Gå til innhold

1 mnd i villmarken... kunn en handfull med ting


Anbefalte innlegg

Bolig er ikke noe problem. Å si noe annet er tullball. En god bivuakk er mye bedre enn et telt. Du slipper kondens og det skal regne ganske mye før du blir våt. Tau finner du i skogen om du klarer å tenke litt.

En god bivuakk er bra. Men husk at i følge premissene for denne tråden må du bygge bivuakken med "en håndfull med ting" - eller faktisk mindre, for litt av utstyrskvoten vil du nok bruke på f.eks fiskekroker og kokekar. Og samtidig som du bygger må du begynne å skaffe mat og ved, ellers blir du rimelig utkjørt før du har bygget ferdig.

 

Husk også at bivuakken bare holder deg tørr når du er inne i den. Skal du holde deg "inne" når det regner blir du bra sulten om drittværet slår inn for alvor.

 

Akkurat dette med regnvær er nok avhengig av hvor og når prosjektet skal gjennomføres. I store deler av landet, i store deler av året, er det grei sannsynlighet for 1 måned med stabilt godvær. Andre steder risikerer man mer regn enn opphold i den måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis været er ille så er kanskje bivuakk det du bør starte på først. Etter at du har et tak å ligge under samler du nok ved til et halvt døgn så du kan tørke opp og få igjen varmen. Kanskje du kan sette ut et snøre mens du bygger men du må kanskje regne med en overnatting på tom mage sånn i begynnelsen?

 

 

Du kan jo 'jukse' litt med den håndfullen, ta et av forsvarets kokekar, fyll det med kniv, fyrtøy, fiskesaker og kanskje tilogmed litt nødproviant så har du et fint starter-kit i hånda. ;)

Lenke til kommentar
En håndfull ting.................?

 

Ikke i Norge for her er det kaldt og du fryser i hjel. De som snakker om dette har vel knapt ligget i telt engang før.

 

Skill mellom TV og virkelighet.

 

Eller så har de ligget i en hel del telt før ;)

Det er forresten stor forskjell på vinter og sommer i Norge, ikke glem det.

Lenke til kommentar
En håndfull ting.................?

 

Ikke i Norge for her er det kaldt og du fryser i hjel. De som snakker om dette har vel knapt ligget i telt engang før.

 

Skill mellom TV og virkelighet.

 

har du ligget i telt i norge?

jeg har ved flere anledninger sovet under åpen himmel, uten at jeg har tatt noe skade av det.

har minst 30 døgn i diverse skoger/fjell, mest på vinters-tid, har også hatt noen timer søvn uten telt og sovepose i snøen om natta, ikke å anbefalle, men det er mulig med riktig klær.

 

hvis man kan å kle seg er det maten som er det værste problemet, men en god del trær i norsk nattur er spiselige, man kan glatt overleve på å spise dette i en uke, det er lite problem å spise tre på vinteren, de står der året rundt.

 

man kan koke te på f.eks granbar

det går mer på kunskap enn utstyr, ihvertfall i norge.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ligget i telt på høyfjellet om sommeren i to uker. Når det regner, blir vått og du ikke har telt så får du problemer - skal du sove under en stein? Hadde ikke tatt sjansen på å legge meg til i snøen heller, som du har gjort. Må jo bli enten våt eller iskald.

 

I sommerskogen er det nok lettere å klare seg. men da må man jo hogge og ødelegge for å skaffe seg gapahuk.

Lenke til kommentar
[...]

I sommerskogen er det nok lettere å klare seg. men da må man jo hogge og ødelegge for å skaffe seg gapahuk.

 

Kommer litt an på, på vinteren er det lettere å bygge seg snøhule eller igloo (men du må vite hva du gjør, og du må ha prøvd det før, særlig om alt du har av verktøy er en kniv og hendene dine) og om sommeren er det lettere å finne mat. Er du ved kysten (saltvann) finner du mengder med mat hele året, mye av det smaker riktig bra også, men du må vite hva du kan spise og hva du ikke kan spise. F.eks. giftige blåskjell (diarè eller død) eller feil tare (diarè) kan fort ødelegge dagen/livet...

 

Å kutte noen greiner for å lage gapahuk må man nesten bare tåle, jeg gjør det stadig vekk særlig litt langt fra folk.

Angående å sove uten sovepose, så fungerer det sånn passe greit det, særlig om du kan noen triks (fylle jakka med granbar, f.eks) og ett bål som brenner i ett par timer av gangen uten tilsyn (mens du sover) uten att det er for stor fare for at granbarhytta di skal brenne ned.

 

Egentlig ikke så mye mat man trenger heller, en 150-200g karbohydrater pr. dag og man fungerer helt greit i ukevis. Når det eneste du skal gjøre hele dagen er å lete fram røtter, lav eller alger er det fullstendig overkommelig å finne en 1/2 kg med slikt. Vet du da hva av dette som kan spises med en gang, hva som må lutes og som kan lages suppe/te av osv. er du godt på vei. For proteiner er det letteste å få tak i diverse insekter og krepsdyr, men skulle gå an å få en fisk av og til også. Særlig mye protein trenger du uansett ikke for å overleve. De fleste av oss har en 2-3-5-10 kg ekstra på magen (eller hoftene om du er jente) så fett har nok kroppen nok av :thumbup:

 

 

Men du har helt rett i at det blir kaldt, vått og kjipt. Antakelig vill man bli sjuk også. Men dø skulle jeg nå klare å la være rimelig lenge. Om turen er på morroskyld tar man selvfølgelig med seg en sovepose eller "jervenduk", en pose havregryn og fiskestang, men da ryker "en håndfull".

Lenke til kommentar
Samekniv, fiskesnøre, gaffateip, hagle, sovepose og all den ammunisjonen jeg kan stappe i munnen...

Trodde jeg hadde store hender men her må jeg se meg slått

 

samekniv i slire rundt en finger, fiskesnøre surret rundt handleddet, sammen med en rull gaffateip. Hagle rundt en annen finger, etter avtrekker "ringen", og til slutt soveposen rundt siste finger, etter en av remmene på trekket! TADA=P

Lenke til kommentar
Samekniv, fiskesnøre, gaffateip, hagle, sovepose og all den ammunisjonen jeg kan stappe i munnen...

Trodde jeg hadde store hender men her må jeg se meg slått

 

samekniv i slire rundt en finger, fiskesnøre surret rundt handleddet, sammen med en rull gaffateip. Hagle rundt en annen finger, etter avtrekker "ringen", og til slutt soveposen rundt siste finger, etter en av remmene på trekket! TADA=P

 

En håndfull! En håndfull!!!

 

håndfull ~full m1

~full m1 den mengden som en hånd rommer en h- bringebær / en h- tilskuere noen få

Lenke til kommentar
jeg har ved flere anledninger sovet under åpen himmel, uten at jeg har tatt noe skade av det.

Har du prøvd det samme i regnvær? Flere netter i strekk? Og når du sier du ikke har tatt skade av det, mener du at du sov godt og var helt frisk og uthvilt, eller var du trøtt og lite utsovet men i form til å gå hjem igjen søndagen?

 

har minst 30 døgn i diverse skoger/fjell, mest på vinters-tid, har også hatt noen timer søvn uten telt og sovepose i snøen om natta, ikke å anbefalle, men det er mulig med riktig klær.

 

hvis man kan å kle seg er det maten som er det værste problemet, men en god del trær i norsk nattur er spiselige, man kan glatt overleve på å spise dette i en uke,

Joda. Men temaet her er en måned, ikke en uke. Det er alle de 30 utedøgnene dine etter hverandre, uten at du er hjemmom for å spise deg mett, sove ut og tørke klær innimellom.

 

Jeg mistenker at de fleste av dere som sier dette går bra overser hvor mye den ekstra tiden har å si. Folk overlever en uke nesten uten mat, ved å tære på reservene. 1 uke med noen timer dårlig søvn hver natt, avbrutt av hutring og bålfyring, går også greit. Men det nytter ikke å tære på reservene første uken og så ta tre uker til på direkten - skal man holde ut en måned er man avhengig av nok mat og søvn hele veien.

 

Og de tre ekstra ukene betyr også noe for hvilket vær man kan regne med: Man kan plotte inn en uke med gode langtidsvarsler, men i løpet av en måned må man regne med regnbyger de fleste steder i landet.

Lenke til kommentar

En god bivuakk er bra. Men husk at i følge premissene for denne tråden må du bygge bivuakken med "en håndfull med ting" - eller faktisk mindre, for litt av utstyrskvoten vil du nok bruke på f.eks fiskekroker og kokekar. Og samtidig som du bygger må du begynne å skaffe mat og ved, ellers blir du rimelig utkjørt før du har bygget ferdig.

 

Husk også at bivuakken bare holder deg tørr når du er inne i den. Skal du holde deg "inne" når det regner blir du bra sulten om drittværet slår inn for alvor.

 

Akkurat dette med regnvær er nok avhengig av hvor og når prosjektet skal gjennomføres. I store deler av landet, i store deler av året, er det grei sannsynlighet for 1 måned med stabilt godvær. Andre steder risikerer man mer regn enn opphold i den måneden.

Jeg klarer fint å lage en bivuakk på 2-4 timer uten noe annet enn et par sparkevillige bein. Sålenge man tetter det ordentlig så er man bedre sikra mot regn enn i et telt. Du trenger ikke tau, men det er ikke så dumt og langt fra umulig å lage av det man finner i skogen. Da er kniv en fordel.

Om du sulter ihjel på 4 timer så skal du få en medalje av meg. Utkjørt kan man ikke bli da mesteparten av tiden blir brukt til å lete etter byggemateriale.

 

Mat i Norge er nok et stort problem. Fisk flyter ikke akkurat over i vannet og skauen er ikke akkurat full av liv. Røtter og planter finner du, men det er ikke så veldig lett å leve alene på det. Godt er det ikke alltid, men noe er faktisk veldig godt og noe bruker jeg i maten når jeg er hjemme. Brennesler og løvetann er godt!

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mat i Norge er nok et stort problem. Fisk flyter ikke akkurat over i vannet og skauen er ikke akkurat full av liv.

Ahem! *host* :nei: Hæ? trodde det var det norge var kjent for.... det er plenti med mat i skogen hvis man vet hvor man skal lete, fisk er det faktisk MYE av i kysten og i nesten alle norske innsjøer. :w00t:

Lenke til kommentar

Så klart det er fisk. Bor en times tur fra et nydelig fiskevann som nesten alltid gir nok fisk til at man ikke må være Jesus for å mette flere enn seg sjøl (selv om Jesus hadde vært greit å hatt med om han kan lage øl av vann).

 

Jeg tenkte av alle ting bare på en innsjø i hele Norge når jeg skrev det. Norge er litt større enn det. Har hatt dårlig fiskelykke i det siste og kom til den konklusjonen at fisken må ha rømt. :blush:

Nå som isen har smeltet skal det ikke være umulig å få noe.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar

Da ville jeg hatt på meg våtdrakt under en boblejakke å bukse å fjellsko, i tilfelle jeg ville bade på fjelle :) + mobil i lommen, og ipod i andre, og noen kraftige høretelefoner som jeg kan ha på så høy lyd at det ikke blir ødelagt :) så jeg kan høre på musikk isteden for og kjede meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...