Gå til innhold

[Løst]Kjøpe "riktig" speilrefleks.


Anbefalte innlegg

Egentlig tenkte jeg ikke på 450D pga. den høye prisen. Men jeg har lest litt rundt i annbefalinger og der sier de at det er et utrolig bra kamera negative er at det litt for dyrt og har et litt dårlig grep. Personelig så vet jeg ikke ennå, jeg skal gå til en fotobutikk snart og spørre litt, kjenne og se på. Jeg har faktisk bare en venninne som har speilrefleks og det er Nikon D60. Jeg skal også være åpen for Nikon D90 - som dere sier så er det trossalt i mai/juni jeg skal kjøpe det. Men disse kamera-modellene dere anbefaler ( eller skriver om som jeg har skrevet opp ) er de 'lette' å forstå ? Eller har en bra guide eller noe slikt. Jeg akter ikke å bruke opp 6000 kr på et altfor avansert kamera. Jeg liker å finne ut nye ting/'fikle' og lese bruksanvisninger men jeg er jo fortsatt en 'amatørfotograf' og en nybegynner. ( og etter hva jeg har skjønt er dere litt mer 'inni' kamera-verdenen enn jeg - ikke frekt ment :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D40 og D60 er utrolig enkle å forstå, Canon 450D litt mer komplisert (ikke mye) - men fordelen med 450D er at man får mye nyere og bedre teknologi på kjøpet. Vil si til prisen det selges nå er det et virkelig røverkjøp (prismessig).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

HEI!

Jeg var konfirmant i fjor, og kjøpte meg et ultrazoom kamera (kompakt, men med avanserte innstillinger). Jeg merket rimelig fort at foto var noe jeg kom til å drive med. Så jeg har nå kjøpt meg Canon 450D. Til nå er jeg veldig fornøyd, og jeg er glad for at jeg gjorde det valget.

Altså, ikke kjøp et nybegynnerkamera hvis du merker at foto er noe du kommer til å gjøre mer ut av enn bare pek og skyt. Da kan Canon 450d være et grei sted å starte.

Lenke til kommentar
Altså, ikke kjøp et nybegynnerkamera hvis du merker at foto er noe du kommer til å gjøre mer ut av enn bare pek og skyt. Da kan Canon 450d være et grei sted å starte.

 

definer nybegynnerkamera.

 

Har selv et Nikon D40 og er fornøyd med det. Som de fleste sier i slike tråder som dette; la grepet bestemme.

Alle entry-kamera har negative og positive sider, men de er alle speilreflekskamera.

Lenke til kommentar
Har selv et Nikon D40 og er fornøyd med det. Som de fleste sier i slike tråder som dette; la grepet bestemme.

Alle entry-kamera har negative og positive sider, men de er alle speilreflekskamera.

 

I Canon verden er entry-level/nybegynner: 300D, 350D, 400D, 450D og 1000D. I Nikon verden er det D40, D50 og D60. Her snakker vi om DSLR da - kompaktkamera blir en helt annen historie.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Nikon D40 og D60 er utrolig enkle å forstå, Canon 450D litt mer komplisert (ikke mye) - men fordelen med 450D er at man får mye nyere og bedre teknologi på kjøpet. Vil si til prisen det selges nå er det et virkelig røverkjøp (prismessig).

 

"Røverkjøp" blir vel å ta ganske kraftig i, jeg synes ikke tilbudene nå om dagen kan karakteriseres som det. Nå koster Canon 450D med 18-55mm IS "kit" objectivet kr 5499. Ingen andre er spesielt mye billigere enn dette så det er prisleiet for 450d om dagen.

 

Du fikk Canon 1000D med samme 18-55mm IS "kit" objektiv på Elkjøp for kr 3495 for et par uker siden og *det* var et røverkjøp. De siste dagene så har prisene gått i været igjen.

 

Ser at Komplett forsatt har 1000d med 18-55 IS "kit" objektivet til 3995, det er et mye bedre kjøp enn 450D til prisen over. Forskjellen mellom 450D og 1000D er faktisk helt minimale. Jeg ser at mange på forumet skriver at 1000D er et "nybegynnerkamera" mens 450D "kan du vokse med". Det er bare tull, alle DSLR kameraer i den rimelige enden er "nybegynnerkameraer" og alle er samtidig kameraer du "kan vokse med".

 

Men priser kan ha endret seg mye frem til Mai/Juni hvor trådstarter sier det er aktuelt å handle. Det kan også ha dukket opp, eller i hvert fall blitt annonsert, nye og spennende modeller.

 

Mitt tips til trådstarter er å oppsøke en fotobutikk med godt utvalg av forskjellige merker og så prøve en del forskjellige kameraer. Om ikke annet så kan du holde i dem og danne deg en oppfatning av om grepet kjennes "riktig" for deg og om kameraet forøvrig tiltaler deg. Gjør du det og kjøper det kameraet du liker best så kan du umulig "bomme". Det er mye viktigere at objektivet som følger med, eller som du eventuelt kjøper i tillegg, har brukbar kvalitet og passer til ditt bruk det du skal ta bilder av. De aller fleste spørsmål om "hvilket DSLR kamera skal jeg velge" burde nemlig i stedet vært omformulert til "hvilken type objektiv bør jeg velge".

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk bare en venninne som har speilrefleks og det er Nikon D60. Jeg skal også være åpen for Nikon D90 - som dere sier så er det trossalt i mai/juni jeg skal kjøpe det.

 

Men disse kamera-modellene dere anbefaler ( eller skriver om som jeg har skrevet opp ) er de 'lette' å forstå ? Eller har en bra guide eller noe slikt.

 

Jeg liker å finne ut nye ting/'fikle' og lese bruksanvisninger men jeg er jo fortsatt en 'amatørfotograf' og en nybegynner.

 

Å lese guider og bruksanvisninger for å bli bedre kjent med en dyr investering er svært lurt og noe og enhver kunne gjort for å bli en bedre bruker av sitt utstyr.

 

Et svært godt salgsargument for Sony er Gary Friedmans bøker. Dette er fotobøker for nybegynnere som er bygd opp rundt et spesifikt kamera. Dvs at utgangspunketet er generell fototeknikk med blender/ lukkertid/ lys/ blits osv. Mao en helt vanlig fotobok. Det geniale med Friedmans bøker er at han kobler alle disse tingene til et spesifikt kamera og viser hvordan du skal få de forskjellige effektene med akkurat ditt kamera. Mao det blir en nybegynnerbok i foto koblet sammen med bruksanvisning. Nå sitter sikkert noen av hissigproppene på dette forumet allerede og hamrer et sint innlegg fordi jeg kommer med andre ting enn det trådstarer spør etter. Dere kan ta to valium og trekke pusten, fordi Friedman har laget to bøker til Canon 350D/400D samt 450D.

 

Eksempelsider

 

Mtp at din venninne har Nikon ville jeg nok kikket litt på dette merket. Bla får du nå D80 + 18-55 VR til 4600,-

Forøvrig er det bra av trådstarter å lese litt og sette seg inn i ting. Følg med på andre diskusjoner her på forumet. Gå på biblioteket for å lese tester i Fotografi (disse er veldig gode). Gå i butikken og kjenn på kameraene, hvordan ligger de i hånda. Til syvenede og sist er jeg rimelig sikker på at du vil bli fornøyd uansett hvilket merke og kamera du lander på.

 

Hvordan prisene utvikler seg utover våren er noe usikkert mtp finanskrisen, men det som er sikkert at vi vil se noen nye modeller utover våren, da vil vi antakeligvis se gode tibud på utgående modeller. Det er langt fram til mai/juni og mye vil skje, mange tråder ang råd om kamerakjøp vil bli opprettet og besvart på dette og andre forum.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Altså, ikke kjøp et nybegynnerkamera hvis du merker at foto er noe du kommer til å gjøre mer ut av enn bare pek og skyt. Da kan Canon 450d være et grei sted å starte.

 

definer nybegynnerkamera.

 

Har selv et Nikon D40 og er fornøyd med det. Som de fleste sier i slike tråder som dette; la grepet bestemme.

Alle entry-kamera har negative og positive sider, men de er alle speilreflekskamera.

 

Greit da, Canon 450D er også et nybegynner kamera. Men jeg menter mer at hun bør være klar over hvor mye hun kommer til å legge i denne hobbyen. jeg gjorde en tabbe selv der, kjøpte et kamera som jeg trodde var godt nok til mine behov. Så viste det seg at det ikke var det. Da måtte jeg selge kameraet og kjøpte da altså 450d.

Jeg sier heller ikke at hun ikke bør kjøpe D40/D60. De to kameraene er nok de som er lettest å lære prinsippene på.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor 'langt' jeg vil nå med fotografering. Jeg tror nok at det kommer til å være en hobby, ikke et levebrød. Jeg har alltid elsket å ta bilder og fikk mitt første kamera når jeg var 8 år :-)

 

Det kameraet jeg har nå er: Canon powershot A580 det er bra men, jeg føler at jeg trenger noe.. mer. Jeg starter faktisk å tenke litt mer på Canon enn Nikon nå grunnet av at jeg er litt 'kjent' med Canon. Jeg har egentlig ikke helt skjønt meg på objektiver ennå, så det er ikke noe vits å skrive masse om objektiver til meg. Jeg vet hva det er og hva funksjonen er men hvilke til hvert sitt bruk forvirrer meg og prisene er skyhøye.Jeg tror nok jeg kjøper meg et såkalt 'kit' og venter med andre objektiver.

 

Turen til fotobutikken vet jeg ikke når vil finne sted, kanskje litt nærmere april/mai :-)

Men alt kan skje med modeller o.l til våren som dere sier. Kanskje disse kameraene går ned i pris eller det kommer noen ikke altfor dyre fristende modeller.

 

Men jeg blir fortsatt glad for tilbakemelding om kameraene eller andre kameraer som ligger på linje med disse jeg har nevnt :-) og selvfølgelig bruker-erfaringer!

Lenke til kommentar
Jeg vet selfølgelig at det finnes flere kamerea-merker her i verden, men jeg har fått anbefalt Nikon og Canon samtidig så var de de rimeligste prisene jeg fant. Selvfølgelig er det jo en stund til jeg skal kjøpe og priser går jo opp og ned som bergogdal-baner, nye modeller kommer ut og gamle slutter man å produsere. Jeg setter stor pris på egne erfaringer og hva dere mener om kamera-modellene. (negative og posetive ting) Jeg har fått tilbakemeldinger andre steder enn her så nå har jeg lagt til en ny kamerea modell i 'alternativene' mine sålangt:

 

Nikon D60

Nikon D40

Canon EOS 1000D

Canon EOS 450D

 

Men hvis dere ikke er godt kjent med canon og nikon-modeller, tar jeg alle andre forslag til meg med stor takk! ( helst modeller som koster under 5000,- )

Jeg trenger noe å ha i bakhodet når jeg da skal møte en person i elektronikk-forretningen som ikke egentlig vet mer om speilrefleks enn meg selv. :-)

 

Jeg har selv et Canon EOS 400D i nær daglig bruk, som jeg er rimelig godt fornøyd med.

Men.

Om jeg skulle begynt omigjen med 5000,- kr i budsjett, så ville jeg vurdert alle alternativene på markedet.

 

Alle digitale speilreflekskameraer på markedet er teknisk gode.

Kvalitetsforskjellen på bildene kameraene lager er minimal.

Objektivet som står på kamerahuset er langt mer vesentlig for den tekniske bildekvaliteten enn det kamerahuset er.

Og det er fotografen som står bak kameraet som avgjør om det blir gode og interessante bilder, ikke utstyret.

 

Alle de kameraene du nevner er mer enn gode nok. -Men det er ikke slik at Canon og Nikon er "best".

Det er flere andre kameraer som er mer enn gode nok.

Pentax, Olympus og Sony med fler, lager også svært gode kameraer.

Disse har blandt annet bildestabilisering i kamerahuset, slik at du får stabilisering uansett hvilke objektiv du bruker.

Det er ikke lurt å bestemme seg for et kamera eller et merke, før en har vurdert alternativene. Og holdt kameraene i hendene.

 

Din utfordringen er å finne det fotoverktøyet som passer deg best, innenfor ditt budsjett.

Kr. 5000,- skal holde til:

Kamerahus, et billig et - alle er gode, og alle gamle om 6 mnd.

Objektiv, så godt som mulig og med en brennvidde som passer deg ( en god normalzoom er ofte en god start ).

Minnekort.

Bag er kjekt å ha.

 

Her er alternativene, fra butikk:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

 

Om du vil ha mest mulig kamera for pengene, bør du holde et øye med bruktmarkedet,

som flommer over av 0-3 år "gamle" kameraer for en rimelig penge:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi

 

Edit:

Denne artikkelen kan være nyttig å lese:

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Det går vel rykter om en erstatning til EOS 450D ihvertfall, og det er også mulig at 60D oppdateres. I såfall er det håp om noen gode tilbud.

 

Når det gjelder grep, så er det en veldig individuell sak.

 

Tom

Bilde av Canon 500D finner du her (Eller Rebel XRi som den vil hete i enkelte deler av verden). Når denne blir lansert så er det vel trolig at 450D vil dalle noe i pris. Men her skal Canon "trå varsomt". På en side så må denne modellen "gi noe mer" enn 450D for at det i det hele tat skal være noen vits i å lansere den og på den annen side så må den ikke "gi for mye" ellers så slår de jo bena under 50D.

 

Jeg tipper vi (desverre) vil se et megapixel og "høy iso" race. Vi har megapixler nok for en stund nå og de aller høyeste iso verdiene vil uansett ikke være brukbare (særlig ikke sammen med en enda høyere oppløsning).

 

Men om ikke annet så kan kanskje lanseringen av 500D føre til at prisene på 450D og 1000D faller noe og det er jo positivt for de som skal handle kamera i år.

Lenke til kommentar

Alt er "bra nok" til generelt bruk i budsjettklassen.

 

Om du går i en fotobutikk, pass på å titte litt på

 

- Nikon D40 og D60

- Canon 450D og 1000D

- Olympus E-420 og E-520

- Pentax K200D & K-m

- Sony A300

- Panasonic G1

 

Phew! Det spesielle er at de fleste brukerne er fornøyde med det de har kjøpt - så ingen av alle disse produktene er dårlige....

 

Men helt ærlig så synes jeg outsiderne gir "mest" i budsjettklassen, for det må de for å konkurrere med de to store som jo har sterkere merkenavn. Du får litt mer funksjonalitet enn hos CaNikon, litt flere knapper etc. Selv har jeg den eldre broren til E520, og jeg kan skrive under på at det er et godt verktøy. Men rynker ikke på nesa når jeg prøver andre kameraer av den grunn..

 

 

Jeg er glad for at jeg ikke skal velge et kamerasystem i dag, for valget i budsjettklassen er svært, svært vanskelig. Du kan nesten like gjerne rulle en terning.

Lenke til kommentar
...

Du fikk Canon 1000D med samme 18-55mm IS "kit" objektiv på Elkjøp for kr 3495 for et par uker siden og *det* var et røverkjøp. De siste dagene så har prisene gått i været igjen.

...

 

Mener Elkjøp solgte Sony A200 med zoom for 2800 rett før det tilbudet der. Like mye IS der, og vesentlig raskere kamera for oss som benytter råformat. Det var ett enda bedre røverkjøp.

 

Kan være lurt å vente på ett godt tilbud. Det er jo ikke lenge til PMA, og hvis du ikke trenger å kjøpe før i mai, så vil du få mange gode tilbud.

 

Frode

Lenke til kommentar

Var selv på jakt etter speilrefleks før jul, og dro ut for å prøve/holde i de forskjellige modellene. Hadde sett for meg 450D, men etter å ha holdt litt i forskjellige modeller, blandt annet E-520 fra Olympus var det ingen tvil for meg. Det var det beste for mine hender, og er nå en fornøyd eier av et E-520. Så det beste tipset er å prøve/holde kameraene og finne det beste å holde i.

 

Hvis du skal bruke kameraet til natt/astro foto, så har dette kameraet en anti-shake funksjon, hvor speilet vippes opp x antall sekunder før eksponeringen begynner. Da er det ingen ristninger i kameraet, og du vil få et bedre resultet. Har prøvd dette selv, og gjett om det var forskjell på bildene!! Fra blury til helt klare bilder med denne funksjonen:) Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...