Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Innlegget ovenfor skrev jeg bare rett inn i forumsystemet. Hevet og senket skrift ligger innebygget i editorapplikasjonen på forumet. Bruker noen "special characters" fra "Sett inn symbol"-funksjonen i Word. Enkelte har jeg dessuten brukt så ofte at jeg husker koden, for eksempel skrives ½ ved å holde inn Alt og trykke 0189 på numpadden.

 

Det er også mulig å skrive inn spesialelementer ved å bruke unicode, eksempelvis π (pi), Δ (Delta), α (alpha), √ (radic). (Må skrives med "& før navnet og ";" etter.)

 

Mange vil nok foretrekke LaTeX til å skrive formler, men jeg er mer familiær med Word 2007 og benytter meg således av formel-funksjonen der. Synes dette er raskt og enkelt.

Endret av Fredrikern
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gjenstand på fem gram har en kinetisk energi på 17 kJ. Vil den ha en fart på 297 km/h eller er det jeg som er på jordet? Synes det høres lite ut, men det er det eneste fornuftige tallet jeg får ut av regnestykkene mine.

Skrevet
Oppgave:

Et elektron blir alltid utsatt for en kraft i et elektrisk felt, men ikke alltid i et magnetfelt. Forklar sammenhengen.

 

Svar:

I et elektrisk felt blir elektronet utsatt for en elektrisk kraft uansett hvilken retning elektronet kommer inn i feltet. Men i et magnetfelt derimot, vil det ikke virke en kraft på elektronet dersom det har samme retning som det magnetiske feltet.

 

Riktig? :hmm:

Ja, men først og fremst må elektronet ha en hastighet for å kjenne en magnetisk kraft, siden F = qvxB. Og siden kraftvektoren er et kryssprodukt, blir den som du sier også lik null hvis hastighets- og magnetfeltvektorene er parallelle.

Skrevet (endret)

Jepp! :)

 

Innlegget ovenfor skrev jeg bare rett inn i forumsystemet. Hevet og senket skrift ligger innebygget i editorapplikasjonen på forumet. Bruker noen "special characters" fra "Sett inn symbol"-funksjonen i Word. Enkelte har jeg dessuten brukt så ofte at jeg husker koden, for eksempel skrives ½ ved å holde inn Alt og trykke 0189 på numpadden.

 

Det er også mulig å skrive inn spesialelementer ved å bruke unicode, eksempelvis π (pi), Δ (Delta), α (alpha), √ (radic). (Må skrives med "& før navnet og ";" etter.)

 

Mange vil nok foretrekke LaTeX til å skrive formler, men jeg er mer familiær med Word 2007 og benytter meg således av formel-funksjonen der. Synes dette er raskt og enkelt.

Ahh. Synes det blir så uoversiktelig når jeg skriver formler/ligninger her på foumet. Å se alle taggene samtidig som jeg prøver å tenke gjør som oftest at jeg forviller meg ut på isen. :blush:

 

Test: Δ

 

Edit: hva gjør jeg feil? :hmm:

Endret av 2bb1
Skrevet (endret)

Ååå!

 

Noen som har en side med gode forklaringer på temaet induksjon? Har prøve i morgen om magnetisme, induksjon og relativitetsteori, så enhver hjelp tas i mot med varme og gode armer!!

 

I'm lost in space ... :wallbash::confused:

Endret av 2bb1
Skrevet
Ååå!

 

Noen som har en side med gode forklaringer på temaet induksjon? Har prøve i morgen om magnetisme, induksjon og relativitetsteori, så enhver hjelp tas i mot med varme og gode armer!!

 

I'm lost in space ... :wallbash::confused:

Lær deg høyrehåndsregelen! :)

Skrevet

Høyrehåndsregelen kan jeg faktisk. :)

 

Føler egentlig jeg har grei oversikt over det meste, men den nissen av en fysikklærer vi har kommer alltid med noe uventet!

 

Det med fluks er vel et tema jeg ikke har helt oversikt over.

 

Ø = B*A (Ø = fluksen). Men hva er "fluks"? Er det et mål på hvor mye magnetisk felt som går gjennom et visst avsnitt? :dontgetit:

Skrevet

Stemmer.. Det er eit mål på straum eller flyt som går gjennom eit bestemt areal :) Faradays lov seier at endring i av magnetisk fluks gjennom ein spole vil indusere spenning i spolen. Det er vel dette som er mest sentralt.

Skrevet (endret)

HJELP! Fant en missing link i min logiske tankegang hva angår høyreregelen! :ohmy:

 

Se bildet under. Magnetfeltet B som kommer rett ut av dataskjermen øker. Fluksen gjennom sløyfen vil da danne et magnetfelt i motsatt retning, altså inn i skjermen. Men hvordan finner jeg ut hvilken vei den induserte strømmen går?

 

ewgwegrm0.th.png

 

Eller vent nå, kanskje jeg overdramatiserer litt. Er det ikke bare å la tommelen gå i den induserte feltretningen, og da viser krummede fingre hvilken vei strømmen går?

Endret av 2bb1
Skrevet

Jo da, eventuelt krumme fingrene rundt ringen i samme retning som det induserte feltet, slik at tommelen peker i positiv strømretning. Uansett går strømmen med urviseren i denne sløyfen.

Skrevet

Supert! Hadde prøve i praktisk talt 7 kapittel på 2 timer, siden læreren vår mener vi skal kunne alt til enhver prøve. :p Men det gikk overraskende bra, og enkelte oppgaver var nesten for lette til å være sant.

 

Merket heller ikke noe "psykisk utslitthet" etter prøven som det pleier å være på matte- og fysikk-prøver på grunn av all regningen og tenkingen. :fun:

Skrevet (endret)

Hmm..

Sliter litt med tankegangen når det gjelder skråplan.

Det er en standard kloss på skråplan, med kun tyngdeakselerasjon.

Det er da sånn at akselerasjonen langs skråplanet er gitt ved gsin(thetta)? Også kalt normen eller absoluttverien til akselerasjonen?

Isåfall, hvordan vil akselerasjonen være når x-aksen er horisontal og y-aksen er normal på x-aksen?

 

Det vi kom frem til etter argumentasjon var at akselerajsonen i x-retning var g*sin(thetta)*cos(thetta) og for y- g*sin2(thetta) . Dette medfører at en vinkel på 45 grader gir en absoluttverdi til 1/2*a i både x- og y-retning, noe som er logisk. Og i fritt fall (90 grader) så er cos(thetta) = 0, altså ingen akselerasjon i x-retning, samtidig full (1g) i y-retning. Noe som er logisk. Og på flat mark (0 grader), så er akselerasjonen til både x- og y- = 0, noe som vil være riktig.

 

Eller?

Endret av chokke
Skrevet (endret)

dsc00052qi4.jpg

w640.png

dsc00053ao9.jpg

w640.png

dsc00054zr8.jpg

w640.png

dsc00055wf3.jpg

w640.png

 

Hei, har prøvd å løse oppgavene til tross for at svarene ikke er lik fasitsvarene. Fasitsvarene sier

a)21N

b)5,1m

c)7,1m/s

Hva har jeg gjort galt?

Endret av YNWA8
Skrevet (endret)

Her er det Newtons 2. lov som gjelder.

 

a)

G = tyngde, S = snorkraft.

 

Delsystem A: GA,x - S = -mAa → mAg*sin(30) - S = -mAa → mAg*½ - S = -mAa

Delsystem B: GB,y - S = mBa → mBg - S = mBa

 

Som gir løsning: a = -g(½mA - mB) / (mA + mB) = -10*(½*3,0 - 2,0) / (3,0 + 2,0) = 1 (m/s2)

 

Jeg satte opp positiv akselerasjon for kloss B gående nedover, hvilket vi ser stemmer.

 

Kraften i snora finner vi å løse for S i ligningssystemet: S = ½g(½mA + mB) + ½a(mA - mB) = 23 (N)

 

b)

Ser på grensetilfellet a = 0. Samme oppbygning som i a), men nå med en friksjonskraft Ff = µkN (N = normalkraft)

 

Delsystem A: GA,x + Ff - S = 0 → mAg*sin(30)+ µkmAg*cos(30) - S = 0 → mAg*½ + µkmAg*cos(30) - S = 0

Delsystem B: GB,y - S = 0 → mBg - S = 0

 

Løser for friksjonstallet: µk = (mB - ½mA) / (mA*cos(30)) ≈ 0,19

 

Altså må µk < 0,19 for at systemet skal være i bevegelse.

Endret av Fredrikern
Skrevet
dsc00052qi4.jpg

w640.png

dsc00053ao9.jpg

w640.png

dsc00054zr8.jpg

w640.png

dsc00055wf3.jpg

w640.png

 

Hei, har prøvd å løse oppgavene til tross for at svarene ikke er lik fasitsvarene. Fasitsvarene sier

a)21N

b)5,1m

c)7,1m/s

Hva har jeg gjort galt?

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...