Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Vann kommer opp av sluk under badekar... hjelp!


Anbefalte innlegg

Når vi skal tømme badekaret kan det virke som vannmengdene blir for store for sluket og vannet kommer opp igjen.. Har prøvd med plumbo men det fungerer ikke... Vi bor i 4 etasje i en blokk, så det kan ikke være dreneringen.

 

Hvis jeg lar proppen ligge halveis i sluket slik at ikke vanntrykket blir så stort blir det ikke oversvømmelse... Virker som om ikke sluket klarer masse vann på en gang.. Noen som har vært borti dette før? Eventuelt har noen stalltips?

 

McHalvorsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket sluket? Eller er det ikke plass.

For eks tett av hår osv.

 

Er litt knotete å komme til under karet, men av det jeg kan se er det ikke noe som tetter. Skal kjøre en heftig dose plumbo på nytt for å se om det hjelper.. Forundrer meg ikke om ungen har klart å få en lekebil nedi der heller hehe

Lenke til kommentar
prøv med en stakefjær, evt få en oppspyling. plumbo ol spiser rør, og plumbo kan forstene i rørene, så pass på.

 

Får prøve med enn sånn fjær, har ikke brukt mye plumbo, en sånn boks på kanskje 6 måneder, så jeg håper ikke det kan ha skadet noe. Kjedelig å punge ut masse spenn for en rørlegger hvis det kan fikses selv. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Røret er nok temmelig tett, om det flyter over. Slike problemer er oftest kjedelige å ha med å gjøre for de fleste, men det er gjerne enkelt å få dette opp.

 

Selv bruker jeg stakefjær, for å finne tettheten. Etter en del ganger med fjæra, kjenner en litt på hvor "hard" proppen er.

Løse propper gjør jeg kort prosess med; inn med hageslange, full guffe på strålen i pulser som ikke fører til at du sitter i en vannpøl.

Vær obs på at enkelte ting, dersom det er store "fremmedlegemer" i røret, kan forflytte seg enten en gjør det ene eller det andre, så det kan være en fordel å starte med slikt en dag da det ikke koster flere hundre% mer å få en rørlegger til å se på saken.

Lenke til kommentar

Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

Lenke til kommentar
Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

 

 

Røret fra kareet går rett i sluket ja, kanskje det rett og slett ikke er tett da eller? det hadde vært deilig, skal ha en takstmann ¨på befaring snart pga salg, og greit å ha det meste i orden da. Har vurdert å legge inn en forsinkelse i røret slik at det ikke kommer så store mengder vann på en gang.. kanskje det kan lønne seg?

Lenke til kommentar
Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

 

De fleste sluker jeg har montert har 50mm tilkobling og de fleste badkar jeg har montert har 32mm rør

K88_50.jpg

Lenke til kommentar
Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

 

er ikke sluket i badekaret på størrelse med det i en vask da, og selv om vanntrykket er litt større skal et sluk fint ta unna vannet fra et badekar.

Lenke til kommentar
Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

Har hatt eit liknande tilfelle eit par ganger før. Ein gang styrte eg med noko såpegreier så det kom først skum opp og så vatn. Har ein åpen sluk med røyr frå dusj og vask som er stukket nedi.

 

Finnes det nokre alternative løysingar på sånt?

Lenke til kommentar

Ja det gjør det men dette må gjøres under bygging/rehabilitering av badet.

Du får da en rørlegger til å legge eget uttak fra avløpet til badekaret.

 

Men for nå så må du finne deg et utløp du kan montere på badekaret hvor proppen bare kan draes litt opp for slik å forhindre at det renner ut over gulvet.

Lenke til kommentar
Ja det gjør det men dette må gjøres under bygging/rehabilitering av badet.

Du får da en rørlegger til å legge eget uttak fra avløpet til badekaret.

 

Men for nå så må du finne deg et utløp du kan montere på badekaret hvor proppen bare kan draes litt opp for slik å forhindre at det renner ut over gulvet.

 

Du aner ikke hvor mye hodebry du har lettet meg for nå, tusen hjertelig. Da får jeg stikkei en rørleggerforretning å kjøpe en sånn propp så er det fiksa. Piece of cake!

 

takker!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Rart ingen har tengt på dette før men er det slik at rørstussen fra badekaret kun er stukket ned i sluket under karet?

I såfall er dette helt vanlig for vannmengden ut av karet er større en sluket greier å ta unna.

Ligger røropplegget fra karet fast inn på aløpet med egen vannlås, ja da er det noe feil på avløpet.

 

De fleste sluker jeg har montert har 50mm tilkobling og de fleste badkar jeg har montert har 32mm rør

K88_50.jpg

 

 

 

skummelt å bruke sluker med utløp mindre enn Ø75. pass på pass på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...