Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takk for svar. Det jeg sliter med er å finne uttrykk for de forskjellige kreftene i ligningene for x- og y-retning. Jeg regner meg vanligvis som stødig i trigonometri, men jeg klarer rett og slett ikke å ende opp med fasitsvarene her. Mulig det er kraftig jernteppe på gang, kan du peke meg i riktig retning?

Eksempelvis punkt A: Kraften virker normalt fra skråplanet på objektet. Retningen kraften har er altså vinkelen til planet pluss 90 grader, dvs. 120 grader fra venstre og med klokken. I matematikken og fysikken har vi for vane å tegne vinklene fra høyre og mot klokken, altså blir det 180-30-90=60grader. Pass på å arbeide kun med samme referanseramme for vinklene.

 

Du er ute etter y-komponenten og x-komponenten til denne kraften. Du har nå vinkelen, og så må du vite størrelsen på kraften (som blir hypotenusen). Gjør så tilsvarende for punkt B.

 

Still så kravene dine til x- og y-komponenter. Du burde få to likninger med to ukjente.

 

Edit: La til sitat grunnet sideskift.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Summen i x-retning skal være 0N, og summen i y-retning skal være -50N (med positiv retning nedover). Du trenger kun å benytte vanlig trigonometri.

 

Jeg forutsetter at tegningen er av en ball/sirkel som står stille på de to flatene.

Takk for svar. Det jeg sliter med er å finne uttrykk for de forskjellige kreftene i ligningene for x- og y-retning. Jeg regner meg vanligvis som stødig i trigonometri, men jeg klarer rett og slett ikke å ende opp med fasitsvarene her. Mulig det er kraftig jernteppe på gang, kan du peke meg i riktig retning?

 

Vet ikke om du fikk løst den eller ikke, men gir ett løsningsforslag alikevel.

 

Det som er trikset i denne oppgaven er å lage en hjelpevariabel. Du vet at Ay/AX = tan 60 og at By/Bx = tan 45. Også bruker du newtons første lov.

 

Da får du 4 ligninger til 4 ukjente.

 

https://onenote.com/webapp/pages?token=Mqd7dtVhA0A_i7vv_GfrBW7DAQ6L-ME0kzVIZXuCZAxwKtH91le9ClIcXGU8EmFEYNFLiTnkyCP7Wx6RIPP3g0yadxjzpufD0&id=636420325188115548

 

Dersom du vil se løsningsforslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Holder på med Galileis fallforsøk og har fått i oppgave å vise at akselerasjonen a = 9,81m/s^2 er uavhengig av massen sett bort i fra luftmostand.

 

Skal også vise at at akselerasjonen blir avhengig av massen når vi tar hensyn til luftmotstand (R=kv^2). Kan noen hjelpe?

Newtons andre lov.

Lenke til kommentar

Holder på med Galileis fallforsøk og har fått i oppgave å vise at akselerasjonen a = 9,81m/s^2 er uavhengig av massen sett bort i fra luftmostand.

 

Skal også vise at at akselerasjonen blir avhengig av massen når vi tar hensyn til luftmotstand (R=kv^2). Kan noen hjelpe?

Hva slags utstyr har du tilgjengelig? Hvis du kan få noe til å skli på et tilnærmet friksjonsfritt skråplan er du godt hjulpet. Ved liten hellning blir farten lav og luftmotstanden neglisjerbar. Med større hellning vil du antakelig klare å måle effekt av luftmotstanden (men det forutsetter lang bane og nøyaktig tidtaking). Her måler du riktignok ikke tyngdeakselerasjonen direkte, men heller tyngdeakselerasjonen multiplisert med en passe sinus.

 

Rulling på skråplan kan strengt tatt også brukes, men da er det noen ekstra komplikasjoner som dukker opp. Derfor er det bedre om ting sklir.

Lenke til kommentar

En kondensator blir påtrykt en spenning v(t) = sin(ωt). Uttrykk strømmen,
i(t), gjennom kondensatoren som en sinusfunksjon.

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre på denne oppgaven? Vet at strømmen er forskjøvet Pi/2 (90grader) i forhold til spenningen. Fordi strømmen går først ''gjennom'' kondensatoren og derfra vil spenningsfallet oppstå. Etterhvert som den lades opp vil strømmen avta. I steadymode (når den er fulladet) er strømmen lik null.

Lenke til kommentar

En kondensator blir påtrykt en spenning v(t) = sin(ωt). Uttrykk strømmen,

i(t), gjennom kondensatoren som en sinusfunksjon.

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre på denne oppgaven? Vet at strømmen er forskjøvet Pi/2 (90grader) i forhold til spenningen. Fordi strømmen går først ''gjennom'' kondensatoren og derfra vil spenningsfallet oppstå. Etterhvert som den lades opp vil strømmen avta. I steadymode (når den er fulladet) er strømmen lik null.

 

Her svarer du vel litt på oppgaven? Du har fått oppgitt v(t) som en sinus-funksjon, hva skjer om du forskyver denne med 90 grader?

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

 

En kondensator blir påtrykt en spenning v(t) = sin(ωt). Uttrykk strømmen,

i(t), gjennom kondensatoren som en sinusfunksjon.

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre på denne oppgaven? Vet at strømmen er forskjøvet Pi/2 (90grader) i forhold til spenningen. Fordi strømmen går først ''gjennom'' kondensatoren og derfra vil spenningsfallet oppstå. Etterhvert som den lades opp vil strømmen avta. I steadymode (når den er fulladet) er strømmen lik null.

 

Her svarer du vel litt på oppgaven? Du har fått oppgitt v(t) som en sinus-funksjon, hva skjer om du forskyver denne med 90 grader?

 

i = c dv/dt. Vet jeg fra formlene i boka. Men vet ikke hvordan jeg skal omforme det videre. i = c * sin(ωt)d/dt ? Bytter spenningen v(t) i formelen med sin(ωt). Hva gjør jeg så videre? Takker for svar ;)

Lenke til kommentar

 

 

En kondensator blir påtrykt en spenning v(t) = sin(ωt). Uttrykk strømmen,

i(t), gjennom kondensatoren som en sinusfunksjon.

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre på denne oppgaven? Vet at strømmen er forskjøvet Pi/2 (90grader) i forhold til spenningen. Fordi strømmen går først ''gjennom'' kondensatoren og derfra vil spenningsfallet oppstå. Etterhvert som den lades opp vil strømmen avta. I steadymode (når den er fulladet) er strømmen lik null.

 

Her svarer du vel litt på oppgaven? Du har fått oppgitt v(t) som en sinus-funksjon, hva skjer om du forskyver denne med 90 grader?

 

i = c dv/dt. Vet jeg fra formlene i boka. Men vet ikke hvordan jeg skal omforme det videre. i = c * sin(ωt)d/dt ? Bytter spenningen v(t) i formelen med sin(ωt). Hva gjør jeg så videre? Takker for svar ;)

 

https://inst.eecs.berkeley.edu/~ee42/sp00/Notes/week8p4.pdf

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg har spørsmål om:

"3mol gass ekspanderer isotermt fra p1 = 1.0·10^6Pa til p2 = 2.0·10^5 Pa. Temperaturen T = 350 K. Hvor stort er arbeidet gassen utfører på omgivelsene?"

 Løste den slik: chart?cht=tx&chl=W= nRT ln(\frac{V_2}{V_1})

Klarte ikke å få korrekt svar. Jeg tror feilen ligger i når jeg finner volumet.
spørsmålet er hvordan finne volum når temperatur er konstant?

Bruker vi fortsatt: chart?cht=tx&chl=v=\frac{RTn}{p} - som i dette tilfelle vil være:

chart?cht=tx&chl=V_1=\frac{RTn}{p_1} og chart?cht=tx&chl=V_2=\frac{RTn}{p_2}.



 

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg har spørsmål om:

"3mol gass ekspanderer isotermt fra p1 = 1.0·10^6Pa til p2 = 2.0·10^5 Pa. Temperaturen T = 350 K. Hvor stort er arbeidet gassen utfører på omgivelsene?"

 Løste den slik: chart?cht=tx&chl=W= nRT ln(\frac{V_2}{V_1})

Klarte ikke å få korrekt svar. Jeg tror feilen ligger i når jeg finner volumet.

spørsmålet er hvordan finne volum når temperatur er konstant?

Bruker vi fortsatt: chart?cht=tx&chl=v=\frac{RTn}{p} - som i dette tilfelle vil være:

 

chart?cht=tx&chl=V_1=\frac{RTn}{p_1} og chart?cht=tx&chl=V_2=\frac{RTn}{p_2}.

 

 

 

 chart?cht=tx&chl=W= nRT \ln(\frac{p_1}{p_2})

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe en nystarter i fysikk med denne enkle oppgaven?

Jernstang: 10 cm bred, 5 cm tykk, 8m lang
Densitet: 7.8 * 103 kg/m3

Finn volum, masse, tyngde og spesifikk tyngde. 

Jeg tenker at jeg først må gjøre om alle målene til meter, slik at det passer med densiteten. 

Og så har jeg funnet formelen Pi * r* h for volum, men resten trenger jeg hjelp med hvis noen gidder!

Og hva blir radiusen for jernstanga, er den 5 cm?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe en nystarter i fysikk med denne enkle oppgaven?

 

Jernstang: 10 cm bred, 5 cm tykk, 8m lang

Densitet: 7.8 * 103 kg/m3

 

Finn volum, masse, tyngde og spesifikk tyngde. 

 

Jeg tenker at jeg først må gjøre om alle målene til meter, slik at det passer med densiteten. 

 

Og så har jeg funnet formelen Pi * r* h for volum, men resten trenger jeg hjelp med hvis noen gidder!

 

Og hva blir radiusen for jernstanga, er den 5 cm?

 

V = 10*5*8 cm^3 = 400 ml

og

d = m/V

 

spesifikk tyngde::

 

chart?cht=tx&chl= \gamma = d*g

Lenke til kommentar

Taake89: Jeg endte opp med å få den til, men takk likevel :)

 

Nytt problem:

OCcdaT5.png

 

Har klart oppgave a) som er 22.62 grader, men jeg sliter med å finne pilhøyden. Har prøvd å sette opp en ligning for tauparabelen men kommer ikke frem til rett svar.

 

Mitt forslag til ligning: y=-5/5184x2+115/108x. Har ikke vært så mye borti pilhøyder, er det andre måter å løse slike oppgaver på enn å finne ligningen til tauet?

Pilhøyden skal være 25 meter.

 

Edit: hvordan får dere postet de fine ligningene deres? Prøvde å poste https://chart.googleapis.com/chart?cht=tx&chl=+y=-\frac{5}{5184}x^2+-\frac{115}{108}xsom bilde men får bare beskjed om at det ikke er tillatt å bruke den filendelsen på forumet.

Endret av primax
Lenke til kommentar

Glemte å ta med oppgaveteksten i forrige oppgave, som inneholdt noe nødvendig info for å løse oppgaven. Jeg fikk løst den til slutt. 

 

Men i teksten står det at tauets tyngde mellom A og B er F=1000N, og at vi regner tyngden som likt fordelt per meter horisontalprojeksjon. Derfor regnet jeg tauets tyngde per meter som 1000/240 siden det er 240 meter mellom A og B, men jeg kom frem til riktig svar når jeg brukte 1000/120. Er det jeg som tenker feil her, eller er det feil i fasit/oppgavetekst?

 

(Q=1300N og B er en friksjonsfri trinse)

Endret av primax
Lenke til kommentar

Hvor mye potensiell energi har kari på toppen? Hvor mye "mangler" hun når hun bare svinger 35grader ut og stopper? Luftmotstanden har "tatt" denne energien.

Potensiell energi på toppen er mgh = 58*9,81*30= 17 069,4 J. Men jeg klarer ikke helt å se hvordan jeg skal gå videre.

Endret av Znaniye
Lenke til kommentar

Hvor mye potensiell energi har Kari når hun har stoppet igjen? Her er en veldig rask tegning jeg gjorde i MS-paint for å demonstrere hva du må finne:

 

post-117604-0-86546600-1509654745_thumb.png

Du må vite hvor høyt Kari ender opp ift. bunnpunktet. Dvs. 30m-x etter tegningen. Du vet størrelsene på vinklene, og du vet lengden av hypotenusen (30m). Dermed kan du regne ut hva x er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...