Jump to content
ingj

Den store fysikkassistansetråden

Recommended Posts

Okei da tolket jeg det litt feil i stad fordi jeg trodde at jeg måtte ta hensyn til at ballen vil dette ned igjen etter at den får en potensiell energi- derfor tegnet jeg en buet kurve. Jeg tolket ordet total energi som energien ballen har fra tilsammen fra nullnivå-oppover til toppunktet-og ned til nullnivået igjen.😊

Madde97 skrev (10 timer siden):

snip

Siden dette er en tråd for hjelp til fysikk, la meg gi deg noen råd selv om du ikke har bedt om det. 

1. Sett deg bedre inn i grunnlegende prinsipper
  2. Les oppgaven nøye
  3. Vær kritisk til dine egnene resultater

Jeg er klar over at det er mange begreper, ligninger og konsepter i fysikk. Det er mange ting å huse og noen ting har flere navn.

• Total energi
    Dette begrepet er ett av de mer tvetydige, hva man mener med total energi kommer ann på situasjonen man ser på. Kort sagt er totalt energi summen av all energien i systemet (oppgaven) man ser på. Hvis du tenker på eksemplet med ballen. I dette eksempelet er det potensiell energi og kinetisk energi som er viktig for å regne ut banen til ballen. Derfor sier man at den totale energien er summen av de to. Hvis man vil være veldig pedantisk så er det flere former for energi i systemet. For eksempel, ballen har en viss termisk energi siden den er har en temperatur, men det vil ikke ha noen innvirkning på hvordan ballen beveger seg og er derfor irrelevant. 
  • Mekanisk energi
    Summen av et legemes kinetisk energi og potensielle energi. I eksemplet med ballen blir den totale energien det samme som den mekaniske energien. Derfor har du mer eller mindre rett når du spør om de er de samme, men for meg vitner det om at du ikke er helt trygg på disse definisjonene. 

Hvis oppgaven ber deg tegne grafen fra ballens startpunkt til toppunktet så må du gjøre det og bare det. Hvis du ser på kurven du tegnet først og spør deg selv om det du har gjort gir mening hva kommer du frem til? Hvordan kan det gi mening å ha en linje når du blir spurt om å tegne tre? Det er dette jeg mener med å være kritisk til egnene resultater. Du får det til med litt hjelp, men du vil ikke alltid kunne få hjelp. Det er bare å forsette å øve og stille spørsmål. Når du får et litt bedre grep på grunnprinsippene tror jeg mye vil være gjort.

Veldig ofte har VGS fysikk et stor fokus på hvilken formel man skal bruke, hvis du blander inn litt forståelse og kjennskap til de viktige prinsippene vil du komme langt. 

• Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Hei.. driver å sliter litt med oppgave B-5.2 oppgave b.

Oppgaven:

Figuren på neste side viser et kar med vann sett ovenfra. I karet står en loddrett vegg AB som rekker over vannflaten. På den ene siden av AB ligger en rektangulær plate ABCD i bunnen av karet. Vannet er derfor grunnere i området ABCD enn ellers i karet. Fra den venstre delen av karet sendes rettlinjede, periodiske vannbølger med en fartsretning som er parallell med AB. I det dype vannet er farten lik 0,30 m/s og bølgelengden lik 6,0 cm, mens farten er lik 0,20 m/s i det grunne vannet. Vi antar at bølgene ikke blir reflektert fra veggene i karet.

a Regn ut bølgelengden i det grunne området.

b Finn ut om bølgene som har gått på hver sin side av AB, er i fase i den høyre delen av karet når
1 AB = 0,60 m     2 AB = 0,80 m

Jeg har fått til  oppgave a). Gikk ut i fra at frekvensen (antall svingninger pr sekund) er lik på det dype og på det grunne området. Brukte den grunnleggende formelen for bølgefart v=bølgelengde*f, og omgjorde formelen for å finne frekvensen for bølgene på begge områdene: f= v/bølgelengde, og kom frem til at f=5 Hz. Så fant jeg bølgelengden for bølgene på det grunne området: 0.2 m/s/ 5 Hz= 4 cm eller 0.04 m bølgelengde.

Så var det oppgave b).. har sett i fasiten, og den sier at bølgene er i fase på høyre side av karet når linjestykket AB= 0.60 m, og ikke 0.80 m..  Jeg vet at når bølgene treffer et område som er grunnere, så vil bølgelengden og bølgefarten minke..  Jeg går ut i fra at på høyre side av karet så er vannet dypere igjen, men har bølgene som passerer det grunne området fortsatt den samme bølgelenden og farten når de kommer tilbake på det dype området?.  Hvordan regner jeg ut om bølgene er i fase?  Jeg vet at for at bølger skal være i fase, så må utslaget (amplituden) fra likevektslinjen være lik, og bølgene må gå i samme fartsretning..  Så vidt jeg har forstått går bølgene i samme retning, men jeg får ikke noe opplysninger om utslaget. Bølgelenden, og bølgefarten er ulik.. kun frekvensen er den samme på begge områder.

Edited by Madde97