Gå til innhold

Regler for brøyting av busstopp ?


Priest32

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor rett ved et busstopp. Som ligger inntil en riksvei. (RV4*)

 

Min utkjørsel fra tomta går via et busstopp og ut på riksveien.. (Har tillatelse til utkjøring)

 

Men, nå som snøen hoper seg opp, så har jeg et spørsmål..

 

Er selve busstoppet en del av Riksveien, eller en den utenfor ? Jeg mener.. Det går nemlig en gang og sykkesti forbi huset også, den ligger da mellom riksveien og huset mitt.

Jeg ser at det er et firma som brøyter riksveien, og et annet som brøyter gang- og sykkelstien..

 

Tingen er den, at det firmaet som brøyter gang og sykkestien først dytter masse snø inn i innkjørselen min (huset ligger bare 15meter fra riksveien), samtidig som de svinger litt ut fra innkjørselen.. dvs de brøyter ikke i rett linje.

Det kan jo være at de prøver å gjøre brøytekanten så liten som mulig, at det er derfor de svinger ut.. ?!

Men, ettersom de som brøyter riksveien sparer alle busstopp til slutt, så ender jeg opp med å skuffe flere meter av et offentlig busstopp ?

Dette må jeg hvis jeg skal kunne komme ut med bilen min.. Hadde de som brøyter g-/sykkelstien kjørt rett frem, lang den reelle veiskulderen, og hvis de hadde brukt den fresen de har bakpå traktoren, så hadde jeg kun fått minimalt med snø inn på min tomt.. Men da får jo busstoppet et bred felt på midten hvor snøen ikke er ryddet bort..

 

De som brøyter gang og sykkelstien, ser ut til at de kun prioriterer busstoppet hvis de vil bruke tid på dette.. Ikke ellers..

 

Vet at det sikkert er flere med tilsvarende problem.. Men som sagt: Hvem har ansvaret for selve busstoppet ?

 

Skal ringe kommunen til uka for å høre om dette, men kunne tenkt meg noen innspill !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å vinke han til siden et par ganger.. Han bare vinker tilbake og kjører forbi..

 

Men, når sant skal sies, så må noen ha sladret til ham tror jeg.. For jeg sto ute og tok bilder av kaoset hans i går ettermiddag.. OG når jeg sto opp idag så var hele busstoppet ryddet rent.. Like godt som jeg selv ville klart..

Så det er mulig han har prioriteringer på papiret som sier: Gang og sykkelstiene først, deretter busstoppene.. ?!

 

Så jeg antar det er han som brøyter G-/S-stien som også har ansvaret for busstoppet her..

Lenke til kommentar

er busstoppen en sånn vanlig litt ut til høyre for veien, så er det de som tar veien som svinger innom den.

Problemet er at de må helst være 2 brøytebiler for at det skal skje.

En foran som kjører rett fram og holder seg på gulstripen, og en bak som holder seg helt på hvitstripen og tar bussholdeplasser o.l.

Lenke til kommentar

Sånn kjører ALDRI brøytebilene her på sørlandet.. (Husker fra indre Troms i militæret, DA kjørte det to brøytebiler rett etter hverandre og E6 var ren for snø nesten hele tiden..)

 

Busstoppet her er også mye større enn vanlig.. (Vet ikke helt hvorfor).. Men det er ca 40meter langt og 4meter bredt.. Yndet sted for UP å ha kontroller..

I andre enden av busstoppet, så kan man kjøre opp til et lite byggefelt.. Der blir også innkjørselen pakket godt inn nesten hver gang.. Til tross for at det er en dyp skråning der, som brøyten kunne dyttet snøen utfor.. (De lar heller snøen ligge på toppen ??? )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...