Gå til innhold

Diskutér Palm Pre her!


Abba91

Anbefalte innlegg

For de som vil bestille Palm Pre låst GSM: Det har kommet en simkort hack som du putter inn i tillegg til ditt eget slik at du kan bruke telefonen som om den var helt åpen. Alle funksjoner fungerer supert med dette kortet i! :)

 

Har venner som har brukt samme kort i første gen iphone da denne var låst og de har aldri hatt problemer med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
til dere som har palm pre. etter at dere har brukt den en stund, noen positive/ negative ting som er hvert å merke seg?

 

Hei.

 

Jeg har en den tyske versjonen, med QWERTZ-tastatur, (som man kan endre til QWERTY ved hjelp av Meta-Doctor som ble nevnt tidligere.)

 

Det meste fungerer fint, men har noen småting.

 

ATM, 01.desember er det ikke mulig å laste ned/kjøpe "paid apps" i app-store'n. Dette kommer nok etterhvert.

 

Som dere kansje har lest fra andre forum så har det vert litt varierende byggekvalitet, og eg var en av de "heldige". volumkanppen på siden fungerer bare til å skru opp volumet, men ikke ned. Man kan endre system og ringevolum i menyen, men desverre ikke musikk, video og applikasjonsvolum. Dette har da ikek vert noe stort problem for meg enda da eg ikke har brukt den til å se video/ høre musikk, da eg har egen device til det.

 

Ringe/vibreringsbryteren har virka litt ustabil til tider, akkuratt nå virker den utmerket. det er mulig problemet har vært pga mange applikasjoner som kjørte samtidig, har ikke merket det på en stund.

 

Når jeg lader telefonen via Touchstone og den når 100% så går den ut og inn i lademodus. Driver og finner ut hva som gjør dette, andre har hatt problemet også.

 

Ellers funker egentlig alt ganske bra, er fornøyd med den, men lurer på om eg etterhvert skal se om eg får byttett den inn i en der volumknappen virker skikkelig.

 

Edit: Mirakel, volumknappen begynte å fungere!

Endret av Neliel
Lenke til kommentar

Her er mine statustanker om Pre/WebOs, som for mitt vedkommende dessverre er avskrevet (til fordel for N900).

 

Jeg har vært tålmodig og optimistisk, men nå står begge deler for fall. Det ser ut til at både OS og enheter sikter seg alt for mye inn på iPhone-segmentet — litt fancy snack pakket inn så enhver person med minimalt av teknisk kyndighet og tilhørende mangel på behov for funksjoner ut over det ganske så grunnleggende.

 

Der er det tilsynelatende et svært gap mellom det Palm har kunnet tilby (via 3. parts programmer/hacks etc.). Ergo ender man opp med enheter relativt strippet for funksjonalitet og fleksibilitet — som nok mange av oss er i stand til å håndtere og helst ønsker oss.

 

Hvis ikke menigmann ønsker eller takler for mye valg, burde det ikke være så vanskelig å gjemme mye av dette bort v.h.a. "Show me the good stuff" setting.

 

Helt ærlig har jeg lenge vært bekymret for hvor begrensende HTML og JavaScript som utviklingsmiljø vil være. Jeg ser for meg at en mengde typer applikasjoner ikke kan lages ettersom Palm ikke slipper utviklere lang nok ned i systemet.

 

I versjon 1.3.1 av OS'et er det forøvrig fremdeles mangler jeg finner "sjokkerende", som f.eks. mangelfullt implementert Copy & Paste, ikke mulighet for inspilling av hverken lyd eller video — og enkelte tror innspilling av video faktisk kan være p.g.a. mangel på ytelse ...

 

En annen ting er formfaktoren på Pre — som jeg nesten vil definere til å ligge litt i feminin retning. Når de i tillegg stapper "alt" de har å by på i denne formfaktoren, mens de sparer på kruttet (mindre skjerm, prosessor og uten WLAN) i formfaktoren (Pixi) som kanskje skremmer Iphone-segmentet — vel, det er sterke signaler til meg om at Palm ikke lenger har noe for meg og sikkert mange andre som har "vokst opp" med PalmOs ...

Lenke til kommentar

Syntes du kanskje er litt vel bombastisk i dine uttalelser, spesielt med tanke på at du ikke har testet mobilen over en lengre periode. Heller ikke dra med deg alle oss andre som har brukt Palms enheter mange år. Det er mange av oss som liker det vi ser og gleder oss til telefonen, eller nyere versjoner, kommer til Norge.

 

Syntes ikke Palm Pre er spesielt feminin. Syntes forøvrig alle telefoner er kjønnsløse og at alle som syntes mobiler er "sexy" burde gå en runde med seg selv om hva bruksområdet for betegnelsen er.

 

Selve telefonen fikk meget god kritikk når den kom i USA, også i Europa forleden. Det er heller ikke lenge til utviklere får de verktøyene som trengs for å kunne lage alle mulige slags programmer til telefonen.

 

Syntes det er greit med et kritisk blikk, men eplekjekke (Ja, regner egentlig med at du har en iPhone e.l.) folk med svak argumentasjon.

 

- Quigonjr

Endret av quigonjr
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke særlig til spesielt spenstige og imponerende ord i mine ”ytrede refleksjoner” om Pre/WebOs som gjør uttalelsene bombastiske, men du har kanskje en egen oppfatning/formening av ordets betydning? Ikke kan jeg se å dra med meg en generalisert gruppe av Palm-brukere heller. Derimot forklarer jeg hvorfor min egen tålmodighet og optimisme for telefonen og operativsystemet har minket så mye at jeg har avskrevet Palm — i alle fall for en (god) stund.

 

I mine øyne ser det ut til at Palm med Pre har, som flere har uttalt, bommet litt. I min oppfatning har de bommet på et segment av sine gamle kunder som tåler og ikke minst ønsker mye fleksibilitet. At systemet har vesentlige basismangler støtter den påstanden, og vedvarende bruk og tilvenning av et produkt med slike mangler gjør dessverre ikke produktet bedre — som du hentyder. Det vil eventuelt bare systemoppgraderinger, som får bukt med manglene, gjøre.

 

Hvis du leser hva jeg skriver, er jeg nå kritisk til Pre og WebOs bl.a. nettopp fordi de kjører i samme gate som iPhone. Det burde du tolke som at om jeg har en iPhone tilgjengelig (hvilket jeg har) — så misliker jeg den! Ergo misliker jeg at Palm følger etter dem da det, for meg, gjør Pre/WebOs til et dårligere produkt enn jeg hadde håpet på.

 

Inntil jeg leser at Palm har snudd på hva utviklerne får tilgang til i utviklerpakken, så har jeg for øvrig rett i at HTML og JavaScript sterkt begrenser hvilke applikasjoner/funksjoner som kan lages — om det ikke gjøres av Palm. Utviklerne får nemlig ikke tilgang til kjernen i systemet, og følgelig kan vi ikke vente oss ”hacks” som åpner for den savnede fleksibiliteten (som Palm kanskje ikke ønsker vi skal ha) eller applikasjoner som virkelig utnytter alt maskinvaren har å by på.

 

Jeg har forøvrig ikke indikert at noe som helst er sexy, selv om vår tids bruk av ordet fint støtter at det beskriver ”kjønnsløse” ting — uten at det må bety at man får seksuell tenning / blir seksuelt opphisset slik en eventuell ordbok kanskje påpeker. At alle ting er kjønnsløse kjøper jeg heller ikke. Det har mye med hvilket kjønn produktet appellerer til. Ikke det at jeg har problemer med at menn f.eks. løper rundt med en rosa telefon med Swarofski-krystaller — men det er uten tvil et feminint produkt …

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kan noen gi meg en bra måte å kjøpe denne telefonen på? Det virker jo som den ikke vil komme til norge med det første. Har snakket med Emcom.no og epartner.no i flere mnd. nå å de har ikke pris eller lev. dato på Pre enda...

 

SPørsmålet er egentlig:

 

Hvor får jeg den billigts\kjappest?

Vil man kunne bytte ut til norsk SW\keyboard til æ,ø,å etterhvert?

Jeg er ikke "kjappest" når det kommer til triksing av operatørlås osv. hvordan gjør man dette hvis man kjøper en UK verson?

 

-TG

Endret av Boch
Lenke til kommentar

Syntes du fortsatt er bombastisk med tanke på at du ikke har prøvd telefonen. All synsing uten fnugg av annet enn luftige og teoretiske argumenter er det.

 

Det ante meg (som tidligere skrevet) at du hadde en iPhone til sammenligning. Det spiller ingen rolle hvorvidt du liker telefonen eller ei; du putter telefonen i bås! Syntes slettes ikke Palm Pre har lagt seg for tett inntil iPhone. Mye av skrytet til nettopp WebOS har gått på hvordan systemet kan ses på som en videreutvikling enn bare å regne som diltenes bak iPhoneOS. Er det funksjonaliteten du er ute etter? Hvis så, er jo alle smarttelefoner med Android, PalmOS, Symbian, Maema etc. "etterapenes" den eplekjekke telefonen om dagen. Tror du nemlig kan gjøre det meste med fleste. Og jeg er helt sikker på at Palm klekker ut mer fleksible løsninger. Men hvis du syntes gamle PalmOS hadde mer å by på, kan du jo forsåvidt bruke de gamle løsningene fortsatt. Emulatoren tilknyttet WebOS gjør at du kan fortsette å bruke de gamle løsningene som om du fortsatt brukte din Treo e.l.

 

Akkurat som N900, er WebOS linux. I teorien kan du faktisk bruke alle programmer som kommer til begge telefonene (også Android-programvare) hvis noen smartinger klekker ut multiplattformstøtte. Sikkert ikke lov, men hvem bryr seg. Da får du plutselig en hel haug med programmer. Og selv om dette ikke skulle skje, er det kort vei mellom å lage et program til Maemo og konvertere det til Android eller WebOS siden mye av kodingen støttes på alle plattformene.

 

Jeg driter i bruken av begrepet "sexy". Det er et skapt inntrykk av at man skal syntes alt fra sjokolade til mobiler skal være "sexy". Men reklame er dessverre lov i mange kjipe former og sånn er det bare. Håper aldri det går så langt som at bikkjer og dørmatter blir seksualisert - det er så fall dagen jeg emigrerer landet. Uansett, Palm Pre er IKKE en spesielt "feminin" telefon. Den er rett og slett bare fin.

 

Om du ikke kjøper en WebOS-telefon med det første, synd for deg. Jeg skal selv enten ha en slik eller en N900. Har per dags dato en Android-telefon. Veldig fornøyd med denne, men kunne tenke meg å støtte nettopp Palm ettersom jeg har hatt Treo-telefoner og eldre håndholdte enheter før. Og jeg liker rett og slett det jeg ser. Håper og tror at programmene vil strømme til etter hvert.

 

Quigonjr

Endret av quigonjr
Lenke til kommentar
til dere som har palm pre. etter at dere har brukt den en stund, noen positive/ negative ting som er hvert å merke seg?

 

Jeg burde egentlig ha svart på denne for en stund siden, men er aldri for sent.

 

Selve telefonen sitter utrolig godt i hånda. Mye bedre enn min gamle Iphone 2G.

Skyvemekanismen kan ikke måles med Sony Ericsson sine skyvetelefoner, der de er mye bedre og mer robuste. Jeg sier robuste fordi min allerede har begynt å bli litt slakk i det siste.

Sammenlignet med skjermen på Iphone, er denne mye mye mer behagelig å trykke på. Kanskje det bare var meg, men jeg pleide ofte å få vondt i tomlene etter å ha brukt skjermen på Iphone.

 

Feminin mobil? For no tull! Greit nok at den har speil bak på telefonen og at den er litt rund i kantene, men det stopper ikke meg i å synes at den er fin.

 

Jeg har ellers, så langt, ikke hatt noe hw-feil slik Neliel påpekte ang. volumknappen.

Venter på at Touchstone skal komme i posten, noe jeg gleder meg til.

 

WebOS er utrolig deilig å bruke, etter min mening. Får gjort ting veldig kjapt og med få tastetrykk. De mer avanserte innstillingene ligger selvfølgelig under flere tastetrykk, men hvor ofte får man bruk for dem?

Den kan være litt kjedelig å bruke uten noe form for homebrew. Ved å legge inn Preware på den, får man uttalig mange nye muligheter man kan gjøre med telefonen ved hjelp av patcher og hacks.

Det med mangler på innspilling av video og lyd kan lett fikses dersom man kjører Preware. Greit nok at det ikke er lagd av Palm selv, men man kan fortsatt ikke si at det ikke finnes.

Er samme greia som da Iphone 2G kom ut og alle klagde over at det ikke fantes noe form for videoinnspilling eller MMS. Jeg hadde begge deler helt siden jeg fikk den. Er bare snakk om litt søk etter informasjon. Greit nok at ikke en vanlig bruker klarer å installere dette, men funksjonen er der fremdeles.

 

 

Oppsumering: Aldri hatt Palm før, aldri brukt Palm før, kun hørt om navnet Palm. Har brukt det meste fra Siemens til Iphone. Og nå sitter jeg med en Palm i hånda, tenk.

 

Eneste jeg kan sammenligne den med, er min gamle Iphone 2G. Og der blir dessverre Iphonen slått av denne på mange måter. Eneste jeg savner er det brede utvalget på appstor / Cydia. Men det kommer nok med tiden!

 

Jeg tror mye nytt og bra kommer til å komme etterhvert. Bare å se på alle de utrolig kule patchene som kommer ut på Preware. Kunne ikke levd uten dem!

 

Har sikkert glemt noe, men det får jeg isåfall komme tilbake til.

Lenke til kommentar
*cut*

 

Akkurat som N900, er WebOS linux. I teorien kan du faktisk bruke alle programmer som kommer til begge telefonene (også Android-programvare) hvis noen smartinger klekker ut multiplattformstøtte. Sikkert ikke lov, men hvem bryr seg. Da får du plutselig en hel haug med programmer. Og selv om dette ikke skulle skje, er det kort vei mellom å lage et program til Maemo og konvertere det til Android eller WebOS siden mye av kodingen støttes på alle plattformene.

 

*cut*

 

Kan også legge til at begge, n900 og Pre, kjører på samme chipset ;)

Blir nok mange programmer etterhvert ja, men alt for tidlig å si noe om hvor godt webOS stiller med programmer.

Lenke til kommentar

Selv om Android og WebOs er basert på Linux betyr ikke det at de har mye til felles med mer rene linuxdistribusjoner som f.eks maemo.

 

Å håpe på at at android-programmer skal fungere hos webos eller motsatt vil bare resultere i skuffelser.

 

Begrenset utvalg av programmer til Palm Pre er en av grunnene til at jeg ikke kjøper telefonen, men jeg kjøper den kanskje billig på ebay om et år eller noe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Appstore har nå snart 900 programmer, og det øker raskere og raskere... I tillegg har Homebrew rundt 300/350 programmer - mange ganske gode og spennende saker. På toppen får du alle patchene, snart 200, du kan installere via f.eks Preware. Og en del linuxprogrammer og systemting ellers.

 

Tilsammen er ikke utvalget så værst, og det blir stadig bedre - og telefonen er utrolig god å bruke, lekker å se på, og effektiv i bruk (slik Palm har det for vane å lage sine - nå bare - telefoner).

 

Hilsen en Palm Pre eier siden (en uke etter at)den ble lansert i Tyskland. :-)

 

Anders H.

Endret av pseudofilosofen1
Lenke til kommentar
For å få til Telenor 3G editerte jeg CarrierNetworkSettings.db3 i sqlitebrowser og la til "telenor" under APN i DataConnectionS, uploaded den editerte filen til telefonen ved å bruke WebOSQuick.

 

 

Oi, ble vist noen ord her.. Skal forsøke å følge med her og svare sammen med emali om noen har noe dere lurer på :)

 

Heisan! Vet du hva jeg må gjøre for å få OneCall til å virke? Har prøvd litt med noe apn instillinger, men ingenting fungerer..

 

Setter stor pris på svar!! =)

 

Even

Lenke til kommentar
Glad jeg ikke kjøpte denne enheten, ser nå at prisen med moms ligger på over 7000,-. Hadde lenge inne en bestilling, men bestemte meg for Motorola Droid for et par måneder siden.

 

http://www.epartner.no/PartDetail.aspx?q=p:10503967;c:101143

 

Sinnsykt, heelt sinnsyk pris for en telefon som dessuten er såpass gammel nå. Jeg hadde ikke tid til å vente og sitter med en tørr E72 nå :hrm: Uansett, sjefen hadde tilta hadde han sett den prisen. 7238,- inkl mva fra epartner, finnes det i det hele tatt noen andre mobiler på det norske markedet som er så dyre (bortsett fra sånne mongismobiler med diamanter og juggel)?

Lenke til kommentar
Min fungerer forsåvidt greit med Onecall, eneste jeg ikke har hatt tid til å teste er MMS. Data fungerer fint sålenge du har roaming slått på i Preference.

phoneprefs_2009-27-10_153938.jpg

 

Hei! Hvordan fikk du dette til? Jeg får det ikke til å virke med OneCall jeg.. =(

Noen tips?

 

Even

 

Hvilken firmware kjører du nå? 1.3.1?

Og hadde du profil på den gamle før du oppdaterte?

 

 

Glad jeg ikke kjøpte denne enheten, ser nå at prisen med moms ligger på over 7000,-. Hadde lenge inne en bestilling, men bestemte meg for Motorola Droid for et par måneder siden.

 

http://www.epartner.no/PartDetail.aspx?q=p:10503967;c:101143

 

Sinnsykt, heelt sinnsyk pris for en telefon som dessuten er såpass gammel nå. Jeg hadde ikke tid til å vente og sitter med en tørr E72 nå :hrm: Uansett, sjefen hadde tilta hadde han sett den prisen. 7238,- inkl mva fra epartner, finnes det i det hele tatt noen andre mobiler på det norske markedet som er så dyre (bortsett fra sånne mongismobiler med diamanter og juggel)?

 

Gammel? Jeg føler den blir bedre og bedre med tiden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...