Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg litt med denne;

 

Hvis jeg er ute etter å "forkobre et kronestykke" (altså en elektrolyse) og bruker et kronestykke, et stykke kobberfolie og løsning av NaCl, hva vil da være de kjemiske reaksjonene som skjer???

Det beste er hvis du kan løse opp et kobber(II)salt (eks. Cu(NO3)2) i vann, og så gjøre elektrolyse med kronestykket som katode (og kobberplaten som anode, så holder kobberkonsentrasjonen i løsningen seg konstant).

 

Hvis du derimot setter opp en elektrolysecelle med kobberplaten som anode, kronestykket som katode og NaCl-løsning som elektrolytt, vil du nok i starten få hydrogengassutvikling på katoden, og etter hvert en konkurranse mellom hydrogenutvikling og kobberutfelling. Det du da eventuelt får av kobberbelegg vil bli sprøtt og porøst. Mulighet for klorgassutvikling på anoden har du vel også. Med andre ord kan følgende skje:

 

Katodereaksjoner:

 

Cu2+ + 2e- = Cu(s)

2H+ + 2e- = H2(g)

 

Anodereaksjoner:

 

Cu(s) = Cu2+ + 2e-

2Cl- = Cl2(g) + 2e-

 

Mulig jeg har glemt andre vesentlige ting som kan skje også ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke av de følgende stoffene vil være mer løselig i en sur løsning enn i rent vann?

a) CuI

b) Ag2SO4

c) Zn(OH)2

d) BaC2O4

e) Ca3(PO4)2

Sett opp løselighetslikevekter, og se på hva slags ioner som dannes når stoffene løses. Tenk så over om noen av disse ionene kan reagere med H+ (dvs. om noen av dem er baser). Hvis de kan det, vil disse ionene fjernes fra likevekten når løsningen er sur, og mer av det faste stoffet kan løses.

Lenke til kommentar

Kan noen sjekke om jeg har gjort riktig? Gjelder disse to oppgavene:

7) Følgende verdier er oppgitt: C^(2+) + 2e–  C log K = 10

D^(2+) + 2e–  D log K = – 20

 

Finn K for likevekten D^(2+) + C  D + C^(2+) K =

 

 

8) Følgende verdier er oppgitt: C^(2+) + 2e–  C log K = 10

E^(3+) + 3e–  E log K = 11

Finn K for likevekten 2E^(3+) + 3C  2E + 3C^(2+) K =

 

 

For oppg. 7) er chart?cht=tx&chl=K=10^{-30}

og oppgave 8) er chart?cht=tx&chl=K=10^{-8}

?

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Oppgave 8)

Er det ikke meningen å gange opp K-en når man balanserer likningen, altså for å få likt antall elektroner?

log k=3*10 => 10^(-30) (snudd likining, derfor negativt)

log k=2*11 =>10^(22)

=>10^(-30)*10^(22)=10^(-8)

absolutt, halvreaksjoner/reaksjoner skal balanseres.

Men trur ikke K skal ganges med faktoren(e)...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet volumet i oppgave a) 2.319 m^3 vha gassloven.

 

Når jeg skal finne antall mol i oppgave b, hvorfor kan jeg ikke gjøre slik:

 

2.00 kg/(20.183 kg/mol) og multiplisere dette med avogadros tall? Evt. hvorfor kan jeg ikke bruke gassloven som n=PV/RT? Jeg får feil svar ift. fasit med begge metodene … Faglærer har løse den ved å sette: N=MR/k

post-218415-0-70769500-1321563840_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har funnet volumet i oppgave a) 2.319 m^3 vha gassloven.

 

Når jeg skal finne antall mol i oppgave b, hvorfor kan jeg ikke gjøre slik:

 

2.00 kg/(20.183 kg/mol) og multiplisere dette med avogadros tall? Evt. hvorfor kan jeg ikke bruke gassloven som n=PV/RT? Jeg får feil svar ift. fasit med begge metodene … Faglærer har løse den ved å sette: N=MR/k

Er svaret ditt feil med en faktor 1000? Det er 20,183 kg/kmol, ikke kg/mol (men det var kanskje bare en skrivefeil i innlegget ditt). Metoden din burde fungere slik jeg ser det, det gir jo mening å regne ut antall mol og deretter multiplisere med NA. Hva sier fasit?

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. :)

 

Jeg får en tierpotens pluss litt feil. I fasiten er det regnet slik:

 

PV=kNT <=> N=PV/kT=mRT/kT=mR/k

 

N=5.97*10^25

 

Jeg får 6,noe*10^(24), har ikke oppgaven foran meg nå. Det med kMol forklarer nok tierpotensen, men det er fortsatt noe avvik.

 

Synes fremgangsmåten i fasit virker noe kronglete, mtp. at man har masse og molar masse tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Helt enig mtp. kronglete fremgangsmåte. Det enkle er ofte det beste, så når du har massen og molvekten er det ingen vits i å gå via ideell gasslov.

 

Men - hvis vi sammenligner ulike måter å skrive gassloven på:

 

pV = nRT (kjemikermåten, R = universell gasskonstant)

pV = NkT (fysikermåten, k = Boltzmann)

pV = mR'T (maskiningeniørmåten, med R' = R/Mm)

 

Det er jo de to siste som er kombinert i fasiten. Men siden R = kNA, så er jo N = mR'/k (fasitens resultat) akkurat det samme som N = NAm/Mm (det du har tenkt tidligere). Kan forklaringen ligge i avrunding etc., evt. at fasitens konstanter har flere eller færre gjeldende sifre enn det du har brukt?

Lenke til kommentar

Har en enkel oppgave jeg ikke skjønner :)

 

Balanser red./oks. likningen: Fe+2 + Cl2 -->Fe+3+CL-

 

Hvorfor er ikke Cl opphøyd i -? Og hvorfor taes den ikke med i ladnings balansen. Er en eksempel oppgave så dere må ikke begynne å regne den ut til meg :)

 

Setter pris på hurtig svar :)

 

EDIT: endret oppgaven til slik den står i boken :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Har en enkel oppgave jeg ikke skjønner :)

 

Balanser red./oks. likningen: Fe+2 + Cl2 -->Fe+3+CL-

 

Hvorfor er ikke Cl opphøyd i -? Og hvorfor taes den ikke med i ladnings balansen. Er en eksempel oppgave så dere må ikke begynne å regne den ut til meg :)

 

Setter pris på hurtig svar :)

 

EDIT: endret oppgaven til slik den står i boken :)

 

Nå er jeg ganske så fersk i kjemi, men vil anta at CL ikke er opphøyd i noe minus siden du alltid vet ladningen. Fe kan ha forskjellige ladninger som Fe+, 2+ osv - siden det er et innskuddsmetall blant annet. Men som sagt, er fersk, så hvis noen kan bekrefte/avbekrefte hadde det vært supert!

Lenke til kommentar

Hei! Sliter litt med denne oppgaven, hvis noen kunne vist utregning eller si hva som er riktig framgangsmåte så hadde det vært supert! Jeg får tilnærmet lik fasitsvaret, men det kan være flaks.

1.61

 

Første trinn i framstillingen av rent bly er oppvarming av bly(II)sulfid (blyglans), PbS, med rikelig tilgang på luft:

2PbS(s) + 3O2(g) → 2PbO(s) + 2SO2(g)

 

Bly(II)oksidet som dannes, varmes deretter kraftig opp sammen med koks, som er nesten rent karbon:

2PbO(s) + C(s) → Pb(l) + CO (g)

 

a Hva er massen til svoveldioksidgassen som dannes når 957 g bly(II)sulfid varmes opp i overskudd av oksygengass?

b Hva er massen til det karbonet som trengs for å danne 828 g bly?

c Ved et tilfelle klarte man å framstille 750 g bly av 1,0 kg bly(II)sulfid. Hva var utbytteprosenten?

Lenke til kommentar

Har en enkel oppgave jeg ikke skjønner :)

 

Balanser red./oks. likningen: Fe+2 + Cl2 -->Fe+3+CL-

 

Hvorfor er ikke Cl opphøyd i -? Og hvorfor taes den ikke med i ladnings balansen. Er en eksempel oppgave så dere må ikke begynne å regne den ut til meg :)

 

Setter pris på hurtig svar :)

 

EDIT: endret oppgaven til slik den står i boken :)

 

Nå er jeg ganske så fersk i kjemi, men vil anta at CL ikke er opphøyd i noe minus siden du alltid vet ladningen. Fe kan ha forskjellige ladninger som Fe+, 2+ osv - siden det er et innskuddsmetall blant annet. Men som sagt, er fersk, så hvis noen kan bekrefte/avbekrefte hadde det vært supert!

 

Åkei, skjønner nå at Fe kan ha forskjellige ladninger. Men Cl har oppgitt ladning på høyre side i Red/oks, men ikke på venstre side. I ladningsbalansen er bare ladningen til Cl på høyre side tatt med. Skjønner ikke dette...

 

Har enda et eksempel,

 

Al+Cu+2-->Al+3+Cu

 

Her er tar han bare med Cu+2=Al+3 i ladningsbalansen.

Lenke til kommentar

Hei! Sliter litt med denne oppgaven, hvis noen kunne vist utregning eller si hva som er riktig framgangsmåte så hadde det vært supert! Jeg får tilnærmet lik fasitsvaret, men det kan være flaks.

1.61

 

Første trinn i framstillingen av rent bly er oppvarming av bly(II)sulfid (blyglans), PbS, med rikelig tilgang på luft:

2PbS(s) + 3O2(g) → 2PbO(s) + 2SO2(g)

 

Bly(II)oksidet som dannes, varmes deretter kraftig opp sammen med koks, som er nesten rent karbon:

2PbO(s) + C(s) → Pb(l) + CO (g)

 

a Hva er massen til svoveldioksidgassen som dannes når 957 g bly(II)sulfid varmes opp i overskudd av oksygengass?

b Hva er massen til det karbonet som trengs for å danne 828 g bly?

c Ved et tilfelle klarte man å framstille 750 g bly av 1,0 kg bly(II)sulfid. Hva var utbytteprosenten?

 

Klarte oppgave a, var bare en desimalfeil :p Det er bare å gå veien om mol og se på forholdet mellom antall mol. Samme fremgangsmåte på B. Men kunne noen hjulpet meg med c?

Endret av Inzane-94
Lenke til kommentar

Hei! Sliter litt med denne oppgaven, hvis noen kunne vist utregning eller si hva som er riktig framgangsmåte så hadde det vært supert! Jeg får tilnærmet lik fasitsvaret, men det kan være flaks.

1.61

 

Første trinn i framstillingen av rent bly er oppvarming av bly(II)sulfid (blyglans), PbS, med rikelig tilgang på luft:

2PbS(s) + 3O2(g) → 2PbO(s) + 2SO2(g)

 

Bly(II)oksidet som dannes, varmes deretter kraftig opp sammen med koks, som er nesten rent karbon:

2PbO(s) + C(s) → Pb(l) + CO (g)

 

a Hva er massen til svoveldioksidgassen som dannes når 957 g bly(II)sulfid varmes opp i overskudd av oksygengass?

b Hva er massen til det karbonet som trengs for å danne 828 g bly?

c Ved et tilfelle klarte man å framstille 750 g bly av 1,0 kg bly(II)sulfid. Hva var utbytteprosenten?

a) Her må du ta hensyn til forholdet mellom hvor mye PbS og SO2 som dannes. Som du kanskje ser er det 2:2 => 1:1. Det betyr at 1 mol PbS blir til 1 mol SOS. Regn ut hvor mange mol PbS du har, bruk det til å regne ut massen til SO2 som dannes.

b)Her gjør du det samme som i forrige oppgave, men merk at forholdet er 2:1 denne gangen.

c)Regn ut forskjellen ved å bruke det som er oppgitt i oppgaven og det du regner ut selv, ved hjelp av elementær matteprosentregning

 

EDIT: Så ikke at du bare trengte hjelp til c)

Her kommer det: Siden du vet hvor mange mol PbS 1000g tilsvarer, så vet du også antall mol for PbO2. Antall mol du har kan du så bruke enn i neste likningen og regne ut på samme måte som i a) og b). Så deler du 750 g på det du regner ut og ganger med 100. Jeg fikk i alle fall ca. 86,6%, håper det stemmer

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...