Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med oppgaven

Hva er massen til magnesiumoksidet som blir dannet når 2,43 g magnesium reagerer?

Jeg har funnet ut at reaksjonslikningen er 2Mg + O2 --> 2MgO

Jeg tenkte først at jeg måtte finne ut hvor mange gram oksygen som reagerer, og deretter pluss på 2,43, men jeg får ikke riktig svar.

Lenke til kommentar

Svoveloksider er en fellesbetegnelse for kjemiske forbindelser mellom svovel og oksygen. En rekke forbindelser er kjent, og de viktigste er svoveldioksid, SO2, og svoveltrioksid, SO3. Forbindelser som SO, S2O, S2O2 og SO4 er også beskrevet, men er ustabile av natur.

Bestem oksidasjonstallet til svovel i de nevnte svoveloksidene.

Trenger hjelp med denne oppgaven, skjønner ingenting ! anyone? :wallbash:

Lenke til kommentar

Svoveloksider er en fellesbetegnelse for kjemiske forbindelser mellom svovel og oksygen. En rekke forbindelser er kjent, og de viktigste er svoveldioksid, SO2, og svoveltrioksid, SO3. Forbindelser som SO, S2O, S2O2 og SO4 er også beskrevet, men er ustabile av natur.

Bestem oksidasjonstallet til svovel i de nevnte svoveloksidene.

 

Trenger hjelp med denne oppgaven, skjønner ingenting ! anyone? :wallbash:

Fikk til SO2, SO3 og SO (HAPPY) :w00t:

Men lurer på om oksidasjonstallet til S2O blir +1?

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det noen som kan hjelpe meg med oppgaven

 

Hva er massen til magnesiumoksidet som blir dannet når 2,43 g magnesium reagerer?

 

Jeg har funnet ut at reaksjonslikningen er 2Mg + O2 --> 2MgO

Jeg tenkte først at jeg måtte finne ut hvor mange gram oksygen som reagerer, og deretter pluss på 2,43, men jeg får ikke riktig svar.

 

Første steget er å identifisere reaksjonslikningen. Bra. Deretter må du finne ut hvor mange mol magnesium det er i 2.43 gram. Etter dette observerer du at det for hvert magnesium dannes tilsvarende mange magnesiumoksid. Altså vil stoffmengden av magnesiumoksid være lik den stoffmengden du fant først. Til slutt må du regne ut den molare massen til magnesiumoksid, før du kan konkludere med den endelige massen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, summen av oksidasjonstallene er alltid lik ladningen - altså 0 i det tilfellet.

 

 

 

Nei, summen av oksidasjonstallene er alltid lik ladningen - altså 0 i det tilfellet.

Hvordan? jeg mente oksidasjonstalle til S :p

 

Det er riktig at summen av oksidasjonstallene er lik totalladning, som i dette tilfelle er null. Hvert svovelatom opptrer her med et oksidasjonstall på +1, mens oksygen har -2.

Lenke til kommentar

Heiii! HASTE! trenger hjelp med denne oppgaven ! hadde vært så kjekt om noen kunne forklare litt osv. :)

 

Vi skal lage en buffer med pH ca 7. Vi velger natriumsaltene av svovelsyrling, NaHSO3 og Na2SO3, og løser dem i vann.

1. Skriv likningen for likevekten i bufferen. Forklar hvorfor blandingen gir en buffer med pH ca 7.

2. Vi veier inn 10,0 g av hvert av saltene og løser dem i 500 mL vann. Beregn pH i bufferen.

3. Bestem bufferkapasiteten til bufferen.

Lenke til kommentar

 

Hint:

 

1: Se på pKa-verdien tli syrekomponenten din.

 

2:

n= m/Mm

 

pH = pKa + log([base]/[syre])

 

3. Bruk ligningen over. Bufferen er sprengt ved pH = pKa +- 1. Du må teste både mot sterk syre og sterk base.

Får dessverre ikke det til ...

 

 

Hva har du prøvd så langt?

 

Litt mer hint:

Alt dette foregår i en vannløsning. Dermed vil saltene løse seg opp:

I) NaHSO3 = Na^+ + HSO3^-

II) Na2SO3 = 2Na^+ + SO3^2-

 

Videre er Na^+ totalt uinteressant for systemet vårt. Vi får følgende likevekt:

 

HSO3^- + H2O = SO3^2- + H3O^+

Prøv om du kan identifisere syre- og basekomponenten i likningen. Husk at en syre er definert som et stoff som avgir proton (H+), mens en base er et stoff som tar i mot nettopp dette.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

 

Hint:

 

1: Se på pKa-verdien tli syrekomponenten din.

 

2:

n= m/Mm

 

pH = pKa + log([base]/[syre])

 

3. Bruk ligningen over. Bufferen er sprengt ved pH = pKa +- 1. Du må teste både mot sterk syre og sterk base.

Får dessverre ikke det til ...

 

Får ikke til å skri

 

 

 

Hint:

 

1: Se på pKa-verdien tli syrekomponenten din.

 

2:

n= m/Mm

 

pH = pKa + log([base]/[syre])

 

3. Bruk ligningen over. Bufferen er sprengt ved pH = pKa +- 1. Du må teste både mot sterk syre og sterk base.

Får dessverre ikke det til ...

 

 

Hva har du prøvd så langt?

 

Får ikke til å skrive likningen ...Er ikke flink i kjemien ser du :confused:

Lenke til kommentar

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne?

I hvilken av disse reaksjonene blir Cl oksidert?

A Cl2 + 2Br --> Br2 + 2Cl
B HClO + HCl --> Cl2 + H2O
C Cl2 + H2O2 --> O2 + 2HCl

 

Selv tror jeg at det er i A, fordi det er en endring i oksidasjonstallet. Det går fra 0 til -I. I følge fasiten er det riktige svare B. Jeg skjønner ikke hvorfor det er B.

 

Endret av Heisann12
Lenke til kommentar

Det er riktig å se etter endring i oksidasjonstall. Men dette kan gå to veier; oksidasjonstallet kan både øke og minke. Du er interessert i en økning i oksidasjonstall, som er en oksidasjon. I ditt tilfelle hvor tallet går fra 0 til -1 blir stoffet faktisk redusert, som er det helt motsatte.

Når det gjelder oppgaven, er det lurt å tegne inn oksidasjonstallene over hvert enkelt atom i alle ledd i reaksjonslikningen. I B, for eksempel, har vi oksidasjontall -1 på klor på venstresiden, og 0 på høyresiden. Stoffet går fra -1 til 0, en økning i oksidasjontall, ergo en oksidasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig å se etter endring i oksidasjonstall. Men dette kan gå to veier; oksidasjonstallet kan både øke og minke. Du er interessert i en økning i oksidasjonstall, som er en oksidasjon. I ditt tilfelle hvor tallet går fra 0 til -1 blir stoffet faktisk redusert, som er det helt motsatte.

 

Når det gjelder oppgaven, er det lurt å tegne inn oksidasjonstallene over hvert enkelt atom i alle ledd i reaksjonslikningen. I B, for eksempel, har vi oksidasjontall -1 på klor på venstresiden, og 0 på høyresiden. Stoffet går fra -1 til 0, en økning i oksidasjontall, ergo en oksidasjon.

Aha, tusen takk! :) Tror jeg forsto det nå, men jeg sliter litt med denne oppgaven her

 

PbO2 + SO2 --> PbSO4

 

Hvordan kan jeg se hvilket stoff som er reduset og hvilket som er oksidert?

Jeg tenkter at i PbO2, har Pb oksidasjonstallet + 4, mens oksygen har -2. I SO2, har S oksidasjonstallet +4, og oksygen har -2. Men når jeg ser på PbSO4 er jo fortsatt oksidasjonstallene til Pb og S lik +4, så skjønner ikke hvordan denne reaksjonen kan være en redoksreaksjon, fordi ingen av oksidasjonstallene øker eller minker.

Endret av Heisann12
Lenke til kommentar

 

Det er riktig å se etter endring i oksidasjonstall. Men dette kan gå to veier; oksidasjonstallet kan både øke og minke. Du er interessert i en økning i oksidasjonstall, som er en oksidasjon. I ditt tilfelle hvor tallet går fra 0 til -1 blir stoffet faktisk redusert, som er det helt motsatte.

 

Når det gjelder oppgaven, er det lurt å tegne inn oksidasjonstallene over hvert enkelt atom i alle ledd i reaksjonslikningen. I B, for eksempel, har vi oksidasjontall -1 på klor på venstresiden, og 0 på høyresiden. Stoffet går fra -1 til 0, en økning i oksidasjontall, ergo en oksidasjon.

Aha, tusen takk! :) Tror jeg forsto det nå, men jeg sliter litt med denne oppgaven her

 

PbO2 + SO2 --> PbSO4

 

Hvordan kan jeg se hvilket stoff som er reduset og hvilket som er oksidert?

Jeg tenkter at i PbO2, har Pb oksidasjonstallet + 4, mens oksygen har -2. I SO2, har S oksidasjonstallet +4, og oksygen har -2. Men når jeg ser på PbSO4 er jo fortsatt oksidasjonstallene til Pb og S lik +4, så skjønner ikke hvordan denne reaksjonen kan være en redoksreaksjon, fordi ingen av oksidasjonstallene øker eller minker.

 

Du har nesten helt rett her. Blysulfat (PbSO4) skrives ofte Bly(II)sulfat, for å understreke at bly har oksidasjonstall +II her. Viss du betrakter sulfationet alene, SO4^2-, ser du at S har oksidasjonstall +VI. Prøv nå og se om du får til oppgaven!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne?

Cu(II) reagerer med jodidioner i vandig løsning slik likningen under viser

_Cu2+ + _I → _CuI + _I2
Summen av koeffisientene i den balanserte likningen er (husk å ta med koeffisienter som er lik 1)

A. 5
B. 7
C. 9
D. 11

 

Stemmer det at oksidasjonstallet til I i CuI er -2? Og derfor trenger jeg 4 av I-?

Endret av Heisann12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...