Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

trenger hjelp med arbeidsmiljøloven


akademiet

Anbefalte innlegg

hei. jeg jobber på McDonlads. jeg har hørt at hvis du skal vaske noe som feks grill eller frityr så skal vi altid bruke værne utstyr

 

jeg har hørt at hvis du ikke har tilgang på fult utstyr kan du si til arbeidstaker at du ikke vil gjøre det fordi hvis du blir skaldet og du har ikke brukt fult værneutstyr får du ikke erstatning. det jeg trenger her er.

 

hvor står loven.

 

pluss.

 

hvis jeg jobber overtig har jeg krav på 50 % mer. men gjelder dette overtid på en uke ller hele månen

Endret av akademiet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei. jeg jobber på McDonlads. jeg har hørt at hvis du skal vaske noe som feks grill eller frityr så skal vi altid bruke værne utstyr

 

jeg har hørt at hvis du ikke har tilgang på fult utstyr kan du si til arbeidstaker at du ikke vil gjøre det fordi hvis du blir skaldet og du har ikke brukt fult værneutstyr får du ikke erstatning. det jeg trenger her er.

 

hvor står loven.

 

pluss.

 

hvis jeg jobber overtig har jeg krav på 50 % mer. men gjelder dette overtid på en uke ller hele månen

 

 

Lover

 

Søker du på overtid der så får du mer eller mindre reglene om overtid slengt rett i fleisen.

Det er en del forskjellige måter man kan regne på, men det er ikke mer komplisert enn at en middels nordmann bør forstå det.

Det er noe sånn som at du kan ikke jobbe mer enn x antall timer pr uke før det må gå som overtid, og du kan ikke jobbe mer enn x antall timer pr måned før det går som overtid.

 

mulig jeg bommer gasnke grovt på de tallene, er en del år siden jeg har lest på dem. men jeg gidder ikke lese for deg _:=)

 

den jobben får du ta sjøl-

er det noe du ikke skjønner, eller lurer på derimot, så er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare etter beste evne!

 

ha en god helg!

Lenke til kommentar

Når det gjelder verneutstyret går dette inn under HMS-bestemmelsene. Jeg regner med at et stort konsern som McDonalds har gode rutiner på dette.

 

Det står i arbeidsmiljølovens § 3-2 at "Når det ikke på annen måte kan tas forholdsregler for å oppnå tilstrekkelig vern om liv eller helse, skal arbeidsgiver sørge for at tilfredsstillende personlig verneutstyr stilles til arbeidstakers rådighet, at arbeidstaker gis opplæring i bruken av utstyret og at det tas i bruk."

Det står med andre ord her at du skal få tilfredsstillende personlig verneutstyr og at du skal få opplæring i bruken av det. Det står også at arbeidsgiver skal sørge for at verneutstyret tas i bruk.

Jeg vil tro at å arbeide med vann og kokende olje (vask av frityr) går inn under "særlig fare for liv og helse", i så fall skal det være en skriftlig instruks om hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes. Dersom ikke alt i denne forskriften er innfridd kan du ikke utføre jobben.

 

Når det gjelder overtid står det i arbeidsmiljølovens kap. 10 om bestemmelser for arbeidstid og overtid. Når det gjelder overtidsbetaling håper jeg andre kan svare godt på dette. Jeg er vant til at man får 50% tillegg de første fire eller fem timene, og så 100% etter det, samt 100% på søn- og helligdager. Imidlertid tror jeg mye av dette også er regulert i tariffavtaler. Loven sier jo bare minstekrav, det er ofte forhandlet fram bedre avtaler.

Lenke til kommentar
Når det gjelder overtid står det i arbeidsmiljølovens kap. 10 om bestemmelser for arbeidstid og overtid. Når det gjelder overtidsbetaling håper jeg andre kan svare godt på dette. Jeg er vant til at man får 50% tillegg de første fire eller fem timene, og så 100% etter det, samt 100% på søn- og helligdager. Imidlertid tror jeg mye av dette også er regulert i tariffavtaler. Loven sier jo bare minstekrav, det er ofte forhandlet fram bedre avtaler.

Man får vel ikke 100% for å jobbe søndager? I dagligvarebutikk er det kun vanlig Ub-tillegg og for dem som ikke jobber nok timer i mnd, er det ingenting.

Lenke til kommentar
Man får vel ikke 100% for å jobbe søndager? I dagligvarebutikk er det kun vanlig Ub-tillegg og for dem som ikke jobber nok timer i mnd, er det ingenting.

Du har et godt poeng der. Jeg tenkte på en vanlig kontor-jobb - det er selvfølgelig anderledes om det er normalt å jobbe på søndager. My bad ;)

Lenke til kommentar

JEg ville først ha sjekket ut om McDonnalds har egen tariff avtale, eventuelt meldt meg inn i en fagforening som har tariffavtale.

I en slik tariff avtale skal det stå spesifikt om når du får 50% overtid, og når du har krav på 100% overtid etc.

 

Jeg jobber i staten, og får f.eks 50% overtid mandag til fredag 06.00 - 20.00 og alt annet gir 100% overtid. JEg jobber også på søndager (i turnus) men all jobbing utover min oppsatte vakt på en lørdag eller søndag gir 100% overtid uansett.

 

Når det gjelder §10 i arbeidsmiljøloven så står det at man kan gjennomsnittsberegne overtid i løpet av en periode på 4 uker, men dette krever avtale med fagforeningen.

Har dere fagforening på McDonnalds butikken der du jobber?

Lenke til kommentar
hvis jeg har en vakt på en mandag. og så spør en annen jobbmedarbider meg om jeg kan jobbe feks 3 tiler av hannes vakt. kan jeg da kreve 50 % osv. spørs hva teriff avtalen sier

 

Som HerrBrun sier så skal vanligvis bytter godkjennes av leder. Mange steder bytter personalet seg i mellom uten at noen blander seg inn, men da har du selvsagt ikke krav på overtid. Om du velger å ta to vakter på rad, så er det ditt problem, og ikke arbeidsgiver.

Om ikke arbeidsgiver er den som ber deg om å jobbe noe ekstra, så vanker det ikke noe overtid. Og krever du overtid på interne bytter, kan du fort risikere å ødelegge for alle de andre, om de har en uofisiell bytte ordning, som ikke ledelsen egentlig har godkjent.

Lenke til kommentar

Jepp. Nestemann kom ikke når jeg skulle av vakt en gang nå i sommer (hun hadde sagt opp, og gav faen i oppsigelsestiden), og da ble jeg stående 17 timer (fra 1600 til 0900). 8 av de timene fikk jeg 100%. En annen gang spurte en på jobben meg om jeg kunne ta hans kveldsvakt, når jeg jobba formiddag den dagen. Det gikk greit, men jeg fikk selvfølgelig ikke overtid for dette. Fikk derimot rimelig OK betalt av han som egentlig skulle gått den vakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...