Gå til innhold

Hvordan slippe militæret?


RAGE_21_23

Anbefalte innlegg

var bare min tolkning at de som går førstegangstjenesten blir plassert på en plass men en arbeidsoppgave å gjøre, men er det du mener at noen som går førstegangstjenesten ikke har en arbeidsoppgave?

Han mener ikke at "alle må ikke jobbe i militæret", han mener at du som person kan la være å jobbe. Ingen kan tvinge deg til å jobbe i det sivile. Men i militæret kan de det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var bare min tolkning at de som går førstegangstjenesten blir plassert på en plass men en arbeidsoppgave å gjøre, men er det du mener at noen som går førstegangstjenesten ikke har en arbeidsoppgave?

Han mener ikke at "alle må ikke jobbe i militæret", han mener at du som person kan la være å jobbe. Ingen kan tvinge deg til å jobbe i det sivile. Men i militæret kan de det.

 

strengt tatt kan ingen tvinge noen til å jobbe, heller ikke i militæret.

men, alt har en konsekvens, i det sivile får man ikke penger hvis man ikke jobber.

i militæret kan man få fengsel/refs hvis man ikke jobber.

 

man har ALLTID ett valg, det er bare snakk om hvilke konsekvenser "feil" valg har.

Lenke til kommentar

Gadd ikke å lese igjennom alle svarene her, men to ting som garantert fungerer er:

1. Send søknad om utsettelse av tjeneste fordi du skal gå skole. Får du nei så bare sender du igjen og igjen til de godkjenner. Da har det helt sikkert gått så lang tid at du er "for gammel" og dermed bryr de seg ikke lenger.

2. Si at du er laktoseintollerant, som gir deg skikkelig diare osv når du kommer i kontakt med stoffet. Da blir du ubrukelig på feltøvelser da de har melkepulverprodukter til mat.

Lenke til kommentar
Gadd ikke å lese igjennom alle svarene her, men to ting som garantert fungerer er:

1. Send søknad om utsettelse av tjeneste fordi du skal gå skole. Får du nei så bare sender du igjen og igjen til de godkjenner. Da har det helt sikkert gått så lang tid at du er "for gammel" og dermed bryr de seg ikke lenger.

2. Si at du er laktoseintollerant, som gir deg skikkelig diare osv når du kommer i kontakt med stoffet. Da blir du ubrukelig på feltøvelser da de har melkepulverprodukter til mat.

 

Du skal være forsiktig med å prøve å lyge på deg sjukdom. Om du faktisk er laktoseintollerant eller ikkje er det lett for forsvaret å sjekke. Er mulig du kan sleppe unna med å justere litt på sannheita eller overdrive eksisterande plager, men du skal være forsiktig med å direkte lyge på deg tilstander som gjer at du ikkje kan tjenestegjere.

 

§ 48. Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1. unnlater å oppfylle meldeplikt etter §§ 39 eller 43, eller å innhente tillatelse som nevnt i § 39, annet punktum, eller som overtrer reiseforbud gitt i medhold av § 39, tredje punktum;

2. uten gyldig forfall uteblir fra eller kommer for sent til møte som han er innkalt til i medhold av denne lov, møter i ikke edru tilstand, forlater møtet uten tillatelse eller ved sin opptreden hindrer eller forstyrrer møtets gang;

3. Unnlater eller nekter å oppfylle noen av de plikter som han er pålagt etter §§ 40, 41 eller 42, eller som gir uriktige opplysninger om forhold som nevnt i § 40, eller som ved sin atferd eller på annen måte søker å villede vernepliktsmyndighetene ved bedømmelsen av hans vernepliktsforhold.

4. overtrer eller forsømmer sine plikter med hensyn til oppbevaring eller vedlikehold av våpen eller annet utstyr som han er pålagt å ta vare på i henhold til § 44.

 

og for ordensskyld:

§ 40. Menn i utskrivnings- og vernepliktig alder plikter på oppfordring ved personlig frammøte eller skriftlig å gi opplysninger om forhold som har betydning for deres utskrivning og verneplikt og herunder å skaffe til veie attester og andre dokumenter som kreves framlagt. I rimelig utstrekning plikter de også på annen måte å godtgjøre riktigheten av sine opplysninger.

 

Kongen gir bestemmelser om hvilke personer og institusjoner i og utenfor riket som kan kreve disse opplysninger. Kongen kan videre gi bestemmelser om at det ved innføring i nasjonalitetsprotokoll og utstedelse og fornyelse av pass utenfor riket kan kreves godtgjort at vernepliktsforholdene er i orden.

 

Er heldigvis berre bøter du risikerer for å villede vernepliktsmyndigheitene, men det er mogleg at du blir innrullert som tjenestedyktig om du blir tatt i løgn. Det er derfor mulig du kan bli straffa som militært personell i tillegg.

Lenke til kommentar

Ble inkallt på torsdag. I brevet stod det et nummer man kunne ringe for å snakke om utsettelse pga. utdanning. Er det nødvendig å ringe i tillegg til å sende skriftlig søknad om utsettelse?

 

Ble inkallt til april 2010, blir helt latterlig dumt hvis jeg skal miste tre(!!!) semester pga. militæret. Ikke har jeg særlig lyst heller, og den synstesten på sesjon var noe av det latterligste.. Nekter å tro at jeg har 9/9 syn. Skal rett til øyenlege om jeg ikke får utsettelse.

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar

At det går ann å lire av seg så mye bullshit på en gang! Du er en rekke ubegrunnede påstander, noe som selvsagt er forstålig da det ikke finnes noe grunnlag for dem.

 

militæret er IKKE slaveri arbeidsoppgavene er helt idividuelle og du velger selv hva slags oppgaver du tar på deg, mye av det går ut på vedlikehold av utstyr og den andre delen går ut på og lære og beskytte landet sitt.

Først og fremst, la oss se på definisjonen av slaveri. Slaveri er når et menneske ikke er herre over sitt eget liv og produktet av ens arbeid. Dette betyr altså at et annet menneske innehar juridisk rett til å slavens arbeidskraft. Vi kan sammenligne verneplikten med det vi vanligvis ser på som slaver. Disse slavene kunne ikke bestemme selv hvor de ville bo, eller hva de ville jobbe med, heller hadde de ikke krav på lønn for jobben. Verneplikt har flere like egenskaper, blandt annet bestemmes hverken arbeidstid eller bosted selv. Man får en symolsk sum i lønn og dersom man ikke godtar dette så blir man straffet med fengsel. Dette på samme måte som slavene før i tiden ble straffet hardt dersom de rømte. De hadde nemmelig plikt til å tjene og ble frarøvet viljen til å bestemme over sitt eget liv.

 

Det er med andre ord veldig mange likheter, og selv om det kanskje ikke er 100% likt det de fleste forbinder med slavearbeid, er det fortsatt slavearbeid med 80% likheter.

 

og uttalelsen om at "ingen må jobbe" er kansje et dummeste jeg har hørt, for om du ikke jobber får du ikke penger, da bor du på gata og sulter ihjel, eventuelt går du på sosial stønad vilket du så pent har stemplet som og "lyve seg unna problemer" og hevder ikke er og "ta det som en mann" for med din logikk er alt arbeid hvor du har en sjef slavearbeid for til syvende og sist bestemmer sjefen din hva du gjør og når, uansett om du kaller han "løytnant" eller dagelig leder.

Vel... Ingen må jobbe, man kan leve uti i naturen ved jakt, man kan leve på sosialtrygd, man kan tigge. Å arbeide er et valg du selv tar. Dessutten mener jeg at skatt i utgangspunktet har mange færre likheter med slaveri enn verneplikten har. Man velger selv bosted og arbeidstid og dessuten er man ikke tvunget i den forstand at man ikke må arbeide. Jeg mener forøvrig at skattene bør senkes med 20%, men det er en helt annen diskusjon.

 

kan si meg enig i at og tvinge folk som absolutt ikke vil blir litt feil, men det viser seg i VELDIG mange tilfeller at de som først er inne har en kjempe god tid i militæret, det går rett og slett på instilling og egne holdninger.

Dette er ingen grunn til å godta slavearbeid. Alle mennesker er forskjellige, og har forskjellige verdier i livet. Å frarøve et menneskeskes frihet er ikke greit, selv om mange vil trives.

 

nei ærlig talt du får åpne øya dine, for holdningen di ner så lav og jævelig at hadde du kommet til meg på et intervju til min bedrift ville jeg sendt deg på hue og ræva ut igjen og fortalt alle ledere jeg kjenner om deg. for ærlig talt hvem vil egentlig ansette en som ikke gidder løfte på ræva for landet sitt engang, militær tjeneste er kansje den slappeste formen for arbeid jeg noen sinne har vært med på... om du ikke takler det er du rett og slett bare en svak, svak person.

 

foreløbig personanalyse av deg er:

 

17-22 år lavt utdanna, radikale holdninger og mener at staten er korupt og bare vil oss vondt, du hater politi og du går mest sansynelig kledd som en raddis, en og annen button med anarki merke finnes rundt om på eiendelene dine og. du bruker mest sansynelig milde narkotiske stoffer (uten at det egentlig bryr meg noe nevnverdig, men det er typisk for personligheten) og stort sett har du lite eller ingen fremtidsutsikter.

Typisk for dem som ikke kan argumentere er å komme med personangrep, og hadde ikke dette vært i forum, sannsynligvis også vold. Holdningen min har jeg den fulle rett til å ha, og aldri ville jeg ha jobbet for en med dine holdninger heller. Om jeg selv ønsker militæretjeneste eller ikke er helt irrevant for saken om at tvang er galt. Til slutt vil jeg gratulere deg for å dikte opp personanalyser. Da jeg er 20 år er det klart jeg ikke er høyt utdannet enda. Jeg er snart ferdig med mitt første år i en bachelor grad i informatikk. Jeg mener staten bruker alt for mye penger, og selv om staten kanskje i hovedsak ikke ønsker oss vondt, mener jeg den blander seg alt for mye inn i menneskenes liv. Jeg er tross alt liberalist. Har aldri brukt noe narkotika eller lignende. Ler av siste påstanden din, men jeg trenger ikke bevise noe for deg ;)

 

Men men, du skal få medaljen din og en klapp på skuldra så skal du se det går nok bra til slutt også for deg :)

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Skjønner at folk er frustrerte fordi førstegangstjeneste stjeler flere semestre fra videre utdanning, om en ikke får begynt på utdanningen før innrykk. Men det jeg ikke skjønner, er at folk ikke ser mulighetene med førstegangstjeneste, istedet for problemer. I førstegangstjenesten kan du ta diverse kurs, du kan ta opp fag om du vil det, og ikke minst får du en erfaring for livet. I tillegg har jeg hørt rykter om at en får 2 studiepoenger for ordinær førstegangstjeneste, mens en i førstegangstjeneste hvor en tar diverse kurs og slikt får oppimot 5 studiepoeng. Hvis dette er tilfelle, kan man nesten se på militæret som en folkehøyskole hvor man får betalt cirka 40.000 kr i året for å være der, samt får gratis klær, tak over hodet og mat. Se muligheter, ikke bare problemer!

Lenke til kommentar
Skjønner at folk er frustrerte fordi førstegangstjeneste stjeler flere semestre fra videre utdanning, om en ikke får begynt på utdanningen før innrykk. Men det jeg ikke skjønner, er at folk ikke ser mulighetene med førstegangstjeneste, istedet for problemer. I førstegangstjenesten kan du ta diverse kurs, du kan ta opp fag om du vil det, og ikke minst får du en erfaring for livet. I tillegg har jeg hørt rykter om at en får 2 studiepoenger for ordinær førstegangstjeneste, mens en i førstegangstjeneste hvor en tar diverse kurs og slikt får oppimot 5 studiepoeng. Hvis dette er tilfelle, kan man nesten se på militæret som en folkehøyskole hvor man får betalt cirka 40.000 kr i året for å være der, samt får gratis klær, tak over hodet og mat. Se muligheter, ikke bare problemer!

 

dette er feil, om du søker og har fått plass på en skole men har fått innkallelse blir denne plassen fryst og gitt til deg automatisk når du er ferdig med førstegangstjenesten.

 

så å si at den stjeler utdannelse er feil ordbruk, ja den utsetter men den stjeler ikke

Lenke til kommentar
dette er feil, om du søker og har fått plass på en skole men har fått innkallelse blir denne plassen fryst og gitt til deg automatisk når du er ferdig med førstegangstjenesten.

 

så å si at den stjeler utdannelse er feil ordbruk, ja den utsetter men den stjeler ikke

I praksis stjeler den utdannelse da du ville ha mulighet til å utdanne deg et ekstra år om du ikke tok militære ;)

Lenke til kommentar
2. Si at du er laktoseintollerant, som gir deg skikkelig diare osv når du kommer i kontakt med stoffet. Da blir du ubrukelig på feltøvelser da de har melkepulverprodukter til mat.

100% sikker på at dette fører til tjenesteudyktighet? Har laktoseintolleranse, og vil ikke i militæret.

Lenke til kommentar
2. Si at du er laktoseintollerant, som gir deg skikkelig diare osv når du kommer i kontakt med stoffet. Da blir du ubrukelig på feltøvelser da de har melkepulverprodukter til mat.

100% sikker på at dette fører til tjenesteudyktighet? Har laktoseintolleranse, og vil ikke i militæret.

 

Mest sannsynlig ender du berre opp med å få ei kjedelig kontortjeneste istadenfor. I dei fleste leirar er dei flinke til å tilby mange alternativer til folk som følger forskjellige diettar i messa. Det kan tenkast at det blir annsett som enklast of kun bruke en type mat i felt, men om du er laktoseintollerant så frigjer det deg eventuellt berre for felttjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...