Gå til innhold

XP fortsatt dominerende i bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dete var noe som jeg kunnet gjetta uten å lest dene artikken.På de fleste plasser jeg har vert innom når det gjeller bedrifter så er det xp.Og vista vill de ikke ha.Gjeller også min arbedsplass.Så jeg brukker xp på jobb og vista hjeme.En grunn til dete er nokk at bedrifter ikke har de nyeste maskiner.

Hilsen

En vistalover

Lenke til kommentar

Viser vel ikke annet enn at bedrifter ikke gidder å kaste bort flerfoldige millioner i innkjøp av nytt operativsystem og opplæring på dette, samt tapte inntekter i tilvenningsfasen på grunn av redusert effektivitet, når det nye systemet ikke fører med seg endringer som kan forsvare overgangsproblemene økonomisk.

 

XP funker, og da trenger man ikke å bytte det ut.

Lenke til kommentar
Uansett hvor mye det kanskje eksisterer en bias mot MS i seg selv, må jeg protestere mot å ha en tommel ned som bilde for denne lille info-artikkelen. Det er ikke god journalistikk.

Er vel helst en tommel ned til Vista.

 

Tror Win7 komme til å bli populært. Blir ganske hypet opp, men på en mye mer positiv måte en det Vista ble. Har mye mer tro på Win7 enn det jeg noen gang hadde for Vista. Gleder meg...

 

GO GO Win7...

Lenke til kommentar

Dette har nok ikke mye å gjøre med at Vista er for dårlig.

Det er flere grunner til at XP fortsatt er brukt i så stor grad.

 

1. Windows XP var/er leeenge på markedet. Dette fører til at det selvfølgelig har opparbeidet seg en stor maskinpark med XP-maskiner.

2. If it ain't broken, don't fix it. XP virker så bra for de fleste, det er tull å skifte ut det bare fordi du vil ha noe nyere.

3. Man har ofte lyst til å kjøre samme OS på så mange maskiner som mulig. Vista er for krevende for gamle maskiner, og da er det bedre å kjøre XP på de nye også.

4. Mange bedrifter bruker sær programvare som ikke virker så bra (og ofte ikke i det hele tatt) på Vista. Dette er egentlig ikke MS' feil bestandig. Feilene kommer av at programvaren enten er ekstremt gammel, eller at den er kodet dårlig. Slik programvare kan være veldig vanskelig å bytte ut, og da er det mye enklere å bruke XP i stedet for Vista.

5. Mange har også maskinvare som ikke har ordentlige drivere for Vista. Igjen ikke egentlig MS' feil.

 

Hadde Vista blitt litt lengre i markedet ville nok flere gått over til det, men nå hører de at Windows 7 kommer snart, og at det vil bli mye bedre. Derfor venter de.

 

XP kommer nok til å møte sin skjebne for mange ganske snart. Flere og flere må gå over til 64-bit OS for å få utnyttet alt minne i maskinen sin. WinXP 64-bit er egentlig ikke et alternativ, da driverstøtten o.l. ofte er enda dårligere enn i Vista.

Lenke til kommentar
Uansett hvor mye det kanskje eksisterer en bias mot MS i seg selv, må jeg protestere mot å ha en tommel ned som bilde for denne lille info-artikkelen. Det er ikke god journalistikk.

Er enig i den. Selv om den kanskje er myntet på Vista står det ikke noe om Vista i overskriften, og ikke heller da synes jeg at bildet hadde beskrevet artikellen godt nok.

 

Er jo heller egentlig ikke så rart, og mange av problemene vil nok bli løst med W7. Vista ville jo for mange også bety å invistere i oppdatering av HW i tillegg til lisenser, så det ville nok tatt mer tid, W7 skal fungere på PC'er med en god del lavere spesifikasjoner enn Vista. Det at Vista også har fått en del krass kritikk har ikke hjulpet, og når det kom frem at W7 kommer om ikke så lenge tror jeg svært mange ser liten grunn til å butte til Vista.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ennå en artikkel (notis) hos hw.no som er så mangelfull og dårlig at den kunne vært fjernet.

 

Hva er realitetene egentlig. Jo, opplysningene som er gitt er korrekte de, men så mangler faktisk vesentlige opplysninger. Som f.eks. følgende sitater fra ZDNet viser.

 

“IT decision-makers don’t have an entirely rosy outlook for Windows Vista. We found that 15% plan on skipping Windows Vista entirely and going straight to Windows 7 soon after its release in 2010. And another 22% still have no definitive plans for deploying Windows Vista, and 6% simply don’t know yet what their plans are.”

 

“When specifically asked about their Windows Vista deployment plans, almost one-third responded that they have already started their deployments, with another 26 percent citing plans to start this year or later,” according to the study.

 

Greit å få med seg hele bildet, ikke sant.

Lenke til kommentar
Uansett hvor mye det kanskje eksisterer en bias mot MS i seg selv, må jeg protestere mot å ha en tommel ned som bilde for denne lille info-artikkelen. Det er ikke god journalistikk.

Jeg skulle til å si det samme, men ser at flere har kommentert dette. Min umiddelbare tanke var at dette må da være en :thumbup: til XP som fortsatt holder stand etter så mange år. Og vi snakker om bedrifter her, de skifter ikke for å skifte, det er ikke negativt at man holder seg til løsninger som virker.

 

Jeg er selv en av de som sitter på min 4 år gamle maskin og venter på Windows 7. Ikke fordi jeg ikke liker Vista, jeg har ikke nok erfaring til å avgjøre det, men fordi det er så kort tid til neste generasjon, og når jeg først bytter blir det sikkert for å ha det nye systemet noen år.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
En grunn til dete er nokk at bedrifter ikke har de nyeste maskiner.

Jeg tror ikke det er noen viktig grunn. Det har nok mye mer å gjøre med at IT-avdelingene ikke ønsker å ta i bruk Vista. En bedrift ønsker som regel å holde styr på færrest mulig forskjellige OS, derfor blir det XP i stedet for en røre av XP og Vista-maskiner.

 

W7 virker som en verdig arvtager til XP. W7 ser ut til å bli det Vista burde vært fra starten av.

 

Tror Win7 komme til å bli populært.

Det tror jeg også. Mange IT-avdelinger og private ønsker nok å oppgradere fra XP, men skyr Vista. Hvis W7 mot formodning også skulle floppe så tror jeg mange river seg i håret og lurer på hva de skal gjøre videre: fortsette med XP, gå over til Mac eller Linux, eller kjøre W7 til tross for ulempene.

 

XP kommer nok til å møte sin skjebne for mange ganske snart. Flere og flere må gå over til 64-bit OS for å få utnyttet alt minne i maskinen sin. WinXP 64-bit er egentlig ikke et alternativ, da driverstøtten o.l. ofte er enda dårligere enn i Vista.

XP x64 slet med driverstøtte og en del antivirus og brannmurer i 2005 og til dels i 2006, men siden SP1 kom har det vært betydelig mindre problemer. Nå er den på SP2 og fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva en "tommel ned" skal bety med dette?

 

Microsoft har grunnlag for å saksøke dere for dette.

Dette hadde vært interessant å vite hvilke ansvarsgrunnlag du sikter til?

 

---

 

Tenk dere en bedrift med 100 maskiner som kjører XP(pga. avhengig av programvare og drivere som bare fungerer på Windows SO), som stiller seg spørsmålet; «skal vi installere Vista?»

 

Et skifte av OS vil være forbundet med store utgifter som;

Bytte ut maskinvare for de deler som ikke er kompatible med Vista(feks nettverkskort, printere osv. som ikke har driverstøtte)

Bytte ut maskinvare til kraftigere, ettersom Vista krever mer.

Betale store summer i nye brukerlisenser.

Kostnader for opplæring av ansatte.

Kostnader med kontroll om nødvendig programvare vil fungere tilfredsstillende, eventuelt utgifter med nye lisenser til nye versjoner som vil fungere.

Utgifter forbundet med problemer Vista kan skape.

 

Det kritiske spørsmålet er hvorfor skulle de investere denne summen? Hva «mer» får de, vil de kunne gjøre jobben de er satt til bedre og/eller mer effektivt? Jeg klarer ikke å se at Vista skulle ha noen som helst positivt effekt i så måte.

 

Kommende Win7 er i realiteten en noe forbedret versjon av Vista; Vista +»powerpack» ville kanskje være treffende. Testen jeg har lest viser at XP er raskere enn Vista/Win7(hvor Win7 var noe raskere enn Vista). Med tanke på at Win7 bare kommer med en beta tviler jeg på vi vil se noe større endringer enn det vi har sett til nå.

 

Jeg klarer heller ikke å se at Win7 vil gi noe forbedring for en bedrift som alt kjører fint på XP. Win7 har ikke bedre program eller hardware støtte enn Vista har i dag, er ikke mer sikkert.

 

Så mitt spørsmål er hvorfor skulle en oppegående IT ansvarlig ønske å skifte ut XP til Win7 for sin bedrift?

Lenke til kommentar
XP kommer nok til å møte sin skjebne for mange ganske snart. Flere og flere må gå over til 64-bit OS for å få utnyttet alt minne i maskinen sin. WinXP 64-bit er egentlig ikke et alternativ, da driverstøtten o.l. ofte er enda dårligere enn i Vista.

XP x64 slet med driverstøtte og en del antivirus og brannmurer i 2005 og til dels i 2006, men siden SP1 kom har det vært betydelig mindre problemer. Nå er den på SP2 og fungerer veldig fint.

 

Joda, XP 64-bit fungerer fint nok for de fleste det, men har du problemer med drivere til Vista, så har du nok ofte det til XP64 også.

Lenke til kommentar

I skrivende stund fjernes forhåndsinstallert Vista fra to maskiner som skal ut til kunde, og de får Windows XP Pro fra medfølgende CD-sett, levert av HP.

 

Det er et kjempenederlag for Microsoft at etter 2 år på markedet så leveres nye maskiner for bedriftsmarkedet fortsatt med "nedgraderings-kit" til XP. Jeg anbefaler konsekvent å satse på XP i eksisterende nettverk ute hos kunder. Vista er tregt, spesielt på å aksessere nettverks-share, og fører stadig til problemer i forhold til "legacy" applikasjoner og spesialløsninger som en del av våre kunder kjører.

 

Dette hadde sikkert vært overkommelig om jeg kunne vise til alt det positive som Vista gir fremfor XP, men jeg kan ikke finne en eneste ting, annet enn design....

Lenke til kommentar

dont fix whats not broken sier nå jeg :D

 

xp er ikke akkurat cutting edge men med mindre vista/win7 vil tilby noe drastisk nytt ser ikke jeg noe logisk grunn til skulle oppgradere.

selvom det til tider kan være noe drit og lage xp images til maskiner levert med og ment for vista fra produsenten sin side så høres "oppgradere" hele systemet uten noe nytteveri helt meningsløst ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...