Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

gitt m(Fe(III)okdid) i gram, finn n(Fe(III)0ksid) i mol

 

reaksjonslik:

 

 

1 mol jern(III)oksid <--> 2 mol Fe

så m(Fe)=n*M

 

Blir dette svaret?

 

Masse (Fe) = 40,7 mol * 55,85 g/mol = 2273 g

 

Edit:

Vi ser at vi får 2 mol Fe per 1 mol Fe2O3. Vi ganger derfor 40,7 mol * 2 for å få antall mol Fe.

Stoffmengde (Fe) = 40,7 mol * 2 = 81,4 mol

Molar masse (Fe) = 55,85 g/mol

Masse (Fe) = 81,4 mol * 55,85 g/mol = 4546,2 g

 

Stemmer det?

Endret av Pilern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

m(Fe(III)oksid)=65000 gram

finn

n(Fe(III)oksid) i mol

da er

n(Fe) = 2n(Fe(III)oksid)

 

m(Fe)=M*n(Fe)

 

utbytte= 100*m(Fe)/ 65000 =...%

 

 

Da hadde jeg riktig bortsett fra at jeg skrev at m(Fe(III)oksid) var 6500 g istedenfor 65000, så ganger jeg svaret mitt med 10 får jeg det riktige svaret, som er 45462 g, er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar

Noen som vet navnet på dette stoffet?

 

CH3-CH2-CH2-C(=O)-O-CH3

 

Jeg mener med (=O) at det er festet et oksygenatom til C-atomet med en dobbelbinding.

 

EDIT: Nei vent nå litt!

Hvis jeg snur på det så blir det med en gang litt mer kjent.

Da blir det

CH3-O-C(=O)-CH2-CH2-CH3

 

Og navnet på det er vel da metylbutanat?

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Noen som vet navnet på dette stoffet?

CH3-CH2-CH2-C(=O)-O-CH3

Jeg mener med (=O) at det er festet et oksygenatom til C-atomet med en dobbelbinding.

EDIT: Nei vent nå litt!

Hvis jeg snur på det så blir det med en gang litt mer kjent.

Da blir det

CH3-O-C(=O)-CH2-CH2-CH3

Og navnet på det er vel da metylbutanat?

stemmer d...

 

m(Fe(III)oksid)=65000 gram

finn

n(Fe(III)oksid) i mol

da er

n(Fe) = 2n(Fe(III)oksid)

m(Fe)=M*n(Fe)

utbytte= 100*m(Fe)/ 65000 =...%

 

Da hadde jeg riktig bortsett fra at jeg skrev at m(Fe(III)oksid) var 6500 g istedenfor 65000, så ganger jeg svaret mitt med 10 får jeg det riktige svaret, som er 45462 g, er jeg ganske sikker på.

tenkte faktisk på d i går, men regna ikke på d...

Lenke til kommentar

2C8H18 (l) + 17O2 (g) → 16CO2 (g) + 18H2O (l)

 

 

Vi går ut fra at det forbrennes 28,5 g C8H18 inne i garasjen.

 

Molar masse til C8H18 er 114 g/mol

 

Hva er stoffmengden av C8H18 som forbrennes?

 

Det jeg lurer på er om massen av C8H18 er 28,5 eller om det skal ganges eller deles på 2, siden det i reaksjonslikningen står 2C8H18?

 

n(C8H18) = 28,5 g / 114 g/mol = 0,25 mol

 

Dette gjorde jeg, er det riktig?

Lenke til kommentar

Innholdet av Fe(II) i en løsning kan bestemmes ved redokstitrering med permanganat. En

løsning av kaliumpermanganat blir titrert ned i prøveløsningen. Da vil Fe(II) bli oksidert til

Fe(III). Prøveløsningen er tilsatt svovelsyre. Reaksjonen som skjer i titrerkolben, er

MnO4-- + 5Fe2+ + 8H+ --> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

 

Ragnar skal finne innholdet av jern i et barberblad ved redokstitrering med permanganat.

 

a) Først løser han opp barberbladet med masse 0,630 g, slik at han får en prøveløsning med

Fe(II)-ioner. Til dette bruker han svovelsyre. Verken saltsyre eller salpetersyre er egnet til

denne oppløsningen, fordi de vil gi uønskede reaksjoner som vil ødelegge analysen. Forklar

hvilke reaksjoner dette er. Skriv balanserte reaksjonsligninger for disse reaksjonene.

 

Jeg får ikke til oppg.A er det noen som har no forslag?

 

2C8H18 (l) + 17O2 (g) → 16CO2 (g) + 18H2O (l)

 

 

Vi går ut fra at det forbrennes 28,5 g C8H18 inne i garasjen.

 

Molar masse til C8H18 er 114 g/mol

 

Hva er stoffmengden av C8H18 som forbrennes?

 

Det jeg lurer på er om massen av C8H18 er 28,5 eller om det skal ganges eller deles på 2, siden det i reaksjonslikningen står 2C8H18?

 

n(C8H18) = 28,5 g / 114 g/mol = 0,25 mol

 

Dette gjorde jeg, er det riktig?

Ja det er riktig, du skal ikke gange med 2. to-tallet er bare en koffsient som forteller molforholdet til de andre stoffene i ligningen

Lenke til kommentar

Mange jerntabletter inneholder jernsulfat, FeSO4. To elevgrupper bestemte innholdet av jern i

en type jerntabletter på ulike måter.

Jerntabletten ble lost i vann.

 

Når en løsning med Fe3+ - ioner blir tilsatt en løsning med SCN– - ioner, blir det dannet

Fe(SCN)2+ - ioner, et rødfarget kompleks som blir benyttet i kolorimetri.

For å lage en standardkurve brukte elevene en løsning av 2,41 g FeNH4(SO4)2 . 12H2O

i 500 mL vann tilsatt litt 1 mol/L NH4SCN.

 

Losningen ble tilsatt hydrogenperoksid og litt syre for a fa alle jernionene pa formen Fe3+.

Losningen ble tilsatt 1 mol/L NH4SCN for a danne et farget kompleks.

Volumet ble oppjustert til 1,00 L.

10,0 mL av denne losningen ble overfort til en 250 mL malekolbe.

Malekolben ble fylt opp til merket med vann.

Absorbansen til denne losningen ble malt til 0,68.

 

Vis ved regning at denne analysen viser at innholdet av jern i tabletten er 98 mg. Det skal

gå tydelig fram av svaret hvordan du gjør beregningen. HJELP...

 

 

d) Vis ved regning at denne analysen viser at innholdet av jern i tabletten er 98 mg. Det skal

ga tydelig fram av svaret hvordan du gjor beregningen.

Lenke til kommentar

Innholdet av Fe(II) i en løsning kan bestemmes ved redokstitrering med permanganat. En

løsning av kaliumpermanganat blir titrert ned i prøveløsningen. Da vil Fe(II) bli oksidert tilFe(III). Prøveløsningen er tilsatt svovelsyre. Reaksjonen som skjer i titrerkolben, er

MnO4-- + 5Fe2+ + 8H+ --> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

Ragnar skal finne innholdet av jern i et barberblad ved redokstitrering med permanganat.

a) Først løser han opp barberbladet med masse 0,630 g, slik at han får en prøveløsning med

Fe(II)-ioner. Til dette bruker han svovelsyre. Verken saltsyre eller salpetersyre er egnet tildenne oppløsningen, fordi de vil gi uønskede reaksjoner som vil ødelegge analysen. Forklar

hvilke reaksjoner dette er. Skriv balanserte reaksjonsligninger for disse reaksjonene.

Jeg får ikke til oppg.A er det noen som har no forslag?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1182650

Lenke til kommentar

a) Beregn den molare løsningsentalpien for NaOH ut fra disse opplysningene:

4,0g NaOH(s) ble løst i 250 mL vann, og temperaturen steg fra 19,5 til 23,0 grader celsius.

Det trengs 4,18 J for øke temperaturen i 1g vann 1 grad celsius. Vannets tetthet er 1,0 g/mL. Vi regner ikke med at noe varme ble utvekslet med omgivelsene før temperaturendringen ble målt.

 

b) Hvor mange grader hadde temperaturen steget hvis de 4,0 g NaOH opprinnelig hadde blitt løst i 50 mL vann?

 

c) Hva er konsentrasjonen i mol/L av luten i a) ?

 

d) Hvordan vil du gå frem for å fortynne NaOH-løsningen i a) til en konsentrasjon på 0,| mol/L.

 

Helt clueless, skjønner ikke helt hvor jeg skal starte, nettopp begynt på dette stoffet :p Noen piler i riktig retning hadde vært fett! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Sliter litt med noen kjemioppgaver her.. Håper noen kan hjelpe meg!

 

1. Gitt likevektsreaksjonen:

2H_2 + O_2 <--> 2 H_2O + 527 kJ

 

 

a) I et kar med volum 1,0 dm^3 er det med likevekt 3,0 mol O_2 og 2,0 mol H2O. Finn hvor mange mol H_2 som er i karet.

 

b) I et kar med volum 1,0 dm^3 leder vi inn 0,22 mol H_2 og en viss mengde O_2. Ved likevekt er det 0,02 mol H2O i karet. Regn ut hvor mange mol O_2 som ble ledet inn.

 

 

2.

Løseligheten til sølvnitrat (AgNO_3), sølvacetat (CH_3COOAg) og sølvklorid (AgCl) avtar i den rekkefølgen som stoffene er nevnt i.

 

a) Forklar hva som skjer med [CH_3COO] i en mettet løsning av sølvacetat dersom en setter til fast sølvnitrat.

 

b) Hva vil skje med [CH_3COO] dersom en i stedet for sølvnitrat setter til fast natriumklorid?

Lenke til kommentar

2C8H18 (l) + 17O2 (g) → 16CO2 (g) + 18H2O (l)

 

 

Vi går ut fra at det forbrennes 28,5 g C8H18 inne i garasjen.

 

Molar masse til C8H18 er 114 g/mol

 

Hva er stoffmengden av C8H18 som forbrennes?

 

Det jeg lurer på er om massen av C8H18 er 28,5 eller om det skal ganges eller deles på 2, siden det i reaksjonslikningen står 2C8H18?

 

n(C8H18) = 28,5 g / 114 g/mol = 0,25 mol

 

Dette gjorde jeg, er det riktig?

 

Ja, det er riktig. Du skal ikke gange med 2, da dette kun viser forholdet mellom stoffene. Siden du har 0,25 mol av C8H18, får du 2,00 mol av CO2.

Lenke til kommentar

1. Gitt likevektsreaksjonen:

2H_2 + O_2 <--> 2 H_2O + 527 kJ

 

 

a) I et kar med volum 1,0 dm^3 er det med likevekt 3,0 mol O_2 og 2,0 mol H2O. Finn hvor mange mol H_2 som er i karet.

 

b) I et kar med volum 1,0 dm^3 leder vi inn 0,22 mol H_2 og en viss mengde O_2. Ved likevekt er det 0,02 mol H2O i karet. Regn ut hvor mange mol O_2 som ble ledet inn.

Her kommer vi vel ikke så mye lenger uten å vite verdien av likevektskonstanten ved den aktuelle temperaturen. Har du fått noen slik opplysning? Det går evt. an å regne den ut.

 

2.

Løseligheten til sølvnitrat (AgNO_3), sølvacetat (CH_3COOAg) og sølvklorid (AgCl) avtar i den rekkefølgen som stoffene er nevnt i.

 

a) Forklar hva som skjer med [CH_3COO] i en mettet løsning av sølvacetat dersom en setter til fast sølvnitrat.

 

b) Hva vil skje med [CH_3COO] dersom en i stedet for sølvnitrat setter til fast natriumklorid?

Vel, har du noen forslag eller idéer? Salter felles ut hvis det blir for mange ioner av dem i løsningen.

Lenke til kommentar

En kobbertråd på 5 gram blir senket ned i 1,0 dm3 mettet CH3COOAg-løsning. Etter at likevekt har innstilt seg, er massen til kobbertråden 3,0 gram. Skriv reaksjonsligningen til det som har skjedd. Regn ut løselighetsproduktet til sølvacetatet.

 

 

Her sitter jeg mer eller mindre fast. Er det slik at jeg skal regne med at kobberet vil "stjele" acetat-ioner fra sølvacetatet? Eller er det slik at sølvacetatet vil bli til flere acetat- og sølvioner, og løsningen vil slutte å være mettet, og gi plass til at kobber kan løse seg i vannet? Eller er jeg helt ute på jordet med alle tankene mine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...