet usikker på hvor dypt i materie jeg skal gå. Kan jo syne frem helt greie verdier å sette inn. Men jeg valgte heller å bare spesifisere en beholder på 1 dm3 og ta det derifra. Om du finner energien til det kan du jo gi meg et forslag på en løsning slik du ville gjort det, så kan jeg sammenligne den med min. Har alt levert inn oppgaven, men det er jo hensiktsmessig å vite om jeg har gjort det noenlunde riktig.

Lenke til kommentar

Hei, trenger hjelp til en kjemioppgave fra læreboken " Kjemien Stemmer 1 "

 

Oppgave 8.2.21

I en ammoniakkløsning,NH3 (aq), er [H3O+] = 1,00 * 10-12 mol/L

 

Hva er konsentrasjonen av hydroksidioner i denne løsningen?

 

Er det noen her som kan vise ved hjelp av utregning at svaret blir : [OH-] = 1,00 * 10-2 ?

 

Takk på forhånd :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...